شناسه خبر: 14720 منتشر شده در مورخ: 1397/8/7 ساعت: 06:08 گروه: اجتماعی  
کارگاه آموزش و ترویج حقوق افراد معلول در استان لرستان

کارگاه آموزش و ترویج حقوق افراد معلول در استان لرستان

استان لرستان 30 مهرماه میزبان مسئولان انجمن باور و شبکه تشکل های نابینایان «چاووش» بود تا در کارگاهی دو روزه به بررسی قانون حمایت از حقوق افراد داری معلولیت بپردازند

به گزارش ایران سپید روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته مصادف با 30 مهرماه و یکم آبان‌ماه کارگاه آموزش و ترویج حقوق افراد معلول شامل قانون حمایت از حقوق معلولان، تصویب‌نامه هیأت دولت در زمینه برخی حقوق افراد معلول ابلاغی 1394 و کنوانسیون جهانی حقوق افراد معلول از سوی انجمن باور و شبکه نابینایان چاووش با حمایت بهزیستی کشور و میزبانی سازمان بهزستی استان لرستان برای مدیران سازمان‌های غیردولتی فعال در حوزه معلولان استان لرستان، مددکاران و کارشناسان مؤسسات و مراکز خدماتی این حوزه و نیز کارشناسان سازمان بهزیستی آن استان در محل خانه معلم شهر خرم‌آباد برگزار شد.

این کارگاه در چارچوب تور ترویجی حقوق افراد معلول سراسر کشور و در راستای افزایش آگاهی‌های تخصصی سازمان‌های تخصصی معلولان جهت انتقال این دانش به اعضای دارای معلولیت سازمان‌های غیردولتی محلی معلولان طراحی و اجرا شد. در این کارگاه مدیران سازمان‌های غیردولتی افراد معلول و نیز مددکاران مؤسسات خدماتی حوزه افراد معلول استان لرستان از شهرهای خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز، ازنا، الشتر، درود، نورآباد و برخی شهرهای کوچک‌تر استان حضور داشتند. در حوزه سازمان‌های غیردولتی معلولان تشکل‌های نابینایان، ناشنوایان، ضایعه نخاعی و سایر گروه‌های حرکتی و نیز تشکل‌های حوزه بیماران دارای اختلالات مزمن روانی و نیز کارشناسان حوزه کم‌توانان ذهنی شرکت داشتند.

در این کارگاه علاوه بر تشریح مفصل مواد قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب سال 96، کنوانسیون جهانی حقوق افراد معلول و تأثیر بالقوه و بالفعل آن بر ایجاد ظرفیت‌های حقوقی جدید در جهت پیشبرد حقوق شهروندان معلول در کشور به پرسش‌های شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد. همچنین تیم اعزامی انجمن باور و شبکه چاووش به لرستان در روز چهارشنبه دوم آبان‌ماه بازدیدی از مؤسسه نابینایان امروز، کیمیای فردا خرم‌آباد و نیز جامعه معلولان آن شهر به عمل آورده و ضمن آشنایی با فعالیت‌های این دو تشکل به طور مفصل به پرسش‌های فعالین این دو سازمان مدنی پاسخ دادند و برخی اقدامات مؤثری را که سازمان‌های خودیار معلولان می‌توانند در چارچوب مطالبه‌گری اجتماعی در دستور کار قرار دهند به طور کامل و با بهره‌گیری از تجارب تشکل‌ها در سایر نقاط کشور تشریح کردند.
در این سفر همچنین مدیر عامل انجمن باور و شبکه چاووش دیدارهایی با سرکارخانم توکلی سرپرست محترم بهزیستی استان لرستان، خانم طاهری معاون امور توانبخشی سازمان داشت که در آنها ضمن آشنایی با وضعیت کلی معلولان این استان و تشکل‌های آنها برخی زمینه‌های همیاری چاووش و باور با بهزیستی استان لرستان در جهت ارتقاء آگاهی‌های تشکل‌های مردم‌نهاد این استان و نیز طرح‌های توانمندسازی معلولان استان که قابل اجرا در آینده نزدیک هستند، بررسی شد.

از نکات شاخص این سفر می‌توان به میزبانی بسیار گرم مسئولان سازمان بهزیستی استان لرستان، ساماندهی مناسب و نظم درخور جلسات کارگاه اشاره کرد. از جمله نکات قابل ملاحظه در فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد معلولان استان لرستان که از نظر شاخص‌های اجتماعی از پرمشکل‌ترین استان‌های محروم کشور محسوب می‌شود می‌توان به وابستگی بیش از حد این تشکل‌ها به منابع مالی سازمان بهزیستی و عدم توفیق در جذب ظرفیت‌های بخش‌های غیردولتی در عرصه خدمات اجتماعی، عدم تجربه این تشکل‌ها در زمینه طراحی اقدامات عملی مطالبه‌گری و نیز فقدان ارتباط قوی میان سازمان‌های غیردولتی افراد معلول استان با یکدیگر اشاره کرد که رفع این نواقص و نقاط ضعف باید در دستور کار شبکه‌های ملی تشکل‌های معلولان و نیز مسئولان سازمان بهزیستی قرار گیرد.

با توجه به تأکید مسئولان سازمان بهزیستی استان و مسئولان سازمان‌های غیردولتی معلولان استان در زمینه ضرورت آموزش هر چه بیشتر تشکل‌ها و شهروندان معلول استان در زمینه‌های مختلف توانمندسازی، آنچه از سوی مسئولان بهزیستی کشور می‌تواند مورد توجه قرار گیرد افزایش اعتبارات حوزه توانمندسازی و آموزش برای سازمان‌های بهزیستی استانی مانند استان لرستان است که عملاً محدودیت اعتبار دست مسئولان بهزیستی استان را در امر توانمندسازی NGOهای محلی بسیار بسته است.

 
 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *