شناسه خبر: 16089 منتشر شده در مورخ: 1397/11/9 ساعت: 10:20 گروه: اجتماعی  
اشتغال معلولان، چالشی که باید بر طرف شود

اشتغال معلولان، چالشی که باید بر طرف شود

معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی اصفهان با اشاره به چالش اشتغالزایی معلولان در جامعه گفت: این مهم باعث توانمندسازی و بازپروری آنها برای دستیابی به یک زندگی مستقل می شود.

به گزارش ایران سپید علی اصغر شاهزیدی افزود: این در حالی است که امروزه ایجاد کار و اشتغال معلولان و بکارگیری آنها توسط بخش خصوصی به یک مشکل تبدیل شده است. 

وی یادآور شد: قانون تکلیف کرده است که حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی، پیمانی، کارگری) دستگاه‌ های دولتی و عمومی شامل وزارتخانه‌ها، شرکت ها و موسسات، نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می کنند به افراد معلول واجد شرایط اختصاص یابد.
معاون مشارکت های مردمی بهزیستی اصفهان ادامه داد : همینطور حداقل 60درصد از مسوولیت های سازمانی تلفنچی (اپراتور تلفن)، متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاه ‌ها، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی باید بر عهده افراد نابینا و کم بینا و معلولان جسمی، حرکتی قرار داده شود.
وی اضافه کرد: با این وجود برخی کارفرمایان و بخش خصوصی تمایلی برای اشتغال معلولان ندارند و آنها مجبورند تنها از طریق وام های خوداشتغالی بهزیستی مشغول به کار شوند.
معاون مشارکت های مردمی بهزیستی استان اصفهان افزود: در حالی که بهزیستی حق بیمه خویش‌ فرمای کارفرمایان معلولان را به مدت پنج سال پرداخت می‌ کند.
وی یادآور شد: همچنین در پرداخت یارانه کارایی معلولان، به کارفرمایانی که افراد دارای معلولیت را به کار گیرند؛ 10 تا 50 درصد حداقل حقوق اداره کار به کارفرما پرداخت می ‌شود.
شاهزیدی اضافه کرد : در 9 ماهه امسال به 272 نفر از کارفرمایانی که معلولان را بکار گرفتند، حق بیمه کارفرمایی پرداخت شد.
معاون مشارکت‌ های بهزیستی اصفهان با اشاره به اینکه 50 درصد حقوق معلولان بکار گرفته شده به کارفرما پرداخت می ‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه در این موضوع استقبال کارفرمایان خوب بوده اما توان پرداخت بهزیستی در این زمینه کم بوده است.
وی در مورد اختصاص تسهیلات خوداشتغالی به معلولان استان اصفهان گفت: از ابتدای سال 97 تاکنون به بالغ بر 600 نفر از مددجویان بهزیستی با اعتباری حدود 80 میلیارد ریال، وام خوداشتغالی قرض‌الحسنه با بازپرداخت پنج ساله پرداخت شده است.
شاهزیدی یادآور شد: 77 درصد این وام‌گیرندگان از معلولان بودند که به هر نفر از آنها حدود 130 میلیون ریال وام اختصاص یافته است.
وی با اشاره به تامین مسکن معلولان گفت: تفاهم‌نامه‌ای در سال 94 بین دستگاه‌های راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، بهزیستی و انجمن خیرین مسکن‌ ساز منعقد شد که بر اساس آن خانواده‌ های دارای دو عضو معلول ساکن در مناطق شهر و روستا با کمک آنها صاحب مسکن شوند.
معاون مشارکت‌ های بهزیستی اصفهان ادامه داد : برای خانواده ‌های شهری دارای 2 معلول در مجموع 300 میلیون ریاتل از طرف این دستگاه‌ ها پرداخت می‌ شود و برای خانواده ‌های 2 معلول روستایی 180 میلیون ریال بلاعوض پرداخت می ‌شود و آنها می توانستند از وام 250 میلیون ریالی قرض الحسنه بنیاد مسکن استفاده کنند.
وی یادآور شد: از سال 95 تاکنون 607 خانواده‌ دارای 2 معلول شهری توانستند در مجموع بالغ بر 76 میلیارد ریال و خانواده های روستایی با این وضعیت بالغ بر 118 میلیارد ریال از این تشهیلات استفاده کنند.
وی با اشاره به جذب بالغ بر 300 میلیارد ریال مشارکت مردمی دولتی و خصوصی در سالجای گفت: این مشارکت ها در قالب کمک ‌های نقدی، غیرنقدی و خدماتی جذب شده است.
براساس آمار بهداشت جهانی معلولان 10 تا 20 درصد جامعه را تشکیل می دهند درحالی که یک میلیون و 300 هزار نفر معلول در کشور وجود دارد که در اصفهان این رقم به 120 هزار نفر می رسد که بیشترین آمار مدد جویان بهزیستی دراصفهان را به ترتیب معلولان جسمی حرکتی، افرادی با هوش میانه یا کم توان ذهنی و سالمندان، ناشنوایان و بیماران اعصاب و روان مزمن و نابینایان تشکیل می دهند. / ایرنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *