شناسه خبر: 1660 منتشر شده در مورخ: 1392/10/4 ساعت: 08:59 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 4 دی 1392

روزنامه چهارشنبه 4 دی 1392

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

«ایران سپید»

چهارشنبه4 دی 1392

22 صفر  1435

روزنامه ویژه نابینایان

فرهنگی، اجتماعی،

 سیاسی، اقتصادی

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی

مدیر مسئول: سهیل معینی

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

سال هجدهم شماره 4614

* طرح انتقال پایتخت شدنی نیست 2

* رسانه چشم بیدار جامعه 4

* شیر گران نمیشود 6

* درخشش خاموش دانشآموزان نابینا در المپیاد مالزی 8

* دسترسی رایگان به نیم میلیون کتاب و پایان نامه 11

* دمنوشهای زمستانی 13

* خلاقیت، توانمندی و توسعه فراگیر، شعار امسال جشنواره تئاتر معلولان 14

* گواردیولا: این جام متعلق به هاینکس است 16

 

 

 

صئ.....................سیاسی

- داخلی:

* رئیس جمهوری در دیدارِ وزیر خارجه ایتالیا با اشاره به روابط در حال توسعه دو کشور گفت: روابط کنونی ایران و ایتالیا در سطح انتظار دو ملت نیست و باید از ظرفیتهای موجود دو کشور با توجه به اراده دو دولت ایران و ایتالیا برای گسترش روابط، بهترین استفاده صورت گیرد.

* قاضیزاده هاشمی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه تحویل کارت هدیه 5 میلیون تومانی به برخی نمایندگان هرگز وجود نداشته گفت: آنچه به دست برخی نماینده‌ها رسیده فقط در قالب "بن" است.

* «عوض حیدرپور» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: پیشنهاد رئیس جمهور مبنی بر جهان عاری از خشونت میتواند به نهادینه شدن صلح جهانی کمک کند.

* آیت ا... ایمانی عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دعوت نشدن ایران به کنفرانس ژنو ۲ درباره سوریه، گفت: بدون ایفای نقش ایران هیچ کاری در هیچ کشوری از منطقه سامان نخواهد یافت.

* جهانگیرزاده  نماینده مردم ارومیه طرح انتقال پایتخت را نیازمند اعتبارات فراوان دانست و گفت که این طرح شدنی نیست.

- بین المللی

* معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با یک شبکه روس تصریح کرد: توافق تخریب سلاحهای شیمیایی سوریه بدون همکاری با روسیه ممکن نبود.

* طالبان در بیانیه‌ای ضمن تکذیب خبر رهبری «ملابرادر» در مذاکرات صلح، بار دیگر از پاکستان خواست وی را هر چه زودتر از زندان آزاد کند.

* دبیرکل سازمان ملل با تأکید بر حضور مؤثر و با اهمیت در کنفرانس بین المللی صلح سوریه، تلویحاً از دولت آمریکا خواست مخالفت خود را با حضور تهران در کنفرانس مذکور کنار بگذارد.

 

 

 

 

 

صئ................ اجتماعی

علی ربیعی، وزیر تعاون، به دنبال درج گزارشی در رسانه ها مبنی بر حضور یک خانواده در چادری در یکی از پارکهای تهران رئیس سازمان بهزیستی را مأمور رسیدگی و اسکان این خانواده کرد. وی ضمن تقدیر از اهتمام رسانه های گروهی به مسائل مختلف جامعه از جمله آسیبهای اجتماعی، همایون هاشمی را مأمور کرد تا نسبت به رسیدگی به وضعیت این خانواده اقدام کند. گفتنیست این خانواده شامل یک برادر، یک خواهر و یک مادر هستند که متأسفانه هر سه اعضای این خانواده به نوعی بیمار هستند. فرزند پسر این خانواده حدود 36 سال سن دارد و از بیماری ام اس رنج میبرد و خواهر وی معلول ذهنی است. مادر این خانواده چندی پیش سکته مغزی کرده و پدر خانواده در سال 80 فوت کرده است. به دنبال دستور وزیر تعاون، مسئولان سازمان بهزیستی با این خانواده دیدار کردند و تمهیدات لازم برای اسکان این خانواده و تحت پوشش قرار دادن این بیماران اتخاذ شد. این خانواده هم اکنون اسکان داده شده اند و اعضای بیمار خانواده تحت مراقبتهای بهداشتی و درمانی قرار گرفتند.

* محمد ناظمی اردکانی، رئیس سازمان ثبت احوال کشور در خصوص  صدورکارت هوشمند ملی گفت: یکی از مهمترین پروژه‌های آتی کشور صدور کارت هوشمند ملی است که در 22 بهمن امسال این کارت جدید جایگزین کارتهای ملی میشود.  وی افزود: در آینده نزدیک تمامی شهرستانهای کشور مجهز به سیستم مورد‌ نظر برای صدور کارت هوشمند ملی میشوند. این مقام مسئول با اشاره به انتخاب بیشترین نام برای کودکان بیان کرد: در راستای انتخاب نام مناسب مهندسی فرهنگ نامگزینی هر ساله در سالروز ولادت پیامبر اکرم برگزار میشود. با توجه به عقبه فرهنگی کشور نامهای قدسی مانند محمد با 8 میلیون ثبت و فاطمه با 12 میلیون ثبت بیشترین فراوانی را در میان اسامی انتخابی داشته است.

 

 

 

 صئ.....................اقتصادی

* سعید سلطانی سروستانی مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران گفت: قرار است دولت ۳۰۰۰ میلیارد ریال به مدیریت قیمت علوفه تخصیص دهد که قیمت لبنیات بیش از این گران نشود، بنابر این افزایش قیمت شیر خام صحت ندارد.

* عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در شرایط کنونی اقتصاد، با افزایش درآمدهای مالیاتی مخالفم زیرا افزایش این درآمدها دقیقاً بر بازار سرمایه و تولید تأثیرگذار است. عطاء‌ا... حکیمی در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه دولت چگونه میخواهد درآمدهای مالیاتی را در لایحه بودجه 93 محقق کند در حالی که مرکز پژوهشهای مجلس 10 هزار میلیارد تومان بیش‌درآمدی را در این خصوص پیشبینی کرده است، گفت: با شرایط اقتصادی کنونی بطور کلی من با افزایش درآمدهای مالیاتی مخالفم.

* معصومه آذرگون مدیر کل دفتر بررسیهای اقتصادی و خدمات مشترکان شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه بانکها بابت هر پرداخت حضوری قبض، شش هزار تا شش هزار و 500 ریال کارمزد کم میکنند، گفت: کارمزد پرداخت غیر حضوری هر قبض آب یک‌ هزار ریال است.

* ولی‌ا... افخمی رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: تعرفه واردات خودرو فعلاً هیچ تغییری نمیکند. وی افزود: برای سال آینده هم تصمیمی برای تغییر تعرفه واردات خودرو نداریم و فعلاً به همین شکل خواهد بود.

* محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی از سهم بیش از ۴۵ درصدی ایران‌چکها در اسکناس رایج و نیاز به حد اقل دو سال زمان برای جایگزینی آنها خبر داد. احمدی همچنین سیستم بانک کارگشایی برای تعادل‌بخشی در بازار سکه را سنتی و ناکارآمد خواند و از تغییر آن خبر داد.

* سازمان ملل اعلام کرد: ۱۳۰ میلیون هکتار از جنگلهای دنیا بر اثر گسترش صنایع و شهرها از بین رفته و آسیا و اقیانوسیه تولید کننده ۵۰ درصد گاز گلخانه‌ای جهان هستند.

 

 

صئ ...............گزارش ویژه

دانشآموزان نابینای ایرانی در نوزدهمین المپیاد محاسبات ریاضی کار با چرتکه صاحب مقامهای اول تا سوم شدند. این خبری بود که از طریق یکی از دوستان به دستمان رسید. جالب است، مجدداً تأکید کنم خبر از طریق یکی از دوستان مطبوعاتی به دستمان رسید. اما در هیچ سایت خبری یا روزنامه کثیر الانتشاری صحبتی از این پیروزی افتخار آفرین نبود! به همین مناسبت سراغ سرپرست و مربی این دانشآموزان نخبه رفتیم تا او از روند برگزاری مسابقات برایمان بگوید و اینکه چطور این کوچک مردان و زنان چنین افتخارات بزرگی آفریدند. فاطمه امیری معلم بازنشسته آموزش و پرورش استثنایی  و کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی و آموزشی است و 31 سال است که در زمینه تألیف و ترجمه برای کودکان استثنایی فعالیت داشته. وی از مربیان و فعالان آموزشگاه اردستانی میباشد. همان آموزشگاهی که یکی از خروجیهایش تربیت مدالآوران مسابقات محاسبات ریاضی به وسیله چرتکه است. – اصلاً چرا کار با چرتکه؟ با توجه به اینکه ما در عصر کامپیوتر و محاسبات با سریعترین ابزارهای محاسباتی به سر میبریم؟ - شما اگر موبایلتان گم شود، بواسطه داشتن این وسیله طبیعتاً خیلی از شماره های داخل موبایلتان را هم حفظ نکرده اید. پس با این حساب در صورت مفقود شدن موبایلتان هیچ شماره ای ندارید. وجود وسایلی اینچنینی به طبع آن ذهن ما را تنبل کرده. چرا که ما دیگر نیازی نمیبینیم که بخواهیم محتویات تبلت یا موبایل یا وسایلی اینچنینی را در حافظه مان جای دهیم. به همین دلیل ذهن انسانهای امروزی رفته رفته رو به تحلیل و تنبلی میرود. اما کار با وسایلی همچون چرتکه باعث میشود تا فرد سرعت و دقتش بالا رود و حافظه اش تقویت شود. کار با چرتکه نیز برای توسعه ظرفیتهای ذهنی افراد مفید است. – با توجه به اینکه کار با این وسیله نیاز به دیدن دارد چطور افراد نابینا میتوانند از این وسیله استفاده کنند؟ ما طی آموزشهایی که به بچه های نابینا دادیم و طی کردن دوره های ویژه کار با چرتکه، با فرم دادن انگشتان دست مثلاً وقتی شستشان باز و بسته میشود یا وقتی سایر انگشتانشان باز و بسته میشود جمع و تفریق انجام صورت میپذیرد. – بچه های ایرانی صاحب چه مقامهایی شده اند؟ دانشآموزان ما برای اولین بار در جهان در بین 5000 دانشآموز بینا از سراسر دنیا توانستند صاحب مقامهای اول تا سوم شوند. بدین ترتیب که زهرا شجاعی یازده ساله دانشآموز پایه ششم ابتدایی رتبه اول، علی اصغر حسنپور دوازده ساله و پایه هفتم صاحب مقام دوم و سید مانی حسینی یازده ساله دانشآموز پایه ششم به مقام سوم دست یافت. جالب است بدانید همه این بچه ها تا حدود زیادی به زبان انگلیسی مسلط هستند بطوری که وقتی قرار شد از آنان تجلیل شود، توانستند بدون حضور مترجم با همه حضار صحبت کنند و به راحتی بتوانند هنگام تجلیل نخست وزیر مالزی از این عزیزان گفتگویی کوتاه به زبان انگلیسی داشته باشند. (باهنر)

 

 

صئ........... دانش و فناوری

پژوهشگران مرکز "رشد دریا" با راه اندازی کتابخانه دیجیتالی اقدام به بارگذاری 500 هزار کتاب و پایان نامه لاتین کردند که به مناسبت هفته پژوهش خدمات دسترسی رایگان برای کاربران ایجاد کرده است. سیامک جدیدی، مجری این  طرح بیان کرد: کتابهای این کتابخانه در حوزه‌های فنی و مهندسی، علوم پایه و پزشکی است. وی با اشاره به دسترسی رایگان به این کتابخانه افزود: به مناسبت هفته پژوهش اقدام به دسترسی رایگان برای انجمنهای علمی و محققان پژوهشگران کردیم و این خدمات نیز 2 هفته پس از هفته پژوهش ادامه خواهد داشت. جدیدی خاطرنشان کرد: سرویس رایگان برای کاربران حقیقی یکساله و برای نهادها و سازمانها 2 هفته در نظر گرفته شده است.

* یک لپتاپ لمسی با قابلیت حرکت نمایشگر در زوایای مختلف وارد بازار شد. لپتاپ Aspire R7 کمپانی ایسر – Acer – که قادر است به دلیل داشتن یک لولای خاص که Ezel نام دارد بر روی صفحه نمایش خود در فرمهای مختلف استفاده شود در هفته جاری وارد بازار ایران شد؛ این ویژگی همراه با لمسی بودن صفحه نمایش، امکان تایپ کردن راحت تر را برای کاربر فراهم میکند.

* دکتر ابراهیمی، مدیر پروژه کاوشگرهای فضایی ایران در خصوص زمان دستیابی ایران به توان اعزام فضانورد به فضا گفت: اگر تا سال ١٤٠٣ یا ١٤٠٤ به قابلیت پرتاب ماهواره های دو تنی به مدار ژئو که اولویت بیشتری نسبت به برنامه اعزام فضانورد دارد برسیم مطمئناً امکان پرتاب فضاپیمای دوتنی حامل فضانورد به فضا را هم خواهیم داشت. وی ادامه داد: در صورت سرمایه گذاری و زمانبندی مناسب میتوانیم طی سه الی چهار سال آینده کپسول مناسب برای اعزام فضانورد با ابعاد و قابلیت اطمینان بالا و سیستم فرار اضطراری را تولید کنیم و امکان پرتاب فضانورد به پرواز زیرمداری را خواهیم داشت.

 

 

 

 

صئ .........بهداشت و سلامت

در صورتی که دچار زکام شده اید میتوانید نعناع، پونه، آویشن و مرزنجوش را به مقدار مساوی دم کرده و در طول روز چند بار مصرف نمایید. اگر بر اثر خستگی زیاد، استرس و بیخوابی دچار سردرد و حالتهای شبه آنفولانزا شده اید میتوانید از دم کرده گل گاوزبان با لیمو عمانی و بدون نبات چندین بار در روز استفاده نمایید. اگر دچار تب هستید از دم کرده بنفشه چند بار در روز استفاده نمایید. همچنین روغن بنفشه از خشکی پوست در این فصل جلوگیری میکند. اگر دچار خشکی شدید گلو هستید و سرفه های خشک رنجتان میدهد دم کرده پنیرک و ختمی به کمکتان خواهد آمد. اگر از مشکلات معده مثل رفلاکس رنج میبرید و یا کسل و بی حوصله هستید دمنوش چای به مؤثر خواهد بود. اگر خشکی شدید پوست و یبوست دارید شربت شیر بادام را فراموش نکنید. البته از افراط در مصرف آنها بپرهیزید. (سلیمیان)

 

 

 

صئ ..........فرهنگ و هنر

پنجمین جشنواره تئاتر معلولان با شعار «خلاقیت، توانمندی، توسعه فراگیر» 21 تا 25 دی ماه برگزار میشود. دکتر زهرا نوعپرست، دبیر این جشنواره در گفتگو با ایران سپید، درباره گروههای شرکت کننده در جشنواره امسال چنین توضیح داد: پیش از برگزاری جشنواره امسال و از سال گذشته، اقدام به برگزاری جشنواره تئاتر منطقه ای در شش منطقه کردیم. این مناطق عبارت بودند از: منطقه آفتاب (اصفهان)، خزر یا کاسپین (مازندران)، طلوع (آذربایجان)، کویر (سیستان و بلوچستان) زاگرس (ایلام) و خلیج فارس (فارس). بر اساس برنامه ریزیهای اولیه، 338 اثر به این مناطق ارسال شده بود که از این تعداد،  66 اثر به بخش رقابتی راه یافته بود. پس از بازبینیهای نهایی، 22 گروه از 19 استانموفق شدند تا به جشنواره امسال راه یابند. دبیر این دوره از جشنواره در خصوص ویژگیهای این دوره نسبت به گذشته اظهار کرد: امسال و برای نخستین بار بخش بین الملل را نخواهیم داشت. تلاش ما این بود که استانهای بیشتری بتوانند در این جشنواره حضور پیدا کنند. از دیگر سو، اقدام به راه اندازی وبسایت دائمی جشنواره کردیم. این وبسایت آثار استانی را بررسی میکنند و آن دسته از آثار که قابلیت حضور در جشنواره را دارند را انتخاب و به دبیرخانه جشنواره ارائه میدهد. دکتر نوعپرست در پایان به اعضاء هیأت داوران اشاره کرد و افزود: امسال و برای اولین بار از دو داور خانم دعوت کردیم تا در کنار آقایان، آثار را بررسی کنند. به این ترتیب آقایان: عزت ا... انتظامی، دکتر قطب الدین صادقی، مهدی هاشمی، رؤیا تیموریان و پریوش نظریه، اعضاء هیأت داوران این جشنواره را تشکیل میدهند.

* فیلم سینمایی «خانم»، آخرین ساخته تینا پاکروان به دفتر سی و دومین جشنواره فیلم فجر رسید. این فیلم داستان زندگی سه زن، سه نقطه تهران را روایت میکند. امین حیایی، شقایق فراهانی از بازیگران این فیلم هستند.

 

 

 

صئ.....................ورزشی

پپ گواردیولا پس از قهرمانی تیم بایرن  در جام باشگاههای جهان گفت:« وقتی به بایرن آمدم تلاش کردم تغییرات کمی را در تیم ایجاد کنم  و مسیر هاینکس را دنبال کردم. سال 2013 به پایان رسید و این جایزه و این جام قهرمانی متعلق به یوپ هاینکس است. سر مربی اسپانیایی بایرن که در کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ میداد  در  خصوص رقیب بایرن در فینال گفت:  راجا کازابلانکا  بعد از حذف دو تیم خوب به فینال رسیده بود و میدانستیم که باید بازی را مدیریت کنیم. ما توانستیم 25 دقیقه خیلی خوب بازی کنیم و در آن دقایق به بازیکنان تیم حریف اجازه فکر کردن هم ندادیم ولی بعد از آن حمله کردن را فراموش کردیم. کنترل توپ و میدان را در دست گرفتیم و خوب بازی کردیم. تا پایان بازی، از خودمان توقع داشتیم که در سطح خوبی ظاهر شویم. ولی در مجموع فینال خوبی را به نمایش نگذاشتیم. فتح جام قهرمانی با بارسا یا بایرن همیشه خاص و ویژه است و برای باشگاه بایرن خوشحالم. شایان ذکر است در فینال رقابتهای جام باشگاه‌های جهان که در کشور  مراکش برگزار شد؛ تیمهای فوتبال بایرن مونیخ آلمان قهرمان اروپا و راجا کازابلانکا مراکش به مصاف هم رفتند که شاگردان گواردیولا موفق شدند با نتیجه 2 بر صفر میزبان خود را شکست داده و عنوان قهرمانی را کسب کنند. دانته در دقیقه 7 و تیاگو آلکانترا در دقیقه 22 گلهای بایرن را به ثمر رساندند. گواردیولا که پیش از این با بارسلونا نیز دو بار موفق به کسب این جام شده بود، سومین بار این جام را کسب کرد تا به افتخارات خود بیافزاید. همچنین این جام پنجمین قهرمانی بایرن مونیخ در سال 2013 محسوب میشود  و باواریاییها پس از کسب قهرمانی در بوندسلیگا، جام حذفی آلمان، لیگ قهرمانان اروپا و سوپرجام اروپا، موفق به فتح جام باشگاه‌های جهان نیز شدند.

 

صئ ...............حوادث

* انفجار یک منزل مسکونی هنگام نذری پختن

هنگامی که اعضای خانواده ای در منزل مسکونیشان در شهر ری مشغول پخت نذری با چند اجاق گاز و سیلندر در حیاط خلوت بودند. نشت گاز از یکی از سیلندرها و رسیدن آن به شعله آتش سبب بروز انفجار شد و چهار تن از اعضای این خانواده مصدوم شدند.

* هدیه دختر 11 ساله به سه نفر

کوثر آشورون 18 آذر ماه بر اثر بیماری در بیمارستان شهید بهشتی بابل بستری شد. این دانشآموز پس از چند روز به علت کاهش سطح هوشیاری دچار مرگ مغزی شد که با موافقت خانواده، بدنش برای کالبدشکافی و اهدای اعضای سالم به تهران انتقال یافت. دو کلیه، دو دریچه قلب، کبد، نسوج و قرنیه چشم این نوجوان مرگ مغزی به سه بیمار اهدا شد.

* نقشه شوم زوج جوان

رئیس کلانتری 157 مسعودیه از دستگیری زوجی خبر داد که با همکاری یکدیگر و در قالب مسافر دربستی، از رانندگان تاکسی اخاذی میکردند. وی افزود: شهروندان با مراجعه به کلانتری عنوان کردند که زن جوانی تحت پوشش مسافر دربستی سوار خودروی آنها شده است و پس از طی مسافتی، مردی با ورود به خودرو، خود را مأمور پلیس آگاهی معرفی میکرد. این مأمور تقلبی از راننده  مبلغ 200 هزار تومان بابت این که  به جرم داشتن رابطه نامشروع او را دستگیر نکند طلب میکرد. متهمان به همراه پرونده در اختیار مقام قضایی قرار گرفتند.

* گروگانگیری کارمندان یک داروخانه توسط معتادان

مژدهیآذر، رئیس انجمن داروسازان از گروگانگیری عده ای معتاد در ورامین خبر داد و گفت: این معتادان کارمندان یک داروخانه را گروگان گرفتند تا از این طریق قرص و داروی مخدر به دست آورند که با ورود نیروی انتظامی گروگانها آزاد و معتادان به مراجع ذیصلاح منتقل شدند.

 

 

 

 

 

صئ ........ اطلاعرسانی:

* انجمن علمی فرهنگی موج نور اصفهان در ادامه فعالیتهای خود اقدام به تهیه کتابچه خودآموز اسکایپ برای نابینایان نموده است: انجمن قصد دارد این کتاب را به زودی به گروه هدف ارائه نماید اما قبل از ارائه تصمیم گرفته تا در مورد کتاب مذکور نظرسنجی نماید. به همین منظور از شما خوانندگان گرامی میخواهیم برای اطلاع از نحوه نظرسنجی و اطلاع از سرفصلهای کتاب به سایت www. Mnsi.ir

مراجعه نمایید.  برای کسب اطلاعات بیشتر هر روز به جز روزهای تعطیل از ساعت 10 تا 11 و 16 تا 18 با تلفن 03116687033 تماس حاصل نمایید.

 

«Iran sepid»

Newspaper for the Blind

Cultural, Social, Political, Economical

Licence Holder:

Islamic Republic News Agency

Date 25 December 2013

www. Iransepid.ir

iransepid@icpi.ir

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *