شناسه خبر: 1513 منتشر شده در مورخ: 1392/9/25 ساعت: 12:39 گروه: بهداشت و سلامت
امید به افزایش طول عمر انسان

دانشمندان براین باورند که با استفاده از تغییرات ژنتیکی می توان به طور قابل توجهی طول عمر انسان را افزایش داد.

دانشمندان آمریکایی با استفاده از علم ژنتیک موفق شده اند طول عمر کرم ها را تا 5 برابر افزایش دهند.

آنها اعلام کردند که از این روش می توان برای افزایش طول عمر انسان ها نیز استفاده کرد.

محققان با بهینه سازی دو مسیر ژنتیکی در کرم های آزمایشگاهی کوچک( elegans Caenorhabditis ) توانستند طول عمر این موجودات را تا 5برابر افزایش دهند.

به گفته محققان، نتایج این تحقیق می تواند چشم انداز جدیدی را برای درمان های ضد پیری بر اساس فعل و انفعالات ژنتیکی ایجاد کند.

دکتر پانکاج کاپاهی سرپرست این گروه تحقیقاتی گفت: آنچه در این تحقیقات انجام می دهیم در حقیقت افزایش 5 برابری سینرژیک طول عمر است.

وی ادامه داد: دو جهش ژنتیکی ایجاد شده در کرم، یک حلقه بازخوردی مثبت را در بافت های خاص به وجود می آورد که سبب افزایش طول عمر می شود. درحقیقت، کرم های Caenorhabditis elegans با استفاده از این روش طول عمری برابر با 400 تا 500 سال پیدا می کنند.

دکتر کاپاهی افزود: اگرچه ممکن است دستیابی به توانایی افزایش طول عمر انسان به سال ها پژوهش نیاز داشته باشد، اما این تحقیقات همچنین می توانند درمان های ضد پیری را با استفاده از تعاملات ژنتیکی به وجود آورد.

کرم Caenorhabditis elegans یا C الگانس اولین موجود زنده ای است که کل ژنوم آن نقشه برداری شده است از این رو برای پژوهش های پیری و طول عمر از آن استفاده می شود.

در سال های اخیر، محققان برای درمان سرطان روی یک جهش در ژن واحد متمرکز شده بودند اما مشخص شد که جهش های مختلف در یک رده از ژن ها موجب بیماری سرطان می شود.

به گفته دانشمندان همین اتفاق در افزایش سن نیز رخ می دهد.

نتایج این پژوهش جدید در نشریه Cell منتشر شده است.

روشی که محققان در این پژوهش به کار بردند شامل متوقف کردن مولکول های کلیدی است که بر فعالیت انسولین و یک مسیر سیگنال دهی مواد مغذی به نام ˈمورد راپامایسینˈ (TOR) تاثیر می گذارد.

قرار است پژوهش های بیشتری بر روی موش ها انجام شود تا تاثیر مشابه این درمان ژنتیکی در پستانداران نیز مورد بررسی قرار بگیرد.