شناسه خبر: 14395 منتشر شده در مورخ: 1397/7/7 ساعت: 10:52 گروه: بهداشت و سلامت  
پرداختی از جیب مردم در سال 95  ؛ 35*2 درصد شد

پرداختی از جیب مردم در سال 95 ؛ 35*2 درصد شد

سخنگوی وزارت بهداشت از آماده شدن حساب های ملی سلامت مربوط به سال 95 خبر داد و گفت: پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت در سال 95 به 35.2 درصد کاهش پیدا کرده است. این دستاورد مهم با حمایت دولت و مجلس حاصل شده است.

به گزارش ایران سپیدبه نقل از پایگاه اطلاعرسانی دولت: دکتر ایرج حریرچی درباره هزینه های درمانی گفت: پرداختی از جیب مردم شامل هر نوع پرداختی است که در هنگام دریافت خدمات درمانی پرداخت می شود و بیمه های سلامت آن را پوشش نمی دهندمعاون اول وزیر ادامه داد: این درصد شامل حق بیمه پرداختی درمانی مردم نمی شود. در سال های 88 تا 91 پرداختی از جیب مردم 54 تا 58 درصد و به طور متوسط 56 درصد هزینه های سلامت را تشکیل می داد، با اجرای طرح تحول سلامت در سال های 93 و 94 پرداختی از جیب مردم به 38.7 و 38.1 کاهش یافت.  

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: کل هزینه های سلامت در سال 95 شامل هزینه های بستری، سرپایی، بهداشتی، درمانی، تشخیصی و دارویی اعم از هزینه های انجام شده در بخش دولتی، خصوصی و خیریه و نیز تامین شده توسط خود مردم، دولت و بیمه ها برابر 114613 میلیارد تومان بوده است که 35.2 درصد آن یا 40343 میلیارد تومان آن از جیب مردم تامین شده است.

دکتر حریرچی با اشاره به این که با توجه به رقم متوسط 56 درصدی پرداختی از جیب مردم در سال های قبل از اجرای طرح تحول سلامت، این رقم در سال 95 در مقایسه با درصد مشابه پرداختی چهار ساله مذکور، 23839 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است، گفت: اگر این رقم کاهش یافته را برای هریک از 78 میلیون و 166 هزار ایرانی سال 95 حساب کنیم روشن می شود که هر ایرانی در سال 95 برابر 305 هزار تومان کمتر، از جیب در حوزه سلامت خرج کرده است که معادل 25400 تومان هزینه کمتر در هر ماه برای هر ایرانی می شود.

وی در ادامه افزود: به عبارت دیگر دولت و مجلس از طریق اجرای طرح تحول سلامت، حدود 56 درصد یارانه نقدی ماهانه 45500 تومانی به مردم سوبسید و یارانه هدفمند در حوزه سلامت پرداخت کرده اند.

دکتر حریرچی با بیان این که باید توجه کرد که طبق قانون برنامه ششم، پرداختی از جیب باید در انتهای برنامه به زیر 25 درصد کاهش پیدا کند. با رسیدن به این رقم میزان زیادی از هزینه های کمرشکن و فقرزای سلامت به میزان قابل قبول کاهش می یابد، افزود: برای پیشرفت بیشتر در این زمینه وزارت بهداشت علاوه بر سیاستگذاری و برنامه ریزی در مصرف بهینه منابع و ارتقای بهره وری، کماکان نیازمند همکاری بیشتر دولت و مجلس در تامین منابع و نیز اقدامات بیشتر بیمه ها برای کاهش و قطع رابطه مالی بیمار و پزشک است که این موضوع هم، مورد درخواست جدی جامعه پزشکی و هم مورد درخواست مردم است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *