شناسه خبر: 14231 منتشر شده در مورخ: 1397/6/21 ساعت: 11:50 گروه: دانش و فن آوری  
نگاهی به تغییرات در NVDA 2018.3

نگاهی به تغییرات در NVDA 2018.3

الگوی انتشار بروزرسانیها در صفحه خوان محبوب این روزهای نابینایان «NVDA»، معمولاً این طور است که سالی چهار بروزرسانی به صورت رسمی و هر یک در پایان یکی از فصول سال منتشر می‌شود.

به گزارش ایران سپید الگوی انتشار بروزرسانیها در صفحه خوان محبوب این روزهای نابینایان «NVDA»، معمولاً این طور است که سالی چهار بروزرسانی به صورت رسمی و هر یک در پایان یکی از فصول سال منتشر می‌شود و پیش از انتشار نسخه رسمی هم نسخه های آزمایشی یا نمایشی از این بروزرسانیها بر روی وبسایت NVAccess قرار میگیرد تا آنهایی که علاقمند به کارهایی نظیر تست و آزمون و خطا هستند، این نسخه ها را روی رایانه هایشان نصب کنند و خطاها یا ایرادات احتمالی را به کمپانیِ تولید کننده، گزارش دهند. حالا هم با نزدیک شدن به روزهای  پایانی تابستان، منتظر انتشار رسمی نسخهٔ ۲۰۱۸.۳ هستیم که اخیراً شکل آزمایشیش در اختیار کاربران قرار گرفته است. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به برخی تغییراتی که در نسخهٔ آتی به NVDA اضافه خواهد شد.

اصلیترین تغییراتی که در نسخهٔ آینده شاهدش خواهیم بود یکی پشتیبانی از تعداد بیشتری از نمایشگرهای بریل است که کاربران به کمک این امکان میتوانند نمایشگرهای بریلشان را بدون نیاز به Driver های مخصوص و درد سرهای معمول به NVDA متصل کنند و دیگری پشتیبانی از یکی از بخشهای معمولاً غیر قابل دسترس برای نابینایان در بسیاری از برنامه ها یعنی پنل ورود ایموجی است. NVDA در نسخهٔ آینده، پنل ورود ایموجی در ویندوز ۱۰ را که با نام windows 10 imoji input panel شناخته میشود، پشتیبانی کرده است. کاربران برای استفاده از این قابلیت، فقط کافی است در محلی که میخواهند شکلک یا صورتک یا ایموجی را درج کنند –مثلاً ویرایشگر متن، انواع پیامرسانها و غیره- قرار گیرند و بعد، کلیدهای ترکیبی Win + . «ویندوز و نویسهٔ نقطه» را فشار دهند و با کلیدهای جهتنما بر روی فهرست ایموجیها حرکت کنند و ایموجی دلخواهشان را انتخاب کرده و رویش Enter بزنند. به این ترتیب، ایموجی مورد نیاز، به سادگی در محل خواسته شده درج خواهد شد.

در نسخهٔ جدید، موتور صوتی پیشفرض NVDA، Espeak NG هم به ویرایش 1.49.3dev بروزرسانی خواهد شد. طراحان اظهار امیدواری کرده اند در ویرایش جدید، بسیاری از مشکلاتی که کاربران تا به حال با آن مواجه بوده اند، برطرف خواهد شد. کتابخانهٔ لویی یا liflouis هم که وظیفهٔ تبدیل متون به بریل و ورودی صفحه کلید شش نقطه به حروف معمولی را در NVDA به عهده دارد، به نسخهٔ 3.6.0 بروز شده است. گویا اشکالاتی در جدول ورودی و خروجی بریل در زبانهای چک، چینی و عبری وجود داشته که رفع شده و برخی اشکالات ریز و درشت دیگر هم برطرف شده است. کیفیت خروجی بریل NVDA در Microsoft Word هم بهبود پیدا کرده است. همچنان ارتقا کیفیت پشتیبانی از مرورگرهای مختلف نظیر Chrome, Firefox و Edge هم از دیگر حوزه هایی است که در نسخه های جدید قابل مشاهده است. نسخهٔ جدید تا چند روز آینده از طریق NVAccess.org منتشر خواهد شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *