شناسه خبر: 12731 منتشر شده در مورخ: 1396/9/27 ساعت: 08:24 گروه: اجتماعی  
لایحه مربوط به حمایت از معلولان با اولویت بررسی می‌شود

لایحه مربوط به حمایت از معلولان با اولویت بررسی می‌شود

نمایندگان مجلس موافقت کردند که بررسی لایحه حمایت از حقوق معلولان با اولویت برای بررسی در دستور کار مجلس قرار گیرد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایران سپید حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر به عنوان یکی از طراحان بررسی با اولویت لایحه حمایت از حقوق معلولان در جلسه علنی (یکشنبه) گفت: دو سال است که این لایحه در مجلس معطل مانده و هنوز در صحن علنی مورد بررسی قرار نگرفته است. که اگر این لایحه به زودی در دستور کار قرار نگیرد ممکن است رسیدگی به آن حتی تا دو سال دیگر به تعویق بیفتد.

وی با بیان اینکه در این لایحه مواردی همچون خدمات بهداشتی درمانی، توانبخشی، و فرهنگ سازی عمومی تسریع شده است، افزود: در این لایحه مقرر شده که دستگاه‌های دولتی در طراحی و احداث ساختمانها به نحوی عمل کنند که معلولان بتوانند به راحتی به این ساختمانها رفت و امد داشته باشند.

به گفته وی در این لایحه مقرر شده که وزارت بهداشت پوشش بیمه سلامت را به گونه‌ای تنظیم کند که خدمات توانبخشی پوشش داده شده و مشمولان قانون از مراکز خدماتی و درمانی دولتی و غیردولتی استفاده کنند.

نماینده شاهین شهر تاکید کرد که بسیاری از معلولان به دلیل عدم وجود زیرساختهای شهری در خانه‌هایشان حبس شده اند که این مشکلات روحی و روانی را برای آنها ایجاد کرده است. معلولان نیز همچون سایر شهروندان عوارض می دهند لذا باید از خدمات شهر ی برخوردار باشند قطعا با تصویب این قانون می‌توان گامی در جهت ارائه خدمات به آنها برداشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن نوروزی نماینده رباط کریم به عنوان مخالف بررسی این لایحه با اولویت گفت: اگر بنا باشد که ما تنها قانون گذاری کنیم و این قوانین اجرایی نشود، دیگر قانون چه فایده‌ای خواهد داشت انگار که فقط ما مستنداتی برای ثبت در تاریخ وضع می کنیم و کسی هم به اجرای آن کاری ندارد.

وی افزود: مثال بارز اجرایی نشدن قانون مربوط به خرید خدمت فرزندان ایثارگر است که علیرغم جلسه مشترک رئیس مجلس با سرلشکر باقری هنوز این موضوع اجرایی نشده است. انگار چند نفر در ستاد مشترک هستند که نمی خواهند این قانون را اجرا کنند.

علیرضا سلیمی نماینده محلات به عنوان موافق بررسی این لایحه با اولویت گفت: معلولان در کشور ما به دلیل عدم وجود زیر ساختها و حمایتهای لازم با مشکلات و محدودیتهایی مواجه هستند. محدودیتهایی که شامل ابتدایی ترین حق آنها در زندگی می شود.

وی افزود: نه تنها معلولان نمی توانند به خوبی از خدمات حمل و نقل ریلی استفاده کنند که کمک به خانواده‌هایی با چند معلول به شدت ناچیز است که باید این مسیر بهبود پید ا کند.

به گفته وی در این لایحه مواردی همچون پرداخت هزینه برای حق پرستاری و مددکاری به خانواده های دارای چند معلول، ایجاد زمینه برای کارآفرینی و اشتغال معلولان و اعطای تسهیلات برای کارفرمایانی که ۶۰ درصد از افراد مشغول به کارش از معلولان باشد، در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، در نهایت نمایندگان با ۱۴۹ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در مجلس با بررسی این لایحه با اولویت موافقت کردند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *