شناسه خبر: 14152 منتشر شده در مورخ: 1397/6/14 ساعت: 13:02 گروه: اجتماعی  
کمبود اعتبارت بهانه ای برای عدم اجرای مناسب سازی

کمبود اعتبارت بهانه ای برای عدم اجرای مناسب سازی

مدیر عامل انجمن باور درباره مشکلات مناسب سازی های شهری گفت: ایرادی که بر این بخش وارد است عدم نظارت دستگاه های مربوطه بر ساخت و سازهای شهری است.

به گزارش ایران سپید روز سه شنبه 13 شهریور ماه جلسه ای کمیته مناسب سازی استانداری تهران به دبیری داریوش بیاتنژاد سرپرست بهزیستی استان تهران و با حضور محمد حسین مقیمی استاندار تهران، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، سعادتیان مدیر کل ثبت اسناد و املاک تهران، جمعی از مسئولان و مدیران نهادهای مختلف و نمایندگان سازمانهای مردمنهاد برگزار شد. از آن جا که این جلسات باید هر سه ماه یکبار تشکیل میشد اما از خرداد ماه سال گذشته تا کنون به دلایل مختلف این امر محقق نشده بود تا اینکه سه شنبه این جلسه با حضور افراد مذکور تشکیل شد. ما نیز برای آگاهی از آنچه که در این نشست گذشت با سهیل معینی مدیر عامل شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان کشور به گفتگو نشستیم تا از خروجی این جلسه گزارشی را تهیه کنیم.

معینی با اشاره به اینکه مقرر شده بود در این جلسه سازمان آموزش و پرورش استان تهران گزارشی را درباره وضعیت چگونگی مناسبسازی مدارس به خصوص مدارس فراگیر ارائه کند، گفت:« متاسفانه عملاً این گزارش ارائه نشد. درآغاز جلسه نمایندگان NGOها صحبت  کردند و مشکلات معلولان در استفاده از خدمات شهری را بیان کردند.»

مدیر عامل انجمن باور با اشاره به این که مسئولان همیشه  از کمبود اعتبار میگویند افزود:«آنچه که مسئولان همیشه به آن اشاره می کنند کمبود منابع است و اینکه اگر خدمات خوب و شایسته ارائه نمی شود به خاطر کمبود بودجه است. بزرگترین مشکل ما این است که جلسات برگزار می شود و تصمیمات هم گرفته می شود اما از مرحله تصمیم گیری تا اجرا عمدتاً تصمیمات آب میروند. این امر باید آسیب شناسی شود و ببینیم ایراد از کجاست و کجای کار گره دارد. موضوع مهم آن است که یا سیاستهای مناسبی اتخاذ نمیشود و اگر هم این اتفاق رخ دهد، سیستم هدایت خودکار تا مرحله اجرا برای تصمیماتمان وجود ندارد. ایراد دیگری که در اجرای این تصمیمات وجود دارد عدم نظارت است. شخصاً این ایراد را خطاب به رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفتم چرا که شورای شهر باید هر ساله گزارش عملکرد شهرداری تهران را در زمینه مناسبسازی اخذ کند و نظارت دقیق بر روی عملکرد شهرداری صورت گیرد.»

معینی گفت:«در بحث اعتبارات هم باید بگویم زمانی به بودجه نیاز داریم که بخواهیم وضعیت موجود را اصلاح کنیم این در حالیست که در سال های اخیر شاهد احداث پروژه های بزرگی در سطح شهر بودیم که فاقد ضوابط دسترسپذیری بودند. این موضوع هیچ ارتباطی به کمبود اعتبارت ندارد. اگر نظارت درستی بر اجرای اینگونه پروژه ها صورت بگیرد کارفرمایان و پیمانکاران نمیتوانند از زیر مناسبسازی  شانه خالی کنند. اما متاسفانه هنوز هم شاهد ساختن مراکزی هستیم که هیچ دسترسپذیری برای معلولان ندارند و این یعنی عدم نظارت صحیح.» 

مدیر مسئول ایران سپید با اشاره به صحبتهای نمایندگان سازمانهای مردمنهاد در این نشست بیان کرد: « نمایندگان دیگری هم حضور داشتند که در مورد سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان و کمبود ماشینهای موجود در شهری به بزرگی تهران صحبت کردند.»

معینی در بخش دیگری از صحبتهایش به تاکیدهای استاندار تهران در این جلسه اشاره کرد و افزود: « استاندار تهران با حضور در این نشست از نزدیک مشکلات را شنید و تاکید کرد نباید اجازه دهیم هیچ ساختمانی بدون ضوابط دسترسپذیری برای همه اقشار جامعه ایجاد شود. شهرداری در این زمینه بیشترین اختیار را دارد و میتواند به روشهای مختلف جلوی ساخت و سازهای غیر اصولی را بگیرد. یکی از این اختیارات هم که پیمانکار را موظف به اجرای اصولی میکند "شرط پایان کار" برای ساختمانهای احداثی است. اگر مرکز یا ساختمانی با استانداردها مطابقت نداشت  شهرداری میتواند از دادن پایان کار به افراد امتناع کند.»

معینی افزود:« از دیگر بحثهای مطرح شده در این جلسه صحبتهای سعادتیان مدیر کل ثبت اسناد و املاک تهران، بود که با گزارشی از بررسیهای متعدد در ساختمانهای ثبت اسناد در جلسه حضور پیدا کرد. در این گزارش به مناسبسازی تعدادی از ساختمانهای دفاتر ثبت اسناد اشاره کرد و گفت، برخی از ساختمانها قدیمی هستند و برای بازسازی شان نیاز به اعتبار  است و هزینه زیادی را می طلبد.»

مدیر عامل شبکه تشکلهای نابینایان و کمبینایان گفت:« آنچه که در حرفهای این مقام مسئول از اهمیت بالایی برخوردار است نوع ارائه خدمتی است که در مکانهای غیر دسترسپذیر به معلولان ارائه میشود. در این گونه مکانها کارمندان باید خدمت مورد نظر را به معلولان به هر شکلی که شده ارائه دهند به عنوان مثال اگر فرد معلولی بخواهد سندی را تنظیم کند و توان حرکت ندارد کارمندان ثبت اسناد وظیفه دارند تیمی  را به منزل فرد فرستاده تا در حضور خودش سند مورد نظر تنظیم گردد.»

اولین جلسه ستاد مناسبسازی در سال جدید در حالی به کار خود پایان داد که معلوم نیست جلسه بعدی در چه زمانی و با حضور چه کسانی برگزار خواهد شد. جعفری

 


 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *