شناسه خبر: 15425 منتشر شده در مورخ: 1397/9/27 ساعت: 09:16 گروه: اجتماعی  
توانبخشی، در تنگنای لوازم بهداشتی

توانبخشی، در تنگنای لوازم بهداشتی

این روزها مراکز نگهداری توانخواهان روزانه یا شبانه از جمله مراکز نگهداری معلولان، افراد دارای ضایعات نخاعی و بیماران مبتلا به اوتیسم با مشکلات اقتصادی متعددی از جمله در زمینه تهیه لوازم بهداشتی مواجه هستند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا طی هفته های اخیر، مراکز تحت پوشش بهزیستی از سراسر کشور بابت تاخیر در پرداخت یارانه، گلایه های خود را با خبرنگار ایرنا در میان گذاشتند؛ آنها از افزایش هزینه های دارو، وسایل بهداشتی و دیگر هزینه ها گلایه داشتند و یارانه های حمایتی از سوی بهزیستی را برای اداره این مراکز کافی نمی دانستند.

همه آنان متفق القول بر این نکته اصرار می کردند که در صورت ادامه این روند، کار این مراکز احتمالا به ورشکستگی می رسد.
اکرم نجفیان نماینده مدیران مراکز اوتیسم تحت پوشش بهزیستی در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: در شرایط کنونی با توجه به مشکلات اقتصادی، جامعه معلولان از همه بیشتر در معرض آسیب هستند.
وی می افزاید: اغلب افرادی که اعضای توانخواه خانواده خود را به مراکز نگهداری تحت پوشش بهزیستی می سپارند، از قشر مستضعف بوده و توان پرداخت شهریه مراکز را ندارند؛ بنابراین از یارانه هایی که دولت و بهزیستی به این مراکز می پردازد، می توان تا حدودی از این افراد حمایت کرد.
نجفیان اضافه می کند: این در حالی است که از ابتدای سال 97، بودجه برای افزایش یارانه مراکز اختصاص داده نشده است؛ در صورتی که هزینه خدمات ارائه شده بسیار سنگین تر از نرخ های فعلی یارانه ها است و مراکز روزانه و شبانه فشار زیادی را تحمل می کنند. 
نماینده مدیران مراکز اوتیسم تحت پوشش بهزیستی ادامه می دهد: هنوز مراکز نرخ مصوب سال 96 را برای یارانه دریافت می کنند؛ در حالی که هزینه ها بسیار بیشتر است و مراکز خواستار پرداخت مابه تفاوت افزایش مراکز بهزیستی هستند.
نجفیان تاکید می کند: بسیاری از مدیران مراکز درگیر وام و قرض شده اند و در صورتی که این مابه التفاوت ها پرداخت نشود، بسیاری از مراکز در معرض ورشکستگی قرار خواهند گرفت. 
وی می افزاید: اگر هم مراکز ورشکسته نشوند، سطح کیفی خدمات کاهش می یابد. در حال حاضر به علت فشارهای مالی، مدیران مراکز فشارهای روحی و روانی را نیز تحمل می کنند.
نجفیان که خود مدیر مرکز اوتیسم آوای مشهد نیز هست، می گوید: به شخصه حقوق ماه گذشته پرسنل این مرکز را پرداخت نکرده ام و مراکزی می شناسم که حقوق چهار تا پنج ماه پرسنل خود را نتوانستند، پرداخت کنند. علاوه بر آن هزینه های بیمه پرسنل است که ماهانه بیش از 370 هزار تومان برای هر یک باید پرداخت شود.
وی می افزاید: تعداد مدیرانی که خود مالک هستند، انگشت شمار است و می توان گفت 90 درصد مراکز نگهداری، استیجاری است. اجاره دهندگان، هر سال اجاره ملک خود را افزایش می دهند زیرا می دانند هر اجاره ای که تعیین کنند، مرکز ناگزیر آن را می پردازد چون به هر حال ساختمان برای نگهداری توانخواهان، بهینه سازی شده است.
نماینده مدیران مراکز اوتیسم تحت پوشش بهزیستی در ادامه به چندبرابر شدن هزینه های کمک آموزشی، توانبخشی و پرستاری اشاره می کند و می گوید: به طور مثال یک بسته برگه A4 سال گذشته، 10 هزار تومان بود اما امسال 27 هزار تومان است. چطور امکان دارد مراکز با یارانه سال گذشته دوام بیاورند.
نجفیان می افزاید: در صورت تعطیلی مراکز، آسیب های اجتماعی زیادی متوجه جامعه خواهد بود.

* گرانی لوازم بهداشتی و عوارض آن برای جامعه معلولان 
یکی از نمایندگان انجمن ضایعات نخاعی ایران نیز با گلایه از گران شدن لوازم بهداشتی اظهار داشت: از این به بعد افراد دارای ضایعه نخاعی ممکن است به عوارضی مانند زخم بستر و عفونت مجاری ادراری و انواع اختلالات روحی و روانی مبتلا شوند.
وی با تاکید بر ضرورت برقراری بیمه خدمات توانبخشی گفت: بسیاری از افراد دارای معلولیت از عهده هزینه های لوازم بهداشتی و تجهیزات توانبخشی برنمی آیند.

* یارانه مراکز شبانه روزی افزایش یافت 
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور به خبرنگار ایرنا می گوید: این سازمان به طور متوسط ماهانه به ازای هر نفر به مراکز شبانه روزی 600 هزار تومان و به مراکز روزانه 350 هزار تومان می پردازد که در آبان ماه امسال در هیات دولت به تصویب رسید که این مبلغ در مراکز شبانه روزی به 770 هزار تومان افزایش یابد.
حسین نحوی نژاد می افزاید: این مساله به تازگی تصویب شده و در تلاش هستیم مابه التفاوت چهار ماه را به زودی پرداخت کنیم.
وی با اشاره به وجود 2200 مرکز توانبخشی در سراسر کشور خاطرنشان می کند: اغلب این مراکز از یارانه بهره مند هستند و برخی از این مراکز نیز خدمات خاص مانند خدمات به افراد دارای اوتیسم ارائه می دهند.
وی اضافه می کند: در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان افزایش یارانه ها به مراکز دیده شده است.

* بودجه نداریم 
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درباره خطر ورشکستگی مراکز توانبخشی می گوید: در این شرایط می توان گفت همه در معرض ورشکستگی قرار دارند؛ در شرایطی که قیمت پوشک و دارو گران شده است، چه کاری از دست ما برمی آید آیا باید بودجه نداشته را به آنها داد.
نحوی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا افزایش یارانه ها تکافوی هزینه مراکز توانبخشی و نگهداری را می دهد، تصریح می کند: قیمت تمام شده به ازای هر نفر در این مراکز بیش از یک و نیم میلیون تومان است و با این شرایط باید حداقل یک میلیون تومان به این مراکز یارانه بدهیم.
وی خاطرنشان می کند: در قانون جدید حمایت از حقوق معلولان آمده است که باید 80 درصد قیمت تمام شده به مراکز پرداخت شود که می توان به این قانون برای سال آینده امیدوار بود و بخشی از پول را به این قضیه اختصاص داد.
نحوی نژاد یادآور می شود: با این وجود مشکل هزینه ها فقط برای 120 هزار توانخواه در مراکز نیست بلکه یک میلیون و 200 هزار نفر افراد دارای معلولیت های مختلف در خانه هستند که باید به آنها هم برسیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *