شناسه خبر: 12478 منتشر شده در مورخ: 1396/7/17 ساعت: 14:56 گروه: بهداشت و سلامت  
فروش اینترنتی دارو؛ قاچاق است

فروش اینترنتی دارو؛ قاچاق است

بازار ناصرخسرو دیگر مانند چند سال گذشته نیست و سایت های مختلف دارویاب، داروها را از مسیر نادرست تهیه و به مصرف کننده می رسانند.

به گزارش ایران سپید به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر شهریار اسلامی تبار، افزود: ناصر خسرو زمانی مرکز فروش داروهای کمیاب و قاچاق بود اما اکنون این اتفاق از طریق سایتهای اینترنتی صورت می‌گیرد و با اینکه فروش دارو از طریق اینترنت غیرقانونی و به نوعی قاچاق محسوب می شود اما بیشتر داروهای قاچاق از طریق این سایت ها عرضه و در محل به مشتری تحویل می‌شود.

وی ادامه داد: فروش، عرضه و تبلیغ دارو به صورت اینترنتی غیرقانونی و غیرمجاز بوده و به نوعی قاچاق محسوب می‌شود هم اکنون بازار ناصرخسرو مانند چند سال گذشته نیست بلکه سایت های مختلف دارویاب و...، ایجاد شده اند که داروها را از مسیر نادرست تهیه و به مصرف کننده می رسانند.

اسلامی تبار اظهار داشت: مراتب از طریق معاونت قضائی دادستانی کل کشور و همکاری پلیس فتا موارد تخلف پیگیری می‌گردد. به صورت خاص اجازه فروش اقلام غیردارویی و داروهای OTC به چندین داروخانه داده شده است.

وی گفت: برای برخورد با قاچاق، طرح هایی در سازمان اجرا شده که بخش های بازرسی و حقوقی آنها را بررسی و با هماهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق پیگیری می‌کنند.

اسلامی تبار بیان داشت: حدود ۱۱۰۰۰ داروخانه در کشور داریم که بر اساس طرح تحول سلامت هر سه ماه ۹۰۰۰ بازرسی روزانه از این مراکز عرضه انجام می‌شود و سالیانه میانگین حدود ۳ بار داروخانه‌ها مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: تعداد بازرسی‌های ظن به قاچاق حدود ۱۰ درصد مجموع بازرسی‌هاست و میزان قاچاق در حوزه دارو حدود ۵ درصد کل بازار دارو است .

مدیرکل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو، گفت: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ میانگین سالیانه حدود ۱۰درصد  واردات دارو در راستای اقتصاد مقاومتی کاهش واردات دارو را به کشور داریم و همزمان برنامه‌ای طراحی شده تا حدود ۱۰درصد قاچاق ورودی نیز کاهش یابد.

وی عنوان داشت: در حمایت از طب سنتی و تجویز داروهای گیاهی تبلیغ اینترنتی مجاز است ولی فروش از طریق داروخانه‌های مجوز دار صورت می‌گیرد.

اسلامی تبار در پایان گفت: مطابق تبصره ۳ ماده ۳ قانونی مقررات امور پزشکی و دارویی سال ۱۳۳۴ مکمل‌های تغدیه‌ای که در درمان به کار بروند دارو محسوب می‌گردند و بیشتر مشکلات تبلیغ غیرمجاز و قاچاق دارو در این گروه است ولی به دلیل تأثیرگذاری برخی اقلام دارویی خاص، قاچاق دارو مهم‌تر، پیچیده‌تر و ردیابی سازمان یافته آن در اولویت قرار می‌گیرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *