شناسه خبر: 15490 منتشر شده در مورخ: 1397/10/2 ساعت: 09:14 گروه: اجتماعی  
کارت ملی متقاضیان کارت هوشمند هفته آینده فاقد اعتبار می شود

کارت ملی متقاضیان کارت هوشمند هفته آینده فاقد اعتبار می شود

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: افرادی که درخواست کارت هوشمند ملی تا قبل از سال 96 کرده و آن را دریافت نکرده اند، تا هفته آینده کارت ملی نمونه قدیم آنها از اعتبار ساقط می‌شود و فاقد هرگونه اعتبار برای استفاده اداری خواهد بود.

به گزارش ایران سپید سیف الله ابوترابی در نشست خبری به مناسبت یکصدمین سالگرد فعالیت سازمان ثبت احوال افزود: تمام افرادی که امسال درخواست کارت هوشمند ملی کرده‌ و مرحله تکمیل ثبت نام را انجام داده‌اند، می توانند بر اساس اصلاحات انجام شده، کارت خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه برای تمدید مهلت دریافت این کارت ها برنامه ای نداریم، گفت: افرادی که فاقد کارت هوشمند ملی هستند، هر چه زودتر برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنند و این زمان را به پایان سال موکول نکنند.
ابوترابی ادامه داد: 12 تا 15 میلیون نفر در نوبت گرفتن کارت هوشمند ملی هستند که هنوز کارت خود را دریافت نکرده اند. بیش از 190 دستگاه به صورت برخط و همچنین 200 هزار نقطه با پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال در ارتباط هستند که استعلام های هویتی را از این طریق دریافت می‌کنند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: تاکنون بیش از 47 میلیون و 200 هزار نفر مرحله تکمیل ثبت نام کارت هوشمند ملی را انجام داده‌اند که برای 44 میلیون و 500 هزار نفر کارت صادر شده است و از این تعداد تاکنون کارت های 44 میلیون نفر ارسال شده است تا متقاضیان آن را تحویل بگیرند.
ابوترابی با اشاره به فعالیت 667 ایستگاه سیار ثبت احوال اظهار داشت: این واحدهای سیار برای افرادی مانند جانبازان، معلولان و سالمندان که محدویت حرکتی دارند، پیش بینی شده است تا کارت هوشمند ملی را دریافت کنند. 
وی ادامه داد: برخی‌ها نسبت به هزینه مازاد برای صدور کارت هوشمند ملی گلایه دارند. هزینه صدور کارت هوشمند ثابت است؛ 20 هزار تومان واریزی به خزانه و 11 هزار تومان بابت تصویربرداری، اسکن انگشت و تحویل کارت است و بیش از این مبلغ تخلف محسوب می‌شود.

* صدور کارت هوشمند ایرانی از هفته آینده
وی در پاسخ به سؤالی در مورد زمان صدور کارت هوشمند ملی با نمونه تولید داخل برای متقاضیانی که از ماه‌‌های قبل در انتظار کارت خود هستند، ‌گفت: بحث صدور کارت هوشمند تولید داخل بر عهده چاپخانه دولتی است که زیرنظر وزارت اقتصاد قرار دارد. 
ابوترابی اضافه کرد: مطالعات اولیه آن سال‌ها پیش انجام شده و امسال ثبت احوال آن را جدی پیگیری کرده است. این کارت‌ها PVC نیستند، بلکه کارت‌های خاصی هستند که در هر چاپخانه‌ای امکان چاپ ندارند.
وی توضیح داد: بر اساس اعلام چاپخانه دولتی، صدور این کارت‌ها را برای شهریور ماه قول دادیم، اما ایراداتی به آن وارد شد و در نهایت هفته گذشته به ما اعلام شد که اشکالات شکلی و محتوایی آن برطرف شده و قرار است پیش تولید آن بر اساس تراشه‌گذاری آزمایش و برای انجام برخی تست‌های صدور کارت به ثبت احوال تحویل داده شود.
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: تا پایان سال کارت تولید داخل را تحویل می‌دهیم و این در حالی است که هر سال یک میلیون و 400 هزار نفر وارد 15 سالگی می‌شوند و این زمانی است که شرایط دریافت کارت هوشمند ملی شامل آنها می شود و برای صدور کارت هوشمند ملی آنها مشکلی نداریم.

* فراوانی اسامی ایرانی در صد سال گذشته
ابوترابی با اشاره به اینکه صد سال است که از فعالیت و تاسیس سازمان ثبت احوال کشور می گذرد، گفت: از سال 1297 تاکنون در بین زنان چهار میلیون و 292 هزار و 321 نفر اسم فاطمه، 2 میلیون و 875 هزار و 497 نفر نام زهرا، یک میلیون و775 هزار و 644 نفر نام مریم، یک میلیون و 248 هزار و 574 نفر نام معصومه و 963 هزار و 470 نفر نام زینب را انتخاب کردند.
وی در مورد اسامی منتخب مردان نیز در این مدت تصریح کرد: 2 میلیون و 594 هزار و 259 نفر نام محمد، 2 میلیون و 384 هزار و168 نفر نام علی، یک میلیون و 800 هزار و 114 نفر نام حسین، یک میلیون و 414 هزار و 244 نفر نام مهدی و یک میلیون و 80 هزار و 32 نفر نام رضا را انتخاب کرده‌اند.

* بیش از 57 هزار متقاضی تغییر نام در سال جاری
سخنگوی سازمان ثبت احوال در مورد تغییر نام و نام خانوادگی گفت:‌ در سال گذشته 112 هزار و402 مورد تغییر نام، در سال 95 شاهد مراجعه 97 هزار و 931 نفر و در 9 ماهه امسال نیز 57 هزار و 883 نفر تقاضای تغییر نام دادند.
ابوترابی گفت: برای تغییر نام خانوادگی در سال 95 شاهد مراجعه 210 هزار و 759 نفر بودیم، در سال گذشته 230 هزار و 47 مورد و امسال نیز 136 هزار و 425 مورد مراجعه شده است.
وی ادامه داد: بر اساس این آمار می توان گفت که گرایش مردم برای تغییر نام و نام خانوادگی بیشتر شده است.

* 20 نام منتخب در میان ایرانیان در سال 97
ابوترابی همچنین در مورد 20 نام که دارای بیشترین فراوانی در بین نام ها بودند نیز گفت :این نام ها در امسال برای دختران شامل:‌ فاطمه، زهرا، حلما، زینب، یسنا، آوا، نازنین‌زهرا، باران، ریحانه، فاطمه‌زهرا، رها، مرسانا، آیلین، النا، مهرسا، بهار، رقیه، آیناز، محیا و مریم است.
سخنگوی سازمان در مورد فراوان ترین نام های پسران در امسال نیز اعلام کرد: به ترتیب امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعباس، محمدطاها، محمدحسین، کیان، محمدرضا، ماهان، امیرمحمد، سامیار، آراد، مهدی، محمدمهدی، امیررضا، محمدامین و علی‌اصغر بیشترین فراوانی را داشتند.

* ولادت ها و فوتی های امسال
ابوترابی گفت: ‌ولادت‌های ثبت شده امسال یک میلیون و 46 هزار و 99 واقعه بود،‌ آمار فوتی ها نیز276 هزار و 787 نفر گزارش شده است.
وی ادامه داد: هر دو فصل یک بار آمار ازدواج و طلاق استخراج می‌شود و به همین دلیل آمار ازدواج در نیمه اول امسال 324 هزار و 713 واقعه و آمار طلاق 84 هزار و 16 واقعه ثبت شده است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت:‌ در دهه 60 به دلیل جنگ تحمیلی رشد بالای جمعیت را تا نرخ 3.7 داشته‌ایم در حالی که اکنون اینگونه نیست و کاهش یافته است، به همین دلیل آمار ازدواج نیز متاثر از آن خواهد بود هر چند تغییرات نامحسوس است اما در مقاطعی شاهد کاهش یا افزایش ازدواج هستیم.

* بیش از 99 درصد ولادت ها در مهلت قانونی ثبت می شود
ابوترابی گفت: در حال حاضر 99،8 درصد ولادت ها در کشور در مهلت قانونی (15روز پس از تولد) ثبت می شود و با انجام ده گردشی در روستاها و همچنین کمک گرفتن از دهیاران، شوراها، خانه های بهداشت، بهورزان و ثبت یارها ولادت ها در تمام نقاط ایران ثبت می شود.
وی در مورد شناسنامه فرزندانی که از زنان ایرانی و پدران خارجی متولد می شوند نیز گفت: زنان ایرانی که بر اساس قوانین و مقررات با اتباع خارجی ازدواج می کنند و از استانداری ها پروانه زناشویی دریافت کرده اند، برای فرزندان خود گواهی ولادت دریافت می کنند و اگر این فرزندان تا 18 سالگی از کشور خارج نشوند، ایرانی محسوب می شوند.
ابوترابی تاکید کرد: اگر ازدواجی شرعی باشد اما ثبت نشده باشد و گواهی هم نداشته باشد، اگر مراجع انتظامی و امنیتی مراتب را تایید کنند، این افراد می توانند شناسنامه دریافت کنند.
وی افزود: در حال حاضر در استان سیستان و بلوچستان کمیته ویژه ای برای افراد فاقد شناسنامه شکل گرفته است که اگر فرزند ایرانی به هر دلیلی شناسنامه نداشته باشد، بر اساس قانونی برای آنها شناسنامه صادر شود.
سخنگوی سازمان ثبت احوال در مورد لایحه ای که دولت به مجلس در خصوص فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی داده است، گفت: بر این اساس درخواست تابعیت برای فرزندان تا زیر 18 سال از این طریق با مادر است و مادر آن را تقاضا می کند و هرچه مجلس مصوب کند نیز ما در ثبت احوال اجرا خواهیم کرد.
سخنگوی سازمان ثبت احوال در مورد استعلام و احراز هویت نیز اظهار داشت: دستگاه‌ها حق ایجاد بانک اطلاعاتی هویتی ندارند اگر فردی یک بار به بانک یا مؤسسه‌ای مراجعه کرده و احراز هویت شده باشد باید هر بار که مراجعه می‌کند، احراز هویت آن بر خط و آنلاین انجام شود؛ چرا که ممکن است فرد تغییر نام داده باشد، در همین راستا ثبت احوال پیشنهاد داده به صورت رایگان این استعلام‌ها انجام شود.

* انجام تمام معاملات اسنادی با استفاده از کارت هوشمند ملی
ابوترابی همچنین از انعقاد تفاهم نامه با سازمان ثبت اسناد کشور خبر داد و گفت: قرار شده تمام معاملات با استفاده از کارت هوشمند ملی انجام شود چنانچه این تفاهم نامه منعقد شود، در فضای اطمینان صد در صدی با انجام استعلام و اسکن و اثر انگشت، معاملات و هرگونه خدمات ثبتی انجام خواهد شد.
وی در خصوص کاربردی کردن کارت هوشمند ملی توضیح داد: این کارت کلید ورود به دولت الکترونیک است و تاکنون چندین بانک شامل بانک های ملی، ملت و برخی موسسات قرض الحسنه تفاهم نامه منعقد کردیم تا خدمات خود را با کارت هوشمند ملی ارائه دهند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: هر دستگاهی که زیرساخت های لازم برای بهره برداری را داشته باشد، سازمان ثبت احوال آمادگی همکاری برای استفاده کارت هوشمند ملی برای ارائه خدمات را دارد.
وی در مورد انتخاب نام هایی که در فهرست نام های انتخابی در ثبت احوال نیستند اما متقاضیانی دارند نیز توضیح داد: بعد از اینکه نام انتخابی در کمیته سازمان ثبت احوال بررسی شد و مغایرت قانونی و فرهنگی نداشت، دیگران نیز می توانند از آن نام جدید برای فرزندان خود استفاده کنند.
ابوترابی در مورد انتخاب نام های ترکیبی مانند محمد کوروش و محمد داریوش هم گفت: انتخاب این نام ها هم محدویتی ندارد، زیرا نه محمد، نه کوروش و نه داریوش محدودیتی ندارند. 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *