شناسه خبر: 17774 منتشر شده در مورخ: 1398/4/16 ساعت: 11:29 گروه: بهداشت و سلامت  
با کودکانی که «چُغلی» می‌کنند چگونه رفتار کنیم؟

با کودکانی که «چُغلی» می‌کنند چگونه رفتار کنیم؟

یک روانشناس کودک و نوجوان با بیان اینکه اغلب کودکان بعد از ورود به مدرسه به دلایل مختلفی شکایت دیگران را به والدین و معلمان خود می‎‌کنند، گفت: برخی از این کودکان برای حفظ دوستان خود از اشتباهات اخلاقی و فیزیکی و برخی دیگر برای تایید رفتار و بهتر جلوه دادن خود اقدام به چغلی یا جاسوسی همسالان خود می‌کنند، در این حالت والدین می‌توانند با چشم‌پوشی و نادیده گرفتن صحبت‌های کودک او را از این رفتار باز دارند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا لیلا صادقی بیان کرد: اغلب کودکان به دلیل بدرفتاری همکلاسی‌هایشان، تخلف همسالان خود در کارها و… آن رفتار را به بزرگترها، والدین، معلم یا کادر آموزشی مدرسه گزارش می‌دهند، برخی از آنها گرفتار این نظریه می‌شوند که باید همکلاسی یا دوستان خود را از اشتباه اخلاقی و فیزیکی حفظ کنند، آنها معلم یا کادر آموزشی را روش موثری برای برخورد با دانش‌آموز متخلف می‌دانند و برای گرفتن تایید رفتار و بهتر جلوه دادن خود اقدام به چغلی یا جاسوسی آن کودک می‌کنند.این روانشناس با بیان اینکه برخی والدین خبرچینی را با راهنمایی گرفتن کودکان از والدین اشتباه می‌گیرند، گفت: اگر کودکی به والدینش اطلاع دهد که برادرش روی تخت می‌پرد این کار خبرچینی محسوب می‌شود، این درحالیست که اگر برادرش روی تخت خواب خود آتش روشن کرده باشد باید آن را به والدینش اطلاع دهد تا آنها را از این مسئله آگاه کند.وی معتقد است که والدین می‌توانند هنگام جاسوسی کردن کودکشان، آنها را با جمله‌ای کوتاه مانند "خوشحالم که تو قانون را می‌دانی" تصدیق کنند، این کار نیاز دانش‌آموزان را به توجه و تایید ارضا می‌کند بدون آنکه به جاسوسی کودک امتیازی داده شود.بنابر اظهارات این روان‌درمانگر، اگر کودکی به چغلی و جاسوسی کردن دیگران عادت دارد والدین باید به این مسئله توجه کنند که با چشم‌پوشی و نادیده گرفتن صحبت‌های کودک او را از این رفتار باز دارند و هرگاه او بدون جاسوسی مشکلی را حل کرد او را تحسین کنند، این کار به کودک آموزش می‌دهد که او بدون چغلی نیز می‌تواند جلب توجه کند.صادقی در ادامه به کودکانی که از رفتار اشتباه فردی ناراحت یا عصبانی هستند و با کمک خواستن از معلم خویشتن‌داری خود را نشان می‌دهند، اشاره کرد و افزود: در این حالت والدین و کادر آموزشی می‌توانند به مشکلی که برای کودک پیش‌آمده ورود کنند، اما باید سعی کنند به جای برچسب‌گذاری برنده و بازنده به کودکان، در احساساتشان بی‌طرف باشند و با آرامش رفتار صحیح را به آنها یادآوری کنند.وی با بیان اینکه درستی یا نادرستی جاسوسی کودکان به شیوه برخورد معلم یا مربیان با این رفتارها بستگی دارد، تصریح کرد: از زمانی که کودک نسبت به محیط شناخت پیدا می‌کند ممکن است اقدام به جاسوسی یا چغلی دیگران کند اما این رفتار از سن هفت سالگی شیوع می‌یابد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *