شناسه خبر: 14991 منتشر شده در مورخ: 1397/9/3 ساعت: 08:42 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 3 آذر 1397

روزنامه شنبه 3 آذر 1397

عشق محمد بس است و آل محمد - کودکان معلول، شهروندانی کوچک، اما با حقوقی برابر - آی قصه قصه قصه - موافقان و مخالفان کاهش ساعت کار معلمان "بخش اول" - واژه یاب، آچار فرانسه اهل مطالعه - کشکول

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 3 آذر 1397

16 ربیع الاول 1440

24 نوامبر 2018

سال بیست و سوم شماره 6006

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

میلاد نبی اکرم (ص)، بهانه خلقت و قرآن ناطق، امام صادق (ع) بر شما تبریک و تهنیت باد

.........عناوین این شماره.......

عشق محمد بس است و آل محمد 2

کودکان معلول، شهروندانی کوچک، اما با حقوقی برابر 3

آی قصه قصه قصه 8

موافقان و مخالفان کاهش ساعت کار معلمان "بخش اول" 11

واژه یاب، آچار فرانسه اهل مطالعه 16

کشکول

 

 

............یادداشت

* عشق محمد بس است و آل محمد: و خداوند چنین مشیت کرد او را به این کره خاکی سراپا ناپاکی بفرستد تا وجود غوطه خورده در تاریکی مخلوقش را بیدار سازد و به یادش آورد که خلقتش بیهوده و ناچیز نیست. چه نیکو نعمتی خداوند بر اهل زمین ارزانی داشت! کسی را که سرخیل تبار بهترینهایش بود، برای هدایت انسان سرگشته در عالم فرستاد تا وجدان خفته را بیدار سازد. عجب والا پیامداریست این پاکترینِ مخلوق یگانه خالق! او پای در این جهان نهاد، در هیبتی که پاکانِ قبل از او در سایه سارش او را پیش قراول شدند. چه زیبا شیخ اجل تصویر کرد این صحنه زلال را! «آدم و نوح و خلیل و موسی و عیسی، آمده مجموع در ظلال محمد.» تمام پاکانِ عالم بشارت قدومش را به آوای بلند سر دادند. پس به شکرانه چنین روزی، همراه با شیخ اجل از خداوند، عشق دائمی او را میطلبیم: «سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی، عشق محمد بس است و آل محمد.»

 

............سخن هفته

* کودکان معلول، شهروندانی کوچک، اما با حقوقی برابر (به بهانه برگزاری نخستین کنفرانس ملی حقوق کودکان معلول در روزهای 28 و 29 آبان ماه): مجموعه فرهنگی تلاش وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاهد برگزاری نخستین کنفرانس ملی حقوق کودکان معلول با همکاری صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، سازمان بهزیستی و گروهی از تشکلهای مردمنهاد فعال در حوزه افراد دارای معلولیت کشور بود. کنفرانسی که با مرور اجمالی وضعیت کودکان دارای معلولیت کشورمان در شرایط کنونی، نگاهی به توسعه خدمات به این گروه توسط سازمانهای دولتی و نهادهای عمومی، افزایش همکاری و هماهنگی میان این سازمانها و توسعه مشارکت کودکان معلول در امور اجتماعی داشت. گذشته از محتوا و کیفیت کنفرانس، آنچه قابل تأکید است، افزایش توجه به نیازها و حقوق کودکان دارای معلولیت کشور از رهگذر برگزاری چنین رویدادهایی است. صفت «نخستین» برای این کنفرانس شاید شاخصی باشد برای تبیین وضعیت کودکان معلول کشورمان. براستی چرا تا کنون کنفرانسهایی با محوریت و تمرکز روی حقوق کودکان معلول این مرز و بوم که شهروندانی کوچک، اما دارای حقوق برابر با سایر کودکان و شهروندان بزرگسال ایران هستند، برگزار نشده است؟ آیا باید در سایه ورود نهاد بین-المللی کودکان (یونیسف) باشد که چنین کنفرانسی برگزار شود؟ البته همیاری این نهاد با سازمانهای متولی افراد معلول، به ویژه کودکان در ساماندهی چنین نشستهایی قابل تقدیر و انتظار است، اما در شرایطی که از دهه 40 شاهد شکلگیری نخستین سازمانهای رسمی آموزش کودکان استثنائی، فعالیت چند دهه ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستیم، در شرایطی که عمر مؤسسات و نهادهای خصوصی ورزشی در کشور سابقه ای طولانی و ریشه ای در جامعه دارد، چرا باید در اواخر این قرن هجری شمسی شاهد برگزاری نخستین کنفرانس از این نوع در زمینه حقوق کودکان معلول باشیم؟ اما مشکل فقط برگزاری دیرهنگام کنفرانسهایی از این دست نیست، پرسش اصلی آن است که کودکان معلول ایران چه جایگاهی در برنامه ریزیهای کلان سازمانها و دستگاههای اجرایی کشور دارند؟ منظور از این دستگاهها قطعاً سازمان آموزش و پرورش استثنائی و بهزیستی نیست، زیرا توجه در خور این سازمانها به حقوق کودکان معلول وظیفه ماهوی آنهاست. گذشته از آن که این سازمانها تا چه اندازه به این وظیفه و مسئولیت خود عمل کرده اند، توجه به امور و حقوق کودکان از جمله کودکان دارای محدودیتهای جسمی-حسی، ذهنی و روانی بخشی از مسئولیت بسیاری از دستگاهها و سازمانهای دولتی، نهادهای عمومی و غیر دولتی است. آیا بوستانها و فضاهای بازی طراحی شده در آنها بدون کودکان معلول چیزی کم ندارند؟ آیا خنده کودکان معلول ما همپای کودکان غیر معلولمان در مهد کودکها و مؤسسات فرهنگی کودکان کشور شنیده میشود؟! آیا کودکان یا بهتر بگوییم دانشآموزان معلول در اردوگاههای پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش عادی کشور جا دارند یا پاسخ به این حق و انتظار صرفاً به آموزش و پرورش استثنائی احاله میشود؟! آیا وزارت آموزش و پرورش کشور در برنامه ریزی کلان خود و با تدوین برنامه های عملی مشخص، زمینه اجرای نظام آموزش فراگیر را به معنای امکانسازی تحصیل دانشآموزان دارای معلولیت در مدارس عادی و در کنار همسالان غیر معلول خود فراهم کرده است؟ آیا این دانشآموزان از امکانات آموزشی، ورزشی و پرورشی همسطح دانشآموزان غیر معلول برخوردارند؟ وضعیت کودکان معلول در مناطق روستایی کشور چگونه است؟ آیا این کودکان به خدمات فوق برنامه فرهنگی و ورزشی دسترسی دارند؟ وضعیت تأمین وسایل توانبخشی کودکان، به ویژه پیش از دبستان در کشور چگونه است؟ آیا انجمنهای اولیای کودکان معلول در کشور و منظورمان کل کشور است، فعالاند و عملاً در مدیریت مراکز آموزشی کودکان خود نقش دارند؟ چند درصد از بودجه و امکانات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کودکان دارای معلولیت اختصاص مییابد؟ آیا توجه به وضعیت ویژه کودکان معلول، به ویژه نابینایان و ناشنوایان، جایی در تولید محصولات فرهنگی، بازیهای فکری، انیمیشنها، بازیهای رایانه ای، جشنواره های فرهنگی دارد؟ کودکان دارای معلولیت در برنامه ریزیهای وزارت ورزش و جوانان چه جایی دارند؟ متأسفانه بدون آن که بخواهیم فعالیتهایی را که در زمینه رفع نیازهای کودکان معلول صورت گرفته است نادیده بگیریم و اتفاقاً با اتکا بر این سابقه، باید بگوییم پاسخ اکثر پرسشهای این یادداشت مبین جایگاه قابل قبول کودکان دارای معلولیت در برنامه ریزیهای ملی رفاه اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، ورزشی و... نیست. امید است با اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، به ویژه مواد معطوف به نیازهای کودکان معلول، از این پس شاهد برنامه ریزیهای شفاف و شاخصمند با تمرکز روی حقوق کودکان معلول باشیم.

 

............چوب الف

* آی قصه قصه قصه: همراهان گرامی، این شماره را به مادران، پدران، مربیان، معلمان و حتی خاله و عموهای نابینا و مهربانی اختصاص دادیم که دوست دارند برای فرزندانشان یا کودکانی که میشناسند و دوستشان میدارند، قصه بگویند. بزرگسالان خوش ذوقی که میدانند شنیدن قصه تا چه اندازه در رشد عاطفی و بلوغ اجتماعی و همچنین تقویت نیروی تخیل و خلاقیت کودکان مؤثر است. در این شماره چند داستان کودکانه ارزشمند را خدمت علاقه مندان معرفی میکنیم تا با مطالعه آنها، بتوانند با دست پر لحظات کودکان خردسالشان را رنگین و به یاد ماندنی کنند. گرچه این داستانها اغلب چندان جذاب و لطیفند که بزرگسالان هم از لذت خواندن آنها بینصیب نخواهند بود. توضیح اینکه همه داستانهایی که برای این شماره برگزیده شده اند، به بیان کارشناسان از بهترین کتابهای ویژه کودکان هستند و نسخه گویای همه آنها تهیه شده و در دسترس علاقه مندان است. دیگر اینکه همه این داستانها بسیار کوتاهند و میشود در یک نوبت، مثلاً هنگام خواب یکی از آنها را به طور کامل برای بچه ها تعریف یا نسخه صوتی آن را برایشان پخش کرد. خارپشت خوشبخت: این داستان جذاب را مارکوس فیسته نوشته و مهدی هجوانی به فارسی ترجمه کرده است. داستان حکایت خارپشت نوجوانی است که میکوشد با الهام گرفتن از دیگران بهترین راه زندگی را کشف کند. تلاشی که دست آخر به کشف ارزشهای خود و درک عمیق شادی، احساس مفید بودن و خوشبختی می انجامد. مداد سیاه و مداد قرمز: این داستان زیبا اثر محمدرضا شمس است. داستان مداد سیاهی که مدام قصه مینویسد و کوچک و کوچکتر میشود و مداد قرمزی که معتقد است نباید این طوری عمرش را تلف کند. مدام فکر میکند و میخواهد تنها زمانی شروع به نوشتن کند که بتواند یک شاهکار بینظیر خلق کند. پهلوان پنبه: باز هم اثری از محمدرضا شمس. این بار اما بازنویسی یازده افسانه از گوشه و کنار ایران. از مازندران و ترکمن صحرا گرفته تا آذربایجان و اراک و خوزستان. از حسن کچل تا گنجشکک اشی مشی. حکایتهای زیبایی که آدم را به یاد قصه های مادربزرگ می اندازد. محمدرضا شمس با همراهی نشر افق چندین مجموعه از این دست را جمعآوری و بازنویسی کرده که به افسانه های ملل گوناگون اختصاص دارد. مانند دیوهای دماغ دراز که شامل افسانه های عامیانه ژاپن است و جنگ پهلوان و غول که افسانه های افریقایی را شامل میشود. خوشبختانه اغلب این مجموعه ها در قالب نسخه صوتی در دسترس علاقه مندان به ادبیات عامیانه جهان قرار دارند. قصه های تالاب: این مجموعه جالب، شامل چهار کتاب داستان است که در کودکان، دغدغه های زیست محیطی ایجاد میکند. داستانهایی با نامهای مهمان صورتی، خوابهای پر قویی، قطبنما کوچولو و رقص درناها که هر یک داستان یکی از پرنده های مهاجر را روایت میکند. این مجموعه را محمدرضا مرزوقی نوشته است. «پرستو ولدخان»

 

..........گزارش ویژه

* موافقان و مخالفان کاهش ساعت کار معلمان "بخش اول": سر انجام پس از سالها تلاش فعالان حقوق معلولان، قانون حمایت از حقوق این افراد در بازنگری مجدد در مجلس اصلاح و برای اجرا ابلاغ گردید. قانونی که ماده 28 آن بدون هیچ توضیح و تبصره ای عنوان کرده معلولان شدید و خیلی شدید از کاهش 10 ساعتی در ساعات کار هفتگی برخوردار میشوند. با ابلاغ این قانون در اردیبهشت امسال  و پیگیریهای افراد معلول، بسیاری از سازمانهای دولتی خود را به اجرای آن مکلف کردند، اما آنچه در اجرای این قانون بحث بر انگیز شده است، اجرای آن در آموزش و پرورش است. این در حالیست که آموزش و پرورش استثنایی که بیشترین  آمار معلمان معلول را به خود اختصاص داده است، به عنوان یکی از متولیان امور معلولان برای اجرای این قانون و قوانین  دیگر حمایتی زیر ذره بین  نگاههای آنان است. با ابلاغ این قانون در پانزدهم مهر ماه به ادارات آموزش و پرورش، امیدها و نگرانیها از اجرای آن و نحوه انجام این کار بالا گرفته است. برای آشنایی با دیدگاههای معلمان نابینا و کارشناسان امور معلولان در آموزش و پرورش، به سراغ آنها میرویم. "م.س" دبیر رابط آموزش و پرورش استثنایی است. او میگوید: آموزش و پرورش قانون کاهش ساعات کار معلولان شدید و خیلی شدید را در 15 مهر ماه برای اجرا ابلاغ کرد. در این بخشنامه هیچ اشاره ای نشده که معلمان نیز مشمول کاهش ساعات کاری هستند یا قانون تنها کادر اداری آموزش و پرورش را شامل میشود؟ این در حالیست که در آن زمان پست بندیهای سازمانی در آموزش و پرورش انجام شده بود و معلوم نیست با اجرای قانون، کمبود نیروی انسانی چگونه جبران میشود. البته در برخی استانها از سال گذشته زنان دارای معلولیت که مادر بوده و جزء کادر اداری آموزش و پرورش بودند، طبق قانون پیشین از امتیاز کاهش 8 ساعتی کار استفاده میکنند و به عنوان مثال پنجشنبه ها در محل کار خود حاضر نمیشوند. اما با اطلاق کلی ماده قانونی جدید در حال حاضر معلمان نیز پیگیر اجرای آن در مدارس هستند. من نمیدانم منطق این دوستان چیست؟ در شرایطی که آموزش و پرورش به استخدام معلمان معلول و نابینا تن نمیدهد و بسیاری از دوستان در آزمون فعلی استخدامی با مشکل رو به رو شده اند، اجرای این قانون برای معلمان معلول و نابینا چه عواقبی خواهد داشت؟ من خودم دبیر رابط هستم. ما در هفته 24 ساعت موظفی داریم که در صورت اجرای این قانون ساعات کار به 14 ساعت کاهش مییابد. حال ببینید اگر این قانون برای آموزگاران اجرا شود، چه بر سر دانشآموزان ابتدایی خواهد آمد! مخصوصاً در کلاس اول ابتدایی. در این صورت دانشآموزان دو معلم خواهند داشت با دو روش تدریس و هیچ کدام از معلمان کلاس نمیتوانند به صورت کامل با دانشآموز آشنا شوند؛ چون تمام هفته را با او نمیگذرانند و از آن گذشته، این دو معلم چگونه میتوانند تدریس را با هم هماهنگ کنند؟ این دبیر رابط ادامه میدهد: کاش در آموزش و پرورش حد اقل این قانون را تنها برای کادر اداری اجرا کنند. من اجرای این قانون را زنگ خطری برای معلولان میدانم؛ زیرا از این پس ادارات دولتی هم تمایلی برای استخدام معلولان نخواهند داشت؛ چرا که برای پر کردن یک پست سازمانی به بیش از یک نفر نیاز خواهند داشت. اجرای این قانون اصلاً به نفع ما نیست؛ چون از این پس نسل جدید بچه های معلول بیشتر با بحران بیکاری رو به رو خواهند شد. طرح این قانون از سوی معلولان یک تناقض بزرگ است. ما از طرفی میخواهیم به جامعه بگوییم توانمندیم و از طرف دیگر درخواست کاهش ساعات کار به دلیل ضعف جسمانی را داریم. شاید این در مورد بعضی معلولیتها منطقی داشته باشد، اما در مورد نابینایان هیچ منطقی پشت سرش نیست. این فعال حقوق معلولان ادامه میدهد: به نظر من باید دنبال اصلاحیه ای برای این قانون باشیم؛ وگرنه ضرر آن متوجه نسل آینده ما خواهد بود. مسئله دیگری که بعد از این با آن رو به رو خواهیم بود، این است که چون این کاهش ساعت کاری برای معلولان شدید و خیلی شدید عنوان شده است، از این پس معلولان خفیف و متوسط نیز به هر دستاویزی چنگ خواهند زد تا درصد معلولیت خود را بالاتر ببرند. مدتی پیش آقای قدمی اعلام کرده بود که در آموزش و پرورش استثنایی با کمبود معلم رو به رو هستیم و باید آزمونی جداگانه برای رفع این کمبود برگزار کنیم. حتی در استان ما تعدادی از دبیران رابط را برای رفع کمبود نیرو به مدارس استثنایی منتقل کردند. این در حالیست که ما دبیر رابط هم کم داریم و از این پس دانشآموزانی که در مدارس تلفیقی درس میخوانند، دبیر رابط نخواهند داشت. اگر مسئولان میخواهند به معلولان توجهی داشته باشند، میتوانند این را در قالب امتیازاتی نشان دهند؛ مثلاً هزینه ایاب و ذهاب دبیران رابط را تأمین کنند یا معلولان را از پرداخت مالیات معاف کنند یا حتی از امتیازات مالی استفاده کنند. «کباری»

 

 

..........فناوریهای امیدبخش

* واژه یاب، آچار فرانسه اهل مطالعه: قدیمترها اگر معنای واژه ای را نمیدانستیم، تنها چاره ای که داشتیم این بود که به یک یا چند فرهنگ لغت مراجعه کنیم. واژه نامه ها هم عموماً کتابهای حجیم و بعضاً چند جلدی بودند و در خانه هر کسی هم پیدا نمیشدند. حالا اما قضیه کاملاً فرق میکند. حالا شما وقتی گوشی هوشمند داشته باشی، انگار که همه این واژه نامه ها را در جیبت با خود حمل میکنی. یکی از بهترین و جامعترین ابزارها برای جستجوی واژه، اپلیکیشنی با نام واژه یاب است. این اپلیکیشن را چند جوان ایرانی طراحی کردند و از نظر دسترس پذیر بودن هم تقریباً میشود گفت چیزی کم ندارد. در وبسایت واژه یاب درباره کاری که این تیم انجام میدهد، میخوانیم: تیم برنامه نویس و طراح واژه یاب از نوجوانان و جوانان ایرانی تشکیل شده است. افراد گروه تنها برای علاقه به مردم و حرفه خود در واژه یاب فعالیت دارند. در ابتدا واژه یاب توسط یک نفر در اسفند ماه ۱۳۸۹ ساخته شد و به مرور زمان با پیوستن افراد دیگر به واژه یاب، کار به صورت گروهی ادامه پیدا کرد. پروژه واژه یاب کاملاً خصوصی بوده و توسط افراد گروه اداره میشود و زیر نظر هیچ ارگان دولتی قرار ندارد. هدف پروژه واژه یاب، فراهم سازی دسترسی آسان و ارزان به لغتنامه هاست و همچنان سعی دارد تا لهجه ها و گویشهای ایرانی را از دست نابودی حفظ نماید. از طریق وب سایت واژه یاب میتوانید با تک تک دست اندرکاران واژه یاب، آشنا شوید. با نصب واژه یاب، فرهنگهای دهخدا، معین، عمید، واژگان مترادف و متضاد، واژگان مصوب فرهنگستان، واژه های فارسی سره، فرهنگ گنج واژه، واژه نامه آزاد، اصطلاحات عامیانه، فرهنگ نامها، فرهنگ واژگان قرآن و فرهنگ واژگان علمی یکجا در اختیارتان خواهد بود. با توجه به علاقه ای که طراحان واژه یاب به حفظ لهجه ها و گویشهای ایرانی دارند، واژه نامه هایی هم برای لهجه ها و گویشهای مازندرانی، تهرانی، اصفهانی، بختیاری، گنابادی و دزفولی هم در این اپلیکیشن گنجانده شده است. دیکشنریهای انگلیسی به فارسی و بالعکس و عربی به فارسی و بالعکس هم از دیگر حوزه هایی هستند که وقتی واژه ای را جستجو میکنید، در اختیارتان قرار میگیرد. کار با اپلیکیشن بسیار ساده است. کافی است آن را از طریق  google play دانلود کرده و بر روی گوشی خود نصب کنید. با باز کردن برنامه یک کادر ویرایش در اختیارتان خواهد بود که باید واژه مورد نظرتان را در آن وارد کنید. در پی وارد کردن واژه، تمام بیست و دو فرهنگ لغت بررسی میشود و نتایج به شما نشان داده میشود. البته این امکان هم برای کاربران فراهم شده که در قسمت تنظیمات برنامه، هر کدام از فرهنگها را غیر فعال کنند تا در فرایند جستجو، دیگر مورد بررسی قرار نگیرد. واژه یاب این روزها از پر طرفدارترین اپلیکیشنهای ایرانی به حساب میآید.

* گلواژه: رفاقت هست، ای کاش دوستی نیز باشد! فردریش نیچه

.............کشکول

* جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 23 حرفی ما باید به 23 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید که رمز جدول که مصرعی از مولانا است بدست میآید. سؤالات: 1. روبند (چهار) 2. ماله بنایی (شش) 3. مافیای ژاپنی (شش) 4. بیماری زردی (پنج) 5. محبوب ناصر الدین شاه (پنج) 6. مجموعه تاریخی یا هنری (هفت) 7. مبارز ضد استعمار آمریکای لاتین (هفت) 8. مکان بیآب (پنج) 9. مرغ سعادت (سه) 10. دریا (دو) 11. قفلساز (پنج) 12. چغندر قند (شش) 13. ملانین (هفت) 14. متخصص شکسته بندی (شش) 15. وزنه ترازو (چهار) 16. روح القدس (شش) 17. مترجم کلیله و دمنه به عربی (هفت) 18. ناسیونال (سه) 19. تعب (پنج) 20. خوشه گندم (سه) 21. شهری در خراسان شمالی (شش) 22. شهری در روسیه (چهار) 23. مرکز کشور گاوبازان (شش). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. برنده این هفته جدول، ام کلثوم بابایی از بهشهر است. رمز جدول هفته گذشته: با تو بودن ز همه دست کشیدن دارد. * جدی نگیرید: یک قانون نانوشته ای توی خونه های دانشجویی هست که میگه: هر جورابی رو دو بار بپوشی، صاحبش تویی. - مادربزرگم شیوه خاصی تو قصه گویی داشت. به این ترتیب که همه چی خوب پیش میرفت تا اینکه آخر داستان با لحن ترسناکی بهمون میفهموند که شخصیت اصلی داستان جِن بوده؛ تا صبح یا دستشویی خونه شون که اون طرف حیاط بود نمیرفتیم یا باید با هیئت همراه میرفتیم. - وضعیت جوری شده که آجیل مشکلگشا خودش مشکل حساب میشه.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. بامبو 2. انیمیست 3. تخس 4. ورزشی 5. بامداد 6. ودیعه 7. دد 8. نان 9. زج 10. هیدرولیز 11. مس 12. هفت اقلیم 13. دار 14. سیسمونی 15. تریلر 16. کا 17. شاتون 18. یال 19. دا 20. نارسیس 21. دنگ 22. استهلاک 23. رادیکال 24. دک.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *