شناسه خبر: 15829 منتشر شده در مورخ: 1397/10/23 ساعت: 09:02 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 23 دی 1397

روزنامه یکشنبه 23 دی 1397

آغاز صدور کارتهای جدید معلولیت/ توانبخشی با اولویت مناطق محروم - کاروان تدبیر و امید به گلستان میرود - نقطه ها میدوند تا به صفر و یک برسند (بخش دوم) - توانایی ایران در تأمین فاکتور 9 - وادی شعر (معرفی ابو الحسن درویشی) - انتخاب میزبانان پرس سینه و جودوی قهرمانی کشور - جنایت به خاطر شیربها - اطلاعرسانی

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 23 دی 1397

6 جمادی الاول 1440

13 ژانویه 2019

سال بیست و سوم شماره 6048

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

آغاز صدور کارتهای جدید معلولیت/ توانبخشی با اولویت مناطق محروم 2

کاروان تدبیر و امید به گلستان میرود 5

نقطه ها میدوند تا به صفر و یک برسند (بخش دوم) 7

توانایی ایران در تأمین فاکتور 9 11

وادی شعر (معرفی ابو الحسن درویشی) 13

انتخاب میزبانان پرس سینه و جودوی قهرمانی کشور 15

جنایت به خاطر شیربها

اطلاعرسانی

 

 

............ویژه

* آغاز صدور کارتهای جدید معلولیت/ توانبخشی با اولویت مناطق محروم: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی، از آغاز صدور مجدد کارتهای جدید معلولیت خبر داد و گفت: طرحهای توانبخشی با اولویت مناطق محروم انجام میشود. حسین نحوینژاد با اشاره به از سرگیری صدور کارتهای جدید معلولیت گفت: با توجه به برخی مشکلات در مقطعی صدور این کارتها به تعویق افتاد و هم اکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول در کشور وجود دارد که از این تعداد ۳۵ درصد زنان و ۶۵ درصد مردان هستند. وی بیان کرد: به همین منظور برنامه ریزیهایی برای صدور کارتهای جدید معلولیت انجام شده است و تا کنون ۴۵۰ هزار کارت صادر شده و در اختیار معلولان قرار گرفته است. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه تلاش میشود صدور کارتهای جدید معلولیت تا پایان سال آینده به اتمام برسد، گفت: در این بخش هماهنگیهایی با سایر بخشهای سازمان بهزیستی شده است و آنها نیز قول مساعد داده اند. نحوینژاد بیان کرد: سازمان بهزیستی بابت صدور کارتهای جدید، رقمی از معلولان دریافت نمیکند؛ ضمن اینکه کارتهای جدید دارای ویژگیهای خاصی هستند که میتواند برای معلولان مفید باشد. وی ادامه داد: طرحهای توانبخشی سازمان بهزیستی کشور نیز با اولویت حمایت از معلولان نیازمند در استانهای محروم ادامه خواهد داشت و در این بخش اعتباراتی نیز برای این افراد پیشبینی شده است.

* «دباغ» و «علی اکبری» نمایندگان ایران در مسابقات بین المللی قرآن نابینایان: پس از برگزاری آزمون انتخابی معرفی نمایندگان ایران در چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن نابینایان جهان اسلام، نمایندگان ایران در این مسابقات معرفی شدند. پس از برگزاری این دوره ها که تا بعد از ظهر سه شنبه، ۱۸ دی ماه ادامه داشت، آزمون انتخابی بین ۱۲ راه یافته به این اردوها در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم برگزار شد تا چهره راه یافتگان به چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن نابینایان جهان اسلام مشخص شود. بر همین اساس، در رشته حفظ کل قرآن کریم «سعید علی اکبری» از استان قزوین و در رشته قرائت تحقیق نیز «احمد دباغ» از استان قم به عنوان نمایندگان ایران در چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن نابینایان جهان اسلام معرفی شدند. در این آزمون در رشته حفظ کل که با حضور شش شرکت کننده برگزار شد، «امیدرضا رحیمی» از استان گیلان و «مهدی محمدی» از استان تهران رتبه های دوم و سوم را کسب کردند. همچنین در رشته قرائت تحقیق نیز که با حضور شش شرکت کننده برگزار شد، پس از احمد دباغ، محمدطاهر میرزایی از استان مرکزی و عبد الغفور جوهرچی از استان خراسان رضوی رتبه های دوم و سوم را کسب کردند. این برای اولین بار است که سازمان بهزیستی کشور نمایندگان کشورمان در مسابقات بین المللی قرآن نابینایان را به این شکل و پس از برگزاری دو دوره آمادگی بین ۱۲ برگزیده برتر انتخاب میکند.

...........سیاسی

* کاروان تدبیر و امید به گلستان میرود. سرپرست معاونت امنیتی سیاسی استانداری گلستان گفت: مشکلات اقتصادی مانع حضور پرشور مردم گلستان برای استقبال از رئیس جمهوری نخواهد شد. عبد الرضا چراغعلی با اشاره به سفر کاروان تدبیر و امید به استان گلستان اظهار کرد: رئیس جمهوری و هیئت همراه روز دوشنبه وارد استان گلستان میشوند و در بدو ورود با مردم شرق گلستان دیدار خواهند کرد. * امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع کشورمان با بیان این که تمامی سلاحهایی که ما تولید میکنیم، از استاندارد دفاعی برخوردار است، گفت: مسیر تولید جنگنده های پیشرفته را ادامه میدهیم. * محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: گاهی تبلیغات آن طرفی به قدری زیاد میشود که خودمان نیز باور میکنیم که شورای نگهبان دارد مهندسی انتخابات میکند؛ حال آنکه این طور نیست. * جلال میرزایی با اشاره به توضیحات وزیر اطلاعات درباره ادعای اسماعیل بخشی، از فعالان سندیکای کارگری هفت تپه گفت: در جلسه ای که فراکسیون امید با وزیر اطلاعات کشور برگزار کرد، آقای علوی گفتند بعد از اینکه آقای بخشی آن پیام را به من درباره برخورد و ضرب و شتمش داد، دستور رسیدگی دادم و یکی از مسئولین وزارت اطلاعات را برای پیگیری دقیقتر مسئله به استان خوزستان فرستادم. رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس یادآور شد: وزیر اطلاعات اعلام کرد عرف است که کار اطلاعاتی با قاطعیت و سرعت بالا انجام شود، اما این به مفهوم بی توجهی به حرمت و کرامت افراد نیست. هرچند بررسیهای دقیق ما نشان میدهد که آقای بخشی هیچ گونه شکنجه ای در طول مدت بازداشت نشده است. * مجتبی ذو النور، رئیس کمیته هسته ای مجلس گفت: دوازدهمین گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه در مورد اجرای برجام طبق قانون 26 دی 1397 به مجلس ارائه میشود که پس از آن گزارش 6 ماهه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را تهیه میکنیم.

...........گزارش ویژه

* نقطه ها میدوند تا به صفر و یک برسند: دیروز مطلبی در مورد کمرنگ شدن نقش بریل در زندگی نابینایان خواندید. در قسمت اول این مطلب با آقای ستوده گفتگو شد و در ادامه ...

تکنولوژی نقش بریل را کم کرده است: یکی از دانشآموخته های نابینا که به تعبیر دوستان نزدیکش، شب و روز خود را وقف مطالعه میکند، حسین شیرخانیست. او سالهاست کارشناسی ادبیات را اخذ کرده و در طول این سالها، به امر تحقیق و مطالعه در رشته های تاریخ، فلسفه و ادبیات اهتمام ورزیده است. شیرخانی معتقد است پیشرفت تکنولوژی نقش بریل را کم کرده: با توجه به اینکه تکنولوژی روشهای تازه دسترسی به منابع اطلاعاتی را در اختیار نابینایان قرار داده، به این واسطه نقش بریل کمتر شده. او خط بریل را دارای نقاط قوت و ضعف زیادی میداند: از آنجا که بیشتر نابینایان از دوران کودکی با این خط مأنوس بودند، در اموری مثل ویرایش متون، این خط کمک زیادی به ویرایشگر نابینا میکند؛ یعنی قابلیت ویرایش بالایی دارد و فرد نابینا به گزینه هایی که در خط بریل بواسطه محتوا قابل تولید شدن هستند، دسترسی دارد. اما ضعفهای بریل بیشتر از نقاط قوتش است. امروز تبدیل منابع اطلاعاتی به بریل -در کشور ما- مشکل است؛ مگر آنکه فرمت آن منابع html باشد؛ حتی فرمتی مثل pdf چندان قابلیت ویرایش را به نابینایان نمیدهد. علاوه بر این، بازدهی زمانی کمتری دارد؛ مثلاً یک فرد تندخوان اگر ظرف دو دقیقه بتواند یک صفحه بریل را که تقریباً معادل نصف صفحه بینایی است، بخواند، طی زمانی کمتر از این بازه میتواند با استفاده از صفحه خوانها یک صفحه بینایی را بخواند. مگر اینکه بریل با فناوری دیجیتال همراه شود. شیرخانی مطالعه را به دو نوع تقسیم میکند: ما دو نوع مطالعه داریم: مطالعه سرگرم کننده و مطالعه جدی. مثلاً مطالعه رمان جزو دسته اول است. خب چه ضرورتی دارد رمان به بریل تبدیل شود؟ در مطالعه جدی هم مشکلات سختی تبدیل منابع اطلاعاتی به بریل را داریم. این دانشآموخته نابینا معتقد است وجود فناوریهای نوین و سخت افزارهای ویژه نابینایان نقش گزینه ای دارند: سخت افزارهایی مثل نمایشگر بریل نقش آپشنال یا گزینه ای دارند؛ به این معنی که اگر من از نمایشگر استفاده نکنم، کارم لنگ نمیماند؛ چون میتوانم از صفحه خوانها استفاده کنم. واقعیت این است که مطالعه با صفحه خوانها، سرعت یا جستجو و دسترسی به مطلب را در صفحاتی مثل html بالا میبرد.

من با بریل ستیزه ندارم. شیرخانی هم مثل فرزین ستوده به وجود غلطهای فاحش در نوشته های نسل امروز اعتقاد دارد، اما این معضل را ناشی از دوری نابینایان از خط بریل نمیداند: ایراد در نوشتن به این برمیگردد که اصولاً فرهنگ مطالعه وجود ندارد. خود من در سالهای اخیر تجربه بریل خوانیم کم شده، اما کماکان به املای کلمات توجه میکنم. یعنی در استفاده از متن دیجیتال هم به هنگام مطالعه بر املای کلمات دقت میکنم. اطلاع از املای یک واژه چه در بریل و چه در دیجیتال به این برمیگردد که شخص مطالعه کننده تا چه میزان به این موضوع علاقه مند باشد. حسین شیرخانی در جمعبندی مطالبش، وجود بریل را با تمام ضعفهایی که مطرح میکند، ضروری میداند: مواردی که من درباره نقاط ضعف بریل مطرح کردم، دال بر بی فایده بودن این خط نیست و من هیچ نوع مخالفت یا ستیزه ای با بریل ندارم. اتفاقاً معتقدم وجود بریل همچنان یک امکان مطالعه است؛ مخصوصاً برای موسیقیدانهای نابینا که از این طریق بتوانند نت خوانی کنند، بسیار مفید است.

بهروز افروز از معلمان جوان نابیناییست که در آموزشگاه شهید محبی تدریس میکند. او در تشریح وضعیت نسل جدید دانشآموزان نابینا، این دانشآموزان را به سه گروه دسته بندی میکند.

ادامه گفتگوی ما را با بهروز افروز روز دوشنبه در روزنامه ایران سپید بخوانید..

* گلواژه: برترین عبادتها انتظار فرج است. حضرت محمد (ص)

 

 

..........بهداشت و سلامت

* توانایی ایران در تأمین فاکتور 9: رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو گفت: ایران در شرایط عادی ظرفیت تأمین کامل داروی فاکتور 9 و (IVIG) کشور از پلاسمای داخلی را دارد. دکتر علی واشقانی افزود: سازمان بهداشت جهانی به کشورهایی که امکان تولید برخی داروهای بیماران خاص را ندارند، توصیه میکند که مانند ایران از پلاسمای داخلی برای تولید دارو بهره ببرند. کیفیت داروهای تولید شده و همچنین سلامت پلاسما به لحاظ عدم وجود عوامل عفونی و بیماریها، جزء با کیفیتترین پلاسماها در سطح دنیا محسوب میشود. همچنین این ظرفیت وجود دارد که 50 درصد آلبومین و 30 درصد فاکتور 8 از پلاسمای ایرانی تأمین شود.

* اعتیاد تزریقی، مهمترین علت ابتلا به هپاتیت: رئیس شبکه کشوری هپاتیت گفت: استفاده از سرنگ مشترک در معتادان مواد مخدر میتواند به انتقال انواع عفونتها از جمله هپاتیت B و C و ایدز منجر شود. دکتر علویان افزود: اعتیاد به مواد مخدر تزریقی از علل مهم ابتلا به هپاتیت C محسوب میشود. البته اعتیاد به موادی مانند کوکائین و استنشاق از راه بینی راه دیگر انتقال این بیماری است. علویان با بیان اینکه تنها یکبار استفاده اشتراکی در وسایل تزریقی کافی است تا شخص به ویروس هپاتیت آلوده شود، افزود: معمولاً اولین تزریق در نتیجه تشویق دوستان و قرض گرفتن وسایل آنها اتفاق می افتد. وی با بیان اینکه برخی به اشتباه گمان میکنند تعویض سر سوزن سرنگهای مورد استفاده مانع از انتقال ویروس هپاتیت میشود، نکته حائز اهمیت این است که در صورت دور ریختن وسایل تزریقی به داخل سطلهای زباله خانگی، ممکن است در هنگام جا به جایی آنها موجب آلودگی سایر افراد شود. بنا بر این بهتر است این سرنگها در داخل ظرفهای غیر قابل نفوذ نظیر ظروف شیشه ای یا فلزی دور ریخته شوند. وی ادامه داد: در صورت اصرار بر ادامه اعتیاد، مهمترین راه پیشگیری، عدم استفاده از وسایل تزریقی مشترک است.

 

..........وادی شعر

* ابو الحسن درویشی مزنگی: خود شاعر میگوید: «در سال 1341 در روستای مزنگ از توابع شهرستان بندرگز استان گلستان به دنیا آمدم. تا کلاس سوم راهنمایی را در روستاهای مزنگ و نوکنده گذرانده و از سال 1357 به تهران نقل مکان کردم و کارشناسی ادبیات فارسی خود را در سال 1367 از دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی دریافت نمودم. طی سالها فعالیت ادبی کتابهای: -وسوسه سیب، مجموعه ای از غزلهای جور دیگران دیدن، مجموعه شعر سپید شب هزار دوم، مجموعه غزل بیا بر عالم و آدم بخندیم، مجموعه طنز سروده های پیله خیال، مجموعه غزل را تا کنون منتشر نموده ام.» نگاهی به دفتر شعر شاعر: آیینه دار هیچ: یک روز مست هیچی و یک شب خمار هیچ، وقتی شبیه من، اسیری در حصار هیچ؛ غرق سراب آرزوهای دلم شدم، آونگ شد حقیقتم بالای دار هیچ؛ افسار عشق خود به دست عقل داده و افتاد زندگانیم در اختیار هیچ. دنیای موجخیز پوچی میبرد مرا، آخر چگونه تاب بیارم من سوار هیچ؛ دستت نمیرسد به چیزی، ای خیال مرد! در انتظار چیستی در این دیار هیچ؛ بویی ز گل نصیب دامانت نمیشود، انگشت میگزی فقط از زخم خار هیچ؛ چیزی تو را به شهر شادیها نمیبرد، بی شوق عشق میشوی آیینه دار هیچ. - نجوای عشق: برای من غزلی عاشقانه نجوا کن، دلم گرفته ز غصه، ترانه نجوا کن؛ به سوی باغ بیار از بهار تازه خبر، دوباره بر سرشاخه، جوانه نجوا کن؛ بخوان حکایت گیسو و باد بازیگوش، حدیث زلف پریشان و شانه نجوا کن؛ پرید از سر بام دلم کبوتر عشق، بیا و قصه ای از دام و دانه نجوا کن؛ دلیل ماندن من شو در این زمانه تلخ، به گوش عقل پریشان، بهانه نجوا کن؛ شبیه ماهی تنگ بلور، دلتنگم، سرود آبی آن بی کرانه نجوا کن. – آیه های عشق: فتاد بر پیشانیم خط پریشانی، وقتی شنیدم در کنار من نمیمانی؛ گفتی فراموشت کنم حرف غریبی بود، این کار ممکن نیست، خیلی خوب میدانی؛ از عشق کردی توبه، من اصلاً نمیفهمم، آیا گناه است اینچنین احساس انسانی؟

..........ورزشی

* انتخاب میزبانان پرس سینه و جودوی قهرمانی کشور: سومین دوره رقابتهای قهرمانی کشور پرس سینه نابینایان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، 17 تا 19 بهمن در کردستان برگزار میشود. اعضاء هر تیم در هر رده سنی، متشکل از 10 ورزشکار، 2 مربی و یک سرپرست خواهد بود. مسابقات در اوزان 56، 60، 67.5، 75، 82.5، 90، 100، 110، 125 و +125 کیلوگرم برگزار خواهد شد. چنانچه تیمی در یکی از اوزان شرکت کننده نداشته باشد، میتواند در یکی دیگر از گروههای وزنی، دو ورزشکار معرفی کند، مشروط به اینکه کل ورزشکاران تیم از هر گروه سنی از 10 نفر بیشتر نباشد. به نفرات برتر هر وزن، حکم و مدال قهرمانی و به تیمهای برتر، کاپ قهرمانی اهداء خواهد شد. هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی کشور جودو نابینایان جهت انتخابی تیم ملی، 15 تا 17 بهمن در تهران برگزار میشود. مسابقات در اوزان -60، -66، -73، -81، -90، -100 و +100 کیلوگرم برگزار میشود. هر تیم میتواند در هر وزن 3 ورزشکار حائز شرایط اعزام نماید، به شرط اینکه اعضای تیم از 14 نفر بیشتر نباشد. هر تیم متشکل از حد اکثر 14 ورزشکار و به ازای هر 7 ورزشکار یک مربی و یک سرپرست میتواند به همراه داشته باشد. به هر ورزشکار، حد اکثر دو کیلو ارفاق وزن داده میشود.

* وکیل فوق ستاره پرتغالی یوونتوس، به درخواست اخیر کارآگاهان پرونده تعرض این بازیکن ۳۳ ساله به یک زن آمریکایی واکنش نشان داد. رونالدو چند ماه پیش متهم به تعرض جنسی به کاترینا مایورگا در سال 2009 شد. هرچند رونالدو این موضوع را تکذیب کرده است، ولی به نظر پرونده او وارد فاز جدیدی خواهد شد. سخنگوی پلیس لاس وگاس، تأیید کرد درخواست دریافت DNA رونالدو به مقامات قضایی ایتالیا ارسال شده تا سرنخ جدیدی در رابطه با پرونده کشف شود. پلیس نوادا قصد دارد DNA رونالدو را با DNA لباس کاترینا تطبیق دهد و از این طریق به نتایج جدیدی دست یابد.

..........حوادث

* جنایت به خاطر شیربها: مرد افغانی که برای تهیه پول شیربها دست به جنایت زده بود، هفته گذشته همراه با دختر مورد علاقه اش در دادگاه کیفری محاکمه شد. رسیدگی به این پرونده از پنجم خرداد سال 95 به دنبال آتش سوزی مهیب یک خودرو در کهریزک شروع شد. راننده خودرو که بشدت سوخته بود به بیمارستان انتقال یافت، اما پس از چند روز جان باخت. نخستین بررسیها نشان میداد آتش سوزی عمدی بوده و وی به قتل رسیده است. بدنبال مرگ غلام 26 ساله، تحقیقات کارآگاهان جنایی برای کشف این جنایت کلید خورد. آنها پس از ردیابی تماسهای تلفنی مقتول دریافتند وی آخرین بار با فردی به نام محمد صحبت کرده است.

محمد برای بازجویی به اداره پلیس منتقل شد؛ در حالی که او در نخستین بازجوییها منکر اطلاع از جنایت بود، اما مدتی بعد لب به اعتراف گشود و راز قتل را برملا کرد. او به کارآگاهان گفت: من به دختری به نام گلبهار علاقه داشتم و به خواستگاریش رفتم، اما پدرش گفت باید 25 میلیون تومان شیربها بدهی. من که چنین پولی نداشتم، مستأصل شدم. نمیتوانستم از گلبهار دست بکشم. او هم مرا دوست داشت؛ به همین خاطر از من خواست هر طور شده این پول را تهیه کنم. بعد هم با نقشه ای که طراحی کردیم تصمیم گرفتیم مردی به نام غلام را طعمه قرار دهیم و از او اخاذی کنیم. طبق این نقشه گلبهار خودش را خواهر من معرفی کرد. او با غلام دوست شد و کاری کرد که غلام عاشقش شود؛ بعد هم گفت برای ازدواج با او پدرش 20 میلیون تومان شیربها می خواهد، اگر این پول را بدهد پدرش راضی به ازدواج خواهد شد. با این ترتیب پول را از غلام گرفت و به من داد. بعد هم ارتباطش را با غلام قطع کرد. اما مدتی بعد او تماس گرفت و وقتی دید که ازدواج به تأخیر افتاده، میخواست با پدر گلبهار حرف بزند که ما مانع شدیم و او را به کهریزک کشاندیم. در این نقشه فقط قرار بود خودروی غلام را آتش بزنیم. برای همین با خودمان بنزین بردیم. وقتی درگیری بین ما بالا گرفت، بنزین را روی خودرو ریختم، اما مقداری از بنزین هم روی خود غلام ریخت. وقتی فندک را زدم خودرو و غلام با هم آتش گرفتند. من هم با گلبهار سوار بر موتور فرار کردیم. با اعترافهای این مرد جوان، او به اتهام مباشرت در قتل و نامزدش به اتهام معاونت در قتل بازداشت شدند. سر انجام این زوج جوان هفته گذشته در دادگاه کیفری پای میز محاکمه ایستادند. محمد در شرح ماجرا اتهام قتل را پذیرفت. اما گلبهار در زمینه همکاریش با محمد گفت: من در قتل هیچ نقشی نداشتم. محمد به زور مرا وادار کرد نقش خواهرش را بازی کنم و با غلام دوست شوم. او برای اینکه بتواند با من ازدواج کند باید 25 میلیون تومان به عنوان شیربها به پدرم میداد، اما از آنجا که فقط پنج میلیون تومان داشت، این نقشه را کشید تا بتواند 20 میلیون بقیه را فراهم کند. پس از پایان اظهارات دو متهم، قضات برای صدور حکم وارد شور شدند.

* گلواژه: بدترین دروغها گمان بد به مردم بردن است. حضرت محمد (ص)

...........اطلاعرسانی

* انجمن علمی-فرهنگی دانشجویان و دانشآموختگان نابینای ایران برگزار مینماید: الف) آموزش مقدماتی و پیشرفته کامپیوتر (استاد راشاد)

ب) آموزش ماساژ برای خانمها و آقایان ج) آموزش مهارتهای اولیه و ضروری برای نابینایان مانند بریل، جهتیابی و ... (استاد ظروفی) در ضمن کلیه خدمات تخصصی نرم افزار کامپیوتر ارائه میگردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر همه روزه از ساعت 9 الی 14 میتوانید با شماره 22880088 تماس حاصل فرمایید.

* کانون نابینایان فرهنگسرای بهمن برگزار میکند: دوره های آموزشی کامپیوتر (ویندوز و اندروید)، زبان انگلیسی، خط بریل، تحرک و جهتیابی، موسیقی (نی، پیانو، سلفژ، تنبک و دف)، کلاسهای صنایع دستی (قالی بافی، فرشینه (پادری)، تابلو فرش و بافتنی با ماشین و دست، مروارید و عروسک بافی» برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 55323880 تماس حاصل فرمایید.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *