شناسه خبر: 14663 منتشر شده در مورخ: 1397/7/30 ساعت: 10:31 گروه: فرهنگی  
چراغ موسیقی در هرمزگان همیشه روشن است/ «رامی»، خنیاگری از نسل رودکی

چراغ موسیقی در هرمزگان همیشه روشن است/ «رامی»، خنیاگری از نسل رودکی

یکی از مؤلفه‌های مرسوم در ژانر موسیقی قومی یا محلی این است که بسیاری از قطعات شناخته شده و پر تکرار، فاقد شناسنامه اند.

به گزارش ایران سپید معلوم نیست چه کسی ترانه اش را سروده یا آهنگش را که ساخته است. البته سادگی و شخصی بودن اشعار و روانی ملودیها این را به ذهن متبادر میکند که در بیشتر مواقع، خنیاگرانی که دستی به ساز و خرده آشنایی با کلام داشته اند این قطعات را خلق کرده اند و آنچه خلق کرده اند آنقدر سهل و در عین حال گوشنواز بوده اند که سینه به سینه نقل شده اند و به ما رسیده اند.

بسیاری معتقدند حالا دیگر دوره خلق این قبیل آثار گذشته است و نسل آینده دیگر شانسی برای شنیدن آثاری از این دست که از نسل ما به جا مانده باشد نخواهد داشت. بر خلاف این تصور اما هنوز میتوان در نقاط مختلف ایران کسانی را یافت که موسیقی را به این شیوه تولید میکنند و گرفتار تکلفهای مرسوم تولید آثار موسیقایی در عصر حاضر نشده اند. «ابراهیم منصفی» از همین دسته آدمهاست. او که با نام «رامی» در میان اهالی بندر شناخته میشود، نه موسیقیدان به حساب میآید و نه شاعر و نه خواننده. در عین حال هرسه اینها هم هست. با فنون شاعری و مراتب صور خیال آنقدری آشنایی دارد که کلام گیرایی به عنوان ترانه بسراید و با نوازندگی گیتار هم تا آن اندازه آشناست که نغمه ای بر اساس آن کلام بسازد و صدای گرم و گیرایی هم دارد که نغمه هایی را که ساخته به آواز بخواند.

رامی درگذشته به سال ۷۶ است اما بر خلاف هنرمندان همعصر خود و درست به شیوه خنیاگران اعصار گذشته، یک اثر موسیقایی را به شکل تمام و کمال تولید میکند. او آثارش را به قصد شنیده شدن و کسب شهرت و فعالیت تجاری نمیسازد؛ چه اگر چنین میبود، حالا آرشیوی از آلبومهای فراوان از او به جا مانده بود. آثاری که از رامی به جا مانده همگی قطعاتی هستند که در فضای خانه و با دستگاههای ضبط صوت معمولی و در حضور دوستانش، عموماً با یک یا دو گیتار ضبط شده اند. خلاف معمول موسیقیهای محلی که با سازهای هر منطقه تولید میشده اند، آثار منصفی با سازی اجرا میشود که ربطی به موسیقی محلی هرمزگان ندارد و بیشتر برای اجرای موسیقی در ژانر پاپ استفاده میشود. اما مؤلفه های ژانر فلکلور در موسیقی او تا آن اندازه بارز است که نمیتوان این آثار را جزئی از گنجینه موسیقی محلی هرمزگان قلمداد نکرد. جایگاه رامی و گیتارش در موسیقی هرمزگان به آن درجه از عمق رسیده که حالا گیتار به بخشی جدا نشدنی از موسیقی این منطقه از ایران بدل شده است. در مورد رامی و رد پایش در موسیقی و شعر هرمزگان، در شماره بعد هم خواهیم نوشت. میتوانید یکی از ماندگارترین آثار منصفی را که با دو گیتار اجرا شده از وبسایت دانلود و گوش کنید.

ابراهیم منصفی
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *