شناسه خبر: 17523 منتشر شده در مورخ: 1398/3/28 ساعت: 09:23 گروه: فرهنگی  
جهان بی ساز آشفته است: انتظار چهار ساله برای آلبوم جدید داماهی به سر آمد

جهان بی ساز آشفته است: انتظار چهار ساله برای آلبوم جدید داماهی به سر آمد

یک کلیشه رایج در میان علاقمندان و دنبال کنندگان موسیقی پاپ ایرانی این است که موزیسینهای ایرانی نمیتوانند به شکل یک گروه و آنطور که این روزها مد شده،- انگار که «گروه» مثلاً خیلی با کلاس نباشد- در قالب یک «بَند» فعالیت کنند.

به گزارش ایران سپید یک کلیشه رایج در میان علاقمندان و دنبال کنندگان موسیقی پاپ ایرانی این است که موزیسینهای ایرانی نمیتوانند به شکل یک گروه و آنطور که این روزها مد شده،- انگار که «گروه» مثلاً خیلی با کلاس نباشد- در قالب یک «بَند» فعالیت کنند. همه از این حرف میزنند که ایرانیها اصولاً اهل کار گروهی نیستند. چه در موسیقی و چه در سایر عرصه ها. «داماهی» اما از آن نامهایی است که میشود به عنوان یک مثال نقض برای این حکم کلی رویش حساب کرد.

هم خودشان و هم کارشناسان و منتقدان، کارشان را پاپ طبقه بندی میکنند اما درست نمیتوان معلوم کرد که روایتی که از پاپ ارائه میکنند دقیقاً چه اسم و رسمی دارد. داماهی از بندر عباس میآید. از سرزمینی که مهد تلفیق انواع موسیقی و تولید نغمات و صداهای رازآلود است. این رمز گونگی در آثار داماهی هم شنیده میشود. در آثاری که از داماهی شنیده ایم، رد پایی از موسیقی نیمه جنوبی ایران در تلفیق با ژانرهایی نظیر جَز، رگه، فلامنکو، آفرو، لاتین، فانک، موسیقی هند و … شنیده میشود.

نامشان را از اسم محله ای در بندر عباس گرفته اند. شکلگیریشان هم به سال ۲۰۱۴ و روزهای برگزاری جام جهانی برمیگردد. روزهایی که تازه چند تک آهنگ از آنها در شبکه های اجتماعی مخاطبان را جذب خود کرده بود و آنها همراه تیم ملی شده بودند و در سالنهای معتبر برزیل و رویدادهای رسمی فیفا به اجرای موسیقی میپرداختند. گروه را دارا دارایی، نوازنده گیتار باس دور هم جمع کرده است. حمزه یگانه (نوازنده‌ی کیبورد و بنجو)، ابراهیم علوی (نوازنده‌ی گیتار و عود)، رضا کولغانی (خواننده) و شایان فتحی (نوازنده‌ی درامز و پرکاشن) هم دیگر اعضای گروه هستند. نخستین آلبوم این گروه در همان سال ۹۳ به بازار آمد. آلبومی که همنام خودِ گروه بود و در بازار کساد فروش موسیقی، به عنوان آلبوم اولِ یک گروه ناشناس، تا حدود زیادی کامیاب هم بود. حالا این گروه به تازگی آلبوم دومش را روانه بازار کرده است. آلبومی با نام «در من برو شکار» که ۱۳ قطعه دارد و در آن از ترانه های ابراهیم منصفی «رامی» شاعر و خواننده شناخته شده هرمزگانی در کنار ترانه هایی از احسان گودرزی و محمد طلوعی استفاده شده است. همچنین خالو قنبر راستگو، خواننده و نوازنده قدیمی هرمزگان هم به عنوان موزیسین میهمان در این آلبوم با داماهی همکاری داشته است. گوش کردن به آثار داماهی از جمله تجربیات بسیار لذتبخش در فضای موسیقی پاپ ایرانی به حساب میآید. موسیقی ارائه شده توسط این گروه بسیار روان و ساده و در عین حال پر تکنیک و بی عیب و نقص است. داماهی همین حجم از گیرایی و سادگی را در کلام ترانه ها هم لحاظ میکند. برای نمونه میتوانید قطعه «سوپر استار من» را که در همین آلبوم منتشر شده از وبسایت ایران سپید دانلود و گوش کنید.

داماهی
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *