شناسه خبر: 14896 منتشر شده در مورخ: 1397/8/24 ساعت: 09:51 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 24 آبان 1397

روزنامه پنجشنبه 24 آبان 1397

دسترسی معلولان به ایستگاه های مترو مناسبتر شد - چه اشکالی دارد بخشی از ورزشگاه به زنان اختصاص یابد؟ - افراد رگ گیر متخلف هستند - از کیپتون تا ریو با ماجراجوی نابینا - ورزش نابینایان بوشهر در حال توسعه است - شوهرم مرا وادار به تنفروشی میکرد

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 24 آبان 1397

7 ربیع الاول 1440

15 نوامبر 2018

سال بیست و دوم شماره 5999

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

سالروز شهادت مظلومانه یازدهمین گل بوستان امامت تسلیت باد

.........عناوین این شماره.......

دسترسی معلولان به ایستگاه های مترو مناسبتر شد 2

چه اشکالی دارد بخشی از ورزشگاه به زنان اختصاص یابد؟ 6

افراد رگ گیر متخلف هستند 7

از کیپتون تا ریو با ماجراجوی نابینا 9

ورزش نابینایان بوشهر در حال توسعه است 12

شوهرم مرا وادار به تنفروشی میکرد 14

چاردیواری

............ویژه

* دسترسی معلولان به ایستگاههای مترو مناسبتر شد: مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، از افزایش فاصله گیتهای ورود و خروج برای تردد راحتتر معلولان خبر داد؛ اگرچه پیگیری وضعیت مناسبسازی ایستگاهها برای معلولین در اولویت کاری شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه است. به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، اقداماتی که مترو برای مناسبسازی تردد معلولان در شهر زیر زمینی انجام داده است، توسط شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) از سالها قبل آغاز شده و در تلاش هستند تا دسترسی معلولان به ایستگاههای مترو مناسبتر شود. شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه به دلیل اینکه معلولان نیز به عنوان بخشی از شهروندان و مسافران حق استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را دارند، در تلاش است تا خدمات مورد نیاز آنها را ارائه دهد و وظیفه خود میداند که با پیگیری و انجام اقدامات لازم، تردد و عبور و مرور معلولان را در سطح ایستگاههای مترو تسهیل کند. در حال حاضر مناسبسازی در ایستگاههای جدید توسط شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) انجام میشود. لازم به توضیح است پیرو درج مطلبی در خصوص مشکل تردد معلولان با ویلچر در ایستگاه متروی تهرانپارس واقع در خط دو که چندی پیش در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود، شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با دعوت از آقای مقدم، معلول محترم در روز یکشنبه ۲۰ آبان ماه ۹۷ در این ایستگاه، با حضور مهندس شریف، مدیر ارشد خط دو از ایشان دلجویی شد. اگرچه شرکت بهره برداری مترو همواره سعی کرده است تا در حد امکان فضاهای ایستگاهها را برای تردد معلولان عزیز هموارتر کند، اما متأسفانه زیاد کردن فاصله گیتها برای تردد ویلچر سبب شده بود تا افرادی (غیر از معلولان) از این فضا سوء استفاده کرده و بدون بلیت سوار قطار شوند. به همین دلیل مسئولین ایستگاه تهرانپارس مجبور به مسدود کردن فضای اضافه مابین گیتها شدند که این امر تردد را برای این معلول گرامی سخت کرده بود. البته این گیتها تنها جلوی آسانسورهایی نصب شده اند که از دید پرسنل ایستگاه دور است و معلولان محترم میتوانند از سایر آسانسورهای ایستگاه که فاقد این گیتها هستند، استفاده کنند. ضمناً این مانع برای تردد معلولین محترم در ایستگاه تهرانپارس برداشته شده و در صورتی که این عزیزان با مراجعه به ایستگاههای خطوط مترو با این موضوع مواجه شدند، میتوانند با مراجعه به پرسنل شاغل در ایستگاه، با همیاری آنان از این گیتها عبور نمایند.

* معطلی پروژه مسکن معلولان به علت اختلافات مالی بین پیمانکاران: اسماعیل قربانی، مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی با بیان اینکه پروژه ۲۹۴ واحدی مسکن معلولان از جمله پروژه های مسکن توانجویان است، اظهار کرد: کلنگ این پروژه سال ۹۳ به زمین خورد و قرار بود سال گذشته به بهره برداری برسد، اما به علت اختلاف مالی پیمانکار اصلی با پیمانکاران زیر مجموعه همچنان این پروژه ناتمام باقیمانده است. قربانی افزود: در حال حاضر پروژه مسکن معلولان از پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی برخوردار است، اما پیمانکاران زیر مجموعه به سبب مطالباتی که از پیمانکار اصلی این طرح دارند، پروژه را به اتمام نمیرسانند. وی تصریح کرد: بر اساس بررسیهای انجام شده، انجمن خیرین مسکنساز به عنوان پیمانکار اصلی پروژه مسکن معلولان، به اداره کل بهزیستی خراسان شمالی و مددجویان این پروژه حدود ۸۰۰ میلیون تومان بدهکار است. به منظور رفع اختلافات مالی این پروژه جلسات متعددی برگزار شده که در آخرین جلسه مقرر شد انجمن خیران مسکنساز، مبالغ مورد نیاز برای تکمیل و اتمام ۹۶ واحد باقیمانده را تأمین و همچنین اضافه واریزی مددجویان را پرداخت کند. کارشناسیهای لازم برای اتمام واحدهای باقیمانده انجام و مقرر شده است.

 

 

............سیاسی

* چه اشکالی دارد بخشی از ورزشگاه به زنان اختصاص یابد؟ رئیس جمهوری ایران در جلسه شورای عالی اجتماعی کشور اشاره ای به حضور زنان در ورزشگاه کرد و گفت: مقابله و رفع برخی آسیبهای اجتماعی از جمله فقرزدایی، نیازمند اقدامات عملی و اجرایی است که باید در این حوزه با قوت تصمیمگیری و عمل کرد، اما بخشی از این مسائل جنبه روانی دارد. به طور مثال چه ایرادی دارد که بخشی از استادیوم ورزشی که هیچ منافاتی با قانون و شرع و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد، به بانوان اختصاص یابد؟ * خانوارهای تهرانی برای تهیه مایحتاج غذایی چه مقدار باید هزینه کنند؟ با استناد به گزارشهای رسمی بانک مرکزی حد اقل برآوردها نشان میدهد که یک خانوار سه نفره برای تأمین مواد خوراکی خود، نیاز به پرداخت حدود ۱۴۵ هزار تومان در هفته دارد. این عدد در صورت مراجعه به میادین شهرداری میتواند تا حدود ۱۱۳ هزار تومان کاهش یابد.

...........بهداشت و سلامت

* افراد رگ گیر متخلف هستند: مدیر کل دفتر نظارت بر امور درمان وزارت بهداشت درباره برخی افراد که با عنوان رگ گیر یا عناوین مشابه در مراکز بدون نام و نشان و زیر زمینی فعالیت میکنند، گفت: این افراد متخلف هستند، صلاحیت این کار را ندارند و در امور درمان مداخله و از سادگی مردم سوء استفاده میکنند. علیرضا عسگری افزود: طب سنتی نیز مسیر احراز صلاحیت خاص خودش را دارد و هر شخصی نمیتواند ادعای طب سنتی یا طب ایرانی کرده و در امور درمان مداخله کند. وقتی جان انسان در میان است، نباید به هر فردی اجازه مداخله در امور درمانی داد. وی درباره فعالیت برخی مراکز ماساژ درمانی نیز گفت: مراکزی که از عنوان درمانی استفاده میکنند مشمول حوزه درمان کشور میشوند. این مراکز بیمارستانی و درمانگاهی یا در قالب خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی هستند که مجوز و مسئول فنی متناسب با این رشته ها دارند. هر فعالیتی غیر از اینکه و مراحل قانونی را طی نکرده باشد، مشمول عدم احراز صلاحیت حرفه ای است و مداخله در امور پزشکی محسوب میشود. مراکز متخلف توسط کمیسیون ماده 11 دانشگاههای علوم پزشکی به تعزیرات برای پلمب و برخوردهای قانونی معرفی میشوند. مردم نیز میتوانند حضوراً به معاونت درمان دانشگاههای علوم پزشکی شکایت کنند یا با شماره تلفن 190 تماس بگیرند و تخلف را گزارش بدهند.

* جراحی پلاستیک بر اساس آزمون و خطا: یک جراح و استاد دانشگاه، با اشاره به آمار بالای عوارض جراحیهای پلاستیک و زیبایی در کشور به دلیل ورود افراد غیر متخصص به این حوزه گفت: افراد بدون صلاحیت در حوزه جراحی زیبایی، به صورت غیر قانونی و بر اساس آزمون و خطا جراحی انجام میدهند. سید نجات حسینی افزود: گاهی برخی افراد به دلیل عدم توانایی لازم روشهایی را در اعمال زیبایی به کار میبرند که عوارض خطرناکی را به همراه دارد و دردسر بیمار را سبب میشود.

 

...........از شش نقطه جهان

* از کیپتون تا ریو با ماجراجوی نابینا: خیلی وقتها افراد بینا از این که یک نابینا کارهای عادی روزانه اش را بدون کمک دیگران انجام میدهد، دچار تعجب میشوند. در مخیله بیناهایی که با نابینایان حشر و نشر نداشته اند، نمیگنجد که یک نابینا بتواند به راحتی آشپزی کند یا به طور مستقل در خیابانهای شلوغ رفت و آمد کرده و بدون مواجه شدن با اتفاقی ناگوار به مقصد خود برسد. اما برخی نابینایان هستند که کارهایی میکنند که حتی نابینایان دیگر هم از شنیدن وصف کارهایشان انگشت حیرت به دندان میگزند. هاین واگنر یکی از این نابینایان است. در 24 مه 1972 در آفریقای جنوبی به دنیا آمده است. پنج سال بیشتر نداشت که والدینش او را به مدرسه ای شبانه روزی صدها کیلومتر دورتر از خانه میفرستند. روحیه جنگنده اش به او کمک میکند که بتواند با دوری از خانه کنار بیاید. در نوجوانی همه اطرافیانش را با این سؤال که: «بین این همه آدم چرا من باید نابینا باشم؟» کلافه کرده بوده، اما بعدها خود به این باور رسیده که نابینا بودن یکی از شانسهایش در زندگی محسوب میشود. از یکی از دانشگاههای آزاد لندن دیپلم مدیریت پیشرفته دریافت کرده و ابتدا به عنوان تلفنچی مشغول به کار شده است. پیشرفتهایی که در زمینه تکنولوژی اتفاق افتاده او را هم وادار کرده به سراغ آی تی برود و دانش خود را در این زمینه ارتقا بخشد. هاین سپس در یک مرکز فروش بین المللی به عنوان مدیر مشغول به کار شده و آموزش کارمندان آن شرکت را بر عهده گرفته است. اما این تمام توانمندیهای واگنر نیست. بخش اصلی توانمندیهایش را در کارهای خارق العاده که انجام داده میتوان مشاهده کرد. اولین باری که نام هاین واگنر در صدر اخبار قرار گرفت، وقتی بود که او موفق شد در یک رالی قایقرانی مسیر بین کیپ تون در آفریقای جنوبی تا ریودژانیرو در برزیل را با قایقش طی کند. او همچنین رکورد بلندترین نقطه پرش با بانجی-جامپینگ را هم در اختیار دارد. از دیگر رکوردهایی که او به نام خود ثبت کرده، رکورد سرعت رانندگی یک نابینا است. او توانسته با سرعت 322.52 مایل در ساعت رانندگی کند. آخرین اتفاق عجیب و غریبی که واگنر رقم زده، شرکت در ماراتن قطب جنوب است. او توانسته به همراه دوندگان بینا این ماراتن سخت و خطرناک را در مارس 2014 به پایان برساند. کاری که شاید کمتر دونده بینایی جرات فکر کردن به آن را داشته باشد. 15 سالی میشود که این ماجراجوی نابینای اهل آفریقای جنوبی مرکز توجه بسیاری از رسانه های کشورهای مختلف است. او از سال 2004 سایر مشغولیتهای خود را رها کرده و فقط به عنوان ماجراجو و سخنران فعالیت میکند. واگنر سعی دارد در سخنرانیهایش به مردم بیاموزد که زندگی آن قدرها هم که فکر میکنند سخت نیست. او میخواهد این اندیشه را القا کند که علیرغم مشکلاتی که سر راه ما قرار میگیرند، هیچ چیز غیر ممکنی در زندگی وجود ندارد.

* گلواژه: سروران مردم در دنیا، سخاوتمندان و در آخرت، پرهیزگاران هستند. امام سجاد (َع)

..........ورزشی

* ورزش نابینایان بوشهر در حال توسعه است: محمد ابراهیمزاده، رئیس هیأت ورزش نابینایان بوشهر گفت: ورزش نابینایان بوشهر را که در یک برگه خلاصه میشد، در بدو تأسیس فدراسیون تحویل گرفتم. در آن زمان از ورزش نابینایان بوشهر فقط به صورت شعار نام برده میشد. این هیأت فاقد مکانی به عنوان دفتر و خط مشی فعالیتی بود. چون فعالیت فدراسیون به صورت انجمن و تک رشته ای بود و زیر مجموعه فدراسیون جانبازان محسوب میشد. وی با بیان اینکه ورزش نابینایان یک پدیده اجتماعی است و برای گسترش بیشتر آن باید تکلیفی انسانی داشت، گفت: خوشبختانه نهال ورزش نابینایان استان در میان شهروندان و حتی مسئولان استان ثمربخش بوده و میوه آن بارها رسیده است. ورزش نابینایان بوشهر از طریق تعامل با دستگاههای اجرایی توانسته مسیر توسعه خود را پیدا کند و حرکت آن در حال سرعت گرفتن است. این مهم در صورتی حاصل شده که امکانات استان برای نابینایان صفر درصد است. البته در این میان، حضور چشمگیر بانوان در فضای ورزش نابینایان در حقیقت، اعتماد خانواده ها را نسبت به حضور این قشر در ورزش نمایان کرده است. با توجه به وضعیت آب و هوایی استان، اوج فعالیت ما در نیمه دوم سال، یعنی همزمان با بهتر شدن وضعیت آب و هوا است. در حال حاضر، شهرستانهای دیلم، جم و کنگان را نیز فعال کرده ایم. همچنین در حال آماده سازی تیمها برای جشنواره بزرگ بهمن ماه هستیم. ابراهیمزاده خاطرنشان کرد: شهرستانهای استان در عرصه ورزش نابینایان به 6 قطب تقسیم شده اند که بازرسی و ارزیابی عملکرد سه هیأت پیشین در دستور کار قرار دارد. از مشکلات عدیده هیأت نابینایان بوشهر، حضور ورزشکاران جهت تمرین و استفاده از امکانات ورزشی مرتبط در استانهای دیگر است. این در حالی است که در اکثر رشته های ورزشی نابینایان فعالیت داشته و در بیشتر اعزامهای برون مرزی در رشته های مختلف به عنوان مدالآور ظاهر شده ایم.

...........حوادث

* زن مطلقه: شوهرم مرا وادار به تنفروشی میکرد: با آن که 10 سال از ماجرای طلاقم میگذرد، اما از مزاحمتها و تهدیدهای همسر سابقم در امان نیستم و هر روز نقشه جدیدی برای درگیری با من و فرزندانم میکشد. گاهی پسر 18 ساله ام را تهدید به مرگ میکند و گاهی دم از ربودن فرزند دیگرم میزند. او سالهای جوانی مرا به نابودی کشاند تا جایی که گوشواره های دختر کوچکم را در خواب از گوشش بیرون کشید و صرف اعتیادش کرد. حالا هم ... زن 37 ساله در حالی این جملات را اشکریزان بر زبان جاری میکرد که حتی از یادآوری روزهای تلخ زندگیش وحشت داشت. او با بیان اینکه فرزندانش را با مشقت و بدبختی بزرگ کرده است، به کارشناس اجتماعی کلانتری الهیه مشهد گفت: 18 ساله بودم که پدرم را از دست دادم و مجبور به ترک تحصیل شدم. مادرم نمیتوانست هزینه های زندگی ما را تأمین کند. به همین خاطر به اصرار مادرم به خواستگاری پسر همسایه که راننده کامیون بود و تحصیلات ابتدایی داشت، پاسخ مثبت دادم و این گونه پا در مسیر یک زندگی مستقل گذاشتم، اما همه دلخوشیهای من بیشتر از سه سال طول نکشید. آن زمان در حالی که پسر دو ساله ای را در آغوشم میفشردم، خبر مرگ همسرم بر اثر تصادف با کامیون مسیر زندگیم را تغییر داد. بعد از این ماجرا به خانه مادرم بازگشتم و برای تأمین هزینه های زندگی در یکی از شرکتهای بیمه مشغول به کار شدم. دو سال از مرگ همسرم میگذشت که خواربار فروش محله مرا برای برادرش خواستگاری کرد. قصد ازدواج نداشتم؛ چرا که نمیخواستم پسر چهار ساله ام زیر دست ناپدری بزرگ شود، ولی به پیشنهاد اطرافیانم احترام گذاشتم تا شرایطم را برای خواستگارم بازگو کنم. آن شب وقتی با «اسحاق» رو در رو نشستیم، به او گفتم پسرم همه سرمایه من است و نمیخواهم با ازدواج من دچار مشکل شود. اما پاسخ اسحاق برایم قانع کننده بود؛ او گفت من خودم فرزند طلاقم و مهر پدری را ندیده ام، بنا بر این وضعیت فرزندت را درک میکنم و دست محبت پدرانه بر سرش میکشم. با این جمله او لبخندی زدم و روز بعد برای آزمایشهای پزشکی رفتیم. آن جا بود که متوجه اعتیاد همسرم شدم، اما شرایط طوری رقم خورده بود که دیگر راه بازگشت نداشتم. از سوی دیگر هم از حرفهای مردم میترسیدم؛ به همین خاطر این موضوع را پنهان کردم و همه تلاشم را به کار گرفتم تا او را از این منجلاب بیرون بکشم، اما چندین بار بستری شدن او در مراکز ترک اعتیاد هم کارساز نشد و اسحاق همه درآمدش را که از راه نقاشی ساختمان به دست میآورد، صرف تهیه مواد مخدر میکرد. ماجرای اعتیاد او هر روز بیشتر وضعیت زندگی ما را به هم میریخت؛ حتی وقتی برای به دنیا آوردن دخترم در مرکز درمانی بستری شدم، او نه تنها نتوانست هزینه های بیمارستان را پرداخت کند، بلکه به ملاقاتم نیز نیامد. اگرچه با کمک مادرم مخارج بیمارستان را پرداختم، ولی زندگی اسفبار من به جایی رسید که اسحاق مرا ترغیب به امرار معاش از راه نامشروع میکرد. او حتی شبی گوشواره دخترم را از گوشش بیرون کشید و مواد مخدر تهیه کرد. درآمد اندک من از شرکت بیمه نیز پاسخگوی مخارج زندگی نبود. او نه تنها هر روز مرا وادار به خرید سیگار میکرد، بلکه مدام مرا کتک میزد تا پسرم را بفروشد و با پولش خودرویی برای مسافرکشی بخرد! اسحاق مرا پیر و عجوزه میخواند و مجبورم میکرد تا از همسایگان برایش پول قرض بگیرم. دیگر کارد به استخوانم رسیده بود و نمیتوانستم این شرایط وحشتناک را تحمل کنم. به ناچار از همه حق و حقوقم گذشتم تا با گرفتن طلاق از اسحاق، فرزندانم را از این وضعیت نجات بدهم. اکنون 10 سال از ماجرای طلاقم میگذرد و فرزندانم حاضر نیستند نزد پدرشان بازگردند. با وجود این، اسحاق همواره برای ما ایجاد مزاحمت میکند تا پولی از من بگیرد و ... شایان ذکر است به دستور سرهنگ توفیق حاجیزاده (رئیس کلانتری الهیه) پرونده این زن جوان در دایره مشاوره کلانتری تحت رسیدگی قانونی قرار گرفت.

* گلواژه: سکوت استدلالی است که معانی دیگری را به دوش میکشد.

...........چاردیواری

* با سلام و با آرزوی اینکه مانند هوای این روزهای بیشتر نقاط کشور، هوایتان بارانی و با طراوت باشد. پس از دو هفته فرصتی برای طرح نظرات شما و پاسخ به پرسشهایتان حاصل شد. پیشاپیش شهادت امام حسن عسگری (ع) را تسلیت و تولد حضرت رسول اکرم به روایت اهل سنت عزیز را تبریک میگویم و همچنین 28 آبان، سالروز انتشار ایران سپید را به خانواده بزرگ نابینایان کشور. در همین مورد خانم مریم کبولی و آقایان سیادتی و مرادی سالروز انتشار روزنامه را تبریک گفتند. البته خانم کبولی خواستار چاپ مطالب آموزشی در مورد جرم دندان نیز شده اند. آقای تقیخوانی باز بودن روکش پلاستیک روزنامه را گوشزد کردند که با قدردانی از ایشان تذکر داده شد و رفع شد؛ البته آقای چیتسازیان از بوی بد روزنامه با روکش آن هنگام باز کردن پوشش روزنامه گفتند که ما تأییدیه دیگری از فردی دریافت نکردیم. برخی از دوستان درباره پاک بودن برخی از حروف چاپی گله کردند؛ از جمله آقای حمیدرضا رضایی از شیراز که در مورد ضعیف بودن برخی نقاط روزنامه، تو رفتگی خطوطی از روزنامه 10 آبان گله کردند. این موارد متأسفانه درست است که مربوط به مشکلات چاپ است که در حال گزارش کردن لیست محل چاپ ضعیف نقاط هستیم که مشخص شود کدام دستگاه چاپ دچار مشکل است؛ البته آقای رضایی مدعی آن شدند که در روزنامه غلط املایی نیز دیده اند، ولی مصداقی معرفی نکردند که خواهشمندم در صورت وجود مصداق، آن را گوشزد کنید. اما لازم به ذکر است که در مورد چاپ مطالب روزنامه مشکل دیر رسیدن کاغذ روزانه در هفته های اخیر به چاپخانه دخیل است که به علت گران شدن وحشتناک قیمت کاغذ، دیگر روزنامه ها هم با این مشکل رو به رو شدند. امید است بتوان آن را مدیریت کرد؛ زیرا دیر رسیدن کاغذ موجب افزایش سرعت دستگاه چاپ برای چاپ به موقع روزنامه میشود که در نتیجه موجب کاهش فشار دستگاه برای ایجاد نقاط میشود. خانم ملیحه چراغی از مورد عجیبی گفتند که آن، الزام بانک ملت برای باز کردن حساب مشترک با امینشان است. این امر خلاف قانون است و خانم چراغی میتواند شعبه مورد نظر را معرفی کند تا از طریق بازرسی بانک پیگیری شود. خانم  «ز.ه» نیز از مقاومت بانکشان برای برداشت ایشان از حسابشان خبر داده اند؛ زیرا به جای مادر امینشان با پدرشان به بانک مراجعه کردند. این رویه نیز غیر قانونی است و بارها به دوستان گفته ایم بخشنامه بانکی مربوط به نابینایان را با خود همراه داشته باشند یا شماره آن را به بانک ارائه دهند. آقای علی همتی از مرند هم از توقف جعبه جادو شکایت کرده اند و هم توصیه گزارش از نابینایان مقیم روستاها. آقای نوردین از کرج از گزارش مترو تشکر کردند و توصیه اینکه همه کمبینایان هم باید عصا بردارند تا دچار تجارب تلخ نشوند. دوست عزیزی در مورد کمک بهزیستی در مورد پرداخت مهریه پرسیدند که البته چنین کمکی وجود ندارد و افراد باید به اندازه توانشان مهریه بزنند. بهزیستی که در پرداخت مستمری مانده است، نمیتواند مهریه دوستان را هم پرداخت کند.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *