شناسه خبر: 17917 منتشر شده در مورخ: 1398/4/26 ساعت: 11:24 گروه: اجتماعی  
مرکز مشاوره ژنتیک در گرمسار افتتاح می‌شود/ ۱۶۸۰ خانوار تحت پوشش

مرکز مشاوره ژنتیک در گرمسار افتتاح می‌شود/ ۱۶۸۰ خانوار تحت پوشش

رئیس بهزیستی گرمسار بابیان اینکه یکی از سیاست‌های اصلی برنامه ششم توسعه ایجاد مراکز مشاوره ژنتیک در کشور است، گفت: مرکز مشاوره ژنتیک شهرستان برای پیشگیری از معلولیت افتتاح می‌شود.

به گزارش ایران سپید محمد نسیمی، ضمن بیان اینکه یکی از سیاست‌های اصلی مطرح در برنامه ششم توسعه ایجاد مشاوره ژنتیک در کشور است، ابراز داشت: در این طرح مقرر شد تا معلولان به‌صورت رایگان مورد مشاوره ژنتیک قرار گیرند تا از معلولیت پیشگیری شود که این مرکز متأسفانه در گرمسار وجود نداشت لذا با صدور پروانه این مرکز چهارشنبه هفته جاری شروع به کار خواهد کرد.

وی افزود: در مرکز ژنتیک خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و معلولان غربالگری شده و با انجام آزمایش ژنتیکی قبل از بارداری از معلولیت‌های مادرزادی پیشگیری خواهد شد که عدم ارجاع به سمنان و شاهرود یکی دیگر از خصوصیات این مرکز خواهد بود.

افتتاح مرکز خیریه سالمندان گرمسار در هفته بهزیستی

رئیس بهزیستی گرمسار بابیان اینکه جمعیت سالمندی رو به افزایش است و طبق برآوردها تا ۱۵ سال آینده ۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت کشور سالمند می‌شود، ابراز داشت: می‌بایست از هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌های مناسب برای سالمندی در نظر گرفت که چهارشنبه همین هفته بنیاد خیریه گرمسار متشکل از بازنشستگان این شهرستان افتتاح و در آن به درمان، ورزش و ایجاد نشاط اجتماعی سالمندان می‌پردازد.

نسیمی در ادامه تصریح کرد: با توجه به نقش و اهمیت اورژانس اجتماعی در کنترل آسیب‌ها و همچنین نیاز به ارائه خدمات روان‌شناختی به‌عنوان یکی از ضروریات این شهرستان، با جذب دونیرو شیفت عصر این مرکز نیز چهارشنبه آغاز به کار خواهد کرد.

وی ضمن بیان اینکه جمعیت تعداد خانوار تحت پوشش بهزیستی گرمسار یک هزار و ۶۸۰ خانوار به تعداد دو هزار و نفر ۷۵۱ است، افزود: در این شهرستان ۲۳ مرکز وابسته به بهزیستی وجود دارد که سه مؤسسه خیریه، دو مؤسسه مختص سالمندان و نگه‌داری معلولان بالای ۱۴ سال، دو مرکز کمپ ترک اعتیاد، ۱۳ مهدکودک را شامل می‌شود که مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست نیز به همت خیران در شرف تأسیس است.

۲۴ مورد کودک‌آزاری در گرمسار

رئیس بهزیستی گرمسار بابیان اینکه طی سه ماه سال جاری کودک‌آزاری با ۲۴ مورد بیشترین مراجعه به بهزیستی را داشته است، ابراز داشت: ۲۴ مورد اختلاف خانوادگی، ۱۳ مورد کودکان کار و خیابانی، ۱۶ مورد زنان و کودکان در معرض آسیب، ۱۲ مورد زوجین متقاضی طلاق، هفت مورد همسر آزاری، شش مورد معلول آزاری، اقدام به خودکشی صفر، سالمند آزاری سه مورد، سایر خشونت پنج مورد و فرار از منزل دو مورد را در سه‌ماهه امسال به خود اختصاص داده است.

نسیمی بابیان اینکه طی سال گذشته ۴۰۰ مورد تماس با اورژانس اجتماعی گرمسار گرفته شد، تصریح کرد: مراکز کاهش طلاق بهزیستی نیز طی همین مدت ۴۳۴ موردپذیرش داشتند که بیش از یک هزار و ۶۰۰ جلسه مشاوره به این افراد ارائه و بیشتر ارجاعی از دادگستری را شامل می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه از سه مرکز نگهداری معتادان یک مرکز ترک اعتیاد تعطیل شد، افزود: این مراکز پارسال ۶۳۴ موردپذیرش داشتند که در کمپ معین ماده ۱۶ حدود ۷۰ معتاد متجاهر پذیرش و ۶۰ میلیون تومان برای درمان آن‌ها از سوی دولت هزینه شد و برای درمان ۷۳ نفر معتاد غیر متجاهر نیز ۱۶ میلیون تومان هزینه از یارانه دولت صورت گرفت.

درمان ۲ کم شنوا در گرمسار

رئیس بهزیستی گرمسار بابیان اینکه در طرح غربالگری شنوایی با برون‌سپاری به مؤسسه خصوصی طی سال گذشته ۹۲۹ نفر مورد تست قرار گرفتند، ابراز داشت: از این تعداد دو مورد ارجاعی بودند که صفرتا ۱۰۰ درصد هزینه‌های آن‌ها با پرداخت ۱۲ میلیون تومان برای سمعک و کاشت حلزون هزینه شد تا بعد از انجام پروسه این معلولیت را نداشته باشد.

نسیمی بابیان اینکه در طرح غربال‌گری بینایی سنجی نیز سه هزار و ۲۲۳ نفر شرکت کردند، تصریح کرد: این طرح به‌صورت استقرار در مهدکودک‌ها همه‌ساله از آبان ماه به مدت دو ماه انجام می‌شود که سال گذشته ۱۵۰ مورد مشکوک شناسایی، ۱۲۳ مورد به اپتومتریست شناسایی و معرفی شدند و همچنین ۱۹ مورد سالم و ۱۳۱ نفر هم بیمار بودند.

وی با بیان اینکه در گرمسار یک هزار و ۶۸۰ مددجو، یک هزار و ۳۹۴ معلول و ۶۱۹ نفر مستمری‌بگیر وجود دارد، افزود: غیر از مراکز یادشده برای ارائه خدمت به معلولان، دو مرکز مشاوره خصوصی بهزیستی نیز ۳۴۶ مراجعه کننده داشته‌اند که منجر به تشکیل جلسه برای ۶۵۶ نفر از افراد شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *