شناسه خبر: 15571 منتشر شده در مورخ: 1397/10/8 ساعت: 09:35 گروه: اجتماعی  
خدمات بهزیستی به ۲۶ هزار خانوار زنجانی؛ ۳۵۰ کودک توسط خانواده‌ها نگهداری می‌شود

خدمات بهزیستی به ۲۶ هزار خانوار زنجانی؛ ۳۵۰ کودک توسط خانواده‌ها نگهداری می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: ۲۶ هزار و ۸۰۰ خانوار زنجانی و حدود ۲۱ هزار معلول و بیش از ۵ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر محمد محمدی در دیدار با مدیرعامل بانک ملت با اشاره به اینکه شناخت بهزیستی با دو رویکرد عام و خاص میسر است، اظهار داشت: در رویکرد عام که وظیفه اطلاع رسانی همانند پیشگیری از معلولیت، آسیب‌های اجتماعی و پیشگری از اعتیاد می‌پردازد که با جمعیت یک میلیون و 500 هزار نفری استان مواجه است.

وی افزود: نخستین امر که در اولویت سازمان بهزیستی است بحث پیشگیری از معلولیت‌هاست و سال گذشته در بحث پیشگیری از تنبلی چشم حدود 50 هزار نفر کودک تحت غربالگری قرار گرفتند و افراد مشکوک به مبادی زیربط ارجاع شدند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه غربالگری شنوایی یکی از مفیدترین طرح‌هاست که در سطح استان اجرا می‌شود و کودکان یک تا 10 روزه تحت غربالگری قرار می‌گیرند و کودکان ناشنوا جهت کاشت حلزون به مبادی زیربط ارجاع می‌شوند، خاطر نشان کرد: 50 درصد معلولیت‌ها از اختلالات ژنتیکی و در اثر ازدواج  فامیلی ایجاد می‌شود و در بحث آگاه سازی و اطلاع رسانی در حدود 20 هزار نفر تحت پوشش قرار دارند و برای زوجین در شرف ازدواج کیلینیک‌هایی وجود دارد که سال گذشته حدود یک هزار و 500 زوج مراجعه کننده وجود داشته است.

وی با تاکید بر اینکه در بحث پیشگیری از اعتیاد در استان 13 کمپ وجود دارد که پذیرای 7 هزار نفر بوده است، گفت: مراحل سم‌زدایی، روانشناسی و در نهایت توانمندسازی ایجاد حرفه و شغل برای این افراد توسط سازمان بهزیستی انجام می‌شود.

محمدی ابراز کرد: در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش‌های پیش از ازدواج، آموزش‌های زوجین در شرف ازدواج و سایر مباحث در مقاطع مختلف تحصیلی وجود دارد که توسط همکاران انجام می‌شود و کیلینیک‌های مشاوره برای حل اختلافات خانوادگی وجود دارد و مردم می‌توانند با خط 1480 جهت حل این مشکل با سامان بهزیستی تماس داشته باشند و جهت مشاوره تخصصی‌تر به مشاوران سازمان بهزیستی ارجاع داده شوند.

وی با بیان اینکه در صورتی معلولیتی یا آسیب اجتماعی اتفاق افتاد سازمان بهزیستی مداخلاتی دارد، ادامه داد:  21 هزار معلولی که در استان زنجان تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند شامل معلولان نابینا، ناشنوا، جسمی حرکتی، ذهنی، بیماران روانی مزمن و سالمندان معلول تحت پوشش قرار دارند که خدمات مختلفی اعم از تخصصی و حمایتی را شامل می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: یک هزار و 200 نفر معلول در مراکز نگهداری می‌شوند که بیشتر معلولین ذهنی، سالمندان و بیماران روانی مزمن هستند که یارانه اندکی توسط سازمان بهزیستی و مقدار باقی مانده از طریق کمکهای مردمی تامین می‌شود و با توجه به رکودی که در حال حاضر حاکم است مراکز با مشکل مواجه است و لازم به کمک مردم خیرین است.

وی با اشاره به اینکه 308 نفر از معلولان، ضایعه نخاعی هستند، تصریح کرد: بنا بر تشخیص پزشکان معالج تعدادی از این افراد می‌توانند از ویلچر برقی استفاده کنند اما با توجه به محدودیت‌های موجود امکان خرید برای سازمان بهزیستی وجود ندارد و به همین دلیل سال گذشته 34 ویلچر برقی توسط خیرین خریداری شد و در حال حاضر نیز نیامند خرید 34 دستگاه ویلچر برقی هستیم.

محمدی با بیان اینکه 13 هزار معلول در سطح استان شناسایی شده و تمام معلولان در روستاها  تحت پوشش بهزیستی در آمدند، گفت: در سال گذشته 9 هزار ویلچر، عصا، واکر و وسایل کمک توان بخشی خریداری شد و در اختیار نیازمندان قرار گرفت اما در سال جاری با کمبود اعتبار مواجه هستیم و در زمینه خرید ویلچر برقی نیازهایی را در سطح استان داریم.

وی گفت: مناسب سازی بانک ملت و شعبات مربوطه برای معلولان می‌تواند  عزمی کشوری برای مناسب سازی بانکها  در کل کشور ایجاد کند و بانک ملت به عنوان بانک پیشرو و نمونه در زمینه مناسب سازی معلولان در کل کشور تبدیل می‌شود چرا که این امر سبب تکریم معلولان و سالمندان می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه به شیرخوارگاه سازمان بهزیستی استان زنجان سالانه حدود 60 کودک وارد می‌شود و تعدادی از این کودکان به خانواده‌های واجد شرایط واگذار می‌شوند، عنوان کرد: در حال حاضر 16 کودک در این مرکز نگهداری می‌شوند و حدود 60 کودک نیز در مراکزی توسط مردم و خیرین اداره می‌شود که شامل کودکان 6 تا 12 سال و 12 تا 18 سال دختران و پسران هستند.

وی با بیان اینکه حدود 350 کودک نیز توسط خانواده‌ها نگهداری می‌شود و مبالغی به این خانواده‌ها پرداخت می‌شود، گفت: این کودکان دارای قیم بوده و توسط پدر بزرگ، مادر بزرگ و یا سایر بستگان سرپرستی می‌شوند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *