شناسه خبر: 14870 منتشر شده در مورخ: 1397/8/22 ساعت: 09:21 گروه: اجتماعی  
بهزیستی تنها مرجع رسیدگی به معلولان نیست

بهزیستی تنها مرجع رسیدگی به معلولان نیست

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: این نهاد تنها مرجع و متولی رسیدگی به معلولان نیست بلکه همه دستگاه ها در مقابل این قشر از جامعه مسئول هستند.

به گزارش ایران سپید  در زمان حاضر در استان اصفهان 120 هزار نفر معلول زیرپوشش بهزیستی اصفهان از 170 مرکز توانبخشی خدمات دریافت می‌ کنند. 

اصغر فیاض  افزود: نباید زمانی که معلولان همانند دیگر افراد عادی جامعه به دستگاه‌های مختلف مراجعه می کنند به بهزیستی ارجاع داده شوند بلکه باید نسبت به رسیدگی به امور آنها احساس مسئولیت کنند. 
وی با بیان اینکه در بحث مددکاری اجتماعی همه دستگاه‌ها در برابر افراد فارغ از مذهب، رنگ و نژاد، معلولیت و سلامت مسئول هستند، افزود: در استان اصفهان هشت هزار و 300 نابینا و کم بینا ساکن هستند که در بانک اطلاعاتی بهزیستی ثبت شده اند و خدمات ارائه شده توسط بهزیستی تنها 10درصد از خواسته ها و نیازهای آنها را به دلیل کمبود اعتبارات می تواند پوشش می‌دهد. 
معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه بخش عمده مشکلات معلولان و نابینایان مربوط به بحث مناسب سازی شهری است، افزود: اگر مناسب سازی به خوبی صورت گیرد معلولان نیازمند کمک افراد دیگر نیستند. 
وی با بیان اینکه اصفهان تنها به 35 درصد از مناسب سازی شهری دست یافته که از این میزان تنها یک سوم مناسب‌ سازی استاندارد است گفت: باز هم رمپ‌ها با شیب بسیار، خطوط بی آرتی نامناسب در شبکه حمل و نقل شهری، پیاده روهای منتهی به چاله، تیر برق یا جوی آب و یا پارک خودروها در معابر مشکلات بسیاری برای قشر معلول جامعه ایجاد کرده است. 
فیاض یادآور شد: این در حالیست که اگر مناسب سازی استاندارد صورت بگیرد بیش از 70 درصد مشکلات معلولان حل خواهد شد. 
وی در خصوص ارائه وسایل کمک توانبخشی گفت: تا سال گذشته در بحث خرید تجهیزات مشکلی نداشتیم و در سه استان به صورت پایلوت تمام خریدهای کالاها در سامانه اقتصاد دارایی ثبت و انجام می ‌شد و تمام شرکت ها بدون درخواست هیچ مبلغی در ابتدای کار اجناس مورد نظر را برای بهزیستی ارسال می‌کردند و تسویه حساب با فاصله زمانی بیشتری انجام می‌شد. 
معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان افزود: اما امسال شرکت‌ها تنها در صورت پرداخت پول نقدی نسبت به ارسال جنس اقدام می‌کنند و به این دلیل برای تامین عصای نابینایان و ویلچر و تشک ویلچر با مشکل رو به رو شدیم. 
وی همچنین در خصوص مستمری مددجویان بهزیستی گفت: 22 هزار نفر مستمری بگیر در استان زیر پوشش بهزیستی هستند که به هر خانواده 161 هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود. 
فیاض نسبت به قانون حذف مستمری پس از دریافت وام اشتغال مددجویان بهزیستی انتقاد کرد و گفت: براساس این قانون خانواده‌های دریافت کننده وام اشتغال پس از 6 ماه از دریافت مستمری محروم می‌ شوند که باید این قانون حذف شود زیرا 20 میلیون وام اشتغال جوابگوی هزینه‌های یک خانواده نیست. 
وی یادآور شد: این در حالیست که کنوانسیون جهانی معلولان در تمام دنیا دولت ها را به در نظر گرفتن مستمری برای همه سطوح معلولان اعم از خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید برای جبران عدم کارایی آن‌ها مکلف کرده است اما در ایران به دلیل کمبود اعتبارات تنها معلولان خیلی شدید، بیکار و از کار افتاده مستمری دریافت می‌ کنند. 
فیاض اضافه کرد: در عین حال سال گذشته بخشنامه ‌ای به بهزیستی ابلاغ شد که خانواده‌ها و معلولانی که زیر 700 هزار تومان درآمد دارند وارد سامانه مستمری بگیری شوند. 
معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان بیشترین آمارمدد جویان بهزیستی دراصفهان را به ترتیب معلولان جسمی حرکتی، افرادی با هوش میانه یا کم توان ذهنی و سالمندان، ناشنوایان و بیماران اعصاب و روان مزمن و نابینایان عنوان کرد. 
وی خاطرنشان کرد: براساس آمار بهداشت جهانی معلولان 10 تا 20 درصد جامعه را تشکیل می دهند درحالیکه یک میلیون و 300 هزار نفر معلول در کشور وجود دارد که در اصفهان این رقم به 120 هزار نفر می رسد. به نقل از ایرنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *