شناسه خبر: 14373 منتشر شده در مورخ: 1397/7/5 ساعت: 09:02 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 5 مهر 1397

روزنامه پنجشنبه 5 مهر 1397

فعالیت ۸۳ مرکز روزانه خاص ناشنوایان - امروز اجرای برجام مهم است - اجرای طرح دهان و دندان عاری از پوسیدگی برای دانشآموزان پایه ششم - دلارهای نفتی در خدمت پیشرفت نابینایان - ژاپن میزبان جایزه بزرگ فوتبال نابینایان شد - کلاهبرداریهای شیک زن مشهدی

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 5 مهر 1397

17 محرم 1440

27 سپتامبر 2018

سال بیست و دوم شماره 5960

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

فعالیت ۸۳ مرکز روزانه خاص ناشنوایان 2

امروز اجرای برجام مهم است 5

اجرای طرح دهان و دندان عاری از پوسیدگی برای دانشآموزان پایه ششم 7

دلارهای نفتی در خدمت پیشرفت نابینایان 9

ژاپن میزبان جایزه بزرگ فوتبال نابینایان شد 12

کلاهبرداریهای شیک زن مشهدی

چاردیواری 17

اطلاعرسانی

...........ویژه

* فعالیت ۸۳ مرکز روزانه خاص ناشنوایان: معاون توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه ۱۷ درصد معلولان تحت پوشش بهزیستی را افراد ناشنوا و کمشنوا تشکیل میدهند، گفت: ۸۳ مرکز روزانه و حرفه آموزی برای این افراد فعال است. حسین نحوینژاد در نشست خبری که به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان در سازمان بهزیستی برگزار شد، افزود: معلولیتهای ناشنوایی با توجه به اینکه مشکل جسمی نیست، معلولیت پنهان نامیده میشود؛ چرا که معلولیت افراد جسمی و حرکتی کاملاً مشخص است. وی گفت: در سال سه هزار فرد دچار معلولیت متولد میشود و در سالهای اخیر با اجرای طرح غربالگری شنوایی از تشدید معلولیت شنوایی جلوگیری کرده ایم. وی با اشاره به اینکه سالانه یک میلیون و ۲۳۰ هزار نوزاد در کشور متولد میشود، گفت: ۹۰ درصد این نوزادان تحت غربالگری شنوایی قرار میگیرند. معاون توانبخشی سازمان بهزیستی تأکید کرد: ۵۰ درصد ناشنوایی و کم شنوایی ژنتیکی است و ۵۰ درصد دیگر مربوط به علل اکتسابی و ناشناخته است. به گفته نحوینژاد، با توجه به کاهش ازدواجهای فامیلی عوامل ژنتیکی در بحث ناشنوایی کمتر شده و بیشتر عوامل اکتسابی تأثیرگذار است. وی با اشاره به اینکه ۱۷ درصد معلولان را افراد ناشنوا و کم شنوا تشکیل میدهند، گفت: از میان یک میلیون و ۴۳۴ هزار و ۸۸۴ معلول تحت پوشش، ۱۷ درصد آنها معادل ۲۴۵ هزار و ۸۱ نفر دارای معلولیت کم شنوایی و ناشنوایی هستند. وی تأکید کرد: ۶۳۷ هزار و ۴۶۱ مددجوی معلول معادل ۵۶۵ هزار و ۵۸۲ خانوار از سازمان مستمری میگیرند که ۵۴ هزار و ۸۱۱ نفر آنها معلولان ناشنوا و کم شنوا هستند. نحوینژاد با بیان اینکه از میان ۳۵ هزار و ۴۲۰ معلول دانشجوی تحت پوشش حوزه توانبخشی بهزیستی ۶ هزار و ۲۴۴ نفر آنها ناشنوا و کم شنوا هستند، گفت: افراد ناشنوا بیش از ۱۷ درصد دانشجویان تحت پوشش را تشکیل میدهند. وی گفت: در حال حاضر ۱۲۶۷ مرکز توانبخشی ویژه معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی فعالیت میکنند که از این میان ۸۳ مرکز خاص افراد ناشنوا و کم شنوا است. معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: ۵۰ هزار معلول از خدمات مراکز روزانه، حرفه آموزی و کارگاههای تولیدی حمایتی برخوردار هستند که ۳۴۱۸ نفر آنها، یعنی حدود ۷ درصدشان افراد ناشنوا و کم شنوا هستند. نحوینژاد اظهار داشت: ۴۰ هزار و ۹۴۶ معلول یارانه دریافت میکنند که دو هزار و ۶۲۴ نفر آنها نابینا و ناشنوا هستند. وی به رسمیت شناخته شدن زبان اشاره افراد ناشنوا و کم شنوا اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم تا طرح یا لایحه ای برای به رسمیت شنیدن زبان اشاره ناشنوایان و کم شنوایان تدوین کنیم تا این افراد از یک زبان اشاره ملی برخوردار شوند. به گفته معاون توانبخشی سازمان بهزیستی، قصد داریم از تجربه سایر کشورها در رسمی شدن زبان اشاره برخوردار شویم.

* گلواژه: هیچ کس در روز قیامت امن نیست، مگر آنکه در دنیا خداترس باشد. امام حسین (ع)

...........سیاسی

* امروز اجرای برجام مهم است. رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با نخست وزیر انگلیس با اشاره به اینکه امروز مهمترین موضوع در روابط ایران و اروپا تلاش مشترک برای استحکام و اجرای برجام است، گفت: خوشبختانه طرفین مصمم به حفظ و ادامه این توافق بین المللی بوده و در این راستا مواضع سیاسی قاطعی را اتخاذ کرده اند.

* محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: سخنرانی ترامپ و روحانی، تمایز و تفاوت دو دیدگاه منبعث از تمدن نوپای سرمایه داری آمریکا و تمدن دیرپا و فرهنگ غنی ایرانی را به خوبی نشان داد.

* امیر محبیان، تحلیلگر سیاسی گفت: راه برون رفت از مشکلات امروز را در دو مسئله میبینم؛ یکی اینکه در سیستم مدیریتی شدیداً به سمت افزایش کارآمدی برویم و دوم، افزایش اعتماد عمومی. مردم اگر ببینند حکومت برای حل مشکلاتشان توانمند است، بیشتر اعتماد میکنند. ضمن اینکه توصیه من این است که حکومت باید سر به سر مردم نگذارد.

* حسین مقصودی، نماینده مجلس با اشاره به استیضاح سیدمحمد بطحایی در قوه مقننه گفت: اواخر مهر ماه بار دیگر استیضاح وزیر آموزش و پرورش را کلید خواهیم زد.

* محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از نگارش نامه ای به رهبر انقلاب جهت بیان مشکلات تهران خبر داد. وی که پیشتر عنوان کرده بود اگر نگذارند تهران توسعه بیابد، گلایه خود را نزد رهبر انقلاب میبریم، گفت: من اخیراً نامه ای یک صفحه و نیمه خدمت مقام معظم رهبری نوشتم و در آن تمام چالشهای شهر تهران را مطرح کردم. رئیس شورای شهر تهران افزود: محورهای نامه مفصل است و در آن از ایشان درخواست کردم که اگر میتوانند کمک کنند. چرا که تهران پایتخت کشور است و ما باید مواظب باشیم و اکنون تمام مشکلات در آن جمع شده است و اگر به آن پرداخته نشود، از پس کار برنمیآییم؛ در نتیجه به نظر من دخالت ایشان را میطلبد و ما به آن امیدواریم.

 

...........بهداشت و سلامت

* اجرای طرح دهان و دندان عاری از پوسیدگی برای دانشآموزان پایه ششم: رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: بیش از ۹۰ درصد افراد جامعه به نوعی درگیر یک مشکل مشخص در دهان و دندان هستند. این در حالی است که پوشش بیمه ای دندانپزشکی بسیار ضعیف است. برنامه سلامت دهان و دندان دانشآموزی در سه بخش آموزش، پیشگیری و درمان، از ابتدای سال ۹۴ آغاز شده است. دکتر حمید صمدزاده افزود: این طرح تقریباً ۶۱ هزار مدرسه از مدارس مقطع ابتدایی شهری و روستایی در کشور را با جمعیت حدود ۷ میلیون دانشآموز تحت پوشش خود قرار داده است. صمدزاده افزود: تهیه محتوای آموزشی در این زمینه آماده شد و به ۴۵ هزار بهورز و مراقب سلامت و مربی بهداشت مدارس ارائه شد. با توجه به تأثیری که فلوراید در کاهش پوسیدگی دارد، بحث وارنیش فلوراید تراپی را که در همه دنیا مطمئنترین راه برای کاهش پوسیدگی است، در دو نوبت در سال و به طور متوسط هر شش ماه یک بار برای دانشآموزان انجام دادیم. بعلاوه، مهمترین خدمتی که برای اولین بار با همکاری بیمه سلامت انجام دادیم، ارائه یک بسته خدمتی سطح دو، شامل ١٣ خدمت مانند کشیدن دندان، ترمیم دندان، فلوراید تراپی، جرم گیری، درمان پالپ زنده به شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر که تحت پوشش بیمه روستایی هستند به صورت رایگان بود. صمدزاده ادامه داد: در سال تحصیلی جدید، قرار است طرح سلامت دهان و دندان عاری از پوسیدگی برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشآموز مقطع ششم ابتدایی اجرا شود. در این طرح هر کدام از دانشآموزان نیاز سنجی درمانی میشود و هر کدام اگر مشکلی داشتند، با توجه به بضاعت مالیشان یا در مراکز بهداشتی درمانی ما مورد درمان قرار میگیرند یا خانواده هایشان آنها را درمان میکنند. همچنین شناسنامه سلامت دهان و دندان دانشآموز به خانواده داده میشود. همچنین تصمیم داریم هر سال یک مقطع تحصیلی را به این کار اضافه کنیم.

.............از شش نقطه جهان

* دلارهای نفتی در خدمت پیشرفت نابینایان: در منطقه خاور میانه و در میان کشورهای عربی، قطر یکی از کشورهایی است که بسیار بیش از آن چه که سایر همسایگانش در زمینه زیرساختهای علمی و فرهنگی سرمایه گذاری میکنند، به این حوزه میپردازد. گواه این ادعا فعالیتهایی است که دولت قطر در سالهای اخیر در زمینه برگزاری تورنمنتهای مختلف ورزشی و فرهنگی یا ایجاد شعب دانشگاههای مختلف بین المللی در این کشور داشته است. در این میان خوشبختانه نابینایان نیز از بودجه های قابل توجه بیبهره نمانده اند. یکی از آخرین اقدامات دولت قطر در خصوص نابینایان، بهر گیری از تجربیات متخصصان آمریکایی در زمینه کمبودهای آموزشی کودکان نابینای پیشدبستانی است. در همین راستا دولت قطر پروفسور Sheila Macrine یکی از متخصصان روانشناسی آموزش یادگیری از دانشگاه ماساچوست آمریکا را به مدت سه سال و با هزینه 600 هزار دلار به استخدام مؤسسه النور ویژه نابینایان قطر در آورده تا به حل مشکلات مختلف کودکان نابینا بپردازد. از آن طرف دنیا آمده، با یک روسری بر سر و با حرارت زیاد مشغول مشکلات مختلف کودکان نابینا است. او که در زمینه مشکلات شناختی تخصصی دارد، قرار است برای رفع مشکلات کودکان نابینا در این زمینه، از یکی از روشهای روزآمد آمریکایی بهره ببرد. انجام این گونه برنامه ها در کشورهای توسعه یافته امری عادی است، اما شاید اولین بار باشد که یک کشور در حال توسعه تصمیم گرفته موضوع توانمندیهای شناختی کودکان نابینا را مورد بررسی قرار دهد. مکراین در گام نخست، سعی کرده با انجام ارزیابیها و آزمونهای دقیق و فراگیر، میزان مشکلات کودکان نابینا در خصوص توانمندیهای شناختی و یادگیری را محاسبه کند. یکی از فاکتورهایی که مورد ارزیابی قرار گرفت، توانمندیهای کودکان نابینا در زمینه استفاده از ابزارهای مختلف خوردن غذا اعم از کارد و چنگال و قاشق و سایر ظروف آشپزخانه بود. البته این سؤال، کودکانی را که بر اساس فرهنگ خانوادگیشان با دست غذا میخوردند، شامل نمیشد. علیرغم تفاوتهای فراوان زبانی و فرهنگی میان مکراین و میزبانانش، او معتقد است مسؤولین مرکز النور به گرمی از او استقبال میکنند و با حساسیت فراوانی نسبت به آینده کودکانی که تربیتشان به آنها سپرده شده، برخورد میکنند. آنها تلاش زیادی را در زمینه افزایش سطح کیفی زندگی نابینایان این مرکز به خرج میدهند. مکراین ضمن ابراز تعجب از بودجه ای که یک کشور نفتخیز در زمینه آموزش اختصاص داده میگوید: قطریها تصمیم گرفته اند به عنوان یک قطب آموزشی در منطقه خاور میانه مطرح شوند. آنها از مکراین خواسته اند این دوره را تمدید کند و تکنیکهای خود را ثبت و ضبط کند تا سایر معلمان و روانشناسان بتوانند این تکنیکها را در آموزش به کودکان نابینا به کار بندند. او امیدوار است ضبط این آموزشها تحول مثبتی را در زندگی نابینایان قطر و سایر کشورهای منطقه ایجاد کند.

............ورزشی

* ژاپن میزبان جایزه بزرگ فوتبال نابینایان شد: کمیته فوتبال انجمن بین المللی ورزش نابینایان، ژاپن را به عنوان میزبان تورنمنت بین المللی جایزه بزرگ فوتبال نابینایان در سال 2019 انتخاب کرد. بر این اساس، شهر شیناگاوا از تاریخ 19 تا 24 مارس 2019 میزبان این تورنمنت خواهد بود. علاوه بر میزبان، هفت تیم دیگر نیز در این رقابتها حضور خواهند داشت که میبایست در فهرست 20 تیم برتر رنکینگ جهانی فوتبال نابینایان باشند. چگونگی انتخاب این تیمها به زودی مشخص خواهد شد. این جام که در سال 2020 نیز به میزبانی ژاپن مجدداً برگزار میشود، آماده سازی تیمهای برتر این رشته برای حضور در پارا المپیک 2020 توکیو است.

* همه ی رؤسای بازنشسته ورزش میروند: وزارت ورزش مصوبه مجلس و شورای نگهبان مبنی بر کناره گیری مدیران بازنشسته از ریاست فدراسیونها را اجرا خواهد کرد. مسعود سلطانیفر، وزیر ورزش قصد دارد مصوبه مجلس شورای اسلامی در موضوع منع ادامه کار بازنشسته ها در پستهای ریاست فدراسیون را اجرا کند. در حال حاضر، 12 رئیس بازنشسته در ورزش ایران مشغول فعالیت هستند که پیش از این، گفته میشد به جز رئیس فدراسیون فوتبال، الباقی رؤسای فدراسیونها نیز سمت خود را ترک خواهند کرد. اما ظاهراً این قانون مشمول فدراسیون فوتبال هم خواهد شد. در این زمینه، بارها گفته شده که فدراسیون فوتبال یک نهاد غیر دولتی است و مصوبات مجلس در آن تأثیر گذار نخواهد بود. اما اگر وزارت ورزش به این مسأله اصرار داشته باشد، به این معناست که مهدی تاج هم باید صندلی ریاست فدراسیون فوتبال را ترک کند. به جز مهدی تاج، افرادی مثل ضیایی رئیس فدراسیون والیبال و بهرام شفیع رئیس فدراسیون هاکی نیز از چهره های سرشناسی هستند که باید عطای کار در فدراسیون را به لقایش ببخشند. این مصوبه شامل حال رئیس فدراسیون نابینایان نخواهد شد.

............حوادث

* کلاهبرداریهای شیک زن مشهدی: زن شیاد به بهانه ارائه تسهیلات بانکی از 100 متقاضی وام کلاهبرداری کرد. فرمانده انتظامی خراسان رضوی در تشریح این خبر گفت: این زن که خود را مدیر یک شرکت بین المللی معرفی میکرد، با اجاره دفتری در یکی از برجهای تجاری مشهد به بهانه ارائه تسهیلات بانکی یک میلیارد ریال از 100 شهروند کلاهبرداری کرده است. با توجه به اهمیت موضوع، کارآگاهان مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی استان بلافاصله وارد عمل شدند و در تحقیقات پلیسی روشن شد این زن با درج آگهی در روزنامه های کثیر الانتشار اقدام به جلب مشتری میکرد و از متقاضیان وام بانکی میخواست تا برای دریافت وام به شرکت وی مراجعه کنند که در این رابطه ۱۰۰ شاکی شناسایی شدند. کارآگاهان مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی استان در یک عملیات ضربتی این زن را در مشهد شناسایی و دستگیر کردند. تلاش برای دستگیری همدستان وی از سوی پلیس ادامه دارد.

* خارج کردن چاقو از صورت مرد آفریقایی: پزشکان آفریقایی پس از 4 روز توانستند تیغه چاقو را از صورت یک مرد خارج کنند. این مرد هنگام مستی با دوستش درگیر شده و چاقو به صورتش فرو رفته بود. وی که مردی 25 ساله اهل آفریقای جنوبی است، به بیمارستانی در شرق ژوهانسبورگ منتقل شد و پزشکان برای بیرون آوردن تیغه چاقو وی را تحت عمل جراحی قرار دادند. تیغه چاقو از زیر چشم مرد جوان وارد استخوان صورت شده و همانجا گیر کرده بود. دکتر «دیرو دای» در این باره گفت: «دو روز طول کشید تا بتوانیم با استفاده از اشعه ایکس مسیر رگهای خونی این مرد را بیابیم و بتوانیم وی را تحت عمل جراحی قرار دهیم.»

* مرگ کودک ۲ ساله زیر چرخهای کامیون: رئیس پلیس راهور استان گلستان از مرگ کودک ۲ ساله بر اثر سانحه تصادف در علیآباد کتول خبر داد. غروب دوشنبه در شهر علیآباد کتول مادری همراه فرزند ۲ ساله خود در حال عبور از عرض خیابان بود که ناگهان کامیونی از راه رسید. مادر قبل از اینکه بتواند کودک خردسالش را نجات دهد خودش مصدوم شد، اما کودک ۲ ساله اش در این سانحه جان باخت. کارشناسان علت حادثه را بی توجهی راننده به جلو اعلام کردند.

* دو کولبر قربانی انفجار مین: مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری کردستان از کشته شدن 2 کولبر در شهرستان مریوان خبر داد که هنگام کولبری بر اثر انفجار مین در ارتفاعات جان سپردند و یک کولبر هم در این حادثه زخمی شد. وی گفت: این حادثه ساعت 2:45 دقیقه بامداد دیروز رخ داد و 2 کولبر مریوانی بر اثر انفجار مین در منطقه مرزی دره وران انجیران استان کردستان جان خود را از دست دادند و یک نفر نیز مصدوم شد. سالانه تعدادی از هموطنانمان در مناطق مرزی استان کردستان با انفجار مینهای منفجر نشده از زمان جنگ تحمیلی کشته و مجروح میشوند.

............چاردیواری

* با سلامی گرم پس از دو هفته فاصله و جدایی و با آرزوی قبولی عزاداریهای خالصانه عزیزان سوگوار محرم، دوباره به سراغ تماسها و و پیامکهای شما گرامیان میرویم. با آقای حیدر همرنگ از تهران آغاز میکنیم که با اشاره به کاهش ساعات کار افراد معلول وفق قانون حمایت از حقوق معلولان، ضمن موافقت با این نکته که شاید کاهش توصیف شده چندان در مورد نابینایان یا ناشنوایان ضرورتی نداشته باشد، اما خواهان انعطاف در این قضیه حد اقل در روزهای برفی و پرمشکل برای تردد نابینایان شده اند که حد اقل در این روزها سازمانها و اداره های محل کار نابینایان برای آنها کاهش ساعات کار را لحاظ کند. در همین راستا جناب آقای ذاکری از همدان همچنان خواهان کاهش 10 ساعت نابینایان شاغل در آموزش و پرورش شدند و آقای دشتی، دبیر با سابقه نابینا نیز از شهر یزد ضمن موافقت با عدم لزوم کاهش 10 ساعته هفتگی از کار کادر آموزشی آموزش و پرورش، ولی خواهان کاهش متناسب با کار کادر آموزشی، یعنی کاهش 5 ساعته کار هفتگی شدند. بحث در خصوص فلسفه کاهش ساعات کار معلولان دامنه دار است و در این ستون نمیگنجد، اما قطعاً به طور جداگانه و در قالب گزارشی به آن خواهیم پرداخت.  آقای پورعباس از اشعار سوگوارانه دهه اول محرم در روزنامه تشکر کردند. آقای علی کاظمی دوست ایلامی تازه مهاجرت کرده به پایتخت از این امر شکوه کردند که شرکت مترو به دلیل آنکه کارت معلولیت ایشان صادره از شهر ایلام است، از صدور کارت رایگان تردد مترو برای ایشان خودداری کرده اند. قطعاً این امر غیر قانونی است؛ زیرا استفاده از مترو برای افراد معلول رایگان است و در هیچ کجای قانون هم اشاره ای به الزامی بودن ساکن بودن فرد در شهر تهران نشده است. در اصل، این کار حتی با فلسفه رایگان شدن این کارت مغایر است. زیرا هدف از این تسهیلات افزایش مشارکت اجتماعی افراد معلول است و نه صرفاً کمک اقتصادی. در بسیاری از نقاط جهان حتی افراد معلول گردشگر نیز مشمول این امتیاز هستند. در این خصوص پیگیری و نتیجه را در ستون پیگیری اعلام میکنیم. آقای فاروق خسروی نیز ضمن اشاره به همین محدودیت عدم صدور کارت رایگان تردد برای نابینایان شهرستانی، از اینکه افزایش مستمریها تناسبی با افزایش قیمت کالاها ندارد شکوه کرده و خواهان توجه ویژه مسئولان ذی ربط شدند. آقای علی گلزار مقدم از شهر دلگان از اینکه یارانه همسر و فرزندشان در ماههای قبل و یارانه ایشان در همین ماه شهریور پرداخت نشده است، گله کردند که باید با توجه به خاص بودن مشکل از مسئولان محلی بهزیستی پیگیری شود. خانم ندا اسکندری نیز از این امر شکوه کردند که مستمری ایشان پس از اینکه پدرشان یک واحد مسکونی را به نام ایشان کرده است، قطع شده است. متأسفانه برخی ضوابط تشخیص شرایط فرد برای دریافت یارانه دقیق وضع نشده است. لذا ایشان باید از طریق تماس با شماره تلفن 6369 برای مستمریشان پیگیری کنند و از طریق سایت      refahi.ir برای یارانه ها اقدام و پیگیری کنند. فضایی نیست جز چندکلمه که قطعاً خداحافظی و امید دیدار مجدد شما.

...........اطلاعرسانی

* اطلاعیه: به اطلاع مخاطبان ایران سپید میرسانیم، روز یکشنبه 8 مهر ماه آقای مهندس علی ربوبی، دبیر مسکن مددجویان سازمان بهزیستی و آقای مهدی میرشاه ولد، مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کل کشور مهمان ایران سپید هستند. ایران سپید این موقعیت را فراهم آورده است که مخاطبانی که در بخش مسکن مشکلاتی دارند، با مهندس ربوبی به صورت تلفنی ارتباط برقرار کرده و سؤالهای خود را مستقیماً از این مسئول پرسش کنند. لذا دوستانی که در حوزه مسکن و روابط عمومی بهزیستی مشکلاتی دارند، میتوانند با شماره تلفن 02184711201 تماس حاصل نمایند. مخاطبانی که در روز یکشنبه 8 مهر ماه از ساعت 10:20 الی 12 امکان تماس را ندارند، میتوانند سؤالات خود را به شماره پیامک 30000465040 پیامک نمایند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *