شناسه خبر: 1541 منتشر شده در مورخ: 1392/9/26 ساعت: 13:56 گروه: دانش و فن آوری  
خدا را شکر! دیگر راه خانه مان را گم نمی کنیم

خدا را شکر! دیگر راه خانه مان را گم نمی کنیم

در سومین روز از هفته پژوهش، خانه نور جانبازان (ایرانیان بصیر) طی مراسمی، محصولات جدید خود (لیبلخوان و دستگاه مکانیاب) را رونمایی کرد.

به گزارش ایران سپید ، در این مراسم که با حضور حجت الاسلام شهیدی محلاتی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید، امور ایثارگران و جانبازان, دکتر معصومی، رئیس مرکز گروه های خاص بنیاد شهید, نامدار عبد الهیان، رئیس سازمان استثنایی، اعضای هیأت مدیره شبکه تشکل های نابینایی و مسؤولان مؤسسه فرهنگی-هنری توانپویان الغدیر در محل سالن سید الشهدا برگزار شد، امیر عقیقی, رئیس هیأت مدیره خانه نور ایرانیان بصیر در ابتدای برنامه ضمن گرامی داشت هفته پژوهش اظهار کرد: ما هر قدر در عرصه پژوهش گام برداریم، اندک است؛ چرا که دشمن ما صرفاً نظاره گر نیست و همیشه به دنبال زدن ضربه به ارکان نظام جمهوری اسلامیست. بنابر این باید در عرصه علم و دانش به مدارج بالایی برسیم. محصولاتی که امروز از آن ها پرده برداری می شود، حاصل تلاش های جانبازان هشت سال دفاع مقدس است که بعد از جنگ تحمیلی از پا ننشسته اند و هم و غم خود را در آبادانی ایران گذاشته اند. ما از همینجا از نهاد های مختلف مثل شهرداری و دولت خواهش می کنیم تا از این تولیدات حمایت کنند.

        کار این جانبازان، الگویی برای تمام دنیا است

       در بخش دیگری از این برنامه، دکتر معصومی، رئیس مرکز گروه های خاص بنیاد شهید فعالیت های علمی جانبازان را افتخاری برای ایران و جهان دانست و بیان کرد: همانطور که جانبازان عزیز در طول هشت سال دفاع مقدس در جبهه های نبرد حق علیه باطل جنگیدند، در عرصه های علمی هم سعی کردند با کوشش های روز افزون بار سنگینی از دوش دیگر جانبازان و معلولان بردارند. شاید سازمان دهی اولین گروهی که در زمان حضور دکتر دهقان بر عهده ما گذاشته شد، جانبازان نابینا بودند. ارتباط با این عزیزان در ابتدا چندان آسان نبود، اما با گذشت این سال ها و تأسیس خانه نور ایران جانبازان بصیر، بسیاری از مشکلات تسهیل شد. در واقع خانه نور نماینده تمام جانبازان نابینا که تعدادشان نزدیک به 700 نفر در کشور است، به شمار می رود. بر همین مبنا و به منظور ایجاد فضای پویا و علمی و به دور از هر نوع احساسات شورایی تحت عنوان شورای مشورتی در این مؤسسه ایجاد کردیم که هر دو سال یک بار انتخابات این شورا برگزار میشود. امروز و پس از گذشت 10 سال از تأسیس خانه نور، شاهد افتخارات این عزیزان در بحث تولید نرم افزار صفحه خوان فارسی هستیم. دکتر معصومی در ادامه صحبت های خود، به حمایت های بنیاد از فعالیت های علمی اشاره کرد و افزود: برای اینکه بهتر و به صورت تخصصی در جریان نیاز ها و مطالبات عزیزان جانباز قرار بگیریم، در طول این سال ها از تمام این عزیزان نظرسنجی کردیم و بر اساس اعلام نیاز این افراد، به این نتیجه رسیدیم که نابینایان –اعم از جانباز و غیر جانباز- در استفاده از اینترنت دچار مشکل هستند و نمی توانند از این امکان بهره ببرند. در کنار این نیاز مهم، نیاز های متابولیک مثل چاقی هم وجود داشت؛ بنابر این، با تأمین منابع مالی، دستگاه هایی مثل تست قند خون گویا، تست فشار خون گویا و وزنه گویا به زبان فارسی را تهیه و تولید کنیم. همه این موارد با مشارکت عزیزان خانه نور میسر شده است. اگر بخواهم از این نمونه ها نام ببرم، بحث به درازا می کشد؛ مثلاً یکی از عصا های مدرن که مورد نیاز جانبازان نابینا بود، توسط دوستان ما در خانه نور معرفی شد و با حمایت بنیاد، امکان توزیع این عصا توسط خود دوستان فراهم گردید. رئیس مرکز گروه های خاص بنیاد شهید در بخش دیگری از صحبت های خود، حمایت از حوزه توانبخشی را با اهمیت دانست و اظهار کرد: یکی از مهمترین فعالیت های معاونت بهداشت بنیاد شهید، حمایت توانبخشی از عزیزان جانباز بود. ما با مطالعاتی که در حوزه بین الملل داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید در عرصه جهانی ورود پیدا کنیم؛ بنابر این، از سال 2006 با حمایت دکتر دهقان و بعد ها آقای زریبافان دوستان ما در خانه نور توانستند در نمایشگاه سایتسیتی یا شهر بصیرت که هر سال در آلمان برگزار می شود، شرکت کنند. این حضور مستمر باعث شد که از دو سال پیش، خانه نور موفق شد تا در این نمایشگاه غرفه دایر کند. طبق آماری که در دست است، در حال حاضر حدود 5400 جانباز تکچشم و 700 جانباز نابینای مطلق در ایران وجود دارد؛ یعنی بر اساس این آمار حدود 6800 چشم در طول هشت سال از بین رفته است. با توجه به این آمار، افتخارات خوبی کسب کرده ایم.

        خانه نور، روحیه دیگردوستی را فرهنگسازی کرد

 حمید جعفری، مدیر عامل خانه نور ایران (جانبازان بصیر)، در بخش دیگری از این برنامه، طی سخنانی از محصولات جدیدی که توسط خانه نور تولید شده است صحبت کرد. وی در ابتدا با اشاره به اینکه خانه نور روحیه دیگردوستی را فرهنگسازی کرد، اظهار نمود: امروز برای ما روز بزرگیست، نه به این علت که دو محصول تازه را رونمایی می کنیم، به این علت که موفق به فرهنگسازی اندیشیدن به دیگران در سطوح اجتماعی شدیم. نبود یک سیستم که قادر به نیازسنجی، اولویتبندی نیاز ها، ساماندهی فعالیت های علمی و تهیه و تولید سخت افزار ها و نرم افزار های لازم، به عنوان یک خلأ در جامعه نابینایان دیده می شد. بر همین مبنا، هیچ چشم انداز دقیقی در حوزه این نیاز سنجی ها ترسیم نشده بود. ما این چشم انداز را برای جامعه نابینایان و بالاخص جانبازان بصیر ترسیم کردیم. امروز دو محصول جدید را رونمایی می کنیم. مدیر عامل خانه نور جانبازان بصیر در ادامه صحبت های خود در تشریح جزئیات این دو محصول اظهار کرد: حدود یک سال و نیم طول کشید تا ما به کمک آقایان مهندس میرهاشمی، طراح قلم قرآنی و لیبلخوان و مهندس رنگرز، طراح دستگاه مکانیاب این محصولات را آماده کنیم. یکی از مشکلات بزرگی که نابینایان با آن دست به گریبانند، تشخیص اشیاء مشابه است. سخت افزار لیبلخوان این مشکل را حل کرده است؛ البته لازم می دانم یادآور شوم که نمونه های خارجی این سخت افزار در کشور های آمریکا، آلمان و یک کشور سوم تولید شده بود و ایران چهارمین کشوریست که این نمونه را تولید کرده است. فرد نابینا با چسباندن لیبل مخصوص اشیایی که با آن ها دائماً سر و کار دارد، می تواند از این سخت افزار استفاده کند؛ به این صورت که لیبل مخصوص اشیا بر روی آن ها چسبانده می شود و با تماس قلم هوشمند یا قلم قرآنی و فشردن دگمه مخصوص، نام اشیا برای فرد نابینا خوانده می شود. همان طور که گفتم، نام دیگر این قلم، قلم قرآنیست؛ یعنی قادر است با تماس بر روی آیات قرآن کریم، آن آیات را بخواند؛ البته این در صورتیست که دفترچه قرآنی در حافظه آن قرار گرفته باشد. حمید جعفری در ادامه صحبت های خود درباره دستگاه مکانیاب چنین توضیح داد: یکی دیگر از مشکلات نابینایان، یافتن محلیست که معمولاً به آن محل رفت و آمد می کنند. ،دستگاه مکانیاب موفق به حل این مشکل شده است. این سخت افزار حاوی نرم افزار مخصوصیست که بر روی گوشی های تلفن همراه کاربر نصب می شود، اصل دستگاه بر سردر محل مورد نظر نصب می شود. فرد کاربر به محض ورود به محدوده پوششدهی این دستگاه (فاصله 35 تا 40 متری محل مورد نظر) سیگنال های مخصوصی از طریق بلوتوس دریافت می کند. این سیگنال ها آن قدر ادامه پیدا می کند تا فرد به محل مورد نظرش برسد. به محض رسیدن به مقصد، با فشردن کلید option گوشی تلفن، زنگ در آن محل به صدا در می آید. حمید جعفری در پایان به نحوه عرضه این محصولات اشاره کرد و افزود: تمام تلاش ما این است که از یک ماه دیگر عرضه این محصولات را آغاز کنیم. نکته ای که باید درباره دستگاه مکانیاب بیان کنم این است که در حال حاضر، این دستگاه و نرم افزار آن بر روی گوشی هایی که سیستم عامل آن ها سیمبین یا جاوا است، نصب می شود. متقاضیان می توانند بعد از یک ماه دیگر، از طریق تماس با خانه نور جانبازان بصیر با شماره تلفن 02188860001-4 اقدام به تهیه این محصولات نمایند.

       بر پایه این گزارش، پخش نماهنگ و اجرای تواشیح توسط گروه طوبا از دیگر بخش های این مراسم بود. گفتنیست در پایان مراسم، با اهدای لوح تقدیر از طراحان محصولات جدید خانه نور تجلیل شد.    

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
داریوش 1392/11/8 - 23:26
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment همیشه فقط خبر است و در واقعیت هیچ خبری صحت ندارد. من مدتها یک وزنه گویا beure داشتم که خراب شد و شرکت وارد کننده اش هم نتوانست درست کند یا یکی دیگه برایم تهیه کند همه ایران را گشتم ولی نتوانستم یک ترازو گویا پیدا کنم آیا شما که ادعا می کنید وزنه گویا فارسی تولید کردید می توانید یک وزنه حتی انگلیسی هم باشد برای من پیدا کنید؟
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *