شناسه خبر: 1359 منتشر شده در مورخ: 1392/9/19 ساعت: 09:51 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 19 آذر 1392

روزنامه سه شنبه 19 آذر 1392

به اطلاع خوانندگان می رساند:تفاوتهای که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

«ایران سپید»

سه شنبه 19 آذر 1392

7 صفر  1435

روزنامه ویژه نابینایان

فرهنگی، اجتماعی،

 سیاسی، اقتصادی

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی

مدیر مسئول: سهیل معینی

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

سال هجدهم شماره 4602

* میلاد با سعادت هفتمین اختر تابناک آسمان ولایت مبارکباد.

* ایران از حق غنیسازی کوتاه نخواهد آمد 2

* تا باری دگر در صحن علنی 4

* قانون جامع در انتظار تصمیم دولت 7

* حقوق ماهانه زیر 10 میلیون ریال از مالیات معاف میشود 9

* نمایشگاه بین المللی تهران، محلی به وسعت 850 هزار متر نامتناسب 10

* قدردانی نمادین از مدالآوران پارالمپیک 16

 

 

 

 

صئ...................... سیاسی

- داخلی

* رئیس جمهوری با بیان اینکه ایران منتظر اجرای توافقات ژنو است، گفت: فعالیتهای هسته ای ایران صلحآمیز است و خواهد ماند و ایران از حقوق هسته ای خود از جمله حق غنیسازی کوتاه نخواهد آمد.

* علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به نقش و جایگاه تعیین کننده ایران و چین در منطقه خاورمیانه و شرق آسیا، گفت: تحولات چشمگیر در معادلات منطقه ای و بین المللی که از رهگذر اراده و مقاومت مردم ایران شکل گرفته، موازنه راهبردی را به نفع کشورهای مستقل تغییر داده است.

* «حسین امیر عبداللهیان» معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: رئیس جمهور تاکید ویژه ای بر گسترش روابط با قاره آفریقا دارد.

- بین المللی

* تحقیقات یک سازمان خیریه غیر دولتی در انگلیس نشان میدهد که حدود 13 میلیون نفر از جمعیت 63 میلیونی این کشور زیر خط فقر زندگی میکنند.

* چین پس از حاکمیت بیش از سه دهه نظام تک فرزندی در این کشور دست به اصلاحاتی زد و برای نخستینبار اعلام کرد که خانواده ها میتوانند دو فرزند داشته باشند.

* کره جنوبی اعلام کرد، گشتیها، جنگنده ها و هواپیماهای شناسایی این کشور را در منطقه دفاعی هوایی کره جنوبی که گسترش یافته و با منطقه چین تداخل پیدا کرده است، افزایش میدهد.

* پایگاه اینترنتی کانادایی دیجیتال ژورنال نوشت: چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا از همپیمانان این کشور درمنطقه خلیج فارس خواست تا به بهانه مقابله با موشکهای بالستیک ایران، سامانه های دفاع موشکی و تسلیحات بیشتری از آمریکا خریداری کنند.

* بهای نفت در آستانه افزایش تقاضا برای طلای سیاه درآمریکا در معاملات (صبح روز دوشنبه) بازار آسیا افزایش یافت.

 

 

صئ ...............گزارش ویژه:

در این ستون دوستان نابینا رأی نیاوردن اصلاحیه قانون انتخابات را در مجلس شورای اسلامی نقد میکنند. اما اینبار نظری متفاوت را میخوانید از علیرضا حیدری، مسئول انجمن جوانان روشنبین اصفهان. او میگوید؟ قبل از اینکه به رأی نیاوردن این اصلاحیه بپردازیم باید ببینیم تا چه حد زیرساختهای نمایندگی مجلس برای نابینایان مهیا شده است و آیا این امکان وجود دارد که فرد نابینا به وظایف نمایندگی رسیدگی کند؟ بعنوان مثال اگر قرار است نامه هایی که به نماینده میرسد، در صحن علنی مطرح شود باید چه امکانی برای فرد نابینا در نظر گرفته شود. باید ببینیم آنان که به این اصلاحیه رأی داده اند چقدر اطلاعات داشته اند و بر چه اساسی رأی داده اند و آنها که مخالف تصویب آن بوده اند چه دلایلی  میآورند؟ چرا عده ای رأی ممتنع داده اند. دلایل مخالفت تعدادی از نمایندگان منطقی است  ما باید درباره این دلایل منطقی چاره اندیشی کنیم و نتیجه بررسیهای خود را به فراکسیون معلولان اعلام کنیم و راه برطرف کردن اشکالاتی که مطرح شده را نشان دهیم و بخواهیم این راهکارها بین نمایندگان توزیع شود و به صورت حضوری هم عده ای از نابینایان به مجلس رفته و به سؤالات جواب دهند. اینکه احساسی عمل کنیم و بگوییم چرا رأی ندادند و اشتباه کردند راه چاره نیست وگرنه همه نابینایان متفق القول هستند که نابینا باید در مجلس حضور داشته باشد و حتی میتواند وزیر شود. روزی که بخشنامه بانک مرکزی در مورد معرفی امین برای نابینایان را پیگیری میکردیم در جواب اینکه نابینا نیاز به امین ندارد میشنیدیم اگر امین نباشد در بانک از او سو استفاده میشود. ما دلیل آوردیم که با توجه به خدمات بانکداری اسلامی که روزانه در حال گسترش است افراد بینا هم خیلی به بانک مراجعه نمیکنند و با همراه بانک و اینترنت بانک کارهای خود را انجام میدهند پس اگر به نابینا هم اجازه دهیم خود حسابش را افتتاح کند بعد میتواند کارهایش را خود انجام دهد و اگر نیاز به همراه داشت با کسی به بانک برود. یعنی برای برطرف شدن مشکل زیربنایی که مطرح میشد استدلالهای خود را ارائه دادیم. حیدری در مورد نظر آقای کامران، نماینده اصفهان در مورد این اصلاحیه میگوید: دکتر کامران دو سال پیش از موافقین این طرح بود شاید علت آن، روابطی بود که ایشان با نابینایان داشتند. اما باید در نظر داشته باشیم که ممکن است بعضی از دلایل مخالفان منطقی باشد و از ذهن دکتر کامران هم دور مانده باشد. ما نباید تنها جنبه منفی را نگاه کنیم اگر کسی رأی منفی داد نظر او هم محترم است و باید از او هم نظر خواهی شود.(کباری)

* آگهی: پارا اسپرت ، تنها نماینده رسمی شرکت تارژ در ایران و خاور میانه، عرضه کننده توپ گلبال جهت خرید

تلفن تماس :

09194277712 کریمی

09163052513 زویداوی

 

 

 

 

 

 

صئ.....................اجتماعی

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در انتظار تصمیم کمیسیون اجتماعی دولت است، گفت: به معلولان خدمات رایگان درمنزل داده میشود. یحیی سخنگویی افزود: پس از اعمال تغییرات در برخی مفاد قانون جامع معلولان و اضافه کردن چند ماده جدید به آن برای اجرای بهتر، مدتی است که این قانون به کمیسیون اجتماعی دولت برای بررسی و تصویب فرستاده شده و پس از تایید دولت برای تصویب نهایی به مجلس ارسال میشود. وی در مورد اعتبارات تجهیزات توانبخشی نیز گفت: در سال جاری 25 میلیارد ریال برای تامین تجهیزات توانبخشی به استانهای مختلف اختصاص داده شده است. سخنگویی با اشاره به اینکه اعتبارات بهزیستی امکان ارائه خدمات به تمامی معلولان را نمیدهد، تاکید کرد: به همین دلیل برای پوشش افراد جدید باید به نسبت مددجویانی که از چرخه حمایت خارج میشوند پذیرش شود و برهمین اساس نیز سال گذشته 1600 معلول تحت پوشش قرار گرفتند اما امسال بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده قصد داریم تعداد بیشتری را به چرخه حمایتی اضافه کنیم. سخنگویی افزود: به منظور فراهم کردن شرایطی برای معلولان تا این افراد بتوانند در کنار خانواده خود زندگی کنند طرح ارائه خدمات رایگان در منزل به معلولان اجرایی میشود.

* دانشجویان روانشناسی دانشکده علامه طباطبایی به منظور بررسی مشکلات جامعه معلولان چهارشنبه 19 آذر همایشی را با حضور مسوولان کانونهای معلولان و نمایندگان آنها برگزار میکنند. در کنار این همایش و به منظور نشان دادن توانمندیهای معلولان و معرفی تشکلهای آنها نمایشگاهی به مدت سه روز در محل دانشکده دایر است و  نمایندگانی از انجمنهای نابینایان، ناشنوایان، معلولان ضایعات نخاعی و معلولان جسمی و ذهنی حضور دارند و ضمن معرفی تشکلهای خود صنایع دستی کار دست معلولان را برای فروش عرضه کرده اند.

 

 

صئ.....................اقتصادی

* براساس لایحه بودجه سال 93، سقف معافیت مالیاتی ماهیانه حقوق کارمندان 10 میلیون ریال تعیین شد.

* سروش معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید بر اینکه برنج ایرانی عاری از آلودگی باقیمانده سموم است، گفت: آلودگی جزیی مربوط به فلزات سنگین ناشی از آبیاری برخی از مزارع از طریق شبکه های فاضلاب است.

* نریمان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه دولت راهکارهای مناسبی برای بهبود وضعیت تولید مسکن در دست اجرا دارد، افزود: این تدابیر با مشارکت مردم انجام خواهد شد.

* ربیعی وزیر تعاون، با تاکید بر اینکه تغییر و تحول در سازمانها باید از بدنه اجرایی آغاز شود، گفت: اصلاح ساختار تأمین اجتماعی میتواند کل کشور را تحت تأثیر قرار دهد و مدیران سازمان باید آمادگی تحول ساختاری را داشته باشند.

 

 

 

صئ ...............گزارش ویژه

 تصویری مجمل از فضای محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران: بالاخره نوزدهمین نمایشگاه الکامپ 2013 تهران، امسال با رویکردها و تولیدات تازه در حوزه نرم افزار و سخت افزار، برگزار شد. صرف نظر از مدت زمان و ایام برگزاری نمایشگاه –که نسبت به سالهای قبل ساعت بازدید کم و تعداد روزهای برگزاری نیز کمتر بود- و جای آن مباحث در این مجال نیست. نکته همیشه مغفول مانده و ناچیز –از نظر مسؤولان برگزار کننده- اما مهم از نظر جامعه نابینایان (عدم متناسبسازی مسیر تردد و سالنهای نمایشگاه) بود. آنچه در این گزارش به طور مختصر میآید، تصویری گذرا از محیط نمایشگاه و یکی از سالنهاست. * محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران، در فضایی به مساحت 850 هزار متر مربع، در شمال تهران واقع شده است. نکته اساسی اینجاست که طراحان این مکان، در همان سالهای ساخت سالنهای این مجموعه (1338 تا 1346) فکر همه جا (از پارکینگ گرفته تا محیطهای تفریحی و رستوران) را کرده بودند اما فکر اینکه روزی ممکن است شهروندان نابینا راهشان به این مجموعه بیفتد، در مخیله طراحان نمایشگاه نمیگنجید. بگذریم! از درب سئول (در ورودی اصلی) که وارد میشوی، با فضای بسیار وسیع که رو به سربالاییست مواجه خواهی شد. درب سئول در ضلع شمال شرق نمایشگاه، در بزرگراه شهید چمران واقع شده است. در کنار این ورودی، به طرف شرق، مسیر اختصاصی سازمان صدا و سیما دیده میشود؛ اگر فرد بینا برای اولین بار قصد بازدید از نمایشگاه را داشته باشد، ممکن است در دو راهی ورودی اصلی نمایشگاه و مسیر اختصاصی صدا و سیما سردرگم شود؛ چه رسد به فرد نابینا که با هیچ طرح متناسبسازی شده ای در این محیط رو به رو نیست! به هر حال، بعد از چندین پرس و جو وقتی از در ورودی اصلی وارد محوطه نمایشگاه میشوی، شیب نسبتاً تندی در مقابل خود حس میکنی، قدم که بر میداری، تا پای تو قدرت دارد و جان در تنت هست، با این شیب سر و کار داری. در دو طرف مسیر فضای سبز است و تا رسیدن به سالنهای نمایشگاه، راه زیادی داری. متناسبسازی محوطه و مسیر نمایشگاه پیشکش، خدا نکند یک راننده  با سرعت از کنارت بدون ملاحظه اینکه یک عابر در حال عبور است بگذرد. شاید از اینکه این همه سختی رفت و آمد را بر خود هموار کرده و به نمایشگاه آمده ای، پشیمان شوی.  القصه، در سومین روز برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی الکامپ، برای تهیه گزارش به نمایشگاه رفتم. پس از طی آن سربالایی نسبتاً طولانی، به کمک یکی از بازدید کنندگان خود را به سالن 44 (سالن خلیج فارس) رساندم. در مسیر منتهی به این سالن، غیر از سالنهای رستوران –که از بوی غذایشان میشد فهمید که رستوران هستند-، هیچ نشانه ای دال بر وجود سالنها یا غرفه های راهنما دیده نمیشد. از این گذشته، شماره گذاری سالنها بر اساس ترتیب خاصی نیست و هر سالن نسبت به سالن مقابل خود، در فاصله نسبتاً طولانی واقع شده است. تنها نکته ای که جالب –و برای بازدید کننده نابینا شاید مفید- به نظر برسد، تیزرهای معرفی غرفه ها بود؛ البته این تیزرها که از بلندگوهای محوطه باز نمایشگاه پخش میشدند نوع محصولات و شماره غرفه ها و سالنها را اعلام میکردند. اگر بازدید کننده نابینا بخواهد از تمامی غرفه ها و موقعیت محلی آنها مطلع شود، باید به مدت طولانی در محوطه باز معطل بماند تا اطلاعات کافی را کسب کند، چون نشانی از غرفه راهنما در محوطه باز نمایشگاه نبود. بگذریم، وارد سالن خلیج فارس شدم، قرار بود از غرفه های شرکت «گاتا» و «عصر گویشپرداز»، شرکتهای تولید کننده نرم افزارهای صفحه خوان ویژه نابینایان بازدید کنم.

سالن خلیج فارس شامل دو طبقه است؛ غرفه شرکت «گاتا» در طبقه همکف و غرفه شرکت «عصر گویشپرداز» در طبقه بالا واقع شده بود. هرچه درباره عدم متناسبسازی محوطه باز نمایشگاه گفتیم را به توان چهار کنیم و حاصل عملیات را به محیط داخل سالنها نسبت دهیم لزومی به یافتن غرفه های راهنما نبود، چون صدای بلند بلندگوهای تبلیغ کننده غرفه ها اجازه رسیدن صدا به صدای شخص مقابل را نمیداد. مسؤولان هر غرفه به ناچار باید با صدای بسیار بلند با بازدید کننده ها صحبت کنند. به هر حال با زحمت بسیار و تماس تلفنی، غرفه شرکت گاتا را پیدا کردم. * نسخه دو ماهور به زودی منتشر میشود:         شرکت «گاتا» با محصولاتی مثل پیامکخوان «رسا» و صفحه خوان «ماهور» در نمایشگاه امسال شرکت کرده بود. مهدی گلزارنیا، مدیر عامل این شرکت در گفتگویی کوتاه، اما صمیمی، از اتفاقات خوش خبر داد و گفت: «نسخه اول ماهور نقایصی داشت که این نقایص از سوی خریداران و کارشناسان نابینا طی ایمیلهایی که برایمان ارسال کرده بودند، اعلام شده بود. بنابر این، تلاش کردیم تا در طول این چند ماه اصلاحات لازم را بر روی نرم افزار انجام دهیم. امیدواریم بتوانیم این نسخه را به زودی عرضه کنیم.» گلزارنیا در خصوص تغییراتی که در نسخه دو ایجاد شده اظهار کرد: «یکی از مواردی که از سوی کارشناسان و کاربران گوشزد شده بود، ناهماهنگیهای صدای صفحه خوان بود؛ سعی کردیم تا این اشکال را رفع کنیم تا کمترین اشکال صدایی را داشته باشیم.» * «آریانا» صفحه خوانی که صدای انسانی خود را اصلاح میکند: غرفه شرکت «عصر گویشپرداز»، یکی دیگر از غرفه هایی بود که میخواستم بازدید کنم. به علت عدم متناسبسازی سالن، به کمک آقای گلزارنیا به طبقه بالا رفتیم. محمدرضا حسینیان، مسؤول غرفه، در گفتگویی کوتاه گفت: «نرم افزار آریانا، نخستین نرم افزار صفحه خوانی بود که با محوریت صدای انسانی، سه سال پیش عرضه شد. امسال تلاش کردیم تا اشکالات این نرم افزار را در حوزه صدا برطرف کنیم. از سویی، اصلاحاتی اساسی در بخش تبدیل متون به فایل گویا –که از بخشهای مهم این نرم افزار است- انجام دادیم. در کنار این نرم افزار، نرم افزار «نویسا» را عرضه میکنیم. این نرم افزار متونی که به صورت کتابی تنظیم شده و توسط کاربر قرائت میشود را به فایل متنی تبدیل میکند.

 

 

 

صئ......................ورزشی

  قدردانی از ورزشکاران پارالمپیک طی مراسمی در بهزیستی  با حضور فیروزآبادی؛ قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همایون هاشمی؛ رئیس سازمان بهزیستی کشور، حسینعلی شهریاری؛ رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و جمعی از نمایندگان مجلس  به مناسبت هفته معلولان برگزار شد. همایون هاشمی در این مراسم گفت: برای اجرای صحیح طرح توانمندسازی معلولان نیازمند ابزارهای مختلفی هستیم که در اختیار داشتن هر یک از این ابزارها نیازمند در اختیار داشتن بودجه است. رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به قهرمانیهای جوانان معلول ایران در رقابتهای مختلف بین المللی خاطر نشان ساخت: در حال حاضر شاهد هستیم که قریب 99 درصد از مدالآوران پیکارهای پارالمپیک از فرزندان سازمان بهزیستی هستند و این سازمان همواره از ورزشکاران تحت پوشش خود حمایتهای لازم را داشته است. وی ادامه داد: حدود 800 هزار نفر ورزشکار در حوزه های مختلف داریم که از این تعداد 10 درصدشان از مدالآوران و قهرمانان کشور هستند. همچنین مبلغ یک میلیون 300 هزار تومان به ورزشکاران مدالآور سالانه طی یک مراسم بزرگ با حضور یک مقام عالی رتبه کشوری اهداء خواهد شد. در حاشیه این مراسم حسن کامران عضو فراکسیون حمایت از حقوق معلولان  با اشاره به بررسی بودجه سال 93 در مجلس گفت: در این برهه زمانی لازم است که ارگانهای مختلف در رابطه با معلولان از جمله وزارت تعاون و سازمان بهزیستی بررسیهای لازم در رابطه با بودجه را داشته باشند و اگر در این زمینه پیشنهادی دارند آن را تا 10 روز آینده به نمایندگان ارائه کنند. کامران خاطر نشان کرد: تا زمانی که مسئولان ورزش کشور برای یک فوتبالیست که حقوق میلیاری دریافت میکند، ارزش بیشتری از یک قهرمان پارالمپیک قائل هستند، نمیتوان گفت وضعیت ورزش معلولان از این بهتر شود. (جعفری)

 

 

 

صئ ...................حوادث

8 آبانماه سال جاری با پیدا شدن جسد زنی جوان تیمی از کلانتری جوادیه برای بررسی صحنه وارد عمل شدند و در خیابان اتحاد با جسد این زن که دست‌و پاهایش با طناب بسته شده بود روبه رو شدند. مقتول زن 38 ساله ای بود که در سالهای 80، 87 و 90 به خاطر خرید و فروش مواد مخدر بازداشت و روانه زندان شده بود. تیم پلیس در شاخه دیگری از تحقیقات و با بررسی دوربینهای مداربسته دریافت یک خودروی «ال‌90» جسد این زن را به خیابان اتحاد انتقال داده که با ردیابی پلاک، صاحب آن به نام میلاد 40 ساله دستگیر شد و روز 16 آذرماه به قتل زن افیونی اعتراف کرد. وی گفت: همراه این زن در حال مصرف شیشه بودیم که وی با طنابی که از کیفش بیرون آورده بود میخواست مرا خفه کند، با هم درگیر شدیم و با طناب خودش وی را خفه کردم و جسدش را در خیابان رها کردم.

* کلاهبرداری با جعل معافیت پزشکی سربازان!

در پی شکایت گروهی از اهالی زنجان ماموران آگاهی دریافتند مردی با جعل اسناد معافیت پزشکی از مردم کلاهبرداری میکند. مأموران موفق شدند متهم را شناسایی و دستگیر کنند. در بازرسی از متهم مدارک جعل شده کمیسیون پزشکی معافیت از خدمت سربازی کشف شد.

* دزدی‌ طلاهای خواهر و پدرزن

یک مرد در دو سرقت فامیلی طلاهای خواهر و پدرزنش را مورد دستبرد قرار داد و دستگیر شد. وقتی مردی در تربت حیدریه ادعا کرد نیم کیلوگرم طلا از خانه‌اش به سرقت رفته، مأموران آگاهی به برادرزن این مرد مظنون شدند و وی را زیر نظر گرفتند و جواهرات را در حیاط خانه‌اش پیدا کردند. برادرزن که چاره‌ای نداشت به سرقت اقرار کرد. همزمان مشخص شد از خانه پدرزن این دزد نیز جواهراتی به سرقت رفته است که وی آن را هم به گردن گرفت.

 

 

 

 

صئ......................مناسبتها

* شمسی

انتخابات دوره اوّل مجلس خبرگان رهبری (1361)

رحلت مفسر قرآن کریم "سید حسین اثنی عشری" (1343)

تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) (1363)

* قمری

ولادت امام موسی کاظم (ع) (128)

* میلادی

تولد "پیر لوئیس" شاعر و داستانسرای فرانسوی (1870)

پایان دوران چهارصد ساله تسلط استعمار اسپانیا بر کشور کوبا (1898)

تصویب اعلامیه حقوق بشر در سازمان ملل متحد (1948)

 

«Iran sepid»

Newspaper for the Blind

Cultural, Social, Political, Economical

Licence Holder:

Islamic Republic News Agency

Date 10 December 2013

www. Iransepid.ir

iransepid@icpi.ir

 

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *