شناسه خبر: 12706 منتشر شده در مورخ: 1396/9/21 ساعت: 10:46 گروه: فرهنگی  
برپایی نمایشگاه-موزه علوم و فنآوری مختص نابینایان

برپایی نمایشگاه-موزه علوم و فنآوری مختص نابینایان

در طول هفته منتهی به 12 آذر ماه, روز جهانی معلولان و حتی روزهای بعد از آن, برنامه های متعدد, اما نه متنوع در گوشه و کنار پایتخت و شهرهای دیگر به این مناسبت برگزار شد.

به گزارش ایران سپید این که کیفیت آن برنامه ها در چه سطحی بود؟ نیازمند بحث در مقال دیگریست. اما یکی از برنامه هایی که به همین مناسبت اجرا شد و به چشم خیلیها نیامد, برپایی نمایشگاه-موزه علوم و فنآوری بود که به همت کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد و موزه علوم و فنآوری در تالار اصلی این کتابخانه برگزار شد. این نمایشگاه-موزه, از 11 تا 13 آذر ماه جاری برگزار شد؛ البته از انصاف نمیگذریم که هم در روز نخست برگزاری نمایشگاه و هم طی دو روز بعد از آن, تعدادی از علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ ایران زمین از این نمایشگاه بازدید کردند. جالب آن که بخش قابل توجهی از این تعداد را گروه های بزرگسال تشکیل می داد. حال آن که انتظار میرفت اکثریت را دانشآموزان تشکیل دهند؛ البته که به جز مدیران آموزشگاه نرجس, مدیران سایر آموزشگاه های نابینایان وقعی نگذاشتند و ترجیح دادند دانشآموزانشان را در مراسم پر زرق و برق شرکت دهند.

الغرض, نمایشگاه-موزه علوم و فناوری از بخشهای مختلفی تشکیل شده بود؛ مثل بخش فیزیک نیوتون و فیزیک مکانیک و همچنین بخش علوم قدیمه. هر علاقه مند به تاریخ و فرهنگ گذشته ایران زمین, قطعاً با شنیدن کلمه اسطرلاب دلش قنج میرود که ای کاش میتوانست از نزدیک این وسیله مهم در علم نجوم را ببیند؛ مخصوصاً اگر اهل مطالعه شاهکارهای ادبی گذشته باشد. مشاهده و لمس اشیایی مثل آونگ نیوتون که پایستگی نیرو را نشان میدهد یا ژیروسکوپ که مرکز ثقل نیرو را به عینه مینماید, قطعاً برای علاقه مندان به فیزیک جذاب است. همه اینها به اضافه اشیای جذاب دیگر در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده بود. صالح فرامرزی, مسئول نمایشگاه های سیار موزه علوم و فناوری در تشریح جزئیات آن چه در این نمایشگاه ارائه شد میگوید: «نمایشگاه از دو بخش کلی تکنولوژیهای قدیمی ایران و همچنین علوم فیزیک تشکیل میشود. در بخش تکنولوژیهای قدیمی, به صورت تعاملی موارد و اشیا را به بازدید کننده ها توضیح میدهیم, اما در بخش علوم فیزیک سعی کردیم تئوریها را عملی نموده و در قالب اشیای مختلف نشان دهیم.» فرامرزی به زمان آغاز این کار اشاره میکند: «فعالیتهای موزه از اوایل دهه 80 آغاز شد, اما به صورت کاملاً رسمی از سال 1389 کار را آغاز کردیم و از سال 91 با این رویکرد که در سطوح مختلف جامعه به معرفی علوم بپردازیم, با دایر کردن نمایشگاه های سیار مثل همین نمایشگاه که در کتابخانه حسینیه ارشاد دایر کردیم, فعالیتهایمان را توسعه دادیم.»» مسئول نمایشگاه های سیار موزه علوم فناوری معتقد است که موزه ها فضای عمومی هستند و باید همه اقشار از آنها بهره مند شوند: «نابینایان شهروندان این جامعه اند و از آن جا که موزه ها هم فضاهای عمومیند, با این رویکرد اقدام به برپایی این موزه مختص نابینایان در کتابخانه حسینیه ارشاد کردیم. باورمان این نیست که باید در مناسبتهای خاص این اقدامات را انجام دهیم, چرا که از رسالتمان عدول میکنیم. مثلاً دو ماه پیش که در سنندج به صورت عمومی نمایشگاه را دایر کردیم, تعدادی از شهروندان نابینا هم برای بازدید آمدند. آن اتفاق و این نمایشگاه, برای ما تجربه ارزشمندی شد.» فرامرزی از شیوه های توضیح مطالب برای بازدید کننده های نابینا میگوید: «تکنیک خاصی اجرا نکردیم؛ مهم این بود که بازدید کننده های نابینا نیازمند توضیحات بیشتر و مفصلتر نسبت به دیگر شهروندان هستند. بر همین مبنا ما هم سعی کردیم وقت و زمان بیشتری بگذاریم.» وی با ابراز تأسف از این که موزه ها بستر لازم برای ارائه تسهیلات به شهروندان نابینایان را ندارند, اظهار میکند: «متأسفانه اغلب موزه ها هنوز بستر لازم برای ارائه تسهیلات به عموم شهروندان را ندارند؛ چه رسد به نابینایان, اما ما در تلاشیم شرایط ایده آلی مثل برگرداندن بروشورها و همچنین زیرنویسها به خط بریل را انجام دهیم.»

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *