شناسه خبر: 120 منتشر شده در مورخ: 1392/7/28 ساعت: 10:34 گروه: بهداشت و سلامت  
مشکل افزایش قیمت دارو نداریم/ بررسی کیفیت داروی ایرانی
تشریح آخرین وضعیت دارو در کشور؛

مشکل افزایش قیمت دارو نداریم/ بررسی کیفیت داروی ایرانی

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو معتقد است که مشکل کمبود دارو هنوز برطرف نشده اما مشکل افزایش قیمت دارو نداریم.

دکتر رسول دیناروند شب گذشته با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری که از شبکه دو سیما روی آنتن می رود، به تشریح آخرین وضعیت دارو پرداخت.

در این برنامه که هدایت الله ادیب نیا معاون درمان سازمان تامین اجتماعی نیز حضور داشت، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با تلاشهایی که در مسیر بازگشت قیمت دارو به نرخ سال 91 صورت گرفت، مشکل افزایش قیمت دارو دارو نداریم اما ممکن است کمبودهای دارویی هنوز وجود داشته باشد.

دیناروند با اعلام اینکه کمبودهای دارویی هنوز به طور کامل برطرف نشده است، ادامه داد: متاسفانه هنوز کمبودهای دارویی را داریم.

در ادامه ادیب نیا معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر حمایت از تولید داخل، تصریح کرد: اگر قرار شد داروی خارجی را پوشش دهیم، آن دارو نمی بایست مشابه ایرانی داشته باشد.

وی با بیان این مطلب که سازمان تامین اجتماعی صد درصد هزینه های دارویی بیماران خاص را پرداخت می کند، افزود: تامین اجتماعی داروهای خارجی را حمایت می کند مگر اینکه تولید داخلی داشته باشد.

ادیب نیا با اعلام اینکه مابه التفاوت قیمت داروی خارجی را بیمه شده پرداخت می کند، گفت: عزم مسئولین این است که دغدغه های بیماران را کم کنیم.

در ادامه، دکتر محمدحسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که به صورت تلفنی در برنامه حاضر شده بود، افزود: متاسفانه بیمه ها کمتر از 50 درصد داروهای بیماران صعب العلاج را قول کرده اند و مابقی داروها هنوز در لیست بیمه ها قرار نگرفته است.

وی با اشاره به عملکرد مثبت سازمان تامین اجتماعی که تعرفه های دارویی را پذیرفته است، گفت: سایر بیمه ها نه تنها هنوز تعرفه های جدید را نپذرفته اند بلکه در پرداخت مطالبات داروخانه ها نیز تاخیر دارند.

قربانی به موضوع کیفیت داروی ایرانی اشاره کرد و افزود: بالاخره باید بدانیم که آیا به پزشکان ایرانی در تجویز دارو اعتماد داریم یا نداریم. زیرا، پزشک اعلام می کند داروی ایرانی را مصرف نکنید.

در همین ارتباط معاون درمان سازمان تامین اجتماعی به تدوین راهنماهای بالینی اشاره کرد و گفت: با تدوین راهنماهای بالینی، جامعه پزشکی نیز بر اساس منابع همین راهنماها، دارو تجویز می کند.

رئیس سازمان غذا و دارو نیز با تاکید بر اینکه سلامت بیماران باید اصل باشد نه اینکه دارو ارزان باشد یا گران، تصریح کرد: متاسفانه بیمه ها گاهی سختیگرانه برخورد می کنند. باید همه ما تلاش کنیم تا بتوانیم فرهنگ تجویز داروی ایرانی در نسخه بیماران را نهادینه کنیم.

دیناروند با اشاره به بازدید که روز گذشته از یکی از شرکتهای دارویی داشته است، تولیدات این شرکت دارویی باعث شده حداقل 200 میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته باشیم. همچنین 20 میلیون دلار صادرات دارو به کشورهای مختلف از جمله روسیه و 5 کشور دیگر داشته است.

معاون وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که پزشکان و مردم نباید فکر کنند که داروی ایرانی کیفیت پایین دارد، اضافه کرد: در حال حاضر یک میلیارد یورو میزان سرمایه گذاری برای واردات داروی خارجی است که اگر تولید داخل را نداشتیم باید همین الان 5 میلیارد یورو باید تامین کنیم.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *