شناسه خبر: 16086 منتشر شده در مورخ: 1397/11/9 ساعت: 09:45 گروه: اجتماعی  
راه اندازی اپلیکیشن مناسب سازی برای معلولان

راه اندازی اپلیکیشن مناسب سازی برای معلولان

رئیس دبیرخانه ستاد مناسبسازی کشور از راه اندازی اپلیکیشن مناسبسازی در کشور خبر داد و گفت: در این اپلیکیشن تمام فضاهای مناسبسازی شده کشور مشخص شده است و افراد میتوانند با استفاده از تلفن همراه و این برنامه از فضاهای مناسبسازی شده بهره مند شوند.

به گزارش ایران سپید  ابراهیم کاظمی مؤمنسرایی، رئیس دبیرخانه ستاد مناسبسازی کشور در گفتگو با ایران سپید از فعالیتهای این ستاد در جهت تحقق ماده 3 قانون حمایت از حقوق معلولان گفت: «بحث مناسبسازی برای همه آحاد جامعه اعم از کوچک و بزرگ، پیر و جوان و افراد دارای معلولیت، اهمیت بسیاری دارد. به همین منظور در قانون حمایت از حقوق معلولان ماده ای را به این امر اختصاص دادند.

در حال حاضر آیین نامه اجرایی این ماده نوشته شده است و منتظر امضای وزیر برای تصویب آن هستیم تا کار را به صورت عملیاتی ادامه دهیم.» وی ادامه داد: «یکی از مشکلات اساسی در مناسبسازی آن است که فرهنگ آن در جامعه هنوز جا نیفتاده است. بسیاری از افراد که در رأس کار هستند، هنوز نمیدانند مناسبسازی چیست و به چه کاری میآید.» مؤمنسرایی با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، مصوب 83 بیان کرد: «در قانون قبلی آمده بود: سالانه باید 30 درصد از دستگاههای دولتی مناسبسازی شوند. از آن قانون 14 سال گذشته است و اگر آن زمان به قانون عمل کرده بودند، اکنون فضای مناسبسازی شده ای را شاهد بودیم. اما متأسفانه این مهم هنوز در میان مسئولان جا نیفتاده است. با وجود تبلیغات گسترده در جهت مناسبسازی، اما هنوز هم شاهد ساخت  اداراتی هستیم که رنگ اصولی سازی را هم به خود ندیده اند. حال مشکل کجاست؟ چرا در یک ساختمان جدید الاحداث اداری نباید مناسبسازی را شاهد باشیم؟ بهزیستی بعد از ساخته شدن ادارات وارد ماجرا میشود، اما اکنون اگر بخواهند این اصول را رعایت کنند، باید هزینه پیشتری را پرداخت کنند. از طرف دیگر میبینیم شهردار یک منطقه محیط تحت پوشش خود را با صرف هزینه های بالا مناسبسازی کرده است. هنگامی که تحقیق کردیم متوجه شدیم این شهردار برادر معلول داشته و به شرایط و سختی تردد معلولان اشراف کامل دارد.»

مؤمنسرایی با تأکید بر اینکه مناسبسازی فقط نیاز معلولان نیست، اظهار داشت: «همه افراد جامعه برای استفاده از فضاهای شهری نیاز به محیطی مناسب دارند؛ چه کهنسال باشند چه جوان، همه طالب یک تردد آسان هستند. سازمان بهزیستی برای آشنایی و آگاهی رساندن به مردم و مسئولان، ستاد مناسبسازی استانی و ملی را فعال کرده و کمیته های شهرستانی را راه اندازی کرده است. سه کمیته تخصصی زیر مجموعه ستاد مناسبسازی  کشور را ایجاد کردیم تا کارهای تخصصی ستاد را پیش برند.» رئیس دبیرخانه ستاد مناسبسازی کشور ادامه داد: «یکی دیگر از اقدامات سازمان بهزیستی راه اندازی سامانه پیامکی معبر با شماره 3000012322 است که این امکان را به شهروندان میدهد تا مشکلات خود را در امر مناسبسازی به بهزیستی منتقل کنند.

شاید شنیدن اینکه یک معلول حرکتی ویلچرنشین 12  سال در اداره ای مشغول کار بوده است و نمیتوانست از سرویس بهداشتی آن مرکز استفاده کند، دردناک باشد؛ اما همین مشکل را توانست از طریق سامانه معبر به گوش ما برساند و ما برای حل آن اقدام کردیم.    حال این فرد معلول در این 12 سال چطور از سرویس بهداشتی استفاده میکرده است، جای سؤال دارد؟ بیشتر افرادی که با این مشکل رو به رو میشوند، در محیط کار مایعات مصرف نمیکنند تا به سرویس بهداشتی نیاز پیدا نکنند. حال این عدم نوشیدن مایعات چه مشکلاتی را برای دستگاههای داخلی بدنشان ایجاد میکند، بماند. خوشبختانه با پیگیریهای بهزیستی ظرف یک هفته، مدیر آن اداره سرویس فرنگی را برای آن فرد در محیط کار نصب کرد. نصب یک سرویس بهداشتی فرنگی در محیط کار، یکی از ابتداییترین حقوق شهروندان است، اما به خاطر عدم آگاهی نسبت به این موضوع، این امر معضل و آرزوی یک معلول بود.»

مؤمنسرایی با اشاره به طراحی  و راه اندازی اپلیکیشن مناسبسازی بیان کرد: «در این اپلیکیشن تمام فضاهای مناسبسازی شده کشور مشخص شده است و افراد میتوانند با استفاده از تلفن همراه و این برنامه از فضاهای مناسبسازی شده بهره مند شوند. این اپلیکیشن به زودی راه اندازی میشود. همچنین برای پیگیری مصوبات در سطح استانها و شهرستانها سامانه پیگیری مصوبات را ایجاد کردیم تا از طریق این سامانه، دیگر هیچ موضوع مرتبط با مناسبسازی بر زمین نماند.»

رئیس دبیرخانه ستاد مناسبسازی کشور با اشاره به رایزنیهایی با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: «در نشستهای مختلف از دکتر نوبخت درخواست کردیم تا بودجه ای برای مناسبسازی در همه دستگاهها در نظر بگیرد تا بتوانیم مطالبه گر ماده سه قانون حمایت از حقوق معلولان باشیم. برای پیگیری مناسبسازی در دستگاههای دولتی جشنواره شهید رجایی را راه اندازی کردیم تا با امتیاز دهی به دستگاه، مدیران به تکاپو افتاده و تغییرات را اعمال کنند.» وی در پایان صحبتهایش گفت: «در سال گذشته 24 هزار دستگاه را مورد پایش قرار دادیم و آمار خوبی را از مناسبسازی دستگاهها استخراج کردیم که در آینده نزدیک این آمار منتشر خواهد شد.»

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *