شناسه خبر: 14290 منتشر شده در مورخ: 1397/6/27 ساعت: 03:18 گروه: اجتماعی  
پیشنهاد ما، بازگشت سرویس رایگان به مدارس استثناییست
علی خانی در نشست خبری عنوان کرد

پیشنهاد ما، بازگشت سرویس رایگان به مدارس استثناییست

نشست خبری کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران روز دوشنبه با حضور اعضای این کمیسیون و اصحاب رسانه، با موضوع ارائه گزارش عملکرد یک ساله این کمیسیون در ساختمان اصلی شورای شهر برگزار شد.

به گزارش ایران سپید  اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

دغدغه های ما در حوزه اجرا جدی گرفته نمی شود

محمد علی خانی، عضو کمسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتقادات او به عملکرد معاونت حمل و نقل شهرداری اظهار داشت: ما بر دو حوزه مهم و اصلی به طور تخصصی ورود کرده ایم؛ حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری. در بخش معاونت فنی و عمرانی، انصافاً هر گونه اطلاعاتی که لازم داشتیم، مکاتبات صورت گرفته و جلسات حضوری که داشتیم، چه در دوره های قبلی و چه در دوره فعلی که آقای معزی به عنوان معاون حضور دارند، همکاری های خوب و قابل قبولی داشتیم. بحث اصلی ما هم تعامل است؛ یکی از کار هایی که کمیسیون عمران و حمل و نقل انجام داد، بعد از پایش آمار هایی که در این حوزه در گذشته اعلام شده بود، تعیین اولویت های کمیسیون عمران و حمل و نقل بود. طبیعیست هر کس که به عنوان معاون حمل و نقل و ترافیک مسئولیت می پذیرد، باید بر اساس اولویت ها و سیاست هایی که از سوی شورای شهر اعلام می شود، عمل کند. متأسفانه در برخی زمینه ها این هماهنگی وجود نداشت یا دغدغه هایی که ما در کمیسیون عمران و حمل و نقل داریم، احساس می کنیم در حوزه اجرا خیلی جدی گرفته نمی شوند. ما جلسات متعددی را برای پیگیری برگزار کردیم و حتی در مواردی خود آقای مهندس هاشمی ورود می کردند، حال آن که شورا وظیفه اجرایی ندارد، اما به منظور کمک فکری جلسات متعددی در خصوص مترو ما اینجا برگزار کردیم، اما اتفاق جدی از آن سمت شاهد نبودیم؛ یعنی پیشرفت خاصی در این حوزه نسبت به گذشته مشاهده نکردیم؛ مثلاً در زمینه مجتمع های ایستگاهی که که در گذشته در مترو ایجاد شد و یکی از تأمین کننده های مالی مترو بود و در سال های اخیر به معاونت مالی و اقتصادی شهرداری منتقل شده بود و عملاً کارایی سابقش را از دست داده بود، در کمیسیون مصوب کردیم که این مجتمع های ایستگاهی مجدداً به مترو برگردد و به جایگاه قبلی خودش برسد تا بتواند در تأمین بخشی از منابع مالی نقش خودش را ایفا کند. متأسفانه با وجود این مصوبه و ابلاغ آن، دیدیم که جدی گرفته نشده و به مترو برنگشته و به حوزه معاونت حمل و نقل برگشته و کار جدیدی هم آنجا انجام نشده است.

وی ادامه داد: حدود یک سال از عمر شورا و مدیریت جدید شهری می گذرد. در برخی تغییرات که رخ داد، شورا نقشی نداشت و مسائل خارجی این تغییرات را تحمیل کرد. طبیعیست اگر برنامه ها بر اساس اولویت ها پیش برود، هیچ تغییری نمی تواند در این مسیر خللی ایجاد کند، اما اگر سلیقه ای پیش برود، فردی می تواند با سلیقه خودش کار را پیش ببرد و فرد بعدی با سلیقه خودش آن کار را تعطیل کند. ما بر اولویت هایی که توافق کردیم، تأکید داریم به دنبال اجرای آن هستیم. بنا بر این نقد های ما به دور از مباحث شخصیست. اگر عملکرد ها بر مبنای سیاست های شورا جلو بروند و با کمیسیون هماهنگ باشد یا در پاسخ گویی به مکاتبات و اطلاعاتی که ما درخواست کرده ایم پیش برود، طبیعیست که هیچ مشکلی پیش نمی آید.

علی خانی به نامه ای که در جلسه روز یکشنبه ۲۵ شهریور در صحن شورا ارائه کرده، اشاره کرد و اظهار داشت: من دیروز نامه ای ارائه کردم که خرداد ماه ما مکاتبه کردیم و درخواست دریافت اطلاعاتی را مطرح کردیم، تازه در شهریور ماه به آن پاسخ داده شده؛ با وجود مکاتبات و تذکرات متعدد، با اطلاعات ناقصی دریافت کردیم. خب اگر این کار ها درست و به موقع انجام شوند و با شورا و کمیسیون حمل و نقل هماهنگ باشد، قطعاً ما تشکر هم خواهیم کرد؛ البته نقد های ما به بخش هایی از عملکرد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداریست؛ در بخش های دیگر عملکرد این معاونت، کار های مثبتی انجام شده که قابل تقدیر است.

پیشنهاد من ارائه سرویس رایگان به مدارس استثناییست

محمد علی خانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سؤال ایران سپید مبنی بر ابهامات پیش آمده در خصوص ارائه سرویس به مدارس استثنایی اظهار داشت: لایحه شهرداری در خصوص سرویس های مدارس در کمیسیون های مشترک برنامه و بودجه و عمران و حمل و نقل بررسی شد. در لایحه پیشنهادی شهرداری، موضوع نیم بها بودن هزینه سرویس مدارس مطرح نبود؛ یعنی لایحه بر رایگان بودن این سرویس ها تأکید داشت. نکته قابل توجه، هزینه این سرویس هاست. هزینه سرویس های مدارس که برآورد شده، ۱۲ میلیارد تومان در سال است. اما در بودجه سال ۹۷ شش و نیم میلیارد برای این خدمات اعتبار در نظر گرفته شده است؛ بنا بر این ما با یک کسری در اینجا مواجه هستیم. خود من با پیشنهاد پرداخت هزینه از سوی والدین مخالفم و نقتی دیروز گزارش کمیسیون را ارائه کردم، اعلام کردم که با بخش هایی از این گزارش مخالفم. دیدم که چند نفر از اعضا هم مخالف بودند و موافق بازگشت به خدمات سرویس رایگان به مدارس بودند. فکر می کنم کلیت شورا هم با رایگان شدن این سرویس ها موافق باشد. من و آقای اعطا و آقای فراهانی موافق ارائه رایگان سرویس مدارس بودیم که دیروز هم موافقت خودمان را مطرح کردیم. فعلاً این پیشنهاد ها در هیئت رئیسه باقیست تا در جلسه بعدی مجدداً مطرح و پیگیری شود. به هر حال من فکر می کنم که این موضوع حل شود. درباره کسری هم باید متممی پیشبینی شود تا جبران کسری صورت بگیرد و مشکلی پیش نیاید. چون تأمین خودرو های سرویس های مدارس از طریق بخش خصوصیست؛ طبعاً بخش خصوصی در مقابل ارائه خدماتی که می دهد، هزینه اش را مطالبه می کند و این موضوع باید در شورا حل شود.

شهربانو امانی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نیز در ادامه، پیرامون این موضوع با اشاره به این که تصدیگری چنین خدماتی بر عهده دولت است، اظهار داشت: این خدمات از وظایف تصدیگری دولت است و باید از بودجه عمومی تأمین شود. اصلاً خدمات مربوط به آموزش و پرورش بر عهده دولت است. سال ۸۶ شهردار وقت تصمیم می گیرد خدمات حمل و نقل مدارس استثنایی را شهرداری ارائه دهد. حال اگر امسال بنا بر این باشد که شهرداری وظایف ذاتیش را انجام دهد، باید با سازمان آموزش و پرورش استثنایی و نمایندگان مجلس مذاکراتی صورت بگیرد و دولت هم در بودجه عمومیش هزینه های این سرویس را پیشبینی کند؛ چرا که تا سال ۸۶ بودجه این سرویس ها در آموزش و پرورش پیشبینی شده بود. ضمن این که من هم مثل همکارانم فکر می کنم در صحن شورا که این طرح پیگیری شود، دوباره به حالت قبلی بر می گردد، اما باید اصلاحیه بودجه ای را شهرداری ارائه دهد یا منبعی برای تأمین نزدیک به نیمی از بودجه این خدمات معرفی کند.

۱۰ پروژه بزرگ مقیاس را به معاونت فنی و عمرانی معرفی کردیم

افشین حبیب زاده نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در پاسخ به سؤالی پیرامون روش های سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی بزرگ راه ها اظهار داشت: ۱۰ پروژه قابل سرمایه گذاری در دست است و روش هم به این شکل است که سرمایه گذار، سرمایه گذاری می کند و وقتی از طرق مختلف بهره برداری کرد، در پروسه بهره برداری هزینه هایش را دریافت می کند. این دریافت هزینه با روش های مختلف امکان پذیر است؛ مثلاً بخش خصوصی اگر بخواهد در احداث یک تونل سرمایه گذاری کند، می تواند عوارض تردد را از مردم دریافت کند. فرض کنید اگر سرمایه گذار در احداث پارکینگ طبقاتی نیایش سرمایه گذاری کند، می تواند وجهی را از کسانی که از آن استفاده می کنند دریافت کند. خب این یک روش است و به نظر می رسد با توجه به شرایط مالی شهرداری، روشی قابل اجرا برای توسعه طرح هایی باشد که در شهر تهران تعریف شده اند؛ ضمن این که مصوبه شورای شهر را هم به عنوان مجوز دارد.

وی ادامه داد: ما در این زمینه ۱۰ پروژه را به معاونت فنی و عمرانی ارائه کردیم که این ۱۰ پروژه عبارتند از: احداث پارکینگ طبقاتی نیایش، احداث دسترسی بزرگراه شوشتری به بزرگراه رسالت و تقاطع‌های مربوطه، احداث پل عابر از دریاچه خلیج فارس به پارک چیتگر، احداث تونل شهید متوسلیان حدفاصل بزرگراه شهید صیاد شیرازی تا بزرگراه آزادگان، اجرای طرح محور نیلوفری (ساماندهی خط راه‌آهن تهران-تبریز)، احداث پارکینگ عمومی امیرکبیر در بافت فرسوده، توسعه و تکمیل مجموعه فرهنگی و تاریخی برج طغرل (منطقه۲۰)، احداث مجموعه فرهنگی خانه شهر (میدان امام خمینی (ره) )، طرح بلوار یادگار امام (ره) حدفاصل خیابان امام خمینی (ره) تا میدان نهم دی و احداث، توسعه و تجهیز پارکینگ‌های عمومی طبقاتی. این ها پروژه هایی هستند که سرمایه گذاران می توانند برای حضور و سرمایه گذاری در هر یک اعلام آمادگی کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *