شناسه خبر: 1790 منتشر شده در مورخ: 1392/10/15 ساعت: 08:56 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 15 دی 1392

روزنامه یکشنبه 15 دی 1392

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 15 دی 1392، 3 ربیع الاول  1435، 5 ژانویه 2014

سال هجدهم شماره 4620

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین امروز............

* انتخاب روحانی مهمترین رویداد سال «2013» 2

* افزایش پرداخت وام  خود اشتغالی 4

* نفت ارزان شد، طلا گران 7

* ارتقاء سلامت افراد معلول، دستور کار وزارت بهداشت 9

* خالق اشک مهتاب، بوی باران، رفت 12

* یخزدایی از جاده ها با آب پنیر! 14

* تاریخ مسابقات گلبال مشخص شد 16

* شگرد مردی برای فرار از پرداخت مهریه 18

صئ.....................سیاسی

- داخلی

* رادیو صدای روسیه و شبکه خبری یورونیوز در دو تحلیل جداگانه انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران را یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی سال 2013 توصیف کردند. صدای روسیه این اقدام را سرآغاز باز شدن فضای سیاسی ایران و آماده شدن شرایط برای رشد اقتصادی دانست و یورونیوز انتخاب روحانی را کلید حل مسأله هسته ای ایران به عنوان یکی از مهمترین مشکلات موجود در روابط بین الملل توصیف کرد.

* سیدعباس عراقچی، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با گروه 1+5 گفت: اطلاعی از تشکیل نهاد نظارتی بر عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای ندارم. همچنین محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: اطلاعی از تشکیل نهاد جدیدی در زمینه مذاکرات هسته ای ندارم.

* «مجید تخت روانچی»، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه با بیان اینکه مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 تقریباً به اتمام رسیده است، گفت: تنها یکی دو مسأله باقیمانده که حل آنها نیز نیازمند تصمیم سیاسی از سوی دو طرف است.

* سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دولت جدید، این وزارتخانه برای برگزاری فعال کرسیهای آزاد اندیشی که مورد تأکید خاص رهبری است، تأکید جدی دارد.

- بین الملل

* ابراهیم اوسلو، رئیس مؤسسه نظرسنجی آنار ترکیه که از معتبرترین شرکتهای نظرسنجی این کشور است، گفت: حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در انتخابات شهرداریها در معرض آزمونی بسیار سخت قرار خواهد گرفت.

* وولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ دعوت از جمهوری اسلامی برای حضور در پنجاهمین نشست امنیتی مونیخ را ایده ای بسیار درست خواند و بر لزوم حضور نماینده ای از ایران در این نشست بین المللی تأکید کرد.

صئ .............اجتماعی

همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشورگفت: خوشبختانه امسال توانسته ایم به تعداد قابل توجهی از مددجویان وامهای اشتغال پرداخت کنیم که در این زمینه 13 بانک خصوصی و دولتی با سازمان بهزیستی همکاری میکنند. وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی در یک زمانبندی کوتاه اسامی واجدین شرایط دریافت وامهای اشتغال را به بانکهای عامل معرفی میکند، خاطرنشان کرد: مددجویان میتوانند چنانچه مشکلی در دریافت وام خود دارند با شماره پیامک 30000123 با سازمان بهزیستی ارتباط برقرار کرده و مشکلات خود را اعلام کنند. این مقام مسئول ادامه داد: پیامک اعلام شده مستقیماً در اختیار بازرسی و رئیس سازمان بهزیستی قرار میگیرد و در کمترین زمان ممکن به آن رسیدگی میشود. هاشمی در خصوص میزان وامهای اشتغال به مددجویان گفت: در طرحهای خود اشتغالی مبلغ 15 میلیون تومان و در طرحهای مشاغل خانگی 5 میلیون تومان به مددجویان پرداخت میشود. وی همچنین در خصوص طرح خدمات مالی خرد گفت: این طرح به عنوان طرحی پیشرو با همت سازمان بهزیستی کشور از سال گذشته به صورت پایلوت در استانهای کردستان و ایلام در قالب 1000 گروه خودیار اجرایی شد؛ به طوری که افراد تحت پوشش طرح با گذراندن دوره های آموزشی خاص به صورت اجتماع محور میتوانند بدون ضامن و وثیقه از بانک کشاورزی تسهیلات بانکی دریافت کنند. رئیس سازمان بهزیستی افزود: در این طرح، گروههای خودیار که عمده مشتریان آن افراد کمدرآمد هستند، با مقوله پس انداز آشنا میشوند که در حال حاضر 700 گروه در استان کردستان و 300 گروه در استان ایلام در حال بهره مندی از مزایای طرح هستند. دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی مسئولیت راهبری و نظارت بر اجرای این طرح را بر عهده دارد.

* ایراندخت عطاریان، مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشور  با اشاره به اینکه هفته گذشته قرعه کشی وامهای ضروری بین بازنشستگان واجد شرایط برگزار شد، گفت: یکی از برنامه های صندوق بازنشستگی کشور، ارائه وامهای ضروری به بازنشستگان است که این کار در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است، ضمن اینکه امسال با حمایت وزیر تعاون مبلغ وامهای ضروری افزایش پیدا کرده است. وی افزود: در این مرحله 80 هزار بازنشسته، وام 2 میلیون تومانی دریافت میکنند که در 36 ماه اقساط خود را پرداخت خواهند کرد.

* محمد رضا دشتی اردکانی،  رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضائیه با اشاره به پایلوت 40 دفتر اسناد رسمی در شهر تهران در خصوص همکاری با طرح خدمات قضایی الکترونیک گفت: در 6 ماه نخست سال جاری قریب به 100 هزار دادخواست و شکوائیه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت رسیده که منجر به کاهش 300 هزار مراجعه افراد به محاکم شده است.

صئ ..............اقتصادی

* وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت یازدهم صندوق بیمه بازنشستگی کشوری را در حالی تحویل گرفت که طبق برآورد بودجه سال جاری، 2845 میلیارد ریال به این صندوق بدهی داشت.

* طبق مصوبه دولت افزایش حق مسکن کارگران از ابتدای سال آینده در حقوق آنها اعمال میشود، اما مشخص نیست که معوقات این افزایش به آنها پرداخت میشود یا نه. نوبخت، سخنگوی دولت از تصویب افزایش دو برابری حق مسکن کارگران در جلسه دولت خبر داد. وی گفت: هیأت وزیران با دو برابر شدن حق مسکن کارگران موافقت کرد و به این ترتیب حق مسکن کارگران از 100 هزار ریال به 200 هزار ریال افزایش مییابد.

* قیمت نفت در جهان در آخرین روز کاری هفته اول سال ۲۰۱۴ بازارهای جهانی روند کاهشی خود را ادامه داد و هر بشکه نفت به 106.89 دلار رسید.

* ولی‌ا... سیف، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تداوم کاهش نرخ تورم در ماههای آینده از بررسی راهکارهایی برای افزایش توان تسهیلات‌دهی بانکها و تأمین مالی پروژه های مسکن مهر برای تسریع در بهره برداری آن خبر داد. وی همچنین از اطمینان بخش بودن ذخیره احتیاطی دولت و رفع نگرانیهای روزهای اول کار دولت یازدهم خبر داد.

* 4 روز آغازین سال 2014 برای کسانی که سرمایه خود را به شکل طلا نگه میدارند، بسیار خوب آغاز شده است، چرا که در این 3 روز قیمت جهانی طلا نزدیک به 30 دلار افزایش داشته است.

* حسن احمدی نوری، معاون ساخت آزادراهها با بیان اینکه قطعه اصلی آزادراه حرم تا حرم، بخش قم-گرمسار است، گفت: این آزادراه به عنوان بخشی از این مسیر تا خرداد ۹۳ تکمیل میشود.

 

صئ .......... سلامت و بهداشت

بدنبال تغییر مدیران در وزارت بهداشت، دکتر رفیعیفر با طرح توانمندسازی مردم برای برنامه خودمراقبتی، معاونت ارتقاء سلامت را در این وزارتخانه بر عهده گرفت. از او در مورد برنامه های خود بویژه در حوزه معلولان میپرسیم: رویکرد ما توانمندسازی همه مردم برای ارزیابی سلامت خود است و برنامه ریزی برای افزایش نیافتن مشکلات سلامت و افزایش کیفیت زندگی. بخشی از جامعه هدف ما هم معلولان و خانواده هایشان هستند. ما سعی داریم فرصتی را فراهم سازیم تا از طریق برگزاری دوره های آموزشی و توزیع بسته های آموزشی، خانواده های معلولانی را که توانایی مراقبت از خود را ندارند آموزش دهیم تا توانایی، دانش و مهارت نگهداری از فرزند معلولشان را به دست آورند و در کنار آن سلامت روان خانواده هم حفظ شود. رفیعیفر در مورد مکان و نحوه برگزاری این دوره ها گفت: متأسفانه تا به حال این کار انجام نشده است، قصد داریم با کمک وزارت رفاه و سازمان بهزیستی این کار را شروع کنیم. حتماً پیش از این کارهایی در سازمان بهزیستی انجام شده است، ولی تا به حال در دستور کار ما در وزارت بهداشت نبوده است. بحث دیگر، ارتقاء فرهنگ سلامت در جامعه است تا جامعه برای برقراری روابط بین فردی برابر آماده شود. این کاری فرهنگی است که از طریق جزواتی که در مدارس توزیع میشوند و رسانه هایی که در کنار خانواده ها قرار میگیرند انجام میشود. بخش دیگر کار ما، توسعه مشارکت مردمی برای ارتقاء سلامت است. هر تصمیمی که در حوزه معلولان گرفته میشود، باید با حضور نمایندگان این حوزه باشد و در برنامه ریزی برای ارتقاء سلامت معلولان ما از گروهها و سازمانهای غیر دولتی آنها کمک خواهیم گرفت. کار دیگر این است که الگوهای برتر معلولان را به عنوان انسانهایی که با وجود مشکلات توانسته اند نقش مثبتی در زمینه فردی خانوادگی و جامعه ایفا کنند به مردم معرفی کنیم. این مهم باید از طریق مستندسازی و رسانه ها انجام شود. قصد داریم بسته های خدمتی را برای مدیران شهری طراحی کنیم. هر خیابان، نهاد عمومی ارائه خدمت و ارگانی که تأسیس میشود، باید مناسبسازی شده باشد. بخشی از کار ما نیز تبیین استانداردهای محل کار و زندگی این افراد برای افزایش سطح ایمنی آنان است که باید آن را به مطالبه این افراد تبدیل کنیم. دکتر رفیعیفر در پاسخ به اینکه بخش گسترده ای از برنامه های گفته شده با رویکرد سازمان بهزیستی همپوشانی دارد، گفت: تعبیر من این است که بخش بزرگی قالب مشارکتی دارد. اگر ما با افتخار بگوییم آموزش و پرورش، شهرداری، وزارت بهداشت هم در این زمینه فعال هستند، کار بیشتر پیش میرود. اگر بگوییم همپوشانی داریم در تقسیم  قدرت و منابع دچار مشکل میشویم، منتها باید از همه فرصتها استفاده کرد. ما وظیفه داریم با شناخت تجربه های پیشین و وضعیت موجود برنامه ریزی کنیم و با شناخت نقاط قوت و ضعف، حرکت را طوری طراحی کنیم که کار را از نو شروع نکنیم. "کباری"

صئ ...............فرهنگ و هنر

* حسین یوسفزمانی، آهنگساز، تنظیم کننده و نوازنده ویولن، سه شنبه، 10 دی ماه در 80 سالگی دار فانی را وداع گفت. حسین یوسفزمانی در کنار برادر فقید خود، حسن یوسفزمانی، از پیش از انقلاب در امر تنظیم قطعات محلی و همچنین تولید تصانیف بر مبنای ارکستر بزرگ، با رادیو همکاری خود را آغاز کرد و این همکاری تا بعد از انقلاب ادامه داشت. یکی از مشهورترین آثار این هنرمند فقید، آلبوم «بوی باران» با صدای استاد محمدرضا شجریان است. در پی این رویداد تلخ، استاد شجریان پیام تسلیتی منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است: «حسین یوسفزمانى, عزیز هنرمندى که زمانى آهنگهاى دلنشینش فضاى رادیو و تلویزیون و هواى زندگى دوستدارانش را عطرآگین میکرد، در این سنگلاخ هنر، شکسته دل شد و در گوشه تنهایى از تلاطم زندگى هنرى برست. با او همدرد بودم، از این پس با خانواده و دوستدارانش.»

* اخباری از جشنواره فیلم فجر: * موسیقی «کلاشینکف» را ناصر چشمآذر میسازد. در حالی که صداگذاری این فیلم توسط محمود موسوینژاد رو به اتمام است، ساخت موسیقی توسط چشمآذر آغاز شده است. پیش از این چشمآذر در فیلم «گشت ارشاد» با سعید سهیلی همکاری کرده بود و این پروژه، دومین همکاری او با این کارگردان محسوب میشود. بر اساس این خبر، رضا عطاران، اندیشه فولادوند، شهرام حقیقتدوست، جمشید هاشمپور و... از بازیگران این فیلم هستند. * فیلم سینمایی تراژدی، نخستین ساخته آزیتا موگویی، پس از صداگذاری، راهی جشنواره فیلم فجر شد. این فیلم داستان مردی به نام قاسم را روایت میکند که به دنبال بدست آوردن غرور از دست رفته اش است. وی در این راه تصمیم عجیبی میگیرد. حبیب نگرانش است، زینت مردد و موسی سرگردان است، اما اتفاق عجیبی در پیش است. بنابر این خبر، مهدی هاشمی، بهرام رادان، رؤیا نونهالی، پیام دهکردی و... در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند. 

صئ.......... دانش و فناوری

* یخزدایی از سطح جاده ها در فصل زمستان بسیار پرهزینه است، اما محققان آمریکایی به راه حل ساده و کمهزینه ای برای حل این مشکل با استفاده از آب پنیر دست پیدا کرده اند. شوراب یا آب نمک پنیر یکی از محصولات جانبی صنعت تولید پنیر محسوب میشود که به طور معمول دور ریخته میشود، اما تحقیقات جدید نشان میدهد که میتوان از آن برای یخزدایی از سطح جاده ها در فصل زمستان استفاده کرد. آب شور پنیر در دمایی پایینتر از آب نمک معمولی یخ میزند و برخلاف مخلوط ملاس -باقیمانده شربت حاصل از تصفیه شکر گرفته شده از چغندر قند و نیشکر- پس از گرم شدن جاده در اثر تابش نور خورشید، بوی بدی تولید نمیکند. این روش علاوه بر صرفه جویی چشمگیر در هزینه‌ تخلیه زباله شرکتهای تولید کننده پنیر به کاهش هزینه های دولت برای خرید سنگ نمک و یخزدایی از سطح جاده ها منجر میشود.

* کشف جایگزینی برای استخوان انسان

یک گروه از محققان مؤسسه ملی پلیتکنیک در فرانسه موفق به تولید مصنوعی Hydroxylapatite شدند، این ترکیب شبه مغز استخوان است که میتواند به عنوان جایگزین استخوان مورد استفاده قرار گیرد. لوسیا جاردو از آزمایشگاه مواد سنگین متالوژی در دانشکده مهندسی شیمی و صنایع استخراجی در فرانسه گفت: Hydroxylapatite که به صورت مصنوعی به دست میآید خواص خود را حفظ میکند و میتواند به عنوان جایگزین استخوان به کار رود، چرا که این ترکیب در بدن مسمومیت ایجاد نمیکند. Hydroxylapatite از موادی است که تحقیقات بسیاری روی آن صورت گرفته است و به عنوان یک ماده زیستی به کار گرفته شده است. این ماده را میتوان از اسکلت حیوان گرفت یا به صورت مصنوعی تولید کرد. محققان به این نتیجه رسیده اند که Hydroxylapatite که به صورت مصنوعی به دست میآید، یک سرامیک شکننده است که باید با سایر مواد ترکیب شود تا مقاومت مکانیکی پیدا کند.

صئ ................... ورزشی

سر انجام پس از کش و قوسهای فراوان، زمان برگزاری مسابقات مرحله رفت و برگشت لیگ گلبال مردان و بانوان مشخص شد. به گزارش روابط عمومی فدراسیون نابینایان و کمبینایان، جلسه فنی لیگهای گلبال با حضور مسئولین برگزاری مسابقات گلبال با نمایندگان باشگاهها برگزار شد. این نشست که در دو نوبت صبح و عصر هشتم دی ماه در محل فدراسیون ورزشهای نابینایان و کمبینایان صورت گرفت، مقرر شد دهمین دوره رقابتهای سوپر لیگ، دسته اول و دسته دوم مردان و چهارمین دوره مسابقات لیگ بانوان دسته اول و دوم با حضور نمایندگان باشگاههای استانها از بهمن ماه امسال به میزبانی شهرهای مختلف آغاز شود. تاریخ برگزاری مسابقات لیگهای برتر آقایان، دسته یک و دو آقایان و بانوان به شرح زیر است: دور رفت مسابقات سوپر لیگ مردان از 16 تا 18 بهمن ماه و دور برگشت سوپر لیگ مردان از 14 تا 16 اسفند ماه برگزار خواهد شد. مرحله رفت لیگ دسته اول مردان 23 تا 25 بهمن ماه و مسابقات مرحله برگشت این دسته 21 تا 23 اسفند ماه برگزار میشود. مسابقات دور رفت لیگ دسته دوم مردان از 23 تا 25 بهمن و مرحله برگشت مسابقات 21 تا 23 اسفند ماه برگزار میشود. مسابقات لیگ دسته یک بانوان دور رفت 16 تا 18 بهمن ماه و مسابقات مرحله برگشت 14 تا 16اسفند ماه 92 برگزار خواهد شد. مسابقات دور رفت لیگ دسته دوم بانوان از 14 تا 16 بهمن و مرحله برگشت مسابقات 12 تا 14 اسفند ماه برگزار میشود. در دوره قبل لیگ گلبال که سال گذشته برگزار شد، تیم نفت خوزستان در سوپر لیگ مردان، تیم تعاونی میزان خراسان رضوی در رقابتهای دسته اول مردان و هیأت نابینایان یزد در دسته دوم مردان به مقام قهرمانی رسیدند. تیم دانشگاه آزاد تهران هم عنوان نخست لیگ باشگاهی دسته یک بانوان را به دست آورد و در دسته دو بانوان هیأت جهرم قهرمان شد.

 

صئ .....................حوادث

فردی که در شهرستان سرخس خراسان رضوی برای فرار از پرداخت مهریه اقدام به جعل امضای عاقد کرده بود، دستگیر شد. در پی مراجعه زنی به پلیس آگاهی شهرستان سرخس و ارائه شکایتی مبنی بر جعل امضا عاقد و تغییر میزان مهریه اش توسط همسرش موضوع در دستور کار مأموران پلیس آگاهی قرار گرفت. با دریافت این اطلاعات، پلیس با هماهنگی مقام قضایی همسر شاکی را دستگیر کرد. مرد در اعترافات خود گفت: در پی اختلاف با همسرم و تهدید او در خصوص اجرای مهریه با کمک پدرم پس از تغییر میزان مهریه، امضا همسر و عاقد را جعل کردم.

* باند«صفدر زالو» در بابل متلاشی شد

فرمانده انتظامی بابل از شناسایی و دستگیری «صفدر زالو» قاچاقچی مواد مخدر و کشف بیش از 9 کیلوگرم انواع مواد مخدر از باند این فرد خبر داد. مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات پلیسی با شناسایی متهم به مواد مخدر و تعقیب این فرد، وی را حین تردد با یک خودرو پراید در یکی از میادین اصلی شهر متوقف کردند.

* پیامکهای مرموز برای قتل عروس خانم

مردی افیونی به‌خاطر بدبینی به همسرش وی را کشت و فراری شد. مرد 30 ساله که به مواد مخدر اعتیاد داشت، شب 12 دی ماه پس از دیدن چند پیامک مرموز در گوشی تلفن همسرش، بشدت عصبانی شد و سر و صدا راه‌انداخت. در این لحظه مادر این مرد جوان جلو آمد تا آنها را آشتی دهد، اما مرد افیونی که خیلی خشمگین شده بود، مادر را از اتاق بیرون انداخت و در را بست. سپس با بلندگوی کوچک رایانه ضربه‌ای به پیشانی همسرش زد و در حالی که میگفت از دختر عمویم انتظار چنین کاری را نداشتم، وی را به قتل رساند و سراسیمه از اتاق بیرون دوید و متواری شد. در این لحظه مادر شوهر قربانی جنایت با نگرانی داخل اتاق دوید و با جسد عروس جوانش رو به‌رو شد و سریع موضوع را به پلیس 110 اطلاع داد.  

صئ ........ اطلاعرسانی:

برگزاری دوره های آموزشی مهارتهای icdl در مرکز رودکی: به اطلاع کلیه عزیزان نابینا و کمبینا میرساند، دوره های جدید آموزش مهارتهای icdl، در مرکز نابینایان رودکی از تاریخ 1/11/92 برگزار میشود. این دوره های آموزشی شامل ویندوز و جاز از ساعت 10 تا 12، مبانی 12 تا 14 و اینترنت 14 تا 16 در روزهای یکشنبه و سه شنبه هر هفته خواهد بود. علاقمندان میتوانند جهت ثبت نام با بخش رایانه مرکز تماس حاصل نمایند.

* به اطلاع میرساند، کانون عطار یک دوره کلاسهای موفقیت برگزار میکند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره  09361169773 تماس حاصل فرمایید.

* تشکیل گروه سازهای کوبه ای با هدف کنسرت در داخل و خارج کشور. شرایط سنی: 18 تا 30 سال، شماره تلفن 09363231303 (سهیل طاهری)

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *