شناسه خبر: 1392 منتشر شده در مورخ: 1392/9/20 ساعت: 13:03 گروه: دانش و فن آوری  
ماده ضدعفونی کننده بسیار قوی توسط محققان ایرانی تولید شد
برای نخستین بار در خاورمیانه

ماده ضدعفونی کننده بسیار قوی توسط محققان ایرانی تولید شد

محققان یک شرکت دانش بنیان برای نخستین بار در خاورمیانه با تثبیت گاز ازن در محلول پراستیک اسید موفق به تولید یک ضد عفونی کننده بسیار قوی شدند.

 محمدعلی صفائیان، مدیر عامل شرکت دانش بنیان تولید کننده این ماده ضد عفونی کننده  اظهار کرد:‌ ازن و محلول پراستیک اسید به تنهایی جزو قوی‌ترین ضد عفونی‌کننده‌ها هستند که متخصصان این شرکت شامل تیمی از مهندسان شیمی و پزشکان با روشی منحصر به فرد موفق به تولید یک ترکیب ضد عفونی کننده بسیار قوی بر پایه این دو ماده شده‌اند که در غلظت‌های مختلف در استریلیزاسیون سطوح مختلف، دست و تجهیزات متنوع پزشکی قابل استفاده است.

وی خاطرنشان کرد: پروکسان که قدرت بسیار بالایی در نابودی میکروارگانیسم‌ها و ضد عفونی کردن محیط دارد در برابر اشکال تغییر یافته میکروارگانیسم‌ها نیز عملکرد بسیار پرقدرتی دارد. این ترکیب به عنوان یک اکسید کننده بسیار قوی باعث تغییر شکل و واکنش شیمیایی و تخریب دیواره‌ها سلولی در میکروارگانیسم‌ها می‌شود.

صفاییان درباره مکانیزم عملکرد پروکسان در برابر میکروب‌ها گفت: این ماده با اکسید و پاره کردن پیوندهای کووالانسی یگانه و دو گانه و عناصر در دیواره پروتوپلاسمی میکرو ارگانیسم‌ها باعث از بین رفتن آنها و حتی آنزیم‌ها و مواد ترشح شده از آنها می‌شود و آنزیم کاتالاز که برخی از میکرو ارگانیسم‌ها اثر مواد ضد عفونی کننده را توسط آن خنثی می‌کنند نمی‌تواند بر پروکسان اثر گذاشته و آن را غیر فعال کند. رادیکال‌های آزاد شده از پروکسان هم باعث از بین رفتن اسپورهای مقاوم در مقابل اکسید می‌شود.

وی در پایان طیف اثر این ضد عفونی کننده را شامل انواع باکتری، قارچ، اسپور، باکتری سل، TB و انواع ویروس‌ها عنوان کرد و گفت: عدم سمیت و نداشتن بوی نامطبوع، تجزیه بسیار سریع به آب و اکسیژن پس از مصرف و سازگاری بسیار بالا با محیط زیست و اثرگذاری مناسب در حضور مواد آلی و در درجه حرارت‌های پایین از ویژگی‌های این ماده است. 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *