شناسه خبر: 13048 منتشر شده در مورخ: 1396/12/14 ساعت: 11:12 گروه: اجتماعی  
فرصت ۳ ساله استاندار خراسان به ادارات دولتی برای مناسب سازی تردد معلولان

فرصت ۳ ساله استاندار خراسان به ادارات دولتی برای مناسب سازی تردد معلولان

استاندار خراسان رضوی گفت: مجموعه های دولتی باید در بازه زمانی ۳ ساله نسبت به مناسب سازی فضای اداری برای تردد معلولان اقدام کنند.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر علیرضا رشیدیان در ستاد بازسازی استان که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد: زندگی بدون مسئله و مشکل نخواهد بود و فلسفه وجود انسان حرکت برای بهتر شدن است و هرروز یک معضلی را حل می کنیم.

وی افزود: زمانی مشکلات ما در سطحی بود که خیابان ها را آسفالت کنیم و اینگونه نیست که یک مورد که حل شد دیگری را حل نکنیم بلکه این مسیر پیوسته ادامه دارد. همچنین نیازهای ما با ۴۰ سال پیش قابل قیاس نیست.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه حل معضلات از دو نگاه بررسی می شود گفت: یک نگاه انتقادی و تخریبی است که شروع به اتهام زنی به یکدیگر کنیم و فضاهای جناحی و سیاسی به این سمت می روند که از هر نقصی برای تخریب عملکرد دیگران استفاده می کنند.

وی ادامه داد: نگاه دیگر در تلاش برای جامعه ای بهتر و شهر روستا و جاده های پیشرفته تر است که با همدلی و همراهی پیش می رود و فرهنگ سازی عمومی برای این همدلی صورت گیرد. باید به فرزندانمان بیاموزیم که به معلولین در خیابان ها کمک کنند چراکه در سنت و دین ما ذکر شده است.

رشیدیان تاکید کرد: فرهنگ هم زیستی را رواج دهیم و فرهنگ عمومی مان را اصلاح کنیم. تمام ما در قبال کم توان یابان جامعه مسئولیم و این مسئولیت برای من استاندار بیشتر است.

وی تصریح کرد: در برخی اماکن عمومی با نوع سازه ای که ایجاد می کنیم  نباید مشکلی برای کسی ایجاد شود  و بهزیستی استان از رتبه سی ام به پنجم ارتقا پیدا کرده است‌. در برخی نظارت ها از سازمان های مردم نهاد کمک بگیریم و اگر تخلفی گزارش شد مهندس ناظر حاضر شود و پیگیری کند.

استاندار با اشاره به اینکه معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی باید رقمی را برای اعتبارات سال آینده با مشارکت شهرداری ها در نظر بگیرد افزود: این اقدام مشوقی برای بحث مناسب سازی باشد و رقم ۵ میلیاردی را نیز درنظر بگیرند. علاوه بر این به مسئولان اوقاف در خصوص مساجد مناسب معلولان تذکر داده شود و دبیرخانه ائمه جماعات و سازمان تبلیغات مناسب سازی مساجد برای معلولان را در دستور کار قرار دهند.

وی گفت: باید جایزه ای را برای دستگاه هایی که در مناسب سازی خوب عمل کرده اند در نظر بگیریم تا هم کارشان معرفی و هم تشویق شوند. برای رسیدن به شهر ایده آل پرداختن به ایده های جدید و الگوگیری از شهرهایی که موفق بوده اند را انجام دهیم و گزارش عملکرد دستگاه ها به صورت تصویری گرفته شود. چون محور اصلی این کار به شهرداری ها بازمی گردد ودر این راستا قرار است در شهرهای زیر یک صد هزار تا ۲۵ هزار نفر  سه شهردار برای مناسب سازی معابر ویژه معلولان در فرصت زمانی یکساله اقدامات لازم را انجام دهند.

رشیدیان با بیان اینکه خیلی از کسانی که به مشهد می آیند این شهر را به عنوان نماینده ایران در نظر می گیرند گفت:ما موظفیم به نمایندگی از کشورمان مشهد را به عنوان ویترین نظام، مناسب بسازیم‌. دستگاه های اجرایی بحث سه ساله را  پیگیری کنند و ساختمان های اداری ظرف مدت سه سال نسبت به مناسب سازی اقدام کنند. بنای کلی دولت این است که با خدمات الکترونیک حضور مراجعه کنندگان را کاهش پیدا کند و این امر مناسب حال معلولان نیز است.

 وی با اشاره به پروانه های نظارت ابراز کرد: پروانه های نظارت هم پوشان شود و خارج از الزامات قرار نگیرد و اگر خلا وجود دارد آنها را از بین ببریم و تکلیف هر دستگاه برای رفع خلاها ذکر شود.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: باید خدماتی  در معابر عمومی برای معلولان مانند سرویس بهداشتی پیش بینی شود. اولا در مسیرهای مختلف احصا شود و در مسیرهای بین راهی، میراث فرهنگی زمان کوتاهی را به این مهم بپردازد و تا تابستان مناسب سازی ویژه معلولان اصلاح شود.

وی با بیان اینکه مشهد بین المللی و زیارتی است که زائران دارای معلولیت حرکتی و جسمی به این شهر سفر می کنند از این رو باید سیستم های حمل و نقل مناسب شرایط آنها فراهم باشد افزود: سرویس های حمل و نقل خدمات ویژه ای را برای معلولان تعریف کنند و دستگاه های حمل و نقل عمومی در این مهم پیش قدم شوند و اگر قرار است تسهیلاتی برای نوسازی حمل و نقل تعلق گیرد ابتدا باید به کسانی پرداخت شود که داوطلب نوسازی ویژه معلولان هستند. 

رشیدیان خاطرنشان کرد: هر تغییر کاربری که در ساختمان های مسکونی و یا اطبا صورت می گیرد یکی از ضرورت های آن، الزامات و رعایت مناسب سازی معلولان با استانداردهای موجود باشد.

وی تاکید کرد: در ساخت و ساز نسبت به مناسب سازی اقدام شود و اگر مهندس ناظری نسبت به این موضوع سخت نگیرد علاوه بر اینکه در ارزیابی آن مهندس در سازمان نظام مهندسی لحاظ می شود از دو سال تا بیشتر پروانه نظارتش لغو خواهد شد.

 

پایان

 کلید واژه: مناسب سازی، معلولان، نابینایان، سایت نابینایان، ایران سپید، انواع معلولیت

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *