شناسه خبر: 1294 منتشر شده در مورخ: 1392/9/16 ساعت: 14:51 گروه: اجتماعی  
رنج ورزشکاران جانباز و معلول بشرویه از فقر امکانات/ محرومیت‌هایی که برمعلولیت‌ سایه انداخت

رنج ورزشکاران جانباز و معلول بشرویه از فقر امکانات/ محرومیت‌هایی که برمعلولیت‌ سایه انداخت

ورزشکاران معلول و جانباز شهرستان بشرویه از نبود امکانات اولیه و کمبود اعتبارات برای انجام برنامه‌های ورزشی رنج می‌برند و محرومیت‌ها در کنار توانمندی‌های این قشر جولان می‌دهند.

نیاز به ورزش و استمرار آن در معلولین بسیار بیشتر از افراد عادی احساس می‌شود. بی‌تردید ورزش عاملی است که معلولان را به سطح جامعه می کشاند و آنان را در انجام فعالیت‌ها مستقل می سازد.

امروزه معلولان در فعالیت های اجتماعی و مسابقات زیادی شرکت می نمایند و توانمندی های خود را به جامعه ثابت نموده اند.

هدف اصلی برنامه های حرکتی برای معلولان این است که سلامتی آنها تا حد امکان بازگردانده یا حفظ شود و با استمرار حرکات خاص توانمندی آنان به مرور افزایش و عوارض ناشی از معلولیت شدید هم در آنها کاهش یابد. حضور در اجتماعات ورزشی و منزوی نشدن معلولین یکی دیگر از اهداف ورزش است.

با این وجود ورزش دوستان جانباز و معلول شهرستان بشرویه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند که مهم ترین آن کمبود اعتبار و نبود امکانات اولیه برای ورزش این قشر از جامعه می باشد.

نهادهای مرتبط برای حل مشکلات مالی تلاش کنند

هیئت ورزش جانبازان و معلولین شهرستان بشرویه از سه سال پیش با همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان بشرویه تاسیس شده و مسابقاتی در رشته های مختلف مانند تنیس روی میز و دومیدانی نیز برگزار کرده است.

همچنین یکی از جانبازان این هیئت در سال 90 موفق به کسب رتبه دوم دررشته تنیس روی میز در استان شده است.

سیدمحمد جوادی مسئول هیئت ورزش جانبازان و معلولین شهرستان بشرویه در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان علایق و پشتکار اعضای این هیئت گفت:متاسفانه مشکلات فراوان پیش رو سبب می شود جانبازان و معلولین ما نتوانند به خوبی در رشته های ورزشی فعالیت کنند.

 

AWT IMAGE

 

وی در ادامه به عمده‌ترین مشکلات هیئت ورزش جانبازان و معلولین این شهرستان اشاره نمود و اظهار داشت: مشکلات مالی عمده ترین مشکل است چرا که هیچ اعتباری به این هیئت اختصاص نمی‌یابد.

جوادی افزود: تنها توانسته‌ایم این مسابقات ورزشی محدودی با کمک اداره ورزش و جوانان و بهزیستی و بنیاد شهید برگزار کنیم.

مسئول هیئت ورزش جانبازان و معلولین بشرویه تاکید کرد: با رفع مشکلات مالی می توانیم مکان و مربی های مخصوص برای جانبازان و معلولین در نظر بگیریم و رشته های فراوان ورزشی را برای آنان فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه معلولین و جانبازان نیاز به توجه بیشتری دارند، گفت: انتظار می رود نهادهای مرتبط چون بنیاد شهید، بهزیستی و اداره ورزش و جوانان با همکاری بیشتر سبب دلگرمی جانبازان و معلولین باشند تا بتوانیم شاهد نتایج مثبت ورزش در روحیه و زندگی آنان باشیم.

50 نفر از معلولین و جانبازان در هیئت ورزشی سازماندهی شده اند

مسئول هیئت ورزش جانبازان و معلولین بشرویه از ساماندهی 50 نفر در هیئت ورزشی خبرداد و بیان کرد: این ورزشکاران در رشته های تنیس روی میز، فوتسال، والیبال و دوومیدانی فعالیت می کنند.

وی به برنامه های آینده این هیئت اشاره و افزود:برگزاری مسابقات ورزشی مختلف ازجمله این برنامه ها است که متاسفانه مشکل مالی مانع این امر است.

کمبود اعتبار والیبال معلولان را تعطیل کرد

جوادی اظهار داشت: در حال حاضر باتوجه به اینکه سالن رایگان دراختیار جانبازان و معلولین قرار نمی گیرد بازی والیبال معلولین نیز تعطیل شده است.

وی از اداره ورزش وجوانان استان و شهرستان خواست تا وقت مشخصی برای معلولین و جانبازان جهت استفاده رایگان از سالن های ورزشی قرار دهند.

 

AWT IMAGE

 

مسئول هیئت ورزش جانبازان و معلولین بشرویه با بیان اینکه رشته تیر اندازی نیز به تازگی فعال شده است، گفت: با تخصیص اعتبار می توان برای رشته های مختلف ورزشی مربیانی در نظر گرفت.

معلولان و جانبازان خواستار حمایت مسئولین شدند

محمدرضا فیض آبادی جانباز 40 درصد ، با اشاره به علاقه زیاد جانبازان و معلولین در رابطه با برنامه های ورزشی گفت:متاسفانه ورزش ها متناسب با علاقه ورزشکاران و ورزش دوستان معلول و جانباز نیست.

وی افزود: ما درشهرستان حتی وسایل اولیه برای ورزش های ساده ای چون تنیس روی میز را نداریم.

فیض آبادی اظهار داشت: وقتی مسئولین همیشه در خصوص اهمیت فراوان ورزش جانبازان و معلولین سخن می‌گویند لذا می‌طلبد که مقدمات آن را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه معلولیت‌ها هنوز بوی محرومیت می دهند، ادامه داد: امید است مسئولین به فکر بیایند و به معلولین و جانبازان برسند، اگر می‌خواهند که آنها سرخورده نشوند حداقل یک هزارم امکاناتی که برای افراد سالم می گذارند برای آنان نیز بگذارند تا آنها نیز با دلگرمی فعالیت کنند.

جوادکامل نیا که از پای راست معلول خدادادی بود به نبود مکان رایگان و عدم وجود امکانات اولیه اشاره کرد.

حمید ناظری جانباز جنگ تحمیلی گفت: با وجود دریافت هزینه برای سالن ، شلوغ بودن سالن نیز برای ما مشکل ساز است.

ورزشکاران هیئت ورزش جانبازان و معلولین بشرویه ناراضی از همایش پارالمپیک استان

جوادی مسئول هیئت ورزش جانبازان و معلولین بشرویه ضمن اشاره به همایش پارالمپیک استان اظهار تاسف کرد و گفت:با وجوداینکه برای این همایش دعوت شده بودیم و 14 نفر آمار نیز از قبل فرستاده بودیم تنها 5 دست لباس به جانبازان و معلولین ما تعلق گرفت.

حمید ناظری ورزشکار جانباز بشرویه نیز با اظهار نارضایتی از نحوه برخورد در همایش پارالمپیک بیان کرد: متاسفانه آنطور که باید با جانبازان و معلولین رفتار نمی شود.

 

AWT IMAGE

 

محمدرضا فیض آبادی تاکید کرد: مسئولین استانی به خودشان بیایند و اگر قرار بر برگزاری همایش می باشد تدارکات را برای همه و در شان جانباز و رزمنده و یک معلول در نظر بگیرند.

کاستی های ورزشی معلولین به دلیل کمبود اعتبارات است

محمدخادم رئیس اداره بهزیستی شهرستان بشرویه در گفتگو با خبرنگار مهر، از برگزاری برنامه های ورزشی برای معلولین خبرداد و گفت: برای معلولین ذهنی و رده های جسمی حرکتی و تمامی معلولین برنامه های ورزشی هم به صورت رسمی و هم به صورت پارالمپیک انجام می شود.

وی ادامه داد: به خصوص برای معلولین ناشنوا برنامه های بسیاری انجام می شود به صورتی که در رشته های مختلف ورزشی برای آنان کلاس برگزار می کنیم.

خادم با اشاره به کاستی های ورزش معلولین افزود: تمامی این مشکلات ناشی از کمبود اعتبارات است به طور مثال برای پارالمپیک بشرویه در سال حدود 500 هزار تومان اعتبار در نظر گرفته می شود که این رقم اعتبار بسیار اندکی است.

وی ضمن بیان اینکه تعداد 450 معلول در بشرویه داریم، بیان کرد:تاکنون برای 12 نفر از ناشنوایان و 45 نفر از معلولین برنامه هایی در طول سال برگزار می شود.

فراهم کردن بستر مناسب برای فعالیت های ورزشی و استفاده معلولان یکی از بهترین عوامل جذب آنان در جوامع است که امید است مسئولان علی رغم کمبود اعتبارات در چند سال اخیر به این هیئت ورزشی توجه ویژه داشته باشند تا این قشر معلولیت خود را عامل محرومیت از امکانات نبینند.

...............................

گزارش: حسنیه پورغزنین

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *