شناسه خبر: 12573 منتشر شده در مورخ: 1396/8/8 ساعت: 08:58 گروه: اجتماعی  
مدارس آموزش استثنایی حداقل باید پنج برابر شود

مدارس آموزش استثنایی حداقل باید پنج برابر شود

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: مدارس آموزش استثنایی برای دانش آموزان با معلولیت های مختلف از جمله اوتیسم باید حداقل پنج برابر افزایش یابد.

به گزارش ایران سپید حسین نحوی نژاد در حاشیه سومین کارگروه اوتیسم افزود: هم اکنون دو هزار دانش آموز مبتلا به اوتیسم در مدارس استثنایی مشغول تحصیل هستند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر حدود چهار هزار کودک در مراکز آموزشی بهزیستی برای ورود به مدرسه و نحوه ارتباط با خانواده در حال آموزش هستند.
وی در ادامه به اهمیت اجرای غربالگری اوتیسم اشاره کرد و گفت: غربالگری اوتیسم از سال گذشته آغاز شده و تاکنون پنج هزار کودک ، غربالگری شده اند که 50 نفر آنان معادل یک درصد جمعیت غربالگری شده ، مبتلا به اوتیسم بودند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: این غربالگری برای کودکان سه به بالا انجام می شود که طی آن اگر والدین به سه سئوال از 10 سئوال طرح شده ، پاسخ مثبت بدهند ، کودک آنان مشکوک به ابتلا به اوتیسم است و می توانند درمان بهنگام این کودکان را آغاز کنند.
نحوی نژاد افزود: برای طراحی سئوالات ، 6 سال زمان صرف شده و سئوالات کاملا علمی هستند تا شک و شبهه و نگرانی در خانواده ها ایجاد نشود.
وی ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور باید برای کودکان مبتلا به اوتیسم، اقدامات توانبخشی و آموزشی داشته باشد که این اقدامات در مراکز روزانه انجام می شود تا با آموزش های رسمی آشنا شوند .
وی ، ارائه آموزش های حرفه ای در کارگاه ها را از دیگر اقدامات بهزیستی برای کودکان مبتلا به اوتیسم عنوان کرد و گفت: حرفه آموزی مبتلایان به اوتیسم فقط به منظور کسب درآمد نیست بلکه حرفه آموزی آنان در حقیقت بخشی از اقدامات توانبخشی به شمار می رود تا هیجانات و اختلالات رفتاری آنان را کاهش داده و از سوی دیگر آماده تعامل با جامعه شوند چراکه بزرگ ترین مشکل مبتلایان به اوتیسم ، درخودماندگی و آسیب در تعامل با جامعه است.

**ضرورت افزایش مراکز نگهداری موقت کودکان اوتیسم
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: در مورد کودکان مبتلا به اوتیسم با مساله 'فرسودگی خانواده ها' روبرو هستیم چراکه با توجه به بیماری کودکان ، خانواده فرصت مسافرت ندارد و ادامه تحصیل و کسب و کار آنان با مشکل مواجه می شود بنابراین راه اندازی مراکز نگهداری موقت را به تازگی آغاز کرده ایم تا بطورموقت از کودکان نگهداری کند و خانواده ها زمانی را برای آسایش داشته باشند.
نحوی نژاد افزود: تاکنون دو مرکز نگهداری موقت کودکان مبتلا به اوتیسم در مشهد و رشت راه اندازی شده و اگر اعتبارات آن تامین شود این مراکز در سراسر کشور ، راه اندازی خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: مراکز نگهداری موقت کودکان مبتلا به اوتیسم حداقل باید به 30 مرکز و مراکز روزانه از 70 مرکز به 700 مرکز، افزایش یابد و تعداد کارگاه های ویژه بزرگسالان مبتلا به اوتیسم نیز باید بیشتر شود.
وی اضافه کرد: والدین کودکان مبتلا به اوتیسم می تواند از خدمات دیگری مانند پلاک ویژه معلولان برای تردد کودکان خود در مناطق دارای طرح ، معافیت سربازی، مسکن و مستمری نیز برخوردار شوند. 
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه به دیگر مشکلات کودکان مبتلا به اوتیسم اشاره کرد و گفت: لازم است که خدمات کاردرمانی، مشاوره رفتارشناختی و گفتار درمانی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرد که بخشی از آنها باید از طریق مجلس و بخشی دیگر از طریق دولت، پیگیری شود.
نحوی نژاد با اشاره به برگزاری سومین کارگروه اتیسم گفت: در طول سال چندین جلسه کارگروه معلولیت ها از جمله ضایعات نخاعی، نابینایان و اوتیسم برگزار می شود تا با استفاده از نظرات اساتید دانشگاهی ، متخصصان، نمایندگان دولتی بهزیستی و وزارت بهداشت، خانواده ها و تشکل های مردم نهاد بتوان گزارشات حوزه های مربوطه را مورد نقد و تحلیل قرار داد.
وی ادامه داد: مشکلات گروه های هدف سازمان بهزیستی در قالب کارگروه های مختلف، تبیین می شود تا بتوان توجه نهادهای تصمیم گیرنده را جلب کرد ؛ این کارگروه ها با هدف حمایت خواهی، بهبود اصلاح روش و حمایت از حق کودکان، برگزار می شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *