شناسه خبر: 12353 منتشر شده در مورخ: 1396/6/16 ساعت: 09:54 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 16 شهریور 1396

روزنامه پنجشنبه 16 شهریور 1396

هر کس که من مولای اویم، علی نیز مولای اوست - فیلم گویا در کتابخانه نابینایان حسینه ارشاد - تصمیم جدیدی در خصوص حصر گرفته نشده - برگزاری نمایشگاه «عطر سیب» - خط تولید انبوه داروی ضد سرطان نانویی راه اندازی شد - نابینایی که سالهاست با نجاری ارتزاق میکند - امیدوارم ستاره های جدید جودو معرفی شوند - محاکمه مردی که پدر زن سابقش را کشت

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 16 شهریور 1396

16 ذی الحجه 1438

7 سپتامبر 2017

سال بیست و یکم شماره 5663

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

عید کمال دین، سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت امیر المؤمنین (ع) بر شیعیان و پیروان ولایت خجسته باد

.........عناوین این شماره.......

هر کس که من مولای اویم، علی نیز مولای اوست 2

فیلم گویا» در کتابخانه نابینایان حسینه ارشاد

تصمیم جدیدی در خصوص حصر گرفته نشده 5

برگزاری نمایشگاه «عطر سیب» 7

خط تولید انبوه داروی ضد سرطان نانویی راه اندازی شد 8

نابینایی که سالهاست با نجاری ارتزاق میکند 10

امیدوارم ستاره های جدید جودو معرفی شوند

محاکمه مردی که پدر زن سابقش را کشت

چاردیواری 18

........یادداشت

* هر کس که من مولای اویم، علی نیز مولای اوست: از دوردست، صدایی، سکوت صدا را میآشوبد، به گمانم صدای زنگ کاروان است که در همهمه وحشت افزای تنهایی برکه میپیچد، کاروانیان نزدیک میشوند تا دمی نشسته و آبی بیاشامند. در آن هنگام امین خدا در زمین لب به سخن گشود  تا مقام ولایت را به شخصی بسپارد که شایسته آن باشد «هر کس من مولای (سرپرست) اویم، علی (ع) مولای (سرپرست) اوست» این جمله معروف پیامبر اکرم (ص) برای معرفی امام اول شیعیان در غدیر خم است. شیعیان این روز را روز ولایت و امامت نام نهادند تا همگان جانشین رسول اکرم را بشناسند. اگر جهان، قدر غدیر را میدانست، اکنون آسمانها آرزو میکردند که ای کاش لحظه ای به جای این کُره خاکی باشند. هجدهم ذیحجه سالِ دهمِ هجری، روزیست که هستی، تمامتِ خود را به غدیر بخشید. عید غدیر خم بر همه مسلمانان ایران و جهان مبارک شادباش باد.

.......ویژه

* در راستای برقراری پیوند مجدد مخاطبان نابینا با سینما، کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد (بخش نابینایان)، اقدام به تولید «فیلم گویا» کرده است. «فیلم گویا» در واقع همان پروژه «رادیو فیلم» است که تا قبل از تغییرات مدیریتی در رادیو، به روی آنتن رادیو نمایش میرفت. به دلیل استقبال زیاد نابینایان از آن برنامه، عوامل تولید رادیو فیلم، با همکاری بخش نابینایان کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد، تصمیم به تولید مجدد این برنامه با عنوان «فیلم گویا» گرفتند. این پروژه، طی برنامه ای، روز سه شنبه 14 شهریور ماه جاری، با حضور مهرناز خراسانچی مدیر عامل کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد، فرشاد آذرنیا و ملیحه شعبانیان عوامل تولید برنامه، پرستو ولدخوان مسئول بخش نابینایان کتابخانه حسینیه ارشاد و سردبیر برنامه «فیلم گویا»، جمعی از نابینایان علاقه مند به سینما و تنی چند از گویندگان کتابهای گویا، در سالن کودک و نوجوان کتابخانه حسینیه ارشاد رونمایی شد. بر اساس این خبر، در بخشی از این برنامه، مهرناز خراسانچی، مدیر عامل کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد ضمن ارائه گزارش مفصلی از فعالیتهای این کتابخانه در زمینه ارائه خدمات فرهنگی به نابینایان، تولید فیلم گویا را یکی از تازه ترین اقدامات کتابخانه در جذب هرچه بیشتر نابینایان برای استفاده از خدمات ارائه شده عنوان کرد. وی در بخشی از صحبتهایش، از فعال بودن 10 درصدی اعضای نابینای کتابخانه گلایه کرد و اظهار داشت: «تلاش ما، ارائه خدمات فرهنگی گسترده به نابینایان است. با وجود 600 عضو نابینا در کتابخانه، متأسفانه 60 درصد این آمار عضو فعال هستند.» فرشاد آذرنیا، تهیه کننده فیلم گویا نیز طی سخنانی از تمام مخاطبان نابینا خواست تا با نظرات خود، عوامل برنامه را همراهی کنند تا کیفیت برنامه بالاتر رود. علاقمندان میتوانند با مراجعه به سایت رادیو ارشاد radio.hepl.ir از «فیلم گویا» استفاده کنند. مقرر شده هر هفته یک فیلم بارگذاری شود و در جمعه پایانی هر ماه، فیلمهای گویای آن ماه بعنوان تکرار پخش، مجدداً بارگذاری شود.

.......سیاسی

* تصمیم جدیدی در خصوص حصر گرفته نشده. کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اظهار نظرهایی که طی روزهای اخیر از سوی مراجع مختلف پیرامون مباحث مطرح شده در آخرین جلسه شورای عالی امنیت ملی عنوان شده است، اظهار داشت: در این جلسه موضوع حصر که در دستور جلسه شورا نیز نبوده و در قالب اطلاع رسانی پیرامون گشایشهای ایجاد شده در وضعیت محصورین مطرح گردیده، هیچ گونه تصمیم جدیدی در خصوص اصل موضوع حصر اتخاذ نشده است.

* طیبه سیاووشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تشریح روند درخواست نمایندگان و فراهم شدن امکان حضور برخی نمایندگان زن در استادیوم آزادی برای تماشای فوتبال ایران و سوریه، گفت که خواسته زنان و خانواده ها برای حضور در ورزشگاه را خواسته بحقی میداند.

* عبد ا... ناصری، عضو شورای مشورتی جریان اصلاحات با بیان این که بهترین روش برای هوشیار کردن مسئولین انتقاد است، گفت: دولتمردی که آستانه تحملش بالا نباشد، بهتر است با سیاست خداحافظی کند.

* علی کاظمی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با تأکید بر این که دیوان محاسبات با دقت در حال رسیدگی به پرونده حقوق بگیران نجومی است، گفت: بخشی از پرونده این حقوق بگیران در هیئت مستشاری دیوان محاسبات رسیدگی شده و برخی در حال رسیدگی است و پرونده مختومه نشده است.

* باربارا اسلاوین، کارشناس اندیشکده شورای آتلانتیک هدف اصلی بهانه جوییها و تهمتهای دولت ترامپ را علیه ایران، وادار کردن تهران به نقض برجام میداند و میگوید: ایران باید هوشیاری خود را حفظ کند و بداند که کابوسی به نام ترامپ در این کشور همیشگی نخواهد بود.

* حدود هشت هزار مهاجر غیر قانونی هندی با لغو قانون حمایت از مهاجران توسط 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا، از این کشور اخراج میشوند.

.......اجتماعی

* برگزاری نمایشگاه عطر سیب از ۲۰ شهریور در بوستان ولایت:

حسن خلیلآبادی، عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران از برگزاری نمایشگاه عطر سیب خبر داد و گفت: این نمایشگاه به مناسبت ماه محرم از ۲۰ شهریور در بوستان ولایت برگزار خواهد شد. وی در خصوص نحوه توزیع بنهای تهیه اقلام مورد نیاز هیئتهای مذهبی افزود: فرایند این بخش نیز همانند سال گذشته خواهد بود.

* رفع خطر قطع نخاع یک دانشآموز و مربی حادثه داراب: بطحائی، وزیر آموزش و پرورش از بهبود وضعیت دو دانشآموز هرمزگانی که در معرض خطر ضایعه نخاعی بودند خبر داد و گفت: «با دعای همه شما، یکی از دانشآموزان عزیزم و مربیش که احتمال قطع نخاعشان زیاد بود، به درمان جواب دادند و پزشکان خطر ضایعه نخاعی را رفع کردند.» در پی واژگونی اتوبوس در محور بندرعباس-شیراز  مجموعاً 9 نفر جان باختند.

 

.......بهداشت و سلامت

* خط تولید انبوه داروی ضد سرطان نانویی راه اندازی شد: خط تولید داروی ضد سرطان نانویی سینادوکسوزوم برای درمان سرطان پیشرفته سینه، تخمدان و پوست با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ هزار ریال افتتاح شد.

* دندانهایی سفید با باطنی زشت: یک دندانپزشک با بیان این که لمینت عمدتاً جنبه زیبایی دارد، گفت: در برخی موارد از لمینت برای امور درمانی هم استفاده میشود، مانند زمانی که دندانهای فرد بر اثر استفاده بسیار از سیگار تیره رنگ شده باشد یا فرد دچار پوسیدگی شدید مینای دندان شده و بخواهد این پوسیدگی را بپوشاند. دکتر شاهرخ رسولیتبار گفت: در یک شیوه از لمینت ماده ای به نام "کامپوزیت" استفاده میشود که برای استفاده آن، دندان به میزان کمی تراش میخورد، اما بعد از مدتی دندانها مجدداً تغییر رنگ میدهند و نیاز به بازسازی است. در شیوه دیگر لمینت از پوشش سرامیکی استفاده میشود که ابتدا دندانها را قالب گرفته و بر اساس آن، پوشش سرامیکی میسازند و این پوشش بر روی دندانها قرار میگیرد. در این روش دندان تراش بیشتری داده میشود، در حالی که ثبات رنگ بیشتری وجود دارد، اما آسیب بسیاری به دندانها وارد میشود. ثبات رنگ دندان در این روش در صورت رعایت موارد بهداشت دهان و دندان، مصرف نکردن سیگار و پرهیز از مصرف برخی خوراکیها، نهایتاً دو تا سه سال خواهد بود و باید پوشش جدید بر روی دندانها کار گذاشته شود. در این روش ملاحظات خاصی در نوع تغذیه فرد اعمال میشود و فرد باید رژیم غذایی خود را تعدیل کرده و بیش از حد به دندانها فشار نیاورد و از طرفی کار لمینت در هر دو شیوه باید توسط متخصص متبحر انجام شود. رسولیتبار گفت: در لمینت دندانها تا حدی زیادی بر اثر تراش آسیب میبینند و در هر بار بازسازی لمینت، این آسیبها بیشتر میشوند. شاید با انجام لمینت، دندانها ظاهر زیبایی پیدا کنند، اما در اصل آسیب بسیاری به دندانها وارد میشود که در سالهای بعد قابل مشاهده است.

......از شش نقطه جهان

* نابینایی که سالهاست با نجاری ارتزاق میکند: همیشه قرار نیست نابینایان پشت میز بنشینند و مسؤولیت دستگاه تلفن را به عهده داشته باشند یا در کسوت تدریس به جامعه خدمت رسانی کنند یا در جامه وکالت از حقوق سایرین دفاع کنند و خلاصه به مشاغلی که مرسوم نابینایان است، بپردازند. بعضی نابینایان هم هستند که نابینایی را مانعی برای پرداختن به کارهای فنی و دستی به حساب نمیآورند و اره و تیشه به دست میگیرند و با این شیوه روزگار میگذرانند.

«Wilson Namuton»، نابینایی است اهل کنیا که پیشه نجاری را برای خود برگزیده است. ۳۵ سال است که لوازم چوبی خانه میسازد و در شهر محل زندگیش، اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده و معروفترین نجار شهر به حساب میآید. کارش را که زیر نظر بگیری، میبینی که با دستهای توانمندش تمام وقت مشغول اندازه زدن تکه های چوب و اره و سمباده کردن است و مثل سایر نجارها، میخ در چوب میکوبد. از حالتی که این مردِ ترکه ای بر روی چوب خم میشود و اثری را که در حال ساختش است لمس که نه، نوازش میکند، میتوان دریافت که میان او و حرفه اش، پیوندی دیرینه از جنس رفاقت و محبت وجود دارد. تولیدات این نجار نابینا، از میز و صندلی گرفته تا کابینت و گنجه، ورد زبان ساکنان شهرستان «Turkana» در کنیا شده است. برای مردم، آنچه که این ماجرا را جذاب میکند این است که مردی که این طور دقیق و بینقص نجاری میکند، تا به حال هیچ کدام از تولیداتش را ندیده است.

سخت غرق در کار است که خبرنگار، با سؤالی او را از دنیای چوب و میخ بیرون میکشد: «چطور همه این کارها را انجام میدهی بدون این که به انگشتانت آسیبی برسانی؟» به وضوح مشخص است که از این سؤال آزرده خاطر شده. سر را بالا میگیرد و در پاسخ پرسش خبرنگار میگوید: «من با وجود نابینایی میتوانم ببینم. دستهای من جور چشمانم را میکشند. من در طول سالیان، یاد گرفته ام چطور باید از دستانم به جای چشمانم کار بکشم. امکان ندارد شما چشمانتان را با چکش آسیب بزنید.»

علیرغم این که بدن نجار نابینا روز به روز پیرتر و ضعیفتر میشود، اما به لطف شرایط اقتصادی ویران، او هر روز مجبور است بیشتر از پیش کار کند.

نجار نابینای کنیایی که در ۱۹۵۳ به دنیا آمده، بعد از ۳۵ سال کار در حرفه نجاری و جلب اعتماد همشهریهایش، هنوز نتوانسته جایی برای به نمایش گذاشتن آثارش دست و پا کند و مجبور است تولیداتش را در مکانهای اجاره ای به نمایش عموم بگذارد. او از این اتفاق به عنوان بزرگترین گرفتاری زندگی خود یاد میکند و میگوید: «با وجود آن که همسرم در این مسیر بسیار همراهم است و در فروش تولیداتم به من کمک میکند، نداشتن مکان ثابت به من اجازه گسترش فعالیتهایم را نمیدهد.» Namuton، به گواه مشتریهایش نجار خوشقولی است و امکان ندارد سفارشی را دیرتر از روزی که متعهد شده، تحویل دهد.

 

......ورزشی

* امیدوارم ستاره های جدید جودو معرفی شوند: هانی عساکره، از پیشکسوتان جودوی نابینایان در حاشیه مراسم آیین تجلیل از مدالآوران ادوار گذشته پارالمپیک گفت: در بازیهای پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن در وزن ۷۳- کیلوگرم جودو، عنوان سوم را کسب کردم. در بازیهای پاراآسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو چین مدال نقره و در پارالمپیک لندن، به عنوان پنجم رسیدم. بعد از بازیهای پارالمپیک لندن نیز آسیب دیدم و نتوانستم ادامه دهم. نمیدانم هنوز هم میتوانم به تیم ملی جودو بازگردم یا نه. وی در خصوص مراسم تجلیل از مدالآوران هشت دوره بازیهای پارالمپیک اظهار داشت: این کار ارزشمندی است که کمیته ملی پارالمپیک، قهرمانان را کنار هم جمع کرده و قهرمانیها و مدالآوریهای آنها را یادآوری میکند. این اقدام انگیزه خوبی برای ورزشکاران جدیدی است که در اردوهای تیم ملی تمرین و برای کسب افتخار تلاش میکنند. جودوکار افتخارآفرین ایران درباره شرایط کنونی جودوی نابینایان گفت: به نظر من، شرایط کنونی جودو خوب است. مدیریت فنی تیم ملی تغییر کرده و ورزشکاران جدیدی به اردوها دعوت شده اند. امیدوارم مدیریت فعلی، باعث شود ستاره های جدیدی معرفی شوند.

* پس از 1124 دقیقه گل خوردیم: ایران بالاخره در دقیقه 12 بازی برابر تیم ملی فوتبال سوریه در مقدماتی جام جهانی گل خورد. ایران از دقیقه 58 بازی برابر ترکمنستان در روز 21 آبان سال 1394 تا دیدار مقابل سوریه، در 1124 دقیقه گل نخورده بود و سر انجام این دروازه روی پاشنه چرخید. تیم ملی فوتبال کشورمان بعد از گلی که برابر ترکمنستان در مقدماتی جام جهانی دریافت کرده بود، برابر گوام، هندوستان، عمان، چین، قطر، کره جنوبی، سوریه در دیدار رفت و ازبکستان دروازه خود را بسته نگه داشت. البته این رکورد، در مسابقات مقدماتی جام جهانی است و در همین مدت، تیمهای مونته نگرو، گینه پابوآ و عراق، دروازه ما را گشوده بودند.

 

......حوادث

* محاکمه مردی که پدر زن سابقش را کشت: داماد جنایتکار که با همدستی برادرش، پدر زن سابق خود را در آپارتمانش کشته و جسدش را تکه تکه کرده بود، صبح سه شنبه در برابر قضات شعبه دوم دادگاه کیفری تهران پای میز محاکمه ایستاد. رسیدگی به این پرونده جنجالی از سال 91 و در پی ناپدید شدن مرد 74 ساله ای آغاز شد. کارآگاهان دایره جنایی پلیس آگاهی در تحقیقات دریافتند مرد سالخورده، حیدر که ساکن خیابان پیروزی بوده، برای آخرین بار با داماد سابقش دیدار داشته است. به همین خاطر مرد جوان تحت بازجویی قرار گرفت تا این که سر انجام راز جنایت را فاش کرد. او گفت: «هنگامی که با این مرد سالخورده جر و بحثم شد، او ناگهان نقش زمین شد و مرد. وقتی دیدم جسدش را نمیتوانم به جایی انتقال دهم، موضوع را به برادرم خبر دادم و با او جسدش را تکه تکه کردیم و در مکانهای مختلف تهران رها کردیم. چون نمیخواستم بوی جسد ساختمان را فرا بگیرد. بدین ترتیب حمید، برادر وحید هم دستگیر شد و هر دو متهم سال گذشته تحت محاکمه قرار گرفتند و وحید به عنوان متهم ردیف اول به قصاص محکوم شد و برادرش حمید هم به حبس محکوم شد. اما این حکم از سوی قضات دیوان عالی تأیید نشد، چون به موضوع جنایت بر میت رسیدگی نشده بود. ضمن این که قضات دیوان عالی درخواست دیه و حبس برای هر متهم کردند.

* حمله خرس به عضو شورای روستای گالیکش: یکی از اعضای شورای روستای ترجنلی در گالیکش استان گلستان در حمله خرس مجروح شد. سرپرست پارک ملی گلستان گفت: این خرس که از ناحیه چشم دچار مصدومیت شده بود، از چند روز پیش توسط یک گروه 10 نفره از محیطبانان با تجهیزات کامل تحت تعقیب بود تا برای درمانش اقدام شود. در روز حادثه نیز دو نفر از اعضای شورای روستا به همراه تیم محیطبانی بودند که این خرس را در حوالی روستا مشاهده کردند و با حمله ناگهانی این حیوان وحشی رو برو شدند. در حمله این خرس، یکی از اعضای شورای روستا به نام عبد الهادی باکیده از ناحیه بازوی چپ زخمی شد. پس از این حادثه محیطبانان بلافاصله خرس را به دام اندختند و بیهوشش کردند. فرد مصدوم نیز توسط آمبولانس تنگراه ابتدا به بیمارستان کلاله منتقل شد و پس از انجام اقدامات اولیه درمانی او را جهت درمان تخصصی به بیمارستان شهید مطهری گنبد کاووس فرستادند. اکنون مصدوم در بیمارستان مطهری بستری بوده و وضعیت عمومی او خوب گزارش شده است.

 * گرفتن پچجری فقط با پاها: یک کمتوان جسمی و حرکتی که از ناحیه هر دو دست به صورت مادرزادی دچار معلولیت است، هر روز پنچری چند ده دوچرخه را در خیابانهای پایتخت چین گرفته و درآمد کسب میکند. لی چنگ هنگام کار اجازه هیچ نوع کمک به صاحب دوچرخه را نمیدهد و بر این باور است که کار فقط باید توسط خودش انجام شود تا مشکلی برای لاستیک پیش نیاید. در چین بسیاری از مردم از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه استفاده میکنند.

......چاردیواری

* سلام یاران. عید غدیر را به همه شما عزیزان تبریک میگویم و با توجه به تماسهای زیاد شما به سراغ طرح نظرات و پاسخ پرسشهای شما میروم. یادداشت سخن هفته بازتابهای متفاوتی داشته است. آقای باغبانی از کرمان ضمن تأیید تأثیر مثبت دوره های آموزشی در ارتقای مهارتهای ارتباطی نابینایان، عوامل دیگری را مهمتر تلقی کردند؛ مانند وضعیت درآمد افراد که اگر کافی و مطلوب نباشد، جای چندانی برای تأثیر دوره های آموزشی نمیگذارد و همین طور بر نقش اثر گذار محیط پرورشی نابینایان در خانواده تأکید کردند و اثر آن را بیشتر از آموزش دانستند. آقای بدرپور از بندرعباس نیز از این که در سخن هفته از عدم استقبال نابینایان از کلاسهای آموزشی در صورت فقدان وسیله تردد انتقاد کردند و گفتند، افراد بینا نیز از تسهیلات شرکت در دوره های آموزشی میپرسند و استقبال میکنند و این امر فقط شامل نابیناها نیست. خانم معصومه ابراهیمی از ماهشهر خوزستان از این که 15 سال است به بهانه پشت نوبت بودن از دریافت مستمری محروم شدند گله کردند که وارد است، اما به ایشان که مشخص است دانشگاه رفته اند این انتقاد وارد است که مشکل خود را در سطحی بالاتر، مثلاً معاونت توانبخشی استان پیگیری نکردند. خانم مریم کبولی درباره چگونگی تهیه کاغذ بریل پرسیدند که قطعاً باید به بهزیستی شهر اصفهان و مراکز نابینایی مراجعه کنند. آقای علی رضا فرزندی از همان استان خواهان درج اخبار لیگ برتر فوتبال در ستون ورزشی شدند که باید ذکر کنم اخبار لیگ خیلی سریعتر از طریق صدا و سیما قابل دریافت است و بهتر است این ستون به سایر اخبار مربوط به فوتبال لیگ برتر، مانند حاشیه ها یا پشت پرده های باشگاهها بپردازد. خانم معصومه تافته از تهران از سخن هفته تشکر کرده و خواهان افزایش مطالب سیاسی روزنامه شدند. علی حمزه مقدم از پیرانشهر از کمبود امکانات برای نابینایان، از جمله فقدان کلاسهای قرآن و رایانه شکوه کردند که پر کردن این خلأ بر عهده مراکز بهزیستی یا تشکلهای مردم نهاد نابینایان است. آقای ستوده، فرهنگی محترم و کهنه کارمان از کرج با تعریف از محتوای شماره های اولیه صدای خاطره ها، مطالب شماره های اخیر این ستون را تکراری و خسته کننده توصیف کردند و خواهان تغییر در این ستون شدند. خانم معرفنژاد از تهران خواهان مطالب آموزشی در مورد آنفلوآنزا و سردردهای میگرنی شدن که در بخش سلامت به آن میپردازیم. دوست عزیزی با شماره پایانی 810 از مطالب روزنامه 12 شهریور انتقاد کرده و وجود گزارشهای متعدد را در آن، دور ریختن پول بیت المال توصیف کردند که به نظرم غیر منصفانه است، زیرا گزارش مهمترین بخش روزنامه است. آقای علی رضایی از گزارش سایت در مورد همایش کاشان قدردانی کردند. پاسخ خانم یادمند مثبت است و میتوانند برای روزنامه طنز بفرستند. خانم لیلا صمدی! کانون قلم چی تستهای مورد نیاز شما را تولید میکند. با بخش نابینایان آن از طریق شماره 6463 تماس بگیرید. خدایتان یار.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *