شناسه خبر: 1366 منتشر شده در مورخ: 1392/9/19 ساعت: 11:26 گروه: مشاوره  
ندانستن علم آمار و کامپیوتر بیسوادی است
کارشناس آمار:

ندانستن علم آمار و کامپیوتر بیسوادی است

یک کارشناس حوزه آمار معتقد است قرن بیست و یکم، قرن ورود به تعریف جدید از بیسوادی است. در این قرن ندانستن علم آمار و کامپیوتر بیسوادی محسوب می شود.

حمید پزشک با بیان این که همه مسایل آماری در سال جهانی آمار مهم هستند، تصویب نظام آماری در کشور را مهمترین موضوعی عنوان کرد که باید هر چه زودتر تحقق یابد تا طرح های آماری توسط متخصصان آمار اجرا شود و نه افرادی که ممکن است در طول دوره دانشگاهی حتی یک درس آمار نگذرانده باشند.

وی با اشاره به چگونگی همگانی شدن آمار در سطح کشور گفت: با آموزش کارآ در مدارس و استفاده از رسانه های ارتباط جمعی به ویژه صدا و سیما در صورتی که آموزشهای عمومی جنبه های سرگرم کننده داشته باشند خیلی موثر است.

پزشک در خصوص سواد آماری گفت: انتظار می رود شهروندان از سیل اطلاعات و اخباری که این روزها دریافت می کنند، تحلیلهای درستی داشته باشند و براحتی دچار اشتباهات بزرگ نشوند.

این استاد آمار دانشگاه تهران تاکید کرد آموزشهای آماری باید از مدرسه شروع شود و حس نیاز به تجزیه و تحلیل آماری و تصمیم گیری درست در دانش آموزان به شکل جذاب و مفرح بوجود آید.

پزشک در خصوص ارتقای فرهنگ آماری گفت: قوه تجزیه و تحلیل آماری به معنای این نیست که افراد متخصص آمار شوند. مردم باید بتوانند با استفاده از علم آمار نیازهای روزمره خود را برطرف کنند و خیلی تحت تاثیر اطلاعات غلط قرار نگیرند. به عبارتی از اطلاعات متنوع ارائه شده توسط رسانه ها و اینترنت نتایج درست بگیرند.

وی با اشاره به نظام آمارشناسی گفت: نظام آمارشناسی همانند نظام مهندسی و نظام پزشکی مجموعه مقررات و دستورالعملهایی است که باید تدوین شود به طوری که کارهای تخصصی به متخصص سپرده شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات فعلی در انجام پروژه های آماری این است که متولی رسمی ندارد. به عبارتی محلی نیست که با صدور مجوز یا با نظارت بر این موضوع که چه افرادی در امر پروژه های آماری فعال هستند به امر سر و سامان دادن به این فعالیتها بپردازد.

وی تاکید کرد ایجاد نظام آماری یک ضرورت است.

استاد دانشگاه تهران در خصوص این که چرا دانش آموزان رشته آمار را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب نمی کنند، گفت: آمار رشته بسیار مهمی است که جایگاه با اهمیتی در امور تحقیقاتی و حتی مدیریتی و اجرایی دارد.

پزشک در پایان گفت: دید خانواده های ما نسبت به تحصیل در این رشته خیلی مثبت نیست ، زیرا از کاربردهای مختلف این علم کمتر مطلع هستند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *