شناسه خبر: 16071 منتشر شده در مورخ: 1397/11/8 ساعت: 09:24 گروه: اجتماعی  
معاون بهزیستی: با تعریف جهانی 10 میلیون معلول داریم

معاون بهزیستی: با تعریف جهانی 10 میلیون معلول داریم

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: در تعریف جهانی افراد دچار مشکلات روانی، سردردهای میگرنی، آسم یا آلرژی هم معلول محسوب می شوند و با این تعریف حدود 10 میلیون معلول در کشور داریم.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا حسین نحوی نژاد با اشاره مشکلات ناشنوایان افزود: با وجود اینکه تنها راه ارتباطی ناشنوایان در جامعه که بتوانند حرف دلشان را بزنند یا از حقوق خود دفاع کنند، زبان اشاره است، نتوانسته ایم این زبان را در قانون جدید حمایت از حقوق معلولان وارد کنیم و از ضعف های اساسی قانون همین است.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی در سال 2011 حدود 15درصد جمعیت جوامع را معلول اعلام کرده است. بر اساس تعریف جوامع غربی حتی سردردهای میگرنی، آسم و آلرژی نیز در طبقه بندی معلولیت قرار گرفته است که این موضوع اگر به ایران تعمیم داده شود، 10 میلیون نفر در کشور معلول محسوب می شوند.
وی اضافه کرد: اعلام این رقم علاوه بر بار فرهنگی منفی که دارد موجب عقب نشینی افرادی که متولی امر هستند خواهد شد. در صورتی که در جوامع غربی به دلیل کفایت بیمه ها و مشخص بودن راهکارها، اعلام این رقم چندان وحشت آور نیست.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: بر همین اساس، ملاک ما برای معرفی افراد دارای معلولیت، ناتوانی ظاهر و بارز شده ای است که افراد را نیازمند خدمات توانبخشی، وسایل کمک توانبخشی، دریافت آموزش های خاص در کارگاه های ویژه، توجه به وضعیت اشتغال و بهبود وضعیت رفاهی و مواردی از این دست می کند.
نحوی نژاد خاطرنشان کرد: با این تعریف حدود دو درصد افراد جامعه ما یا به عبارتی یک میلیون و 560 هزار نفر، در سامانه شناسایی افراد دارای معلولیت ثبت شده اند.
وی افزود: در نظام جدید طبقه بندی معلولیت دیگر از آسیب یا ناتوانی افراد -که در گذشته بر اساس ضعف، شدید و متوسط طبقه بندی می شد- صحبت نمی شود، بلکه به توانمندی فرد توجه می شود و اینکه در صورت پرورش توانایی های بالقوه این افراد، می تواند تا چه حد فرد مفیدی برای جامعه باشد.
وی، دسترسی را رکن اصلی توانمند سازی افراد دارای معلولیت دانست و افزود: مفهوم دسترسی برای معلولان فراتر از رمپ ها، آسانسورها یا مناسب سازی فضاهای شهری است. هدف ما این است که معلول در شهرداری ها، بانک ها، ادارات مالیات، در پیشگاه قاضی و و دیگر اماکن، همه چیز را قابل دسترسی ببیند و بتواند با قاضی و منشی و دیگران ارتباط برقرار کند و از حق خود دفاع کند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درباره بیماران روانی مزمن نیز گفت: در تعریف بیمار روانی اتفاق نظر وجود ندارد. فقط زمانی که این بیماران توسط افراد سودجو اغفال می شوند یا بر اثر حمله های ناگهانی مرتکب جرایم سنگین می شوند، به بهزیستی ارجاع می شوند.
نحوی نژاد افزود: در صورتی که قرار گرفتن این افراد در مراکز بهزیستی که به منظور درمان و توانمند سازی راه اندازی شده اند، می تواند آسیب زا باشد و به سلامت جسمی و روحی دیگران لطمه وارد کند.
وی گفت: این دسته افراد مراجعان بالقوه محاکم هستند و ممکن است متشاکی شوند. شناسایی این موارد و شناسایی نحوه رفتار با آنان باید مورد توجه قرار گیرد.
وی درباره بکارگیری واژه های مختلف برای معلول افزود: کلمه به خودی خود بار مثبت یا منفی ندارد. به طور مثال اگر به جای معلول بگوییم «توان جو» خوب است، اما اگر به حقوق او توجه نشود هیچ تفاوتی ندارد. این فرهنگ باید جاری و ساری شود تا کسی به خود اجازه ندهد به معلول بی احترامی کند یا از وجود او سوء استفاده کند.
نحوی نژاد گفت: افراد دارای معلولیت کسانی هستندکه به گفته شهید فیاض بخش نه گوشی برای شنیدن، نه زبانی برای فریاد کشیدن و نه پایی برای فرار دارند و تنها پناه آنان نظام اسلامی و عدالت کسانی است که از حقوق آنها دفاع می کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *