شناسه خبر: 11982 منتشر شده در مورخ: 1396/5/4 ساعت: 08:23 گروه: فرهنگی  
موسیقی و شاعر عاشقانه ها و شبانه ها +صوت

موسیقی و شاعر عاشقانه ها و شبانه ها +صوت

دو روز گذشته مصادف بود با هفدهمین سال درگذشت احمد شاملو، شاعر عاشقانه ها و شبانه ها. با توجه به میزان اهمیت ارتباط شاملو با موسیقی، تأثیر ترانه های این شاعر بلند آوازه بر ترانه سرایی اعتراضی، در زیر به بررسی اجمالی ارتباط شاملو با موسیقی می پردازیم.

به گزارش ایران سپید متولد 4 آذر 1304 در محله صفیعلی شاه تهران و متوفی به 2 مرداد 1379 است. ارتباط شاملو با نیما و بعد از آن با فریدون رهنما، عملاً چارچوب فکری او در سرایش شعر را پی ریخت و پس از انتشار «قطعنامه»، رسماً نگرش خود به شعر و شیوه شاعری اش را اعلام کرد. احمد شاملو در کنار شاعری، دست به فعالیت در زمینه ترجمه زد و حتی در اواخر دهه سی و اوایل دهه 40، برای مدتی وارد سینما شد. اما یکی از مهمترین بخشهای زندگی ادبی و تفکر شاملو، ارتباط او با موسیقیست. منظور از ارتباط با موسیقی، قطعاً وزن موسیقایی اشعار او نیست؛ چه، خود او با این بینش، در تحول شعر معاصر تأثیر گذاشت که خود را از چارچوب وزن عروضی رها میدانست و این رهایی از وزن عروضی، یکی از ویژگیهای اصلی شعر شاملو به شمار میرود. ارتباط شاملو با موسیقی را میتوان در دو حوزه به اجمال نگریست: نخست آثاری که با صدای او به صورت نوار کاست ضبط شد که در آن نوارها، از آثار آهنگسازان مختلف بهره گرفته شده و نشان دهنده میزان آگاهی او از انواع موسیقیست. دوم، ترانه های شاملو که آهنگسازان بنام موسیقی پاپ، در آثارشان از آنها بهره مند شدند و ترکیبی درست شد که در زمره شاهکارهای موسیقی پاپ قرار گرفت. 1- آثاری که در قالب نوارهای کاست، با صدای شاملو و آثار آهنگسازان بزرگ ایران و جهان منتشر شد. این آثار به سه دسته تقسیم میشوند: اشعار خود شاملو مثل «قصه پریا و دخترای ننه دریا» که با موسیقی حسین علیزاده و «چیدن سپیده دم» با آثاری از بابک بیات همراه است. دسته دوم، ترجمه اشعار شعرای معروف جهان که با آثار موسیقیدانهای بزرگ معاصر ترکیب یافته و از میان آن آثار میتوان به «ترانه های میهن تلخ» اشعار یانیس ریتسوز با آهنگهایی از میکیس تئودوروکیس و «اشعار فدریکو گارسیا لورکا» با با گیتار آتا هوآلپا اشاره کرد. اما دسته سوم، شامل نوارهاییست که در آنها، شاملو آثار شعرای کهن و معاصر را دکلمه کرده که «حافظ» با موسیقی فرهاد فخر الدینی و «رباعیات خیام» با موسیقی فریدون شهبازیان و آواز محمدرضا شجریان، از جمله شاخصترین آنهاست. 2- ترانه های شاملو که با آهنگسازی آهنگسازان بزرگ موسیقی پاپ، تحولی در ترانه سرایی اعتراضی ایجاد کرد. «شهیدای شهر» با آهنگی از اسفندیار منفردزاده و آواز فرهاد، نمونه عالی این آثار است. در اینجا، دو نمونه از این آثار را به اشتراک میگذاریم. قسمتی از آلبوم رباعیات خیام با صدای شجریان و ترانه «پریا» با آواز سهیل نفیسی که میتوانید از زیر دریافت کنید.

پریا
شاملو
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *