شناسه خبر: 16986 منتشر شده در مورخ: 1398/2/10 ساعت: 13:09 گروه: فرهنگی  
آیین‌نامه درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی ابلاغ شد

آیین‌نامه درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی ابلاغ شد

سازمان سینمایی آیین‌نامه جدید درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی را برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش ایران سپید از سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، در این آیین نامه که پس از امضای «حسین انتظامی» سرپرست این سازمان ابلاغ شده است، چگونگی اجرایی شدن درجه بندی سنی فیلم ها و نحوه برخورد با خاطیان مشخص شده، که از امروز 10 اردیبهشت ماه برای تمامی سینماها، تهیه کننده ها و پخش کننده ها لازم الاجرا است.

در این دستورالعمل، «پیشگیری از هرگونه آسیب به مخاطبان اعم از کودکان، نوجوانان و جوانان بر اساس موازین تربیتی، اخلاقی و باورهای اجتماعی، به عنوان ضرورت صنعت تصویر» معرفی شده است.
در این دستورالعمل آمده است:اهمیت این موضوع بدان خاطر است که گاه نمایش رفتار و گفتار شخصیت های منفی و یا رخدادهایی که متضمن خشونت، ترس و مضامین مشابه هستند، برای برخی گروه های سنی نامناسب است، لذا اطلاع رسانی، طبقه بندی آثار و توصیه های آگاهی بخش با انواع روش ها ضروری به شمار می رود. 
نظام درجه بندی سنی فیلم ها، معیار مناسبی برای خوب یا بد بودن محتوای آثار نبوده و صرفا هدایتگر مخاطبان در تشخیص مطابقت آثار با موازین تربیتی و روحی روانی می باشد و به همین منظور تبیین و ابلاغ می شود.»

** متن آیین نامه درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی بدین شرح است:
*فصل اول: ضرورت های درجه بندی سنی
ماده 1: نمایش مواردی که ممکن است موجب تاثیر نامناسب بر مخاطبین سنین مختلف و لزوم اعمال درجه بندی سنی بر فیلم ها شود که این موارد به شرح زیر است:
- ارزیابی تمامیت فیلم با معیارهای فرهنگی، عرفی و مذهبی جامعه با هدف بدآموز نبودن آثار برای تمامی گروه های سنی.
- هدایت گروه های سنی ناتوان از درک نادرستی فعالیت های ضد قوانین و هنجارهای عمومی جامعه.
- پرهیز از نمایش تبعیض قومی، نژادی، جنسیتی و مذهبی، معلولیتهای ذهنی، جسمی وجنسی و نیز پیشگیری از نمایش حرکات و الفاظ رکیک و نامناسب برای کودکان و نوجوانان.
- حمایت از گروه های سنی در معرض خطر در برابر نمایش خشونت افسار گسیخته، خونریزی، رفتارهای هیجانی و مجرمانه مانند استفاده از اسلحه گرم یا سرد، خودکشی، خودآزاری و غیره.
- جلوگیری از تاثیرگذاری مثبت نمایش مصرف مشروبات الکلی، سیگار و مواد مخدر با تاکید بر پرهیز از آموزش تولید این گونه مواد.
- جلوگیری از ایجاد ذهنیت منفی نسبت به گویش، آداب و زبان فرهنگ های مختلف.

*فصل دوم: درجه بندی سنی
ماده 2: براساس ماده 1 این دستورالعمل و با توجه تاثیر پیام های مستقیم و غیر مستقیم فیلم ها و فضای کلی آثار بر گروه های سنی مختلف، درجه بندی سنی به تشخیص شورای صدور پروانه نمایش صورت می گیرد و این درجه بندی در متن پروانه نمایش درج می شود.
تبصره: بدیهی است که تماشای فیلم هایی که مشمول درجه بندی مندرج در این دستورالعمل نباشند برای تمامی گروه های سنی آزاد است.
ماده 3: درجه بندی سنی فیلم ها به شرح زیر است:
-گروه 9+ : این فیلم دارای الفاظ یا صحنه های نامناسب برای کودکان است و تماشای آن برای کودکان زیر 9 سال توصیه نمی شود.
- گروه 12+ : این فیلم دارای صحنه های نسبتا خشونت آمیز یا دلهره آور یا استعمال دخانیات و یا الفاظ نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر 12 سال توصیه نمیشود.
- گروه 15+ : این فیلم دارای صحنه های خشونت آمیز، ترسناک یا استعمال مواد مخدر یا روابط خلاف عرف جامعه و یا زبان تند و نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر 15 سال توصیه نمی شود.
- گروه 18+ : این فیلم دارای صحنه های افراطی از خشونت یا صحنه های استعمال مواد مخدر یا صحنه هایی تداعی کننده روابط زناشویی و یا الفاط و حرکات نامناسب است و تماشای آن برای افراد زیر 18 سال ممنوع است.
تبصره 1: شورای پروانه نمایش می تواند حسب مورد، گزینه های مندرج در هریک از گروه های سنی مطروحه در ماده 2 را برای درج در پروانه نمایش گزینش کند.
تبصره 2: برای درجه بندی ( 18 +) مدیران سینما مکلف به جلوگیری از حضور افراد زیر 18 سال به سالن های سینما هستند و در سایر درجه بندی ها مسئولیت اجرا بر عهده والدین یا همراه بزرگسال است.

* ضوابط و مقررات اجرایی
ماده 4: دفاتر پخش فیلم، سالن های نمایش فیلم، سامانه های برخط نمایش فیلم و سامانه های پیش فروش و فروش اینترنتی بلیت سینما مکلف به اطلاع رسانی درجه بندی سنی مندرج در پروانه نمایش فیلم ها در تمامی مواد تبلیغی، فضای فیزیکی و مجازی مرتبط با نمایش فیلم می باشند.
ماده 5: اطلاع رسانی درجه بندی سنی هر فیلم در مکان های نمایش فیلم باید قبل از رسیدن مخاطبان به گیشه فروش بلیت یا در محل گیشه فروش نصب گردیده و قابل رویت باشد.
تبصره: در فروش اینترنتی بلیت و یا تماشای برخط فیلم ها، مخاطب باید قبل از پرداخت وجه یا تماشای فیلم از درجه سنی فیلم آگاه شده باشد.
ماده 6: حداقل یک شانزدهم مساحت هر یک از مواد تبلیغی مانند عکس، پوستر، پلاکارد، سردر، بیلبورد، استند، مکانهای تبلیغاتی و تلویزیون شهری، فضای مجازی، جلد حامل های داده ، بلیت اعم از چاپی و الکترونیکی و سایر موارد تبلیغاتی باید به درج عبارت مرتبط با درجه بندی سنی، مندرج در پروانه نمایش اختصاص یابد.
ماده 7: نوع نگارش و چاپ گروه سنی باید کاملا واضح و قابل رویت بوده و از روش های تعیین شده از سوی معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان امور سینمایی و سمعی بصری بهره مند باشد.
تبصره: معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، پیوست گرافیکی این دستورالعمل که شامل نشان های مشخص گرافیکی و مطالب آگاهی بخش برای هر یک از گروه های سنی است را تهیه و از طریق پورتال رسمی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری برای بهره برداری دست اندرکاران و اطلاع عموم مردم منتشر خواهد کرد.
ماده 8: درج هشدار مربوط به درجه بندی سنی هر فیلم باید قبل از شروع فیلم در سالن های سینما و همچنین قبل از نمایش در سایر بستر های پخش، ضروری است و سینماها، شرکت های پخش سینمایی و سامانه های برخط نمایش فیلم، مسئول اجرای آن هستند.
ماده 9: لازم است در طول نمایش فیلم حداقل 5 نوبت، متن هشدار به صورت زیرنویس در فیلم درج شود که این زیرنویس 30 ثانیه قبل از نمایش بخشهای نامناسب گروه سنی نمایش داده شود.

*فصل سوم: تخلفات ومجازات
ماده 10: بازرسان اداره کل سینمای حرفه ای در خصوص عدم رعایت مواد این دستورالعمل ابتدا به متخلفان تذکر می دهند و در صورت عدم توجه به تذکرات، با دستور مدیر کل سینمای حرفه ای ازادامه اکران یا پخش فیلم ممانعت به عمل خواهد آمد.
تبصره 1: پس از رفع تخلفات و با تایید اداره کل سینمای حرفه ای، روند اکران از سر گرفته خواهد شد.
تبصره 2: از صدور پروانه نمایش خانگی برای فیلم متخلف، با در نظر گرفتن میزان تخلف تا یکسال جلوگیری به عمل می آید.
ماده 11: در صورت بروز تخلف از سوی دفاتر پخش، ضمن ابلاغ کتبی و درج در پرونده، از صدور پروانه نمایش فیلم بعدی تا 6 ماه جلوگیری خواهد شد.
تبصره: در صورت تکرار تخلف دفاتر پخش فیلم برای دومین مرتبه، پروانه فعالیت به مدت یکسال تعلیق و در صورت تکرار در مرتبه سوم، به مدت 5 سال تعلیق می شود.
ماده 12: شرکت های پخش حامل های داده در صورت تخلف در مرتبه اول اخطار کتبی و جمع آوری نسخه های فیلم از بازار و در صورت تکرار سه ماه تعلیق پروانه فعالیت و در مرتبه سوم لغو پروانه خواهند شد.
ماده 13: در صورت سهل انگاری مدیر سینما، نسبت به عدم اطلاع رسانی صحیح و کامل رده بندی سنی اعلامی در پروانه نمایش، کارت فعالیت مدیر سینما به مدت 6 ماه تعلیق می شود.
تبصره: در صورت تکرار تخلف از سوی مدیر سینما، ضمن برکناری مدیر و ابطال کارت مدیریت، منع صدور حواله اکران فیلم جدید برای سینمای خاطی و تنزل درجه سینما به مدت 3 ماه صورت خواهد گرفت.
ماده 14: سامانه های برخط نمایش فیلم و سامانه های فروش و پیش فروش اینترنتی بلیت در صورت تخلف در مرتبه اول با اخطار کتبی و در صورت اصلاح نشدن تخلف با تعلیق پروانه فعالیت به مدت 3 ماه و در صورت تکرار برای مرتبه دوم یکسال تعلیق فعالیت و در مرتبه سوم لغو پروانه فعالیت خواهند شد.
ماده 15: نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل نظام درجه بندی سنی فیلم های سینمایی به عهده معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان امور سینمایی و سمعی بصری می باشد.
ماده 16: این دستورالعمل در یک مقدمه، 16 ماده و 9 تبصره به تایید معاون وزیر و رییس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری رسیده است و لازم الاجرا است. ایرنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *