شناسه خبر: 15216 منتشر شده در مورخ: 1397/9/17 ساعت: 11:09 گروه: بهداشت و سلامت  
رابطه پیرگوشی با صداهای بلند

رابطه پیرگوشی با صداهای بلند

به گفته یک متخصص گوش و حلق و بینی علاقه نوجوانان به شنیدن صداهای بلند از طریق هنزفری و هدفن میتواند موجب بروز پیرگوشی برگشت ناپذیر در آنها شود.

به گزارش ایران سپیدبه نقل از ایرنا: رضا قدوسی افزود: استفاده از هدفون و هندزفری این روزها به ویژه در مکان های عمومی در میان نوجوانان و جوانان رواج زیادی یافته است در حالی که سلامت گوش را به خطر می اندازد.

وی اظهار داشت: استفاده از این ابزار الکترونیکی باعث می شود پرده گوش به ارتعاش درآمده و گوش میانی دچار لرزش شود.

قدوسی ادامه داد: گوش داخلی امواج حرکتی را به امواج الکتریکی تبدیل و به صورت پیام عصبی به مغز انسان منتقل می‌کند و در واقع حساس‌ترین قسمت در میان گوش داخلی قرار دارد که در آنجا یک سری سلول‌های مژک‌دار حساس به صوت نقش تبدیل کردن صدا را به پیام عصبی برعهده دارند و استفاده طولانی مدت از هدفون و هندزفری اختلالاتی در گوش به وجود می آورد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: سیستم های حساس گوش داخلی که تعداد زیادی از سلول های مویی در آن قرار دارد، در اثر استفاده زیاد از این ابزار الکترونیکی صدمه می بیند، از بین رفتن سلول های مویی باعث تغییر آستانه شنوایی گوش شده و افراد به صداهای بلند عادت می کنند.

قدوسی اضافه کرد: این ناشنوایی تدریجی اوایل به صورت وزوز کردن گوش است و به مرور گوش به ناشنوایی می‌رسد که در این حالت شنوایی غیرقابل برگشت است.

به گفته این متخصص گوش، حلق و بینی، علاوه بر اختلالات شنوایی، سرگیجه و ایجاد توهم نیز از عوارض استفاده از انواع هدفون و هندزفری برای گوش دادن به آهنگ با صدای بلند است و ممکن است تومور مغزی نیز ایجاد کند.

قدوسی افزود: احتمال عفونت مجرای گوش در قسمت بیرونی با ثابت ماندن هندزفری یا هدفون در مجرای گوش، وجود دارد و این عفونت‌ها می‌تواند به صورت عفونت‌های قارچی و باکتری باشد که با رشد باکتری‌ها به گوش آسیب می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: گوش دادن به موسیقی از طریق هدفون و هندزفری باعث می‌شود که به توانایی اعصاب گوش آسیب جدی وارد شود و رشته‌های اعصاب پس از تحمل سیگنال‌های سنگین، با کم شدن مقاومت، دیگر توان سابق را نخواهند داشت.

این پزشک توصیه کرد: در صورتی که از هدفون به صورت مداوم استفاده می شود، باید هر یک ساعت حدود 10 دقیقه به گوش ها استراحت داد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *