شناسه خبر: 12947 منتشر شده در مورخ: 1396/11/18 ساعت: 12:04 گروه: دانش و فن آوری  
نقاش نابینایی که از ولوو سفارش کار میگیرد

نقاش نابینایی که از ولوو سفارش کار میگیرد

اشرف ارمغان را حالا دیگر بسیاری از آنهایی که نقاشی را به شکل جدی دنبال میکنند میشناسند.

به گزارش ایران سپید نابینای اهل ترکیه است که با وجود این که از لحظه تولد نابینا بوده؛ آثاری که در زمینه نقاشی خلق میکند شهرت جهانی مییابد. در سال 1953 و در یک خانواده بسیار فقیر در استانبول به دنیا آمده است. خواندن و نوشتن را خود به تنهایی فرا گرفته و حالا 35 سالی میشود که به صورت حرفه ای نقاشی رنگ روغن کار میکند. روش کار ارمغان به این ترتیب است که ابتدا با یک قلم بریل محیط و محدوده ای را که میخواهد در آن نقاشی کند مشخص میکند. سپس در محدوده مشخص شده نقش زدن با رنگ روغن را آغاز میکند. او طرحها را با انگشت خود ایجاد میکند. یکی دیگر از تکنیکهایی که به کار میبرد این است که وقتی طرحی را با یک رنگ بر روی صفحه ایجاد میکند؛ منتظر میماند تا آن رنگ خشک شود؛ سپس اقدام به استفاده از رنگ دیگری میکند. این کار به او امکان میدهد تا از آمیزش ناخواستهرنگها جلوگیری کند. نقاشیهایی که اشرف ارمغان خلق میکند علاوه بر صحت کادربندی و طرح و رنگ؛ از نکات بصری زیادی هم برخوردار است. او از پنج رنگ به اضافه رنگهای سفید و سیاه در کارهایش استفاده میکند. این رنگها را با هم ترکیب میکند تا به رنگهای جدید دست یابد. اشرف در دوران کودکی نقاشی را نه با هدف تبدیل شدن به یک هنرمند جهانی؛ بلکه به منظور بهتر شناختن دنیای اطرافش شروع کرد. در سن 8 سالگی اولین نقاشی خود را که طرح یک پروانه رنگی بود با استفاده از مداد رنگی خلق کرد. بعدها در سن 18 سالگی نقاشی رنگ روغن را بر روی کاغذهای پوستر آغاز کرد. توانمندی عجیب ارمغان همواره موضوع جذابی برای دانشمندان به حساب میآمده. در سال 2004 گروهی متشکل از محققان دانشگاه هاروارد آمریکا اقدام به تحقیق بر روی مغز این نابغه کردند. آنها چشمان و بخش بینایی مغز او را اسکن کردند و در آخر به این نتیجه رسیدند که بخش بینایی مغز این نقاش در حالت عادی کاملا غیر فعال است اما زمانی که او پدیده ای را لمس میکند و شروع به نقاشی آن پدیده میکند دستگاه بینایی مغزش به طرز غریبی شروع به فعالیت میکند. نتایج این تحقیق باعث شد که شبکه دیسکاوری ارمغان را به عنوان یک انسان نابغه و دارای قدرت ماورا بشری معرفی کند.

ارمغان ازدواج کرده و دو فرزند دارد. در سال 2009 او یکی از نقاشانی بود که از سوی کارخانه های خودروسازی ولوو برای کشیدن یک طرح تبلیغاتی فرا خوانده شد. طرح او جایزه اول را گرفت و نقاشیش به قیمت 3050 دلار به فروش رفت. او در کشورهایی نظیر ترکیه؛ ایتالیا؛ چین؛ هلند و جمهوری چک بیش از 20 نمایشگاه نقاشی برگزار کرده است. همچنین با بسیاری از شبکه های تلویزیونی دنیا مانند BBC و ZDE مصاحبه هایی انجام داده است.

امید هاشمی

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *