شناسه خبر: 15564 منتشر شده در مورخ: 1397/10/6 ساعت: 08:46 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 6 دی 1397

روزنامه پنجشنبه 6 دی 1397

وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور شد - عزم دولت برای حل مشکلات - گردهمایی بزرگ نابینایان شبکیه در تهران - جوان نابینایی که Call of Duty را به تسخیر خود درآورده است - اسامی کاندیداهای هیأت نابینایان تهران - سوء استفاده از عکس مشتریان در آرایشگاه زنانه - چاردیواری

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 6 دی 1397

19 ربیع الثانی 1440

27 دسامبر 2018

سال بیست و سوم شماره 6034

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور شد 2

عزم دولت برای حل مشکلات 4 

گردهمایی بزرگ نابینایان شبکیه در تهران 6

جوان نابینایی که Call of Duty را به تسخیر خود درآورده است 11

اسامی کاندیداهای هیأت نابینایان تهران 14

سوء استفاده از عکس مشتریان در آرایشگاه زنانه

چاردیواری 18

 

.............ویژه

* وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور شد: طی حکمی از سوی محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، "وحید قبادی دانا" به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور منصوب شد. وحید قبادی دانا متولد 1356 دارای فوق تخصصی آلرژی و ایمونولوژی بالینی و عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران است. از جمله سوابق اجتماعی–فرهنگی قبادی دانا میتوان به رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر کشور، عضویت شورای اجتماعی کشور اشاره کرد.

* افزایش 60 درصدی بودجه سازمان بهزیستی: بر اساس لایحه پیشنهادی دولت برای سال ۹۸، بودجه سازمان بهزیستی کشور حدود ۶۰ درصد افزایش مییابد. بر اساس لایحه بودجه سال آینده که توسط رئیس جمهوری به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، 4 هزار و 42 میلیارد و 975 میلیون تومان برای اختصاص به سازمان بهزیستی کشور در نظر گرفته است. این رقم نسبت به بودجه سال گذشته که مبلغ 2 هزار و 571 میلیارد و 333 میلیون تومان بوده که حدود 60 درصد افزایش یافته است.

* وام ۲ هزار میلیاردی به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی: بانک مرکزی مکلف شده مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع قرض الحسنه سیستم بانکی را به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی تخصیص دهد. بر اساس تبصره 16 لایحه بودجه در اجرای بند ب ماده 83 قانون برنامه 5 توسعه اقتصادی، بانک مرکزی مکلف است از طریق بانکهای عامل، مبلغ 2 هزار میلیارد تومان مانده سپرده  قرض الحسنه بانکی و رشد مبلغ مزبور را به تفکیک 1400 میلیارد تومان به کمیته امداد و 600 میلیارد تومان به سازمان بهزیستی با معرفی دستگاههای ذیربط به مددجویان و کارفرمایان طرح اشتغال مددجویان به صورت قرض الحسنه پرداخت نماید.

..........سیاسی

* عزم دولت برای حل مشکلات. معاون اول رئیس جمهوری در دیدار با اقتصاددانان جوان گفت: عزم دولت برای حل مشکلات و حرکت در مسیر توسعه ایران با کمک جوانان و از طریق راهکارهای روشمند و علمی و نیز تعامل و همکاری با همه قوا و نهادهای مختلف کشور است.

* معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری گفت: خیلی سعی کردند اصلاحطلبان را به بیگانه وابسته کنند، اصلاحطلبان را از کل صحنه روزگار محو کنند. یکی گفته بود «اصلاحطلبان را در شیشه کردیم» و یکی هم گفته بود «اصلاحطلبان را جارو کردیم». از این اصطلاحات زیاد است، اما عملاً اصلاحات انقلابی، بسیار زنده، مورد توجه مردم و پایبند به اصول و آرمانهای انقلاب است.

* بررسی جداول بودجه و  جدول شماره ۵ که درآمدها، واگذاری داراییهای سرمایه ای و واگذاری دارایی مالی را شامل میشود، نشان میدهد که مالیات شرکتها و مؤسسات وابسته به آستان قدس رضوی یک میلیون ریال برابر با صد هزار تومان پیشبینی شده است.

* نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وقتشناسی دولت را در ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی شایسته تقدیر دانستند و نگاه دولت و رئیس جمهوری را در پیگیری و بررسی مسائل و مشکلات کشور، ملی و فرابخشی ارزیابی کردند.

* قاضی شهریاری، معاون دادستان تهران پیرامون خبری مبنی بر سکته راننده اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات، گفت: علائمی که نشان دهنده سکته قلبی یا مغزی راننده اتوبوس باشد، یافت نشد.

* محمدرضا تابش در واکنش به اظهارات آیت ا... جنتی درباره گذاشتن دوره آموزشی برای نمایندگان گفت: این مجلس محصول نظارت استصوابی شورای نگهبان است و بهتر است فرافکنی نکنیم.

* سردار وحیدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: گرفتاران از دفتر آیت الله هاشمی شاهرودی دست خالی باز نمیگشتند.

............بهداشت و سلامت

* گردهمایی بزرگ نابینایان شبکیه در تهران: یکی از جنبه هایی که تشکلهای ویژه نابینایان کمتر به آن پرداخته اند، بحث پیشگیری، غربالگری، تشخیص و درمان بیماریهای چشمی است. البته مؤسسه ایرانسر نور تهران از سالها پیش با فعالیت در فضای مجازی به این مهم دست زده است. مجتبی ابراهیمی، رئیس هیئت مدیره این مؤسسه،

در این باره میگوید: جای خالی چنین فعالیتی سالها احساس میشد؛ ما از حدود ده سال پیش کار اطلاعرسانی جنبه های بهداشتی درمانی را در سایت شروع کردیم و به طور رسمی بیش از هزار عضو گرفتیم که اگر جمع تعداد نابینایانی را که از طریق خانواده های خود عضو بودند در نظر بگیریم، حدود پنج هزار عضو داریم. چند سال پیش دکتر درویش، متخصص ژنتیک پزشکی با کار تشخیصی بر روی بیماران rp تلاشی را آغاز کرد تا ژنوتیپ این بیماری را در بین بیماران ایرانی تعیین نماید. در این پروژه ما با ایشان همکاری داشتیم و خانواده هایی را معرفی کردیم و کار نمونه گیری را با فرستادن لوله آزمایش به شهرستانهای مختلف انجام دادیم. نمونه های دریافت شده برای یک گروه تحقیقی در آمریکا فرستاده شده بود که متأسفانه کار آنها در آن برهه انجام نشد و به تازگی نمونه ها برای جای دیگری فرستاده شده و نتیجه حدود 50 مورد آن مشخص شده است که بعد از پایان نتایج آن، برنامه تحقیقی آنها را در اختیار برنامه ملی ثبت نام بیماریهای تحلیل رونده شبکیه در دانشگاه شهید بهشتی قرار میدهیم. ابراهیمی در ادامه میگوید: با افزایش فعالیتهای مؤسسه، تصمیم بر آن شد که کار ثبت مؤسسه انجام شود که در پایان سال 96 مجوز رسمی فعالیت را گرفتیم. مؤسسه ما از حدود سه سال پیش با همکاری خوبی که با مرکز تحقیقات چشم دانشگاه شهید بهشتی آغاز کرد، در برنامه ملی تشخیص بیماریهای شبکیه وارد شد. ما همچنین برای پیگیری وضعیت اجتماعی بیماران نیز کارهایی آغاز کرده ایم. ابراهیمی ادامه میدهد: در حال حاضر خانم دکتر دفتریان، فوق تخصص شبکیه به عنوان عضو هیئت مدیره مؤسسه و آقای دکتر درویش به عنوان مدیر عامل در مؤسسه حضور دارند. ابراهیمی در ادامه با اشاره به لزوم توضیح و تشریح فعالیتهایی که در برنامه ملی ثبت بیماریهای تحلیل رونده شبکیه انجام میشود، می افزاید: امسال اولین همایش ملی بیماران شبکیه را در 27 دی ماه برگزار خواهیم کرد که همه نابینایان شبکیه میتوانند برای شرکت در آن ثبت نام کنند. امسال همایش رایگان خواهد بود و در سالهای بعد به شکلی جدید و در شهرهای دیگر برگزار خواهد شد. افراد بالای هجده سال میتوانند به تنهایی و در صورت ضعف بینایی شدید با یک همراه در همایش حضور به هم رسانند و افراد زیر هجده سال میتوانند یک نماینده برای حضور در همایش معرفی کنند.

در این گردهمایی حدود صد مسئول از شهرداری، وزارت بهداشت و... حضور دارند و مسائلی در زمینه غربالگری و تشخیص بیماریهای شبکیه آخرین دستاوردهای درمانی در دنیا معرفی و وسایل کمک بینایی و مشکلات اجتماعی نابینایان مورد بررسی قرار میگیرد؛ البته در لا به لای برنامه ها، نمایش فیلم و موسیقی هم خواهیم داشت. ابراهیمی ضمن اشاره به درج آخرین دستاوردهای علمی دنیا در سایت مؤسسه با نام "انجمن حمایت از بیماران چشمی آرپی، لبر و اشتارگات و آدرس rpsiran.ir" ادامه میدهد: نابینایان ما هم بعد از تشخیص با در دست داشتن نتیجه آزمایشها میتوانند از طریق این سایت در جریان آخرین اطلاعات علمی قرار گیرند. به عنوان مثال کار ژن درمانی بر روی ژن موسوم به rpe65 که به نتایجی رسیده است، بر روی سایت قابل دسترسی است. برخی نیز با دانستن تشخیص خود درمانهای مربوط به بیماری خود را در خارج از کشور بر روی این سایت بررسی میکنند. نابینایان سراسر کشور برای شرکت در این رویداد اجتماعی-پزشکی میتوانند از طریق لینک مستقیم برای شرکت در این همایش ثبت نام کنند. ابراهیمی در پایان می افزاید: برای ورود به جلسه ارائه کارت ملی الزامی است؛ همچنین دوستان نابینا باید یک ربع قبل از شروع برنامه در محل حضور یابند و پرینت بلیط ثبت نام خود را نیز همراه داشته باشند. گردهمایی ساعت 5-9 عصر پنج شنبه 27 دی ماه در تالار ایوان شمس برگزار خواهد شد. گفتنیست این مؤسسه با همکاری متخصصان داخلی، چشمپزشکی، روانشناسی، رایانه و.. بر روی سایت خود به سؤالات مختلف اعضا پاسخ میدهد و آخرین مقالات مربوط به شاخه های پزشکی، به ویژه چشمپزشکی بر روی آن قرار دارد. از سوی مؤسسه نیز شماره تلفنهای 09352449268 – 09389502752 برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این گردهمایی در اختیار نابینایان قرار گرفته است. لینک ثبت نام: Https://evand.com/events/8435 «کباری»

* گلواژه: کسی که در ایام موفقیت و خوشی تو را ثنا گوید با آنچه در تو نیست، البته در روز ناسازی و افتراق هم از دروغ و بهتان در حق تو دریغ نخواهد کرد. افلاطون

.............از شش نقطه جهان

* جوان نابینایی که Call of Duty را به تسخیر خود درآورده است: استریمری با نام tj the blind gamer با وجود نابینا بودن توانسته بیش از 7600 نفر را در بازی Call of Duty: WWII از بین ببرد.

او میگوید با استفاده از اصوات محیط، بازیهایی مانند Call of Duty: WWII و Black Ops 3 را انجام میدهد. با مراجعه به کانال یوتوب او میتوانید ببینید که TJ چگونه با استفاده صداهای تولید شده از دستگاههایی مانند Gobblegum میتواند بخش زامبی Black Ops 3 را انجام دهد.

TJ که 19 سال سن دارد، در پاسخ به خبرنگار سایت کوتاکو گفته که حتی پیش از اینکه بینایی خود را از دست بدهد هم از طرفداران سری کال آو دیوتی بوده. او از 8 سالگی و با بخش زامبی Call of Duty: World at War به این فرنچایز علاقه مند شده و ساعتهای زیادی را هم صرف Modern Warfare 2 کرده است.

در آن زمان TJ تنها با استفاده از چشم راست و عینک میتوانسته بازیها را دنبال کند. در ادامه حتی نابینایی او باعث نشده قید Black Ops 3 را بزند: «زمانی که بیناییم را به طور کامل از دست دادم و میخواستم دوباره کال آو دیوتی بازی کنم، کارم بسیار سخت بود؛ زیرا در آن زمان به استفاده از هدست عادت نداشتم.»

او میگوید بعضی از تنظیمات بلک آپس 3 به صورت اتفاقی، به نوعی طراحی شده اند که بازیکنان دچار معلولیت میتوانند از آنها استفاده کنند. برای مثال بخش «آگاهی» باعث بیشتر شنیده شدن صدای تولید شده از جانب دشمنان میشود. همچنین «حس ششم» همان طور که افکتهای صوتی مناسبی را برای نابینا میسازد، افکتهای تصویری خوبی را هم برای ناشنوایان ایجاد میکند.

اضافه شدن دستیار صوتی هوشمند آمازون، یعنی الکسا به کال آو دیوتی هم اتفاق مثبتی است که میتواند به TJ و سایر گیمرهای دارای محدودیتهای جسمی کمک کند. این دستیار صوتی میتواند به بازیکنها پیشنهادهایی در جهت بازی بهتر ارائه کند و همچنین وضعیت پیشرفت بازیکن و رقبا را به اطلاعش برساند. مشاهده آنلاین یا آفلاین بودن دوستان هم امکان دیگری است که به کمک الکسا برای نابینایان میسر شده است.

TJ همچنین از سازندگان بازی درخواست کرده تا تمام اطلاعات نوشتاری بازی به صورت صوتی هم در دسترس باشند تا افراد نابینا بدون کمک گرفتن از شخص خاصی بتوانند این کار را انجام دهند. هدف فعلی او این است که 10 هزار نفر را در Call of Duty: WWIIاز بین ببرد. TJ جدا از کال آو دیوتی، از تجربه دیابلو 3 هم لذت میبرد و این بازی را عنوانی میداند که تجربه آن برای افراد نابینا لذتبخش است. «ندای وظیفه» یا «Call of Duty» یک بازی جنگیِ استراتژیک مبتنی بر تیر اندازی است که از سال ۲۰۰۳ میلیونها کاربر در سراسر دنیا را به خود جذب کرده است.

...............ورزشی

* اسامی کاندیداهای هیأت نابینایان تهران: زمان انتخابات هیأت نابینایان استان تهران از سوی فدراسیون نابینایان مشخص و مجمع انتخاباتی این هیأت هجدهم دی برگزار خواهد شد. سید کاظم شمس، بابک ذوقی، معصومه فلاح تفتی، حسین قاسمینژاد، محمدرضا بیدکی و محمدحسن قادری کاندیداهای حاضر در انتخابات هیأت ورزش نابینایان تهران هستند که برنامه های خود را به اعضای مجمع ارائه خواهند داد.

هیأت نابینایان تهران از هفتم آذر ماه سال جاری به صورت سرپرستی توسط سید جلال روغنی اداره میشود.

* استعدادیابی در میان ورزشکاران نابینای لرستانی: بهروز احمدی، رئیس هیأت نابینایان استان لرستان گفت: با هزینه هیأت، تلاش شد ورزشکاران مستعد در رشته های مختلف بیمه شوند. وی از برگزاری استعدادیابی در بین ورزشکاران نابینای استان لرستان خبر داد و گفت: یک مرحله از استعدادیابی در میان مدارس استثنایی استان لرستان انجام شده است. احمدی با اشاره به اینکه استعدادیابی با هدف ارتقا در میان دانشآموزان مستعد و دارای شرایط خاص ادامه خواهد داشت، بیان کرد: به طور همزمان در حال آماده کردن زیرساختها برای بروز شکوفایی این استعدادها هستیم. وی همچنین از اضافه شدن یک پزشک متخصص برای کلاسبندی ورزشکاران خبر داد و گفت: تا کنون ورزشکاران برای انجام امور خاص ورزشی مثل گرفتن و تأییدیه کلاسبندی پزشکی، لازم بود با کلی هزینه و خطرات احتمالی به پایتخت بروند. اما به زودی این مشکل حل خواهد شد. کاظمی دبیر هیأت نابینایان لرستان نیز با اشاره به اینکه هیأت نابینایان این استان به زودی صاحب دفتر خواهد شد گفت: مراحل تکمیل ساختمان هیأت، با همکاری اداره کل ورزش و جوانان لرستان در محل مجموعه تختی خرمآباد در حال انجام است. با پیگیریهای صورت گرفته، معادل ۱۰۰ میلیون ریال تجهیزات ورزشی برای ورزشکاران و سالن تمرین آنها خریداری شده است.

...........حوادث

* سوء استفاده از عکس مشتریان در آرایشگاه زنانه: دختر کارآموز آرایشگری که مخفیانه از مشتریان آرایشگاه عکس می انداخت و در کانالهای تلگرامی میگذاشت، از سوی پلیس فتای اردبیل دستگیر شد. رئیس پلیس فتای استان اردبیل  در تشریح این خبر گفت: این خانم که در یکی از آرایشگاههای زنانه اردبیل کارآموزی میکرد، مخفیانه از مشتریان عکس می انداخت و در شبکه های اجتماعی منتشر میکرد. وی افزود: چندی قبل خانمی به پلیس فتای اردبیل مراجعه کرد و گفت به یک آرایشگاه زنانه رفتم، اما چند روز بعد با دیدن عکسهای خودم در یک کانال تلگرامی شوکه شدم.

بدین ترتیب موضوع برای رسیدگی و کشف عامل یا عاملان این کار در دستور کار کارشناسان سایبری این پلیس قرار گرفت. پس از بررسیهای اولیه، کارشناسان سایبری پلیس فتای اردبیل به یکی از کارکنان آرایشگاه که به عنوان کارآموز در آنجا مشغول به کار بود مشکوک شده و در اقدامات فنی و پلیسی بعدی مشخص شد وی به طور مخفیانه و حرفه ای اقدام به گرفتن عکس از مشتریان کرده و آنها را به کانال تلگرامی منتقل میکرد که در نهایت با هماهنگی مقام قضایی دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد. متهم در همان بازجوییهای اولیه به جرم خود اعتراف کرد و گفت: انگیزه وی از این کار فقط معروف شدن و تبلیغ برای رونق کار خود بوده که در نهایت برای رسیدگی به اتهاماتش به مراجع قضایی تحویل داده شد.

* سرو ماهی با روکش طلا: یک رستوران لوکس در دوبی ماهی با روکش طلای 23 عیار برای مشتریان خود سرو میکند. این نخستین باری نیست که رستورانهای دوبی غذاهایشان را با روکش طلا سرو و از میهمانان خود پذیرایی میکنند، اما سرو ماهی با روکش طلا طرح جدیدی است که در برنامه سرآشپزهای برخی رستورانهای دوبی قرار گرفته است. بنا بر آمارها، مردم امارات عاشق طلا هستند و اکنون سرو چنین غذایی میتواند گردشگران و بومیان این شهر را غافلگیر کند.

 

..............چاردیواری

* مهار سرنوشت، مهار وقایعی نیست که در زندگیمان روی میدهند، معنای آن انتخابی است که ما برای چگونگی واکنشمان در برابر وقایع داریم. با سلام، چهاردیواری این هفته را با عبارتی زیبا، ارسالی از دوستی با شماره پایانی 573 آغاز کردیم تا هم نکته ای تعمق بر انگیز را یاد بگیریم و هم تشکری باشد از ارسال این عبارت. با توجه به عدم چاپ روزنامه در هفته های اخیر، جا دارد کمی با تأخیر تولد حضرت مسیح (ع) را به تمام هم میهنان مسیحی تبریک بگویم و نیز تبریک آغاز سال جدید میلادی در هفته پیش رو. نکته ای که ضرورت دارد دراین شماره توضیحی درباره آن ارائه دهم چه به دلیل اختلالات در چاپ و آگاه کردن شما از مشکلات و چه در پاسخ به همین درخواست از سوی چند تن از دوستان، باید بگویم که متأسفانه تهیه کاغذ مورد نیاز چاپ روزنامه به شدت با اختلال رو به رو شده است. یکی از عوامل آن گرانی چند صد درصدی بهای کاغذ از سال گذشته تا کنون است. عامل مؤثر دیگر، عدم صدور فاکتور از سوی فروشندگان است؛ زیرا به دلیل تفاوت قیمت کاغذ با بهای قیمت رسمی و تعزیراتی فروشندگان کاغذ حاضر به صدور فاکتور رسمی برای فروش خود نیستند. از آنجا که مؤسسه ایران وابسته به دولت است و هزینه های آن باید اسناد رسمی مانند فاکتور داشته باشد، قادر به خرید غیر رسمی از بازار سیاه نیست. عامل دیگر، کاهش واردات کاغذ مرغوب خارجی و کیفیت پایین کاغذ در دسترس بازار است که موجب کاهش شدید کیفیت چاپ در هفته های اخیر شده است. همین مشکلات موجب شده است کاغذ هفتگی و بعضی اوقات برای چند روز خریداری شود که از پیامدهای آن، دیر رسیدن گاه گاه کاغذ به چاپخانه است که حاصل آن، عدم امکان چاپ روزنامه در دو روز پنجشنبه و شنبه دو هفته قبل شد. اینها را نگفتم تا رافع مسئولیت تهیه به موقع کاغذ باشد، بلکه به حکم وظیفه و آگاهی شما از مشکلات این روزهای چاپ روزنامه ها، از جمله ایران سپید بود. با این تأکید که کاغذ همه روزنامه ها کم و بیش یک کاغذ است، اما کاغذ ایران سپید کاغذی است متفاوت که تهیه آن را مشکل تر از بقیه کرده است. این توضیحی عمومی برای همه دوستان بود، به ویژه آقایان آلبوغبیش، رحمتی، پورفرد، ترابیان و اکبرنسب. آقای رضایی از شیراز  با اشاره به روز جهانی بریل، شش ژانویه پیشنهادی خوبی در خصوص چاپ مطلبی در این مورد دادند. سپاسگزاریم و قطعاً انجام خواهد شد. در پاسخ به دوستانی همچون آقایان عظیمی، لبافی و دوستی نام محفوظ در مورد بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان، توجهتان را به یادداشت سخن هفته روز شنبه 8 دی جلب میکنم. آقایان کمرنگ و اقبالی در خصوص پلاک ویژه معلولان پرسیدند، اما به طور دقیق پرسششان را مطرح نکردند. صدور پلاک به روال قبل در حال انجام است. به پیشنهادهای خانم راشدی و یادمند نیز توجه خواهیم کرد و در ستون بهداشت مطالبشان را خواهند دید. با پوزش خواهی مجدد در اختلالات چاپ، تا گفتگویی دیگر، خدایتان یار و بختتان سفید.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *