شناسه خبر: 14856 منتشر شده در مورخ: 1397/8/21 ساعت: 09:07 گروه: اجتماعی  
چشم بینای گردشگران نابینا ساخته شد

چشم بینای گردشگران نابینا ساخته شد

نابینایان از گروه های توانخواه جامعه هستند که به دلیل نبود زیرساخت های کافی در حوزه گردشگری امکان بازدید از مراکز فرهنگی و تاریخی را از دست می دهند. به تازگی یکی از موسسات مردم نهاد دستگاهی را طراحی کرده است که چشم بینای نابینایان در مراکز گردشگری است.

به گزارش ایران سپید این دستگاه به صورت لوحی چوبی و همانند تابلو راهنماست که درون آن ورق هایی از طلق قرار دارد که با خط بریل و به دو زبان فارسی و انگلیسی اطلاعات مرکز گردشگری بر روی آن درج شده است.

همچنین مجهز به سیستم سخنگو است و افزون بر این، دارای یک لوح برجسته چوبی از شمای آن مکان است که هر نابینا یا کم بینا می تواند با لمس آن، شکل کلی مجموعه فرهنگی و تاریخی را که در آن قرار دارد درک کند. 
ایده پرداز و طراح این طرح که به 'راهنمای گردشگر نابینا' موسوم است به ایرنا گفت: ساخت این وسیله از دل نیاز نابینایان به گردشگری برآمد.
مینا قائدی که با عنوان مددکار در موسسه نابینایان توانگران کارآفرین شیراز فعالیت می کند، افزود: این تابلو راهنما با برخوردار بودن از اطلاعات تاریخی و مختصات مکانی هر مجموعه گردشگری را در اختیار نابینایان قرار می دهد. 
وی با بیان اینکه مراحل ایده پردازی و ساخت این راهنمای گردشگری از سال 1396 آغاز شد، عنوان کرد: برای ساخت این دستگاه در مرحله نخست بررسی و تحقیقات میدانی صورت گرفت و سعی کردیم با استفاده از تمام حواس نابینایان طرحی تکمیلی ارائه دهیم.
قائدی عنوان کرد: تخمین زدن مشخصات فیزیکی هر مجموعه، ویرایش اطلاعات، نگارش راهنمای هر مکان گردشگری و درنهایت تبدیل آن به خط بریل و صوت و جای دادن آن در قالب این تابلو راهنما مراحل ساخت این دستگاه است. 
این مددکار بیان کرد: چشم انداز ما این است که بتوانیم از این طرح در همه مراکز باستانی، تاریخی، فرهنگی، تفریحی و حتی مراکز خرید استان بهره ببریم. 
وی توجه به برابری، ارزش های اجتماعی و اشتغال زایی را از اهداف ساخت این راهنمای گردشگری عنوان کرد و بیان داشت: صنعت گردشگری به واسطه این طرح برای معلولان و توانخواهان متحول خواهد شد و مردم را متوجه حضور آنان در اجتماع می کند و از همین طریق موجب فرهنگ سازی در طیف وسیع خواهد شد. 
قائدی بودجه ساخت اولیه این دستگاه را 700 هزار تومان تا یک میلیون تومان عنوان کرد و افزود: برای ساخت این وسیله از مواد اولیه بادوام استفاده شده است تا بتوان در بازه زمانی 2 تا 5 ساله از آن استفاده کرد.
این ایده پرداز بیان داشت: این لوح ها باید در مکانی نصب شوند که به دور از موانع محیطی برای نابینایان در دسترس باشند.
وی ادامه داد: در حال حاضر این راهنمای گردشگری برای سه مقصد حرم شاهچراغ (ع)، مجموعه فرهنگی حافظیه و دروازه قرآن ساخته شده است. 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *