شناسه خبر: 135 منتشر شده در مورخ: 1392/7/28 ساعت: 12:58 گروه: فرهنگی  
کتاب «۱۰۰ آگهی مطبوعات ایران» رونمایی شد

کتاب «۱۰۰ آگهی مطبوعات ایران» رونمایی شد

جشن پنج سالگی گالری ایده و رونمایی کتاب «100 آگهی مطبوعات ایران» در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش ایران سپید در مراسم پنج سالگی گالری و آموزشگاه ایده، آرش سلطانعلی مدیر گالری ایده در سخنانی به چگونگی شکل‌گیری آموزشگاه ایده پرداخت و گفت: در طول پنج سال راه اندازی این موسسه 16 دوره آموزش هنری بلند مدت و 100 دوره آموزشی کوتاه مدت و 60 نمایشگاه به همراه نشست‌های هنری برگزار شده است.

او در بخش دیگر گفته‌هایش با اشاره به اهمیت فراهم شدن منابع مورد نظر گرافیست‌ها گفت: با راه اندازی انتشارات ایده تلاش کرده‌ایم زمینه‌ای را برای تالیف و انتشار کتاب در این زمینه را فراهم کنیم و تاکنون نیز شاهد انتشار 10 عنوان کتاب هستیم.

وی در پایان گفت: مسئله آموزش در حوزه گرافیک و تبلیغات نیازمند حمایت از سوی دولت و دانشگاه‌هاست که می توان با تعامل در بخش آموزش دولتی و خصوصی بر شتاب حرکت روبه جلوی گرافیک و تبلیغات افزود.

پس از آن عباس مشهد‌ی زاده هنرمند معمار و مجسمه‌ساز درباره اهمیت آگهی های تبلیغاتی سخن گفت که در بخش‌های از سخنانش به ذکر خاطراتی از خلق آگهی‌های تبلیغاتی ماندگار پرداخت.

او در پایان سخنانش از کامران کاتوزیان به عنوان یکی از بزرگترین هنرمندان عرصه تبلیغات یاد کرد که ایده‌های خوبش در عرصه تبلیغات بسیار تاثیرگذار بوده است.

پس از آن آرش تنهایی مدیر پروژه کتاب 100 با یادی از بزرگان عرصه هنری تبلیغات گفت: پروژه 100 براساس دغدغه شخصی من در آرشیوسازی و با حمایت مدیر گالری ایده شکل گرفت و تحقق یافت.

این طراح گرافیک گفت: ما نباید تنها تخت جمشید را میراث فرهنگی بدانیم و باید به آثار به جا مانده از بزرگان‌مان در هر عرصه نیز به چشم میراث فرهنگی نگاه کنیم. برای ما باید جای تاسف باشد که از طرح‌های داوینچی 1200 برگ باقی مانده اما ما یک برگ از دست خط حافظ هم در اختیار نداریم.

این گرافیست با انتقاد از این موضوع گفت: بخشی از این موضوع ناشی از این می‌شود که ما روحیه آرشیو سازی و مکتوب سازی نداریم و اجازه می‌دهیم که منابعی که در اختیار داریم خیلی زود از دست برود.

او در بخش پایانی سخنانش ابراز امیدواری کرد که با انتشار کتاب‌های دیگر مجموعه 100 فضای جدیدی در گرافیک ایران بوجود آید.

در ادامه، از پنج چهره تاثیر گذار تبلیغات هنری، کامران کاتوزیان، محسن میرزایی، منوچهر مستوفی، سرژ آواکیان و مجید بلوچ با اهدای تندیس ایده تقدیر شد.

کامران کاتوزیان به دلیل بیماری نتوانست در این مراسم شرکت کند و با ارسال پبام از برگزارکنندگان این مراسم قدردانی کرد.

محسن میرزایی هم هنگام دریافت هدیه‌اش گفت: ما در عرصه تبلیغات بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم و نسبت به سایر کشورهعا بسیار عقب هستیم. چندی دیگر که دروازه‌های جهان به سوی ایران باز می‌شود ما در این عرصه توان رقابت باخارجی‌ها را نداریم و باید تحولی اساسی در این عرصه در همین زمان کوتاه رقم بزنیم.

منوچهر مستوفی هم هنگام دریافت هدیه خود گفت: من برخلاف محسن میرزایی معتقدم که گرافیست‌های ایرانی در حوزه تبلیغات قوی هستند و نباید نسبت به آینده این رشته هنری دلواپس بود و باید امیدوار بود که با راه‌اندازی مراکز آموزشی چون ایده ضعف‌ها و کاستی‌های احتمالی برطرف شود.

در ادامه این مراسم نیز از سخنرانان، استادان و مشاوران گالری ایده که طی 5 سال گذشته با آموزشگاه ایده همکاری کرده‌اند تقدیر شد.

در این مراسم هنرمندانی همچون حسین محجوبی، محمدعلی سپانلو، کامبیز درم‌بخش، اکبر عالمی و جمعی از هنرمندان عرصه تجسمی و ادبیات حضور داشتند.

پایان بخش این مراسم افتتاح نمایشگاه آگهی‌های تبلیغاتی دهه 20 تا 50 شمسی در گالری بهار خانه هنرمندان ایران بود که با رونمایی از کتاب «100 آگهی تبلیغاتی» فرشید پارسی کیا همراه شد. این نمایشگاه تا 30 مهرماه میزبان علاقه‌مندان است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *