شناسه خبر: 14672 منتشر شده در مورخ: 1397/8/1 ساعت: 12:58 گروه: اجتماعی  
یک میلیون نفر در کشور از کم‌بینایی و نابینایی رنج می‌برند

یک میلیون نفر در کشور از کم‌بینایی و نابینایی رنج می‌برند

مدیرکل بهزیستی استان تهران از آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال به مدت یک ماه خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر در کشور از کم‌بینایی و نابینایی رنج می‌برند.

به گزارش ایران سپید داریوش بیات‌نژاد در برنامه آغاز طرح کشوری پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان ۳تا ۶ ساله گفت: برنامه غربالگری و پیشگیری از تنبلی چشم حدود 22 سال است که از سوی بهزیستی آغاز شده و این طرح اثرات مثبتی را برای جلوگیری از نابینایی و کم‌بینایی کودکان داشته است.

وی گفت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم با هزینه‌های بسیار کم انجام می‌شود اما این طرح از هزینه‌های گزاف و البته نابینایی کودکان در آینده جلوگیری می‌کند و به همین دلیل ما از خانواده‌ها می‌خواهیم کودکان خود را در سنین 3 تا 6 سال در طرح اشاره شده مشارکت بدهند و علاوه بر سلامت کودکانشان از هزینه‌های بعدی جلوگیری کنند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران عنوان کرد: طبق آمار بالغ بر یک میلیون نفر از جمعیت کشور از کم‌بینایی و نابینایی رنج می‌برند و طبیعتاً انجام چنین طرح‌هایی در کشور می‌تواند از معلولیت‌های نابینایی و کم بینایی جلوگیری کند.

وی ادامه داد: بالغ بر 15 هزار و 300 نفر از معلولان شناسایی شده در بهزیستی استان تهران افراد کم‌بینا و نابینا هستند که بخش عمده‌ای از اعتبارات بهزیستی در حوزه توانبخشی به این افراد اختصاص پیدا می‌کند.

بیات‌نژاد تصریح کرد: ما می‌توانیم با اطلاع‌رسانی و‌آگاهی‌بخشی به موقع به خانواده‌ها از بروز معلولیت‌های نابینایی و کم‌بینایی و همچنین تنبلی چشم کودکان جلوگیری کنیم و امیدواریم خانواده‌ها نیز در این طرح مشارکت داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران افزود: رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی می‌تواند با اطلاع‌رسانی به موقع در این موضوع همکاری مطلوبی با سازمان بهزیستی داشته باشند چرا که بسیاری از خانواده ها از اجرای چنین طرح‌هایی بی‌خبر هستند و آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی می‌تواند آنها را در طرح‌های بهزیستی مشارکت بدهد.

وی گفت: تنها با انجام معاینه ساده و کم‌هزینه می‌توان از بروز تنبلی چشم و همچنین کم‌بینایی و نابینایی کودکان جلوگیری کرد ضمن اینکه سازمان بهزیستی از خانواده‌های بی‌بضاعت نیز هزینه‌ای را دریافت نمی‌کند.

بیات نژاد افزود: این طرح از ابتدای آبان ماه در پایگاه‌های دائم و سیار بهزیستی استان تهران اجرا خواهد شد و تا پایان آذر ادامه خواهد داشت.

وی افزود: بیش از 4 هزار و 950 مرکز دائم و غیردائم در طرح غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم مشارکت خواهند داشت ضمن اینکه بر اساس آمار در سال گذشته 590 هزار کودک 3 تا 6 سال در طرح شرکت داشتند که نسبت به سال 95، 24 درصد رشد داشته و ما تلاش می‌کنیم که امسال این طرح را به صورت صددرصد در استان تهران عملیاتی کنیم چرا که حتی یک کودک زیر 6 سال نباید از معاینات این طرح به دور باشد.

بیات‌نژاد تصریح کرد: خانواده‌ها می‌توانندبا برقراری تماس با شماره 78245620 اطلاعات لازم را از پایگاه‌های اجرای طرح داشته باشند ضمن اینکه سامانه پیامک (2000148) پیش‌بینی شده که اطلاعات لازم را در این بخش به خانواده‌ها ارائه می‌کند. به نقل از فارس

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *