شناسه خبر: 16959 منتشر شده در مورخ: 1398/2/9 ساعت: 09:13 گروه: بهداشت و سلامت  
حدود نیمی از سرطانها درمان پذیر هستند

حدود نیمی از سرطانها درمان پذیر هستند

رئیس مرکز بیماری های خاص وزارت بهداشت گفت: بیماران سرطانی نیازمند از طریق سامانه استحقاق سنجی مشخص و مورد حمایت قرار می گیرند.

به گزارش ایران سپیدبه نقل از ایرنا: مهدی شادنوش گفت: بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده در زمینه سرطان، 49 درصد از سرطان ها به وسیله جراحی، 40 درصد از طریق رادیوتراپی و 11 درصد به وسیله دارو نتیجه می گیرند. البته گاهی باید این موارد به صورت ترکیبی برای بیمار انجام شود.سرطان دیگر یک بیماری مخوف و مرگ آور نیست و به طور کلی می توان گفت 50 درصد بیماری های سرطان قابل درمان و 50 درصد دیگر نیز قابل پیشگیری است.

وی ادامه داد: یکی از سبک های درمان سرطان در جهان این است که در هنگام جراحی، رادیوتراپی نیز انجام شود. به همین علت در کشور، آیین نامه IORT تدوین شده و در حال اجراست.

* حمایت از بیماران بی بضاعت مبتلا به سرطان

شادنوش اظهار داشت: بیماری سرطان پرهزینه است و برخی خانواده ها که بضاعت کمتری دارند، نیازمند حمایت مالی هستند. به طور مثال در شرایط فعلی برای تزریق باید آمپول ها به صورت ویال مصرف شوند، اما در سبک جدید و بر اساس برنامه ملی مدیریت سرطان، دارو را به صورت میلی گرم برای بیماران سرطانی تجویز و تزریق می کنیم و این موضوع منجر به صرفه جویی خواهد شد که از محل این صرفه جویی می توان از افرادی که نیازمند حمایت مالی هستند، بیشتر از گذشته حمایت کرد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های خاص وزارت بهداشت افزود: شناسایی بیماران مبتلا به سرطان که نیازمند حمایت مالی هستند، از طریق سامانه استحقاق سنجی انجام می شود. به این وسیله می توان به صورت هدفمند از بیماران نیازمند حمایت کرد.

* همکاری بین بخشی در حوزه سرطان

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های خاص وزارت بهداشت درباره همکاری بین بخشی در حوزه سرطان نیز اظهار داشت: همکاری خوبی در حوزه بهداشت و درمان وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری و درمان سرطان وجود دارد. البته سبک زندگی، صنعت، محیط زیست، اضطراب و مسائل روانی و اقتصاد در زمینه ابتلا به سرطان موثر است و این موضوع به همت ملی نیاز دارد. همه افراد باید نسبت به این موضوع حساس باشند، زیرا سرطان مختص قشر و جامعه خاصی نیست.

* تجهیز مراکز جامع سرطان

شادنوش درباره تجهیز مراکز جامع سرطان نیز بیان کرد: بسیاری از مراکز جامع سرطان بر اساس برنامه ملی مدیریت سرطان تجهیز شدند و برخی مراکز منتظر بودجه هستند تا تجهیز شوند. در زمینه تربیت نیروی انسانی هم از سال ها پیش اقدامات مناسبی انجام شده و به طور کلی می توان گفت در زمینه زیرساخت ها در حوزه سرطان مشکلی وجود ندارد و بیشتر به این نیاز داریم که جزیره های مختلف در حوزه سرطان به یکدیگر متصل شوند تا خروجی مناسبی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: از سال 94 توسعه و تکمیل بیش از 50 مرکز شیمی درمانی سرپایی برای جبران کمبود این امکانات در مراکز دولتی آغاز شد و تاکنون بیشتر آنها به بهره برداری رسیده اند.

به گزارش ایرنا، برنامه ملی مدیریت سرطان، برنامه جامعی به منظور کنترل سرطان است که هدف آن کاهش بروز، کاهش مرگ و میر و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به این بیماری است. این برنامه شامل دو بخش فرآیند های پشتیبان و فرآیندهای اصلی است. فرآیندهای پشتیبان شامل حاکمیت و سیاست گذاری، پژوهش و نیازسنجی، توسعه شبکه ارائه خدمات، تامین و توانمندسازی نیروی انسانی، تامین و مدیریت منابع مالی، مدیریت نظام اطلاعاتی و ثبت سرطان و مشارکت سازمان های غیردولتی است. فرآیندهای اصلی نیز شامل پیشگیری، تشخیص زودهنگام، تشخیص و درمان و مراقبت های حمایتی و تسکینی است. این سند تعیین کننده سیاست ها، راهبردها، اهداف و فعالیت های کنترل سرطان است و نقشه راه وزارت بهداشت و سایر سازمان ها و نهادها برای مدیریت این بیماری تا سال 1404 محسوب می شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *