شناسه خبر: 13273 منتشر شده در مورخ: 1397/2/10 ساعت: 13:38 گروه: بهداشت و سلامت  
بسیاری از مشکلات منشا روانی دارند

بسیاری از مشکلات منشا روانی دارند

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ضمن اشاره به آمار مشکلات روان در بین مردم گفت: باید فرهنگ مراجعه به روانپزشک اصلاح گردد زیرا بسیاری از بیماریها منشا روانی دارند .

به گزارش ایران سپیدبه نقل از ایران پزشک: ایرج خسرونیا گفت: آماری به تازگی منتشر شده که بین ۲۲ تا ۳۰ درصد افراد مشکل روانی دارند. این آمار را وزارت بهداشت اعلام کرده و این موضوع واقعا وحشتناک است. در سال‌های گذشته این آمار حدود ۲۲ درصد بود. یعنی در حال حاضر از هر ۱۰ نفر ممکن است ۳ نفر مشکل روانی داشته باشند و این افراد حتی ممکن است پزشک، مهندس، قاضی، وکیل و غیره شوند.

وی ادامه داد: باید طبق این آمار، یک سوم بیمارستان‌های موجود به بیماری‌های روانی اختصاص پیدا کند، اما باید مشاهده کرد که در حال حاضر چند بیمارستان روانی وجود دارد. وقتی آماری را منتشر می‌کنیم، این آمار برای آگاهی مردم عادی نیست، بلکه مسئولین باید توجه کنند که ۳۰ درصد بیمار روحی و روانی وجود دارد. در مطب‌ها شاهدیم که برخی بیماران اصلا مشکل جسمی ندارند و به علت درد قلب و معده مراجعه می‌کنند، اما با عکس‌برداری و آندوسکوپی مشاهده می‌شود که اصلا مشکل جسمی ندارند.

خسرونیا افزود: فرهنگ ما طوری شده که از پزشک متخصص روان‌پزشکی می‌ترسیم و وقتی یک متخصص داخلی بیمار را به روان‌پزشک ارجاع می‌دهد، بیمار واکنش نشان می‌دهد که آیا من دیوانه‌ام؟! در نتیجه وظیفه رسانه‌ها اولا این است که توجه مسئولین را به این مشکل جلب کند و دوما مردم را آگاه کند که از روان‌پزشک فرار نکنند. باید به روان‌پزشک مراجعه کرد و بیماری روحی و روانی را درمان کرد تا مشکلات دیگر در جامعه به وجود نیاید.

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با هشدار نسبت به پیر شدن جمعیت کشور، اظهار کرد: باید توجه کرد چند درصد بیمارستان‌ها به افراد مسن اختصاص داده شده است و آیا اصلا به فکر درمان بیماری‌های افراد مسن هستیم یا خیر. در نتیجه باید از سالمندان حمایت بیشتری شود. یکی از بیماری‌هایی که در آینده گریبان‌گیر مردم می‌شود، سرطان است. سال گذشته اعلام کردیم که سرطان خطری برای آینده کشور است، اما مسئولین فکر کردند که می‌گوییم تعداد سرطان‌ها زیاد است و اعلام کردند که این مسئله صحیح نیست. ما نسبت به کشور خودمان می‌گوییم که تعداد سرطان‌ها در ایران رو به افزایش است. وقتی درصد افراد مسن از ۸ درصد به ۱۲ درصد در ۵ سال آینده برسد، تعداد سرطانی‌ها زیادتر می‌شود.

خسرونیا ادامه داد: آمار نشان می‌دهد اعتیاد و تریاک یکی از عوامل ایجاد کننده سرطان مری، دستگاه تنفسی و معده است. چند درصد از مردم ایران تریاک استعمال می‌کنند؟ آمار رسمی ۲ میلیون و آمار غیررسمی ۵ میلیون نفر را نشان می‌دهد.

وی در ادامه این نشست خبری درباره مصرف قلیان در میان جوانان نیز بیان کرد: در گذشته سالمندان از قلیان در قهوه‌خانه‌ها استفاده می‌کردند، اما در حال حاضر قلیان در خانواده‌ها و در قهوه‌خانه‌ها توسط جوانان استفاده می‌شود. اگر معتقدیم دخانیات باید ایجاد سرطان می‌شود، باید انتظار داشته باشیم طی سال‌های آتی تعداد افراد مبتلا به سرطان زیاد شود و سن ابتلا نیز کاهش پیدا کند.

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در ادامه با بیان این‌که هنوز به اثبات علمی نرسیده که پارازیت‌ها می‌توانند در ایجاد سرطان موثر باشند، اظهار کرد: ثابت شده که پارازیت در ایجاد سرطان بدون تاثیر نیست. منظور فقط پارازیت‌های مربوط به ماهواره نیست، بلکه دکل‌های موبایل و امواج آن می‌توانند روی جنین تاثیر بگذارند. هنوز این موارد در کشور به اثبات نرسیده و گفته نشده چند درصد سرطان‌ها به علت پارازیت اتفاق می‌افتد.

خسرونیا درباره طرح تحول سلامت نیز گفت: مشکل سلامت زخمی کهنه بود که کشور با آن درگیر بود. وقتی بیمار نیمه‌های شب به بیمارستان برده می‌شود، ممکن بود برای تهیه دارو دچار مشکل شود. طرح تحول سلامت توانست این زخم کهنه را تا حدی التیام بدهد. بودجه‌ای که برای این طرح در نظر گرفته شد در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفت و بودجه به وزارت‌خانه دیگری گذاشته شد. در نتیجه تمام چیزهایی که به طرح تحول سلامت ارتباط مستقیم داشت، با چالش مواجه شد. وقتی بودجه نداشته باشیم، بسیاری از کارها مثل پزشک خانواده و نظام ارجاع را نمی‌توان انجام داد. وقتی مجلس یک وزیر را به استیضاح تهدید می‌کند، خودش باید بودجه سلامت را تعیین و تصویب کند.

وی درباره کنگره سالیانه جامعه پزشکان داخلی نیز اظهار کرد: امسال حدود ۳۰۰ مقاله به دفتر کنگره ارجاع شده که ۱۳۴ مقاله پذیرفته شده و ۳۴ مقاله سخرانی و بقیه به صورت پوستر خواهد بود. مباحث مختلفی در فیلدهای مختلف داخلی ارائه می‌شود. در زمینه بیماری‌های خونی، کم خونی‌ها، بیماری‌های روماتیسمی، بیماری‌های گوارشی، سرطان‌های روده بزرگ، بیماری‌های غدد، روش‌ها و شیوه‌های درمان با انسولین و بیماری‌های قلبی در این کنگره بحث و بررسی انجام می‌شود.

گفتنی‌ست بیست و نهمین کنگره سالیانه جامعه پزشکان داخلی ایران از ۲۱ تا ۲۴ اردیبهشت ۹۷ در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *