شناسه خبر: 14264 منتشر شده در مورخ: 1397/6/25 ساعت: 09:44 گروه: اجتماعی  
سرویس مدارس برای دانش آموزان استثنایی رایگان است

سرویس مدارس برای دانش آموزان استثنایی رایگان است

تاکسیرانی شهرداری، از جمله سازمان‌هایی ا‌ست که در بحث خدمات‌رسانی به اقشار مختلف جامعه، همیشه محل نقد و نظر‌های مثبت و منفی قرار گرفته و عموماً پاسخ‌های مسئولان این سازمان، نتوانسته تمام اقشار را راضی کند.

به گزارش ایران سپید تاکسیرانی شهرداری، از جمله سازمان‌هایی ا‌ست که در بحث خدمات‌رسانی به اقشار مختلف جامعه، همیشه محل نقد و نظر‌های مثبت و منفی قرار گرفته و عموماً پاسخ‌های مسئولان این سازمان، نتوانسته تمام اقشار را راضی کند. از جمله این اقشار، نابینایان و عموماً جامعه معلولان است که از این سازمان انتظار همراهی بیشتری در بحث ایاب و ذهاب با شهروندان معلول دارند. یک پرسش عمومی و دائمی: سازمان تاکسیرانی برای نابینایان و معلولان غیر نابینا چه تسهیلات و خدماتی ارائه می‌دهد؟ آیا این تسهیلات و خدمات از نظر کیفی توانسته برای جامعه معلولان رضایت بخش باشد؟ مهدی ابراهیمی، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران به‌عنوان یک مسئول کارشناس در این زمینه، در گفت‌و‌گوی کوتاه با «توانش» به این پرسش و پرسش‌های دیگر پاسخ می‌دهد. «چهار سال است که سازمان تاکسیرانی شهر تهران خدمات سرویس مدارس را به دانش‌آموزان استثنایی ارائه می‌دهد. این سرویس‌ها در دو قالب تاکسی سواری و ون، موظفند دانش‌آموزان را از در منازلشان به مدرسه برسانند و بالعکس، از مدرسه به در منازل باز گردانند.»

آیا این خدمات شامل تمام معلولیت‌ها می‌شود یا گروه‌های خاصی از معلولان را در بر می‌گیرد؟
 ما به هفت گروه معلولیتی این خدمات را ارائه می‌دهیم. حقیقت این است که احساس کردیم باید این خدمات به تمام گروه‌های معلولیتی ارائه شود؛ چون تا قبل از این تسهیلات، والدین گروه‌هایی از معلولان در بحث رفت و آمد فرزندشان نگرانی‌هایی داشتند؛ تا آنجا که فرزندشان را در خانه نگه می‌داشتند و با ارائه این خدمات به جامعه برگشته‌اند.
یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها در ارائه سرویس‌ها و خدمات مختلف به معلولان، آموزش‌های لازم به نیرو‌های خدمات رسان است. آیا شما بالا بردن  را آموزش داده‌اید؟
اتفاقاً این فاکتور برای ما در اولویت بود؛ چون یک راننده سرویس دانش‌آموزان نابینا و دیگر معلولیت‌ها باید بداند چگونه رفتار صحیحی با این دانش‌آموزان داشته باشد و حتی در مواقع لازم، در سوار شدن و پیاده شدن به آنها کمک کند. از دیگر سو، باید در رانندگیش دقت کند که خدای نکرده کوچکترین اتفاقی نیفتد. تمام این موارد را به راننده‌هایمان آموزش داده‌ایم. ضمن اینکه از راننده‌های دارای خودروی استاندارد و سالم استفاده می‌کنیم.
هزینه‌های این سرویس‌ها از چه اعتباراتی تأمین می‌شوند؟
ما با هماهنگی سازمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران، مدارسی را که باید به آنها سرویس ارائه دهیم، شناسایی می‌کنیم: سپس با شرکت‌های خصوصی که با تاکسیرانی همکاری می‌کنند، مذاکره می‌کنیم تا با توجه به فاکتور‌هایی که در نظر گرفته‌ایم، راننده و خودروی استاندارد را در اختیارمان بگذارند. هزینه این سرویس‌ها هم از محل اعتبارات سازمان تاکسیرانی که به این منظور در نظر گرفته شده است، تأمین می‌شود. در واقع والدین دانش‌آموزان استثنایی هیچ هزینه‌ای در قبال دریافت این خدمات، نمی‌پردازند.
شما اشاره به اختصاص این سرویس‌ها به تمام گروه‌های معلولیتی کردید. لطفاً کمی درباره نحوه خدماتی که ارائه می‌شود بسته به نوع معلولیت دانش‌آموزان، توضیح دهید!
عرض کردم که ما آموزش‌های لازم را به راننده‌ها می‌دهیم تا با گروه‌های معلولیتی رفتار صحیحی داشته باشند. خب طبیعی است نابینایان مشکلات افراد جسمی-حرکتی ندارند و براحتی می‌توانند از تاکسی‌هایی که به‌عنوان سرویس اختصاص داده ایم، استفاده کنند. اما دانش‌آموزان جسمی-حرکتی شرایط متفاوتی دارند. این دانش‌آموزان از اتوبوس‌های مجهز به بالابر استفاده می‌کنند که حدود ۳۰ دستگاه اتوبوس از شرکت واحد اتوبوسرانی برای این سرویس‌ها در نظر گرفته شده است.
در این میان برخی دانش‌آموزان جسمی-حرکتی هستند که می‌توانند با کمک راننده از تاکسی استفاده کنند. طبعاً این دسته از دانش‌آموزان در کنار نابینایان از سرویس‌های تاکسی استفاده می‌کنند.
چه تعداد دانش‌آموز استثنایی از این سرویس سازمان تاکسیرانی بهره‌مند شدند؟
ما سال گذشته به ۶ هزار دانش‌آموز با هزار و ۱۰۰ دستگاه تاکسی و ون سرویس ارائه کردیم.
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *