شناسه خبر: 14044 منتشر شده در مورخ: 1397/6/4 ساعت: 09:07 گروه: بهداشت و سلامت  
مهمترین مشکل طرح تحول سلامت؛ تامین نشدن منابع مالی است

مهمترین مشکل طرح تحول سلامت؛ تامین نشدن منابع مالی است

وزیر بهداشت گفت: مهمترین مشکل طرح تحول سلامت، عدم تامین منابع مالی مورد نیاز بود که آن هم ناشی از سقوط ارزش نفت به یک چهارم، پوشش بیمه رایگان برای ۱۱ میلیون نفر بجای ۴ تا ۵ میلیون نفر و عدم اجرای تعهدات شرکای خود بود.

به گزارش ایران سپیدبه نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی، به مناسبت روز پزشک گفت: در دوران پیش از انقلاب سالانه ۷۰۰ دانشجو در رشته پزشکی پذیرفته می شدند اما امروز ۸۴۰۰ نفر در این رشته پذیرش می شوند و علاوه بر این تعداد، دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی که خارج از کشور تحصیل می کنند هر ساله به این تعداد، اضافه می شوند.

 وی به مناسبت روز پزشک ضمن بیان این مطلب افزود: در دوران پیش از انقلاب، در حوزه سلامت مصرف کننده بودیم و ۵ هزار پزشک از کشورهای مختلف مانند فیلیپین، هند و بنگلادش برای درمان بیماران ایرانی در ایران حضور داشتد.  زمانی که وارد رشته پزشکی شدم، ۷ دانشکده پزشکی در کشور وجود داشت اما امروز ۹۱ دانشکده پزشکی در کشور فعالیت آموزشی دارند.

 وزیر بهداشت با بیان این که ایران از نظر پزشکی حتی قبل از انقلاب هم در بین کشورهای منطقه سرآمد بود، گفت:  تعداد پذیرش دانشجویان رشته های پزشکی در کشور ۱۲ برابر شده و تعداد اعضای هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی از ۲۹۰۰ نفر به حدود ۲۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

هاشمی با بیان این که رتبه تولید علم ایران با برخی کشورهای منطقه که پردرآمد هستند و می توانند موقعیت های برتر علمی را بخرند، قابل مقایسه نیست، یادآور شد: در حوزه تولید علم علیرغم بی مهری ها و مشکلات داخلی و وجود نگاه طبقاتی به جامعه پزشکی و تحریم های ظالمانه علیه کشور، رتبه اول منطقه و ۱۵ دنیا را داریم.

تخریب هدفمند و مهندسی شده جامعه پزشکی

 وزیر بهداشت در ادامه گفت: متاسفانه جامعه پزشکی به عنوان سرمایه اجتماعی به صورت هدفمند و مهندسی شده مورد تخریب قرار گرفته، البته این تخریب ها منحصر به جامعه پزشکی نیست بلکه علیه برخی اقشار دیگر از جمله  آموزش و پرورش، اساتید، کارگران و وکلا نیز این تخریب ها انجام شده است.

برنامه‌ریزی برای افزایش ۱۰ برابری صادرات تجهیزات پزشکی ایران

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد از داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود و در حوزه تجهیزات پزشکی نیز وضعیت مناسبی داریم و امسال برای افزایش ۱۰ برابری صادرات تجهیزات پزشکی ایران، برنامه ریزی کرده ایم.

هاشمی تصریح کرد: دارو صادر می کنیم اما پزشک صادر نمی‌کنیم البته خروج پزشک از کشور وابسته به فضای عمومی حاکم بر کشور است. در حوزه درمان، بیماران ایرانی در طول سال‌های پیش از انقلاب به آمریکا، اسراییل و کشورهای اروپایی می رفتند اما امروز روزانه حداقل ۷۰۰ بیمار خارجی تحت عنوان توریسم سلامت برای درمان به ایران سفر می کنند.

 وزیر بهداشت با بیان این که در حوزه انواع پیوند اعضا، سلول های بنیادی، نانوتکنولوژی و ژن درمانی کارهای بزرگی در مرز دانش در کشور انجام شده و پیشرفت های قابل توجهی داشته‌ایم، یادآور شد: در حوزه پزشکی، افراد باسواد، با مهارت بالا، صبور و خیّر زیادی حضور دارند که از چهره‌های بین‌المللی و جزء ۱۰ نفر برتر رشته تخصصی خودشان در دنیا هستند.

تعداد دانشمندان ایران در حوزه پزشکی با کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست

هاشمی با اشاره به این که تعداد دانشمندان ایران در حوزه پزشکی با کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست و ایران ۳ برابر عربستان، چند برابر مصر و ۲ برابر ترکیه، دانشمند برتر دارد، گفت: قبل از انقلاب در دانشگاه تهران، سالانه ۱۰۰ مقاله تولید می شد اما ۱۵ سال پیش، سالانه ۵۰۰۰ مقاله در این دانشگاه تولید می شد.

 وزیر بهداشت در ادامه به دستاوردهای حوزه بهداشت اشاره کرد و گفت: در حوزه بهداشت در طول سه و چهار سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی رخ داده و تشویق نامه های متعددی از سوی سازمان های بین المللی دریافت کرده ایم و  ایران یکی از ۱۰ کشور منتخب سازمان جهانی بهداشت است که باید گزارش اقدامات خود در حوزه کنترل بیماری های غیرواگیر را در سفر مهرماه رییس جمهوری به سازمان ملل، ارائه دهد.

هاشمی خاطرنشان کرد: استخوان بندی که اساتید زحمت کش و پرتلاش حوزه پزشکی ایجاد کردند، ما را از یک مصرف کننده صرف به یک کشور مولد تبدیل کرد و اگر روابط بین‌المللی ایران بهتر بود و تحریم‌ها، جنگ تحمیلی و اقدامات تروریستی در کشور وجود نداشت، وضعیت پزشکی امروز کشور بسیار متفاوت بود.

وزیر بهداشت با بیان این که جامعه پزشکی توانست به اهداف عالیه کشور مانند عدم وابستگی و رسیدن به جایگاه برتر منطقه برسد، افزود: جامعه پزشکی در بین بقیه گروه‌های علمی تنها گروهی است که توانسته به اهداف تعیین شده در برنامه ۲۰ ساله و نقشه علمی، برسد.

عدم تامین منابع مالی مورد نیاز، مهم ترین مشکل طرح تحول سلامت 

هاشمی در ادامه و در تشریح  اجرای طرح تحول سلامت و چالش ها و دستاوردهای اجرای این طرح گفت: طرح تحول سلامت با هدف افزایش آرامش مردم، کاهش پرداختی از جیب، حمایت بیشتر و وجود بیمه ها قوی تر آغاز شد و توانست به بخشی از اهداف خود دست پیدا کند اما مشکلاتی هم داشت و مهمترین مشکل طرح تحول سلامت، عدم تامین منابع مالی مورد نیاز بود که آن هم ناشی از سقوط ارزش نفت به یک چهارم، پوشش بیمه رایگان برای ۱۱ میلیون نفر بجای ۴ تا ۵ میلیون نفر و عدم اجرای تعهدات شرکای خود بود.

 وزیر بهداشت گفت: مردم انتظار ندارند که ما گله و شکایت کنیم بلکه انتظار کار و خدمت کردن دارند چون مردم ما را انتخاب کرده اند که مشکلات‌شان را حل کنیم، متاسفانه هر کسی ناکارآمدی خودش را گردن دیگران می اندازد و مردم انتظار دارند دغدغه‌های آنها را حل کنیم و باید در این زمینه تلاش کنیم البته مردم متوجه مشکلات امروز دولت هستند.

هاشمی یاد آور شد: خدمات ضروری بهداشتی و درمانی مردم تا انتها مورد حمایت قرار می‌گیرد، اما مصرف برخی اقلام مانند پروتز زانو در کشور چند برابر شده و علیرغم تدوین راهنماهای بالینی و حمایت بیمه‌ها، گاهی می‌بینیم که آشنایان و فامیل برخی افراد در مراکز درمانی، پروتز های زانو را دریافت می کنند و برخی دیگر محروم می‌شوند و در شرایط کنونی مردم باید در تامین بخشی از هزینه‌های پروتز زانو مشارکت کنند، اما برای عمل جراحی همان میزان گذشته را پرداخت می‌کنند.

 وزیر بهداشت گفت: دولت برای تامین برخی از پروتزها مانند پروتز گوش، استنت قلب و لنزهای چشم برای بیماری آب مروارید که شایع‌ترین عمل جراحی است، حمایت‌های لازم را می‌کند، اما هیچ کجای دنیا تمامی پروتزها تحت حمایت دولت‌ها نیستند.

 هاشمی به ذکر موردی در این خصوص اشاره کرد و گفت: به شهرستانی در شمال غربی کشور سفر کرده بودم که جمعیت آن حدود ۱۰۰ هزار نفر بود و در طول یک هفته، ۵ پروتز زانو برای بیماران که برخی از آنها نیاز نداشتند، گذاشته شده بود که این‌ها تقاضای القایی است که منجر به ایجاد هزینه‌های سنگین برای نظام سلامت ناشی از اعمال جراحی غیر ضرور می‌شود.

 وزیر بهداشت تصریح کرد: بیمه ها باید از ابتدای طرح تحول سلامت، راهنماهای بالینی را در دستور کار قرار می دادند و همه موظف به اجرای آن می شدند اما بیمه کارآمد نیست و تهدید آن نیز کارساز و موثر نیست در حالیکه می توانست با مراکزی که این راهنماها را رعایت نمی کنند لغو قرارداد کند، اما مقررات آنها بازدارنده نیست.

دریافت لیست داروها و تجهیزات پزشکی که ارز دولتی گرفته‌اند؛ بزودی

هاشمی با بیان این که میزان ارز اختصاص یافته به حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی تا کنون بسیار کمتر از  ارز اختصاص یافته برای برخی کالاها مانند خودرو، روغن، کنجاله و بقیه کالاهای اساسی است، افزود: البته از این امر ناراحت نیستیم چون در مسیر منطقی تخصیص ارز قرار گرفته ایم، تا کنون حدود ۶۰۰ میلیون دلار به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته و وضعیت اختصاص آن را چندین بار از بانک مرکزی خواسته ایم اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که تا دو سه هفته آینده لیست داروها و تجهیزات پزشکی که ارز دریافت کرده اند در اختیار ما قرار می گیرد.

 وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر ۹۰۰۰ قلم ملزومات و دارو و مواد جانبی وجود دارد که باید تامین ارز مورد نیاز آن انجام شود اما در لیست وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی، ۸۰۰ کد وجود دارد. بنابراین به دقت نمی توان موارد ارز اختصاص یافته را مشخص کرد که این مشکل به زودی حل می شود، همچنین برخی داروهای خارجی که مشابه داخلی دارند، ارز دولتی دریافت نمی کنند اما برای برخی بیماران خاص که پزشک آنها ترجیح می دهد به دلیل مقاومت بدن بیمار یا ایجاد حساسیت باید از داروهای خارجی استفاده کنند، حمایت های ارزی انجام می شود و در عین حال تمامی مکمل ها که بخشی نیز از طریق قاچاق وارد می شود از دریافت ارز دولتی، محروم  هستند.

 هاشمی در خصوص برخی کمبودهای دارویی نیز گفت: اخیرا در کشور کمبود داروی وارفارین داشتیم که به میزان کافی تهیه و توزیع شد اما برای داروی بیماران پارکینسون هنوز مشکلاتی وجود دارد که دلیل آن به معطلی دو سه ماهه کشور در زمان اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی بر می گردد چون ارز دولتی، تعیین تکلیف نشده بود.

 وزیر بهداشت با بیان این که در حال حاضر برخی از تجهیزات پزشکی می توانند ارز دولتی دریافت کنند و برخی نمی توانند، تصریح کرد: راهکار برخورد با احتکار کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی، گزارش آن و رسیدگی سریع و قاطع توسط سازمان تعزیرات حکومتی است و وزارت بهداشت نیز از طریق دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، نظارت مناسبی بر وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *