شناسه خبر: 17260 منتشر شده در مورخ: 1398/3/5 ساعت: 10:20 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 5 خرداد 1398

روزنامه یکشنبه 5 خرداد 1398

دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان - وزیر کار و رئیس بهزیستی به پویش شکرانه توانایی پیوستند - سیاست فشار حد اکثر شکست خورده است - میزان فشار خون طبیعی چقدر است؟ - نگاه شعرای ایران به مولا - آغاز اولین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی جودوی نابینایان در ارومیه - ساخت پرورشگاه، شرط نجات قاتل - اطلاعرسانی

روزنامه ایران سپید

یکشنبه 5 خرداد 1398

20 رمضان 1440

26 می 2019

سال بیست و سوم شماره 6145

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

شهادت مولای متقیان حضرت  علی (ع) تسلیت باد

......عناوین این شماره......

دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان 2

وزیر کار و رئیس بهزیستی به پویش شکرانه توانایی پیوستند  5

سیاست فشار حد اکثر شکست خورده است 7 

میزان فشار خون طبیعی چقدر است؟ 8

نگاه شعرای ایران به مولا 11

آغاز اولین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی جودوی نابینایان در ارومیه 15

ساخت پرورشگاه، شرط نجات قاتل

اطلاعرسانی

............ضیافت نور

* دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان: «خداوندا! در این روز درهای بهشتها را به روی من بگشا و درهای آتش دوزخ را ببند. مرا توفیق تلاوت قرآن عطا فرما، ای نازل کننده آرامش در دلهای مؤمنان!» در خصوص سیگار، نظراتی مطرح میشود که افراد سیگاری میتوانند روزه بگیرند، اما به قدر کفایت و رفع اعتیاد سیگار استعمال نمایند. آیا این نظر که تا حدی در افکار عمومی رایج شده صحیح است؟ آیا سیگار کشیدن روزه را باطل میکند؟ حضرت آیت ا... العظمی سیستانی در این مورد میگوید: «احتیاط واجب آن است که روزه دار دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را هم به حلق نرساند.» پرسش: کسی که معتاد به سیگار باشد و در ماه مبارک فقط در صورتی میتواند روزه بگیرد که سیگار مصرف نماید، آیا میتواند روزه بگیرد یا خیر؟ پاسخ: «بنا بر احتیاط واجب باید امساک کند.» دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به اینکه آیا کسى که معتاد به سیگار است و باید در روز حتماً چند سیگار بکشد، میتواند روزه بگیرد و روزه او صحیح است؟ پاسخ: «بنا بر احتیاط واجب، روزه دار باید از دودهاى انواع دخانیات خوددارى کند و در صورت اضطرار، وجوب روزه ساقط نیست.» * دلایل واجب بودن نماز در لسان قرآن: آیاتی از قرآن به واجب شدن اقامه نماز اشاره دارند. در کتاب مفردات در ترجمه "صلی بالنار" آمده: به آتشی گرفتار شد و با آن سوخت. در مورد کلمه الصلاة نظر واژه شناسان این است که صلاة دعا و تبریک و تمجید است. صلاة یکی از عبادات مخصوص است. عده ای از علما گفته اند: اصل صلاة از صلاء است و معنی صلی الرجل، یعنی او با این عبادت از نفس و جان خویش، صلاة را که همان آتش افروخته خدایی است، دور و برطرف کرد. صلاة یا نماز چیست؟ سر هر چیز را باید در نحوه هستی او یافت. نماز حرکتی خاص است که در آغاز با نیت روح جمع شده و به سمت حق سیر میکند. بنا بر این نماز حقیقی باید این گونه باشد و برای نیل به این حرکت، احکام و شرایط و نیز آداب و سننی وضع شده است که همه آنها علتهای امدادی هستند و اساس راز نماز در شهود عینی نمازگزار نهفته است و چون شهود قلبی درجاتی دارد. برای نماز نیز مراتبی است و نمازگزار هرچه به سمت مراتب بالاتر صعود کند، از تعلقات و نفسانیت دور شود. آیه 103 سوره نساء بر واجب بودن نماز دلالت دارد. پس هنگامی که نماز را (در میدان جنگ) به پایان بردید، خدا را در حال ایستاده و نشسته و خوابیده یاد کنید و همین که از آشوب دشمن مطمئن شدید، نماز را به صورت معمول اقامه کنید. مسلماً نماز همواره در اوقاتی مشخص و معین وظیفه ای مقرر و لازم بر مؤمنان است. دو کلمه قیام و قعود و علی جنوبکم احوالی از ذکر خدایند و آوردن این سه حال کنایه از استمرار ذکر؛ به طوری که همه احوال را فرا گیرد. وقتی نمازتان تمام شد، به طور دائم و در همه احوال خدای تعالی را به یاد آورید. واژه موقوت که در آخر آیه آمده، از ماده وقت است و از ظاهر آیه برمیآید که نماز از همان ابتدای تشریع، فریضه ای است که دارای وقت بوده است.

............ویژه

* وزیر کار و رئیس بهزیستی به پویش شکرانه توانایی پیوستند: محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی با کسر پنج رقم آخر از فیش حقوقی خود در هر ماه و واریز به حساب مشارکتهای مردمی بهزیستی به منظور کمک به گروه هدف زیر پوشش، به پویش ملی شکرانه توانایی پیوستند. شریعتمداری و قبادی دانا در مراسم جشن گلریزان فرشته های آسمانی در شیرخوارگاه آمنه تهران، با امضای فرم مشارکت داوطلبانه مسئولان برای توانمندسازی مددجویان بهزیستی به این پویش پیوستند. بر اساس این فرم، هر ماه پنج رقم آخر از فیش حقوقی آنان کسر و به حساب 90190 بانک ملت شعبه دکتر قریب، کد شعبه 67355 مشارکتهای مردمی بهزیستی واریز میشود. همچنین این مسئولان همانند پویش شکرانه توانایی به طرح ملی شکرانه سلامت نیز پیوستند تا از این طریق در رفع نیاز معلولان و مددجویان بهزیستی قدم بردارند. در این جشن گلریزان وزیر کار همچنین مبلغ 30 میلیون ریال کمک کرد. جشن گلریزان فرشته های زمینی همزمان با سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) در شیرخوارگاه آمنه با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان بهزیستی، حامیان و خیران مددجویان بهزیستی با توزیع فرمهای مشارکتهای مردمی برگزار شد.

* 900 میلیون ریال در جشن گلریزان پایتخت جمع شد: معاون مشارکتهای مردمی و اشتغال بهزیستی استان تهران گفت: 900 میلیون ریال کمکهای مسئولان و خیران در جشن گلریزان فرشته های زمینی جمعآوری شد. معاون مشارکتهای مردمی و اشتغال بهزیستی استان تهران افزود: 200 میلیون ریال کمکهای نقدی جمع شد که کمترین کمک از 400 هزار ریال تا بالاترین رقم 100 میلیون ریال بود. 200 میلیون ریال نیز توسط خیران در فرمهای توزیع شده مورد تعهد قرار گرفت تا واریز کنند.

 

 

.............سیاسی

* سیاست فشار حد اکثر، شکست خورده است. تخت روانچی، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با انتشار یادداشتی در روزنامه واشنگتنپست، ضمن تشریح موانع گفتگو با آمریکا، گفت: اظهارات ترامپ نشان داد که برای آسیب رساندن به ملت ایران مصمم هستند. سیاست "فشار حد اکثری" آمریکا علیه ایران شکست خورده است. هیچیک از خواسته های ناعادلانه دولت ترامپ برآورده نشده است و من میتوانم اطمینان بدهم که سیاست فشار مؤثر نخواهد بود. بعلاوه سیاست فشار حد اکثری چه دستاورد عملی داشته است؟ تنها دستاوردش این بوده که ایالات متحده را در عرصه بین المللی منزوی کرده و شکاف بیشتری بین آمریکا و متحدانش ایجاد کرده است.

* موسویان، عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: ترامپ نمیتواند با تهدید و فشار، ایران را به تسلیم یا مذاکره وا دارد و مذاکرات جدید مشروط به تغییر سیاست رئیس جمهوری آمریکاست.

...........بهداشت و سلامت

* میزان فشار خون طبیعی چقدر است؟ رئیس گروه پیشگیری بیماریهای غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری فشار خون بالا جان خود را از دست دادند، گفت: این رقم در ایران حدود ۹۷ هزار نفر در همان سال بود. دکتر فرزانه فربخش با بیان اینکه فشار خون بین دو سطح حد اقلی و حد اکثری با عنوان سیستول و دیاستول در نوسان است، اظهار کرد: فشار خون طبیعی باید کمتر از ۱۲۰ و روی ۸۰ میلی متر جیوه باشد که این رقم در افراد مبتلا به بیماریهای قلبی، کلیوی، سکته های مغزی و دیابت باید کمتر از ۱۳۰ روی ۸۰ باقی بماند؛ در حالی که در افراد عادی فشار خون بالا ۱۴۰ روی ۹۰ در نظر گرفته میشود. وی گفت: فعالیت بدن، مغز، سیستم گوارشی و عضلانی، تحریکات عصبی و دردناک، دما و صدای محیط، مصرف دخانیات، الکل، قهوه، چای و داروها بر روی فشار خون فرد تأثیرگذار است. وی با بیان اینکه فشار خون اولیه سالها میتواند بدون علامت باشد، تصریح کرد: فشار خون اولیه زمانی علامتدار میشود که بر اندامهای حیاتی مانند مغز، چشم، کلیه و قلب تأثیر گذاشته باشد و گاهی با علائمی از جمله سردرد ناحیه پس سری، سرگیجه، تاری و اختلال دید، خستگی زودرس، تپش قلب، تنگی نفس شبانه و گاهی درد قفسه سینه بروز پیدا میکند. فشار خون باعث تسریع فرایند تصلب شرایین در عروق میشود. با بروز این اتفاق در عروق تغذیه کننده قلب، سکته قلبی ایجاد شده و در برخی مواقع حتی میتواند باعث پارگی رگها، خونریزی مغزی و در نهایت مرگ ناگهانی یا اختلال در حرکت، بینایی و تکلم شود. وی تأکید کرد: ترک دخانیات بخش مهمی در امر پیشگیری اولیه بیماریهای قلبی و عروقی محسوب میشود.

* هشدار وزارت بهداشت در آستانه فصل گرما: مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با بیان اینکه سرطان پوست یکی از پنج سرطان شایع در دنیاست، گفت: علت اصلی ابتلاء به سرطان پوست، نور خورشید بویژه تشعشعات فرابنفش آن است. البته سرطان پوست مرحله آخر از آسیبهایی است که نور خورشید دارد. از آسیبهای دیگر میتوان به پیر پوستی، آفتاب سوختگی و.... مهندس گورانی افزود: افراد برای رفع مشکلات پوستی و زیبا به نظر آمدن، از مواد شیمیایی استفاده میکنند؛ در حالی که از ضرر آن بی اطلاعند. افراد اگر از نحوه محافظت صحیح پوست خود در برابر نور خورشید مطلع باشند، دیگر نیازی به مصرف این مواد شیمیایی نیست. با نزدیکی به تابستان، نوع پرتوگیری و میزان تابش نور خورشید متفاوت میشود. گورانی گفت: کسانی که پوست روشنتری دارند، کودکان و افرادی که کک و مک پوستی دارند، برای ابتلا به بیماریهای پوستی مستعدترند. از این رو حضور در فضاهای بیرونی در ساعات ۱۰ الی چهار بعد از ظهر توصیه نمیشود. باید دانست که قرار گرفتن در سایه تنها ۵۰ درصد از تابش اشعه به افراد جلوگیری میکند.

 

..............وادی شعر

* نگاه شعرای ایران به مولا؛ حافظ، مولوی، سعدی و فردوسی درباره حضرت علی (ع) چه سروده اند؟ مولوی: یکی از مشهورترین سروده های مولوی، مثنوی بلند از علی آموز اخلاص عمل است که یکی از مبارزات امیر المؤمنین را روایت میکند؛ مبارزه ای که با خدو انداختن فرد کافر، برخورد تأمل  بر انگیز و درسآموز حضرت علی (ع) را در پی دارد. از علی آموز اخلاص عمل، شیر حق را دان مطهر از دغل؛ از قضا بر پهلوانی دست یافت، زود شمشیری برآورد و شتافت؛ او خدو انداخت در روی علی،  افتخار هر نبی و هر وَلی؛ آن خدو زد بر رخی که روی ماه، سجده آرد پیش او در سجده گاه؛ در زمان انداخت شمشیر آن علی، کرد او اندر غزا اش کاهلی؛ گشت حیران آن مبارز زین عمل، وز نمودن عفو و رحمت بی محل؛ گفت بر من تیغ تیز افراشتی، از چه افکندی مرا بگذاشتی؛ گفت من تیغ از پی حق میزنم، بنده ی حقم نه مأمور تنم؛ شیر حقم نیستم شیر هوا، فعل من بر دین من باشد گوا؛ ما رمیتَ أِذ رمیتُم در حراب، من چو تیغم وآن زننده آفتاب؛ رخت خود را من ز ره بر داشتم، غیر حق را من عدم انگاشتم؛ سایه ای ام کدخدا ام آفتاب، حاجبم من نیستم او را حجاب؛ من چو تیغم پر گهرهای وصال، زنده گردانم نه کشته در قتال؛ خون نپوشد گوهر تیغ مرا، باد از جا کی برد میغ مرا. مولوی همچنین در غزلی زیبا، این گونه مهر و وابستگیش را به امیر المؤمنین (ع) ابراز میکند: تا صورت و پیوند جهان بود علی بود، تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود؛ آن قلعه گشایی که در قلعه ی خیبر، برکند به یک حمله و بگشود علی بود؛ آن گرد سر افراز که اندر ره اسلام، تا کار نشد راست نیاسود، علی بود؛ شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود، سلطان سخا و کرم و جود علی بود؛ آن شیر دلاور که برای طمع نفس، بر خوان جهان پنجه نیالود، علی بود؛ سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پیدا، شمس الحق تبریز که بنمود، علی بود. * فردوسی: ابو القاسم فردوسی توسی که روایتگر جاودانه شاهنامه است، در اقصی  نقاط اشعارِ حماسی خود، گریزهایی دارد به جایگاه و شأن والای علی ابن ابی طالب (ع). او قهرمان واقعی را علی میداند و قهرمانهای داستانش را با صفات او مطابق میگیرد. ضمن اینکه این شاعر بزرگ، پرداختهای مکرری به خصائل و جایگاه امیر المؤمنین دارد، آنچنانکه در ابیات زیر میخوانیم: نترسم که دارم ز روشن دلی، به دل مهر جان نبی و علی. - که من شهر علمم، علیم در است، درست این سخن قول پیغمبر است. - چهارم علی بود جفت بتول، که او را به خوبی ستاید رسول. - از او بر روان محمد درود، به یارانش بر هر یکی برفزود. - سر انجمن بد ز یاران علی، که خواندش پیمبر علی ولی. – وگر در دلت هیچ مهر علی است، تو را روز محشر به خواهش ولی است. * حافظ: حافظ شیرازی که سروده هایش، همواره در دل و جان ایرانیان جای داشته نیز از شاعران مطرح پارسیسراست که در سروده هایش چندین و چند بار به مدح امام علی (ع) پرداخته است. آنجا که میگوید: حافظ اگر قدم زنی در ره خاندان به صدق، بدرقه رهت شود همت شحنه نجف. * سعدی: استاد سخن، سعدی نیز از این قافله جا نمانده و در آثار خود، مهری را که از امیر مؤمنان به دل داشته، بیان کرده است. این ابیات، نمونه  تمام قدی از این محبت است: کس را چه زور و زهره که وصف علی کند؟ جبار در مناقب او گفته: «هل أَتی»؛ زورآزمای قلعه خیبر که بند او، در یکدگر شکست به بازوی لافتی؛ مردی که در مصاف، زره پیش بسته بود، تا پیش دشمنان ندهد پشت بر غزا؛ شیر خدای و صفدر میدان و بحر جود، جان بخش در نماز و جهانسوز در وغا؛ دیباچه مروت و سلطان معرفت، لشکرکش فتوت و سردار اتقیا؛ فردا که هر کسی به شفیعی زنند دست، ماییم و دست و دامن معصوم مرتضی؛ یا رب، به نسل طاهر اولاد فاطمه، یا رب، به خون پاک شهیدان کربلا؛ دلهای خسته را به کرم مرهمی فرست، ای نام اعظمت درِ گنجینه شفا.

* گلواژه: حضرت علی (ع): کارهاى خیر را به مدد یکدیگر و به همراه هم انجام دهید، از همکارى در مورد گناهان و چیزهایى که موجب کدورت و دشمنى میشود، بپرهیزید.

 

...........ورزشی

* آغاز اولین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی جودوی نابینایان در ارومیه: نخستین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی جودوی نابینایان و کمبینایان جهت شرکت در رقابتهای قهرمانی آسیا در قزاقستان از روز پنجشنبه دوم خرداد در ارومیه آغاز و تا دهم خرداد در این شهر ادامه خواهد داشت. سعید کوهکن، رضا غلامی، علی عباسنژاد، وحید نوری، محمدرضا خیر اللهزاده، مصطفی حسینی، علی محمد شنانی، هفت ورزشکار دعوت شده به اولین مرحله از اردوی اعزامی به قزاقستان هستند که تمرینات خود را تحت نظارت کادر فنی و سرمربیگری محمدرضا یوسفزاده و مربیگری فرهاد معابی انجام خواهند داد. نکته جالب توجه، عدم دعوت از بازیکنان ملیپوش جودو در اردوهای اعزامی به گرند اسلم باکو مثل سجاد خدادادی و علیرضا خجسته است که پیشبینی میشد پس از عدم اعزام به باکو، در مسابقات آسیایی حاضر شوند. رقابتهای آسیایی جودوی نابینایان و کمبینایان، شهریور در کشور قزاقستان برگزار میشود. جودوکاران کشورمان دو هفته پیش و در جریان مسابقات گرند اسلم باکو کسب سهمیه پارالمپیک توکیو، موفق به کسب یک نشان طلا و یک نقره شدند.

* برگزاری مسابقات قهرمانی کشور دو و میدانی زیر نظر کمیته بین المللی پارالمپیک: مسابقات قهرمانی کشور دو و میدانی بزرگسالان تحت نظارت ناظر فنی کمیته بین المللی پارالمپیک (ipc) از اسپانیا در مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب تهران طی روزهای 23 و 24 خرداد برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است رقابتهای بانوان در نوبت صبح و آقایان در نوبت عصر انجام خواهد شد. در این دوره از رقابتها، در بخش بانوان 100 نفر و در بخش آقایان 120 شرکت کننده در تمامی ماده های دو، پرتاب و پرش طول با هم به رقابت خواهند پرداخت. مسابقات قهرمانی کشور دو و میدانی بزرگسالان انتخابی تیم ملی جهت حضور در رقابتهای جهانی و کسب سهمیه پارالمپیک 2020 توکیو است.

 

...........حوادث

* ساخت پرورشگاه، شرط نجات قاتل: مرد جوان که به اتهام قتل شوهر سابق همسرش به قصاص محکوم شده، به شرطی بخشیده خواهد شد که یک پرورشگاه بسازد. این مرد روز 27 مرداد سال 83 در حالی که جوانی خونآلود را روی دست داشت، به یکی از بیمارستانهای پاکدشت برد و بلافاصله فرار کرد. ساعتی بعد این پسر جوان که با ضربه های کارد مجروح شده بود، جان باخت و تحقیقات پلیسی برای یافتن عامل قتل آغاز شد. بدین ترتیب در نخستین گام کارآگاهان به بازبینی دوربینهای مداربسته بیمارستان پرداختند. فیلم دوربینهای مداربسته نشان میداد که مرد ناشناس بعد از تحویل پسر مجروح به بیمارستان سوار بر خودرو مینیبوس فیات قرمز رنگ شده که زن جوانی نیز سرنشین آن بوده و از محل متواری شده است. در حالی که تحقیقات برای شناسایی هویت مقتول و عامل جنایت ادامه داشت، کارآگاهان دریافتند جسد متعلق به جوانی به نام مهدی است. بدین ترتیب تحقیقات از خانواده مهدی شروع شد و آنها گفتند: پسرمان مدتی قبل زنی به نام شهناز را به عقد موقت خود درآورد. شبی که ناپدید شد نیز به دیدن شهناز رفته بود. با به دست آمدن این سرنخ، کارآگاهان به سراغ شهناز رفتند، اما مشخص شد وی به عقد موقت مرد جوانی درآمده و همزمان با جنایت ناپدید شده اند. - دستگیری زوج فراری:  کارآگاهان جنایی ورامین موفق شدند شهناز و همسر صیغه ایش را در صومعه سرا دستگیر کنند. شهناز در تحقیقات راز جنایت مهدی را برملا کرد و گفت: قبل از عید سال 83 به عقد موقت مهدی درآمدم، اما بعد از مدتی به خاطر مشکلاتی که با هم داشتیم، از هم جدا شدیم. مدتی بعد هم به عقد قربانعلی درآمدم. مدتی از ازدواج موقتم گذشته بود که مهدی با من تماس گرفت و گفت میخواهد برای تبریک عید به دیدن مادرم بیاید. آن روز من به قربانعلی گفتم که مهدی میخواهد به خانه مادرم بیاید و او هم موافقت کرد، اما زمانی که قربانعلی به خانه آمد و مهدی را دید، عصبانی شد و با چاقو به او حمله کرد. بعد از این درگیری قربانعلی پشیمان شد و بلافاصله او را سوار مینیبوس فیات قرمز رنگش کردیم و به بیمارستان بردیم تا زنده بماند. با اعتراف این زن و همسرش به جنایت، او به بازسازی صحنه قتل پرداخت و با تکمیل تحقیقات، پرونده متهم جوان برای محاکمه به دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شد. قضات دادگاه، مرد جوان را به قصاص محکوم کردند و با تأیید این حکم وی پای چوبه دار رفت. اما در آخرین دقایق و زمانی که طناب دار دور گردن او افتاده بود، اولیای دم به مرد جوان مهلت دوباره ای دادند و خانواده مهدی با گذاشتن یک شرط، از خون پسرشان گذشتند. آنها اعلام کردند در صورتی گذشت خواهند کرد که وی شیرخوارگاهی در باقرشهر به نام پسرشان بسازد. به دنبال این شرط، قربانعلی که 15 سال از عمرش را در زندان به سر برده و توانایی ساخت شیرخوارگاه را ندارد، از مردم درخواست کمک کرد تا شاید با همیاری نیکوکاران بتواند بعد از سالها از قصاص نجات یابد.

 

..........اطلاعرسانی

* سازمان اسناد و کتابخانه ملی نخستین دوره «جشنواره ملی مقاله نویسی نابینایان به بریل (منابر)» را با شعار (بریل؛ خطی سپید به وسعت دیدن) برگزار مینماید؛ لذا افراد با آسیب بینایی میتوانند خود را، در دو گروه (زیر 20 سال تا 700 کلمه) و (بالای 20 سال تا 1200 کلمه) به خط بریل و از طریق پست حد اکثر تا 31/5/1398 به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. محورهای ارسال مقالات در سایت ایران سپید درج شده است. آدرس دبیرخانه جشنواره: بزرگراه حقانی-غرب به شرق-بعد از مترو حقانی-بلوار کتابخانه ملی-ساختمان کتابخانه ملی-دبیرخانه حوزه ریاست. کد پستی: 1538633311 راههای ارتباط با جشنواره: ایمیل: Manaber@nlai.ir

شماره تماس: 81622885-021 جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط نگارش و ارسال مقالات و فعالیتهای جنبی به شیوه نامه جشنواره ملی منابر مراجعه فرمایید.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *