شناسه خبر: 13868 منتشر شده در مورخ: 1397/5/9 ساعت: 09:57 گروه: اجتماعی  
پیاده روی کم خطر برای نابینایان به کمک فناوری

پیاده روی کم خطر برای نابینایان به کمک فناوری

یکی از تجهیزاتی که برای افراد نابینا و کم بینا ساخته شده است Gidesense نام دارد. این دستگاه را محققان مرکز تحقیقاتی فنی VTT فنلاند طراحی و ساخته‌اند. این دستگاه شبیه هدست است و مانند دستگاه‌های مانیتور ضربان قلب، زیرقفسه سینه بسته می‌شود.

به گزارش ایران سپید یکی از بزرگ‌ترین مشکلات افراد نابینا و کم بینا حرکت در محیط بیرونی است، چرا که خیابان‌ها و پیاده روها دارای موانع کوچک و بزرگ زیادی است و آنها نمی‌توانند براحتی رفت و آمد کنند. امروزه در جهان برای افراد کم بینا و نابینا تجهیزات فناورانه زیادی ساخته شده است تا آنها بتوانند با اعتماد به نفس بالا از خانه خارج شده و در محیط اطراف خود حرکت کنند.

به‌گزارش دیجیتال ترندز، یکی از تجهیزاتی که برای افراد نابینا و کم بینا ساخته شده است Gidesense نام دارد. این دستگاه را محققان مرکز تحقیقاتی فنی VTT فنلاند طراحی و ساخته‌اند. این دستگاه شبیه هدست است و مانند دستگاه‌های مانیتور ضربان قلب، زیرقفسه سینه بسته می‌شود.
دستگاه Gidesense با امواج رادار کار می‌کند و دارای ماژول سنسوری است که در جلوی دستگاه قرار دارد و به کمک رادارهای مینیاتوری به‌کار رفته، دستگاه می‌تواند موانع را تشخیص داده و از طریق لمسی و صدا به‌ کاربر اطلاع دهد. به‌عبارتی این دستگاه از طریق ارتعاش کار می‌کند و بازخورد به‌صورت صوت و لمسی انجام می‌شود. رادار و سنسور به‌کار رفته در این دستگاه به قدری دقیق است که حتی می‌تواند موانع بسیار کوچک و باریک مانند شاخه نازک درختان را نیز تشخیص داده و به اطلاع کاربر خود برساند. کاربر می‌تواند محدوده‌ای نیز برای دستگاه جهت تشخیص موانع تعریف کرده و سرعت پیاده روی خود را نیز تنظیم کند.
در آزمایش‌های انجام شده، 92 درصد افراد کم بینا و نابینا توانستند به کمک این دستگاه موانع محیطی خود را بدرستی درک کرده و شناسایی کنند از این‌رو حتی در این افراد 80 درصد اعتماد به نفس افراد افزایش یافته و توانستند در محیط اطراف خود براحتی رفت و آمد کنند.این دستگاه فعلاً برای محیط‌های بیرونی طراحی و ساخته شده است ولی می‌توان از آن در محیط بسته مانند خانه نیز استفاده کرد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *