شناسه خبر: 1436 منتشر شده در مورخ: 1392/9/24 ساعت: 01:29 گروه: گزارش تصویری  
درگذشت "سلمان ساوجی" غزل گو و قصیده سرای بزرگ ایرانی (778 ق)

درگذشت "سلمان ساوجی" غزل گو و قصیده سرای بزرگ ایرانی (778 ق)

خواجه جمال الدین سلمان بن علاءالدین محمد ساوجی معروف به سلمان ساوجی از بزرگ‏ترین شاعران قصیده‏ سرا و از غزل گویان نیکو سخن قرن هشتم هجری می‏باشد. زندگی سلمان بیشتر در دربار امرای آل جلایر (ایلکانیان) و در بغداد که پایتخت آنان بود، سپری شده است.

سلمان را می‏توان آخرین قصیده سرای بزرگ ایران بعد از مغول دانست و او از همه‏ی معاصران خود، بهتر از عهده‏ی تتبع قصاید شاعران قصیده سرای قرن پنجم و ششم هجری برآمده است. او در علوم و فنون متداول زمان خود به درجه‏ای از کمال رسید که توانست به مدد ذوق خدادادی در سخن سرایى و شاعری، از نامداران عصر خود شود. مجموع اشعار سلمان در حدود یازده هزار بیت است. وی در همه‏ی زمینه‏ها و قالب‏های شعری، ذوق آزمایى کرده و به اعتقاد محققین، در زمینه‏ی شعر، استاد مسلّم بوده است. مهارت و استادی او در شاعری تا بدان پایه بوده که حافظ شیرازی او را ستوده است. در اشعار سلمان، گرایش‏های عارفانه موجود است و اعتقادات او در این زمینه به خوبی در اشعارش جلوه‏گر است. در دیوان اشعار سلمان، قصاید دینی در توصیف خداوند متعال و رسول گرامی اسلام نیز وجود دارد که برخی از آن‏ها از نظر قدرت تشبیه و شیوایی زبان، بسیار زیبا هستند. از سلمان ساوجی، دو داستان منظوم با نام‏های فراق نامه و جمشید و خورشید نیز باقی مانده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *